Dus stel dat je een Kooiker met Kooikerverlamming kruist met een Jack Russell met een oogafwijking (dat is toch ook erfelijk?). Dan is er dus GEEN kans dat de pups dat krijgen????MARC_S schreef:Waarom moet je dat weten? De kans is minimaal dat een kooiker dezelfde recessieve genetische afwijking heeft als een engelse bulldog en dus is de kans op zieke pups met erfelijke afwijkingen extreem klein bij die kruising als voorbeeld.zepenko schreef:Het probleem blijft dat je bij een kruising van 2 rassen dus wel moet weten of beide honden vrij zijn van dezelfde erfelijke recessieve aandoeningen. Dus is een onderzoek noodzakelijk. En juist bij kruisingen tussen 2 rassen worden die nooit gedaan.![]()
Noem eens een genetisch defect dat in 2 rassen op dezelfde manier voorkomt waarbij je dus een noodzaak voor screenen ziet?
HD telt niet want daarvan is niet bekend hoe het precies vererft en zelfs alleen HD-vrije honden kunnen een HD-d pup geven
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nederlanders houden meer van bastaardjes
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nee, daar is geen kans op mits die afwijking niet dominant is en de kooiker dus verlamd is of de JR die oogafwijking heeft in dat geval. Beiden ouders moeten het dragen om het homozygoot (dubbel) aan de pups door te geven. Kooikerverlamming komt niet voor bij JR en de oogziekte van de JR waarschijnlijk ook niet bij de kooiker, gevolg 100% zeker geen pups die de afwijking uitten.Zoek stok! schreef:Dus stel dat je een Kooiker met Kooikerverlamming kruist met een Jack Russell met een oogafwijking (dat is toch ook erfelijk?). Dan is er dus GEEN kans dat de pups dat krijgen????MARC_S schreef:Waarom moet je dat weten? De kans is minimaal dat een kooiker dezelfde recessieve genetische afwijking heeft als een engelse bulldog en dus is de kans op zieke pups met erfelijke afwijkingen extreem klein bij die kruising als voorbeeld.zepenko schreef:Het probleem blijft dat je bij een kruising van 2 rassen dus wel moet weten of beide honden vrij zijn van dezelfde erfelijke recessieve aandoeningen. Dus is een onderzoek noodzakelijk. En juist bij kruisingen tussen 2 rassen worden die nooit gedaan.![]()
Noem eens een genetisch defect dat in 2 rassen op dezelfde manier voorkomt waarbij je dus een noodzaak voor screenen ziet?
HD telt niet want daarvan is niet bekend hoe het precies vererft en zelfs alleen HD-vrije honden kunnen een HD-d pup geven
- Zoek stok!
- Zeer actief
Okay, dus als ze drager zijn kunnen ze het niet doorgeven, maar als ze de ziekte echt hebben, dan geven ze het wel door. Duidelijk.MARC_S schreef:
Nee, daar is geen kans op mits die afwijking niet dominant is en de kooiker dus verlamd is of de JR die oogafwijking heeft in dat geval. Beiden ouders moeten het dragen om het homozygoot (dubbel) aan de pups door te geven. Kooikerverlamming komt niet voor bij JR en de oogziekte van de JR waarschijnlijk ook niet bij de kooiker, gevolg 100% zeker geen pups die de afwijking uitten.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
Zover ik weet komt HD voort uit een combinatie van factoren in de opbouw en belasting van het gewrichtensysteem. Als 2 rassen exact dezelfde HD gerelateerde genetische aandoeningen hebben zullen de pups die ook kunnen hebben inderdaad. De HD van een bulldog is echter de HD van een herder niet zover ik weet.Stang schreef:Het is absoluut wél bekend dat HD-vrije (en ED trouwens ook) ouders een veel grotere kans hebben op HD-vrije pups. Geen zekerheid nee, maar de kans is wel veel groter.
Dus ook bij een kruising tussen 2 rassen waarbij HD een probleem vormt, zou screening wél hartstikke zinnig zijn.
En dan nog is de kans op HD-pups uit 2 raszuivere ouders van 2 rassen met dezelfde HD aandoening alleen maar even groot als binnen het ras dan. 2 ouders uit raszuivere stammen die wel gescreend zijn geven dan precies hetzelfde aantal afwijkingen onderling als binnen het ras zelf

-
- Zeer actief
Nou nee, niet precies. Als een afwijking homozygoot moet zijn, dat wil zeggen zowel aangeleverd door de vader als door de moeder, dan zullen geen van de pups die rasspecifieke afwijkingen hebben als het een kruising tussen rassen is. Is het een dominante afwijking, een die slechts door 1 ouder gedragen moet worden om het door te geven dan heeft de helft van de pups het, maar dan is de ouderhond dus ook ziek (blind, verlamd wat dan ook). Maar dat soort dominante afwijkingen komen vrijwel niet voor aangezien je dat makkelijk uit het ras wegfokt. Je ziet immers dat het dier ziek is aan het dier zelf. Hij draagt het niet alleen maar heeft het gewoon zichtbaar als het gebrekZoek stok! schreef:Okay, dus als ze drager zijn kunnen ze het niet doorgeven, maar als ze de ziekte echt hebben, dan geven ze het wel door. Duidelijk.MARC_S schreef:
Nee, daar is geen kans op mits die afwijking niet dominant is en de kooiker dus verlamd is of de JR die oogafwijking heeft in dat geval. Beiden ouders moeten het dragen om het homozygoot (dubbel) aan de pups door te geven. Kooikerverlamming komt niet voor bij JR en de oogziekte van de JR waarschijnlijk ook niet bij de kooiker, gevolg 100% zeker geen pups die de afwijking uitten.

Een uitter van een recessieve ziekte, bv PRA geeft ook alleen maar dragers in zijn nesten als je hem kruist met een ras zonder PRA. Dan nog heeft dus uit een zieke hond bij een kruisingsnest geen enkele pup de ziekte zichtbaar. Wel dragen ze het allemaal bij een uitter van een homozygoot ziektebeeld.
Laatst gewijzigd door laeken op 07 mar 2006 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Annelies
- Zeer actief
MARC_S schreef:Nou nee, niet precies. Als een afwijking homozygoot moet zijn, dat wil zeggen zowel aangeleverd door de vader als door de moeder, dan zullen geen van de pups die rasspecifieke afwijkingen hebben als het een kruising tussen rassen is. Is het een dominante afwijking, een die slechts door 1 ouder gedragen moet worden om het door te geven dan heeft de helft van de pups het, maar dan is de ouderhond dus ook ziek (blind, verlamd wat dan ook). Maar dat soort dominante afwijkingen komen vrijwel niet voor aangezien je dat makkelijk uit het ras wegfokt. Je ziet immers dat het dier ziek is aan het dier zelf. Hij draagt het niet maar heeft het gewoon zichtbaar als het gebrekZoek stok! schreef:Okay, dus als ze drager zijn kunnen ze het niet doorgeven, maar als ze de ziekte echt hebben, dan geven ze het wel door. Duidelijk.MARC_S schreef:
Een uitter van een recessieve ziekte, bv PRA geeft ook alleen maar dragers in zijn nesten als je hem kruist met een ras zonder PRA. Dan nog heeft dus uit een zieke hond bij een kruisingsnest geen enkele pup de ziekte zichtbaar. Wel dragen ze het allemaal bij een uitter van een homozygoot ziektebeeld.

Laatst gewijzigd door Annelies op 07 mar 2006 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
- zepenko
- Zeer actief
PRA of cataract komt toch gewoon bij meerdere rassen voor. Net als bepaalde hartproblemen binnen de mollossers. Maar ik ben geen expert, ik kan mis zitten.MARC_S schreef:Waarom moet je dat weten? De kans is minimaal dat een kooiker dezelfde recessieve genetische afwijking heeft als een engelse bulldog en dus is de kans op zieke pups met erfelijke afwijkingen extreem klein bij die kruising als voorbeeld.zepenko schreef:Het probleem blijft dat je bij een kruising van 2 rassen dus wel moet weten of beide honden vrij zijn van dezelfde erfelijke recessieve aandoeningen. Dus is een onderzoek noodzakelijk. En juist bij kruisingen tussen 2 rassen worden die nooit gedaan.![]()
- Zoek stok!
- Zeer actief
O Marc, nu wordt het Chinees voor meMARC_S schreef:Nou nee, niet precies. Als een afwijking homozygoot moet zijn, dat wil zeggen zowel aangeleverd door de vader als door de moeder, dan zullen geen van de pups die rasspecifieke afwijkingen hebben als het een kruising tussen rassen is. Is het een dominante afwijking, een die slechts door 1 ouder gedragen moet worden om het door te geven dan heeft de helft van de pups het, maar dan is de ouderhond dus ook ziek (blind, verlamd wat dan ook). Maar dat soort dominante afwijkingen komen vrijwel niet voor aangezien je dat makkelijk uit het ras wegfokt. Je ziet immers dat het dier ziek is aan het dier zelf. Hij draagt het niet maar heeft het gewoon zichtbaar als het gebrekZoek stok! schreef:Okay, dus als ze drager zijn kunnen ze het niet doorgeven, maar als ze de ziekte echt hebben, dan geven ze het wel door. Duidelijk.MARC_S schreef:

Even simpel....de Jack Russell die alleen drager is van de oogafwijking, geef het niet door, maar de Jack Russell die de oogafwijking echt heeft (dus ziek is), geeft het wel door. Maar er zijn ook ziektes waarbij de hond het bij een kruising niet doorgeeft zelfs al is hij zichtbaar ziek. Weird.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
Natuurlijk komen afwijkingen soms in meerdere rassen voor. 2 kleine rassen met patella kunnen makkelijk pups geven met patella en ook een saarloos x drent geeft makkelijk PRA als het tenminste dezelfde genetische oorsprong heeft in beiden rassen. Soms heeft aftakeling van een netvlies niet dezelfde oorzaak in 2 rassen maar wel dezelfde naam en hetzelfde ziektebeeld. De mutatie en dus afwijking die 100% dezelfde is in 2 rassen zal ook betekenen dat die rassen waarschijnlijk een gemeenschappelijke voorouder hebben met die afwijking. Gemuteerde genen die precies in dezelfde vorm muteren los van elkaar in 2 rassen is niet erg waarschijnlijk mits niet verwant en dus maar 1 keer gemuteerd. 

- Annelies
- Zeer actief
Duidelijk...MARC_S schreef:Natuurlijk komen afwijkingen soms in meerdere rassen voor. 2 kleine rassen met patella kunnen makkelijk pups geven met patella en ook een saarloos x drent geeft makkelijk PRA als het tenminste dezelfde genetische oorsprong heeft in beiden rassen. Soms heeft aftakeling van een netvlies niet dezelfde oorzaak in 2 rassen maar wel dezelfde naam en hetzelfde ziektebeeld. De mutatie en dus afwijking die 100% dezelfde is in 2 rassen zal ook betekenen dat die rassen waarschijnlijk een gemeenschappelijke voorouder hebben met die afwijking. Gemuteerde genen die precies in dezelfde vorm muteren los van elkaar in 2 rassen is niet erg waarschijnlijk mits niet verwant en dus maar 1 keer gemuteerd.

-
- Zeer actief
OK, ik zal even proberen er een duidelijker verhaal van te maken. Ik zit op mijn werk en ben dus aan het raffelenZoek stok! schreef:Even simpel....de Jack Russell die alleen drager is van de oogafwijking, geef het niet door, maar de Jack Russell die de oogafwijking echt heeft (dus ziek is), geeft het wel door. Maar er zijn ook ziektes waarbij de hond het bij een kruising niet doorgeeft zelfs al is hij zichtbaar ziek. Weird.

Een afwijking kan 2 vormen hebben. Ten eerste heb je afwijkingen die zowel door de vader als moeder gedragen moeten worden om dubbel in de pup te kunnen komen. Alleen dubbel zal je wat zien aan de pup en is hij dus ziek.
Een hond die het heeft heeft die afwijking dus 2 keer in zijn DNA.
Stel je neemt een ouderhond met die afwijking = 2 keer in de hond, dan nog heeft geen enkele pup uit een kruisingsnest de afwijking omdat de andere ouder het niet doorgeeft/draagt en ze het dus allemaal 1 keer dragen in dat nest.
Heel soms heb je afwijkingen die dominant zijn. Je draagt het en dus heb je de ziekt ook meteen. Je kan het niet dragen maar niet hebben zeg maar. Zulke afwijkingen (zeldzaam want je fokt niet met zieke honden) worden wel aan de pups doorgegeven, ook bij kruisingen. Iedere pup die zo'n hond verwekt zal de afwijking hebben als de hond hem 2 keer heeft (uit 2 zieke ouders) en de helft van de pups zal ziek zijn als de ouderhond de afwijking 1 keer heeft (1 van zijn ouders was ziek).
- Annelies
- Zeer actief
Dus je zou -theoretisch gezien- een hond met HD, maar zonder andere afwijkingen kunnen kruisen met een hond met Patella, maar zonder verdere afwijkingen, en toch 'gezonde' pups krijgen, al worden de pups wel drager van beide afwijkingen...MARC_S schreef:OK, ik zal even proberen er een duidelijker verhaal van te maken. Ik zit op mijn werk en ben dus aan het raffelenZoek stok! schreef:Even simpel....de Jack Russell die alleen drager is van de oogafwijking, geef het niet door, maar de Jack Russell die de oogafwijking echt heeft (dus ziek is), geeft het wel door. Maar er zijn ook ziektes waarbij de hond het bij een kruising niet doorgeeft zelfs al is hij zichtbaar ziek. Weird.![]()
Een afwijking kan 2 vormen hebben. Ten eerste heb je afwijkingen die zowel door de vader als moeder gedragen moeten worden om dubbel in de pup te kunnen komen. Alleen dubbel zal je wat zien aan de pup en is hij dus ziek.
Stel je neemt een ouderhond met die afwijking = 2 keer in de hond, dan nog heeft geen enkele pup uit een kruisingsnest de afwijking omdat de andere ouder het niet doorgeeft/draagt en ze het dus allemaal 1 keer dragen in dat nest.
Heel soms heb je afwijkingen die dominant zijn. Je draagt het en dus heb je de ziekt ook meteen. Je kan het niet dragen maar niet hebben zeg maar. Zulke afwijkingen (zeldzaam want je fokt niet met zieke honden) worden wel aan de pups doorgegeven, ook bij kruisingen. Iedere pup die zo'n hond verwekt zal de afwijking hebben als de hond hem 2 keer heeft (uit 2 zieke ouders) en de helft van de pups zal ziek zijn als de ouderhond de afwijking 1 keer heeft (1 van zijn ouders was ziek).

-
- Zeer actief
Als dat afwijkingen zijn die door beide ouders gedragen moeten worden ( dus dubbel in de pup moeten zitten om tot uiting te komen, wat meestal zo is bij erfelijke aandoeningen ) en niet voorkomen in het andere ras zou dat zo moeten zijn ja.Annelies schreef:Dus je zou -theoretisch gezien- een hond met HD, maar zonder andere afwijkingen kunnen kruisen met een hond met Patella, maar zonder verdere afwijkingen, en toch 'gezonde' pups krijgen, al worden de pups wel drager van beide afwijkingen...

Een blinde Saarloos met PRA x een verlamde kooiker met kooikerverlamming zal een nest kerngezonde pups geven die niet verlamd en niet blind zullen zijn.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
een rasvereninging zegt me helemaal niks. Ik kijk naar een bepaalde combi en als me die aanstaat wil ik daar een pup van.MARC_S schreef:Is alles met een papiertje via de rasvereniging automatisch goed zonder dat er verder over gepraat mag worden anders is het een discussie TEGEN rashonden.
Maar bij de mechelaars zou dat ook een stamboomloze mechelaar kunnen zijn omdat daar bijna net zoveel van bekend is als van de stamboommechelaars. Alleen kun je dan bepaalde wedstrijden niet draaien, dat is het enige nadeel.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou... dat weet ik zo net nog niet...Stang schreef:Daarnaast ben ik het met je eens dat de gemiddelde kruising volgens mij veel gezonder is dan de gemiddelde rashond.
omdat er zo weinig onderzoeken mee gedaan worden is er natuurlijk ook weinig over bekend.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- *Linda*
- Zeer actief
Ga je weer lekker MarijnMartijn schreef:Nederlanders zijn er vooral goed om zichzelf af te breken.
Vreselijk irritante neiging.
"Bij nederlanders krijg je één koekje bij de koffie en dan gaat de trommel snel de kast weer in."
Nou, het spijt maar dat heb ik echt nog nooit gezien.
"Nederlanders zijn ongastvrij. Daar kun je niet aanschuiven bij het eten."
Wie is er nou gierig als je verwacht dat mensen voor je koken als ze niet weten dat je komt?
Ik heb een hekel aan mensen die geen gevoel hebben bij hun afkomst.
Ik vind dat ziek. En dan heb ik het niet over nationalisme of zoiets zwaars...gewoon een normale band met dat waar je vandaan komt.
Op je eigen volk spugen is dom. Dan spuug je op jezelf.
Het enige wat veel nederlanders gemeen hebben is de neiging fictieve schuldgevoelens te veinsen maar daar verder niets mee te doen.
Meestal mensen die nooit of weinig over de grens zijn geweest en geen flauw benul hebben hoe andere landen in elkaar zitten.

Feit is gewoon dat er erg veel mensen geen geld aan een hond willen uitgeven. De doorsnee Nederlander koopt nog steeds liever een Engelse Bulldog van 400 euro dan voor 1000 euro. Kun je wel weer direct gaan bazelen over fictieve schuldgevoelens of dat "men geen flauw idee heeft hoe andere landen in elkaar zitten" maar zo ligt het gewoon. Ik denk trouwens dat er ook wat vaker de probleemgevallen van broodfokkers/afstandshonden ed. door mijn handen gaan dan bij jou. Wie lult er nu slap en wie weet er hier de feiten niet

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar wat is daar dan de reden van?Sunnybunny schreef:Feit is gewoon dat er erg veel mensen geen geld aan een hond willen uitgeven. De doorsnee Nederlander koopt nog steeds liever een Engelse Bulldog van 400 euro dan voor 1000 euro.

-
- Zeer actief
ja maar die belgen hebben allemaal een mercedes op afbetaling dan moet je wel op de centjes letten want de kinderen krijgen natuurlijk ook een auto op afbetalingMarion. schreef:Van wat ik zo lees op dit forum, is het bij Belgen nog ietsje erger volgens mij.pooh schreef:Ik denk dat de meeste Nederlanders erg op de centen zitten

ik las pas dat iemand een bordeauxdog had aangeschaft voor 2500 euro , zelf ben ik niet echt gek van 1 specefiek ras en ik weet ook niet of ik dat ervoor zou betalen , boeit me voor de rest niet zo veel wat een hond kost maar ik wil wel weten waar die vandaan komt.
bij zo een bedragen vraag ik me ook af of de fokker nou heeft gekozen voor dit ras of alleen maar heeft gekeken naar de opbrengsten van een bepaald ras.
mensen die maar gewoon zonder nadenken een hond kopen zo goedkoop mogelijk vind ik gewoonweg te stom voor woorden , en die smoesjes van als ik dat had geweten
vind ik echt zwak en dom.
bij zo een bedragen vraag ik me ook af of de fokker nou heeft gekozen voor dit ras of alleen maar heeft gekeken naar de opbrengsten van een bepaald ras.
mensen die maar gewoon zonder nadenken een hond kopen zo goedkoop mogelijk vind ik gewoonweg te stom voor woorden , en die smoesjes van als ik dat had geweten

- Zoek stok!
- Zeer actief
Het begint me nu te dagenMARC_S schreef:OK, ik zal even proberen er een duidelijker verhaal van te maken. Ik zit op mijn werk en ben dus aan het raffelenZoek stok! schreef:Even simpel....de Jack Russell die alleen drager is van de oogafwijking, geef het niet door, maar de Jack Russell die de oogafwijking echt heeft (dus ziek is), geeft het wel door. Maar er zijn ook ziektes waarbij de hond het bij een kruising niet doorgeeft zelfs al is hij zichtbaar ziek. Weird.![]()

Linda, Izzie en Bram
- *Linda*
- Zeer actief
Geen idee, ik heb persoonlijk ook liever dat je me negeert.Martijn schreef:Zo lang er hondentruitjes van 350 euro verkocht worden geloof ik niet in de gierige nederlander. Wel in de domme nederlander die niet weet waar een goede hond te krijgen is of zelfs niet weet dat er verschil tussen het ene nest en het andere is maar nederlanders zijn niet gierig als het gaat om dieren. Het is domweg niet waar.Sunnybunny schreef:Ga je weer lekker MarijnMartijn schreef:Nederlanders zijn er vooral goed om zichzelf af te breken.
Vreselijk irritante neiging.
"Bij nederlanders krijg je één koekje bij de koffie en dan gaat de trommel snel de kast weer in."
Nou, het spijt maar dat heb ik echt nog nooit gezien.
"Nederlanders zijn ongastvrij. Daar kun je niet aanschuiven bij het eten."
Wie is er nou gierig als je verwacht dat mensen voor je koken als ze niet weten dat je komt?
Ik heb een hekel aan mensen die geen gevoel hebben bij hun afkomst.
Ik vind dat ziek. En dan heb ik het niet over nationalisme of zoiets zwaars...gewoon een normale band met dat waar je vandaan komt.
Op je eigen volk spugen is dom. Dan spuug je op jezelf.
Het enige wat veel nederlanders gemeen hebben is de neiging fictieve schuldgevoelens te veinsen maar daar verder niets mee te doen.
Meestal mensen die nooit of weinig over de grens zijn geweest en geen flauw benul hebben hoe andere landen in elkaar zitten.![]()
Feit is gewoon dat er erg veel mensen geen geld aan een hond willen uitgeven. De doorsnee Nederlander koopt nog steeds liever een Engelse Bulldog van 400 euro dan voor 1000 euro. Kun je wel weer direct gaan bazelen over fictieve schuldgevoelens of dat "men geen flauw idee heeft hoe andere landen in elkaar zitten" maar zo ligt het gewoon. Ik denk trouwens dat er ook wat vaker de probleemgevallen van broodfokkers/afstandshonden ed. door mijn handen gaan dan bij jou. Wie lult er nu slap en wie weet er hier de feiten niet
In nederland kun je op elke markt gaan staan en een collectebus met een getekend hondje ophouden en hij zit binnen de kortste keren vol.
Natuurlijk zijn er mensen die niets aan hun dieren uit willen geven maar daarb zijn er in nederland niet meer van dan in andere landen.
Maar goed..waarom praat ik eigenlijk tegen jou?

- Zoek stok!
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Annelies
- Zeer actief
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vind dat er toch een wezenlijk verschil zit tussen een enorm bedrag uitgeven voor de aanschaf van een pup en het uitgeven van geld aan voeding, verzorging en gezondheid van een hond. Hoe krom het in sommige gevallen ook is, ik denk dat veel mensen minder moeite hebben met 1000 euri neertellen voor bijvoorbeeld een operatie dan 1000 euri betalen voor een pup.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- yeppe
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Een voormalige fokker van Jack Russell Terriërs stelde voor om de prijzen van pups met stamboom voor de helft van de prijs te gaan verkopen dit om een vuist te maken tegen de broodfokkers.
Mijn vraag is dus aan diegenen met een of meerdere stamboomloze honden is:
Zou je eerder kiezen voor een pup met stamboom als de prijzen van een rashond met stamboom de helft van het geld zouden zijn?
Zou je eerder kiezen voor een pup met stamboom als de prijzen van een rashond met stamboom de helft van het geld zouden zijn?
Dogs and horses are our link to heaven
- Hanneke2
- Zeer actief
Het lijkt mij een goed idee, en ik denk dat je door de prijs te verlagen toch wel een deel van het potentiële broodfok-publiek binnenhaalt.yeppe schreef:Een voormalige fokker van Jack Russell Terriërs stelde voor om de prijzen van pups met stamboom voor de helft van de prijs te gaan verkopen dit om een vuist te maken tegen de broodfokkers.
Ik zou zelf denk ik ook dan nog geen pup met stamboom kopen, gewoon omdat ik verslingerd ben aan Spaanse herplaatsers.

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
En die broccoli bij de Aldi zitten net zoveel vitamientjes in dan die bij de groentenboer. Maar is mooi wel 3x zo goedkoop.Annelies schreef:Okee, Nederlanders hebben over het algemeen genoeg geld, maar verdiepen zich over het algemeen minder in waar je op moet letten en hebben vaak al helemaal geen benul van broodfokkers en wat dat inhoudt. Zoiets....???
Zoiets denk ik?
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Je hebt niet een type mens...ook niet in Nederland.
Je hebt altijd mensen die voor eendubbeltje op de eerste rang willen zitten en zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld willen.
Maar ook mensen die het niet gek genoeg kan zijn en een gouden trappetje kopen zodat hun puppekindje goed op de leren sofa kan komen.
Mensen die het zo apart en bijzonder mogelijk moet zijn, groter, gekker, beter best.
Mensen die dieren willen redden uit asiel of buitenland.
Gewoon domme onbenullen die het allemaal niks kunnen schelen.
Zoveel mensen zoveel wensen en zolang blijft bijna elke vorm van handel wel lucratief...helaas.
Je hebt altijd mensen die voor eendubbeltje op de eerste rang willen zitten en zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld willen.
Maar ook mensen die het niet gek genoeg kan zijn en een gouden trappetje kopen zodat hun puppekindje goed op de leren sofa kan komen.
Mensen die het zo apart en bijzonder mogelijk moet zijn, groter, gekker, beter best.
Mensen die dieren willen redden uit asiel of buitenland.
Gewoon domme onbenullen die het allemaal niks kunnen schelen.
Zoveel mensen zoveel wensen en zolang blijft bijna elke vorm van handel wel lucratief...helaas.