Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nederlanders houden meer van bastaardjes

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Nederlanders houden meer van bastaardjes

Ongelezen bericht door Marion. »

"Nederlanders hebben liever bastaardjes uit het buitenland. Omdat ze goedkoop zijn"
Aldus de Hongaarse hondenhandelaar in het programma Radar. Ik denk dat daar een grote kern van waarheid in zit. En daarom zal de broodhandel hier nooit uitsterven.

Even voor de duidelijkheid. Dit is niet het zoveelste "rashond versus kruising" topic. Want dat weten we nu wel.
Het gaat er nu om dat Nederlanders graag een "ras"-hond uit het buitenland kopen omdat ze goedkoop zijn. Of uit Nederland kopen, omdat ze goedkoop zijn. Überhaupt voor een hond kiezen omdat ze goedkoop zijn.

Ik denk dat het waar is. Volgende week een vervolg in Radar.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

ik denk dat nederlanders juist wel een "ras" hond willen maar dus vervolgens daar geen geld aan willen uitgeven dus geen kwaliteit en geen papieren als t maar lijkt zeg maar maar niks onherleidbaars
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik denk ook dat de mensen graag een rashond willen, maar niet verder kijken. Iets wat er op lijkt is al goed. Stamboom is niet belangrijk, dat is maar een papiertje. En een stamboom is natuurlijk veel duurder (ahum).
Nee, er zijn teveel mensen die goedkoop een "rashond" willen
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Een Golden willen ze, maar dan wel voor 350 euro en niet voor 800 en vandaag in huis, niet over drie maanden, want er hoeft geen papiertje bij want ze gaan toch niet showen en honden met stamboom mankeren ook heel vaak wat.

Anne
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik wilde een antwoord typen in de zin van: ja, het is belachelijk, blablabla, mensen hebben er niks voor over, blablabla.

Maar eh, ik betaal ook niet veel voor een hond.
Eigenlijk.
Mijn duurste hond was 200 euro en dat was Toby.
Yentie was gratis, Beertje en Jackie waren iets van 150 gulden ofzo (ik weet niet meer precies wat een hond uit het asiel 10 jaar geleden kostte)

En ik ben ook zeker niet van plan om 1000 euro voor een hond neer te tellen.
Nou kost het ras wat ik mooi vind, de hollander, ook niet zo heel duur, rond de 400 euro. Maar dat vind ik dus ook duur zat.

Alleen ben ik wel kritisch waar de hond vandaan komt. Dat is het verschil.
Ik zal nooit een hond uit een winkel of een puppyfarm kopen en dat zou ik ook nooit gedaan hebben 12 jaar geleden toen we onze eerste hond aanschaften.

Maar goed, ik ben dus ook zo'n hollandse zuinige. :roll: :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Marion.

corason del perro schreef:ik denk dat nederlanders juist wel een "ras" hond willen maar dus vervolgens daar geen geld aan willen uitgeven dus geen kwaliteit en geen papieren als t maar lijkt zeg maar maar niks onherleidbaars
Precies wat ik zeg dus :wink:

Overigens denk ik dat het percentage Belgen die voor een dubbeltje op de eerste rang denken te zitten, nog hoger is dan bij de Nederlanders. Gelukkig maar.

Ik steek overigens volmondig mijn hand in eigen boezem hoor. Mijn eerste hond was ook een echte "Golden" voor 350 gulden uit de krant :wink:
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik denk dat een heleboel nederlanders wel een hond willen maar er verder geen drol van snappen. :roll:
Ze willen net zo'n hond als de buren, in die reclame, uit die film. etc.
en die willen ze volgende week. Dus slaan ze de krant/MP open, lezen de kleine advertenties en voila daar staan ze.
Wat er achter zit, wat het verhaal is van de puppies zien/horen ze niet. Want daar heb je dat puppie, hun puppie. :I:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Marion.

starfleet schreef:Een Golden willen ze, maar dan wel voor 350 euro
:eek: :eek: :eek:

Niet te gek gaan doen, Anne. De eerste hond hier was 350 gulden en geen euro :mrgreen:
Marion.

M@ri@nne schreef:Wat er achter zit, wat het verhaal is van de puppies zien/horen ze niet. Want daar heb je dat puppie, hun puppie. :I:
Of willen ze niet weten. Mijn hemel, wat heb ik gepraat met mijn tante. Die het hart echt op de goede plaats heeft zitten, en die echt geen dieren- of kinderleed aan kan zien.
Maar na Dusty is er dus het afgelopen jaar wel weer een broodfok-Russel gekomen :19:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Roelfien schreef:
Maar goed, ik ben dus ook zo'n hollandse zuinige. :roll: :mrgreen:
Daar is helemaal niks mis mee, maar jij koopt dan niet bij een "ras"hond bij puppenfabriek neem ik aan.

Anne
Marion.

Martijn schreef:Nederlanders zijn helemaal niet zuinig als het om kwaliteit gaat. Ze zijn juist extreem gefocused op kwaliteit. Alleen weten veel mensen niet waar je kwaliteit koopt als het om honden gaat.
Je zal ze de kost moeten geven die denken dat een echte uit de dierenwinkel juist goed is en de rest onbetrouwbaar gesjacher vinden.

En ik denk dat er een hoger percentage nederlanders is die een aversie tegen poespas hebben en poespas is dan rashond en stamboom.
Dat denk ik dus niet. Da's misschien in de PC Hooftstraat zo, maar in de rest van Nederland niet. Denk dat de mensen hier zich blauw lachen om jouw poespas-verhaal. Dat is alleen van toepassing in het Gooi en in Bezuidenhout (wijk in Den Haag). En in de PC Hooftstraat natuurlijk :smile:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

als ik een goedkope hond zou willen, zou ik hem bonzo en en prakkie aardappelen met vette jus geven.

Ik heb geen idee of het iets typisch nederlands is om een hond op een koopje te willen hebben. In hongarije kopen ze vooral dure rashonden begrijp ik ?
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Typisch hollands om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Ik denk niet dat ze liever een bastaardje hebben, ik denk dat ze het liefst een rashond hebben en wel zo goedkoop mogelijk. Hoe, wat en waar vandaan zal ze verder een worst wezen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik denk dat de meeste Nederlanders erg op de centen zitten. Wel alles willen hebben maar het liefste er zo weinig mogelijk voor betalen.
Ik vrees dat dat ook voor de aanschaf van een rashond geldt voor veel mensen.

Om gek van te worden en wellicht geen vergelijk maar "wij" nederlanders moeten ons toch ook altijd afvragen waar "zij" het allemaal van doen?
Dat zegt genoeg denk ik.

(uiteraard uiterst generalistisch neergezet)
Marion.

Sunnybunny schreef:Typisch hollands om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Ik denk niet dat ze liever een bastaardje hebben, ik denk dat ze het liefst een rashond hebben en wel zo goedkoop mogelijk. Hoe, wat en waar vandaan zal ze verder een worst wezen.
Dat "bastaardje" dat was de vertaling die ze bij Radar gaven. Lees inderdaad "rashond" zonder papieren :wink:
To be continued next week.
Marion.

pooh schreef:Ik denk dat de meeste Nederlanders erg op de centen zitten
Van wat ik zo lees op dit forum, is het bij Belgen nog ietsje erger volgens mij.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik kwam van de week nog een jonge boxer tegen, ong. een maand of 8 met gecoupeerde staart. Onhandig baasje, hond mocht niet los (ontplofte bijna van de energie) want anders kreeg ze hem niet te pakken :roll: Ik al voorzichtig informeren waar hij vandaan kwam, vanwege die staart en uitgelegd dat dat hier dus niet mag. Ja, vertelde ze trots, maar hij komt helemaal uit Polen en daar mag dat wel :pffff: Alsof dat enorm belangrijk en heel interessant was en met een toon alsof buitenlandse fokkers beter waren dan nederlandse fokkers. Ik haalde al adem om wat te zeggen maar had er toch de puf niet voor. Typisch radar voorbeeld :jank: Hopenlijk heeft ze gekeken. Ze snappen er geen hol van.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Marion. schreef:
Martijn schreef:Nederlanders zijn helemaal niet zuinig als het om kwaliteit gaat. Ze zijn juist extreem gefocused op kwaliteit. Alleen weten veel mensen niet waar je kwaliteit koopt als het om honden gaat.
Je zal ze de kost moeten geven die denken dat een echte uit de dierenwinkel juist goed is en de rest onbetrouwbaar gesjacher vinden.

En ik denk dat er een hoger percentage nederlanders is die een aversie tegen poespas hebben en poespas is dan rashond en stamboom.
Dat denk ik dus niet. Da's misschien in de PC Hooftstraat zo, maar in de rest van Nederland niet. Denk dat de mensen hier zich blauw lachen om jouw poespas-verhaal. Dat is alleen van toepassing in het Gooi en in Bezuidenhout (wijk in Den Haag). En in de PC Hooftstraat natuurlijk :smile:
Ik denk dat je er nog raar van zult kijken hoeveel nederlanders geloven dat rashonden wanprodukten van inteelt zijn. Tot voor kort geloofde ik dat zelf ook, en om eerlijk te zijn, ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat dat meestal niet het geval is. Rashond met stamboom is voor mij echt geen kwaliteitskeurmerk.

Maar daar wilde je niet naar toe, begrijp ik :mrgreen:
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Volgens mij gaat het niet alleen om het geld maar ook om de levertijd...
Mensen die nu besluiten dat ze een hond willen hadden hem het liefst gisteren al in huis gehad.
Mensen willen er helemaal geen moeite voor doen, die willen een hond..nu.
Tenminste, zo zitten er een paar om mijn werk.
Ze waren wel bij het asiel geweest maar dan moesten ze een week lang elke dag komen wandelen met de hond.
Nounou, daar hadden ze echt geen zin in dus hup naar de dierenwinkel want daar krijg je ze zo mee :roll:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Zoie
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Typisch hollands om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Ik denk niet dat ze liever een bastaardje hebben, ik denk dat ze het liefst een rashond hebben en wel zo goedkoop mogelijk. Hoe, wat en waar vandaan zal ze verder een worst wezen.
Waar baseer je dat op ? Geven ze in de VS, Roemenië of Marokko meer uit aan een hond, zijn ze daar kritischer als het om de fok gaat ? Hebben ze daar meer over voor hun hond ? Of noem eens een land waar dat overduidelijk wel het geval is ?
Laatst gewijzigd door Zoie op 06 mar 2006 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marion.

Martijn schreef:
Marion. schreef:

Ik bedank vriendelijk...je kunt vast wel een ander vinden om door je hoepeltjes van geveinsd onbegrip te springen.
Geveinsd onbegrip. Lees even goed vriend, en je leest dat ik kampioen ben in "rashondjes" kopen :roll:
Marion.

Zoie schreef:Ik denk dat je er nog raar van zult kijken hoeveel nederlanders geloven dat rashonden wanprodukten van inteelt zijn. Tot voor kort geloofde ik dat zelf ook, en om eerlijk te zijn, ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat dat meestal niet het geval is. Rashond met stamboom is voor mij echt geen kwaliteitskeurmerk.

Maar daar wilde je niet naar toe, begrijp ik :mrgreen:
:wink:

Ik denk het niet. Ik denk dat de meeste mensen van goed gefokte honden, hun honden niet als wanprodukten zien :mrgreen:
Is ook niet nodig, want het zijn geen wanprodukten als ze goed gefokt zijn. Rashond met stempeltje is zeker geen garantie, maar ik durf te wedden dat ik minder dierenarts-kosten heb gehad dan jij. Kom maar op met je wanprodukt dan.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik dacht ook altijd dat het grotendeels onwetendheid was, maar na wat flinke discussies op een rashondenforum, bleek toch wel degelijk dat de meerderheid het stomweg om het geld ging 'waarom zou ik meer betalen als ik een pup voor de helft kan krijgen'?

:19: :19: :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Sunnybunny schreef:Ik kwam van de week nog een jonge boxer tegen, ong. een maand of 8 met gecoupeerde staart. Onhandig baasje, hond mocht niet los (ontplofte bijna van de energie) want anders kreeg ze hem niet te pakken :roll: Ik al voorzichtig informeren waar hij vandaan kwam, vanwege die staart en uitgelegd dat dat hier dus niet mag. Ja, vertelde ze trots, maar hij komt helemaal uit Polen en daar mag dat wel :pffff: Alsof dat enorm belangrijk en heel interessant was en met een toon alsof buitenlandse fokkers beter waren dan nederlandse fokkers. Ik haalde al adem om wat te zeggen maar had er toch de puf niet voor. Typisch radar voorbeeld :jank: Hopenlijk heeft ze gekeken. Ze snappen er geen hol van.
Ja ook zoiets ik ken helaas genoeg mensen die trots komen vertellen dat ze hun hondje even naar belgie brengen om hem te laten couperen! Dan moet hij daar wel een tijd blijven tot t verband eraf kan enzo want ja anders krigen ze een boete :wall:
Zoie
Zeer actief

volgens mij is het iets typisch nederlands om als een buitenlander zegt dat wij voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, dat nog te geloven ook. Vandaar dat wij overal horen, kijken, kijken, niet betalen :wink: Maar ik geloof er niet zo in.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Stang schreef:Ik dacht ook altijd dat het grotendeels onwetendheid was, maar na wat flinke discussies op een rashondenforum, bleek toch wel degelijk dat de meerderheid het stomweg om het geld ging 'waarom zou ik meer betalen als ik een pup voor de helft kan krijgen'?

En is dat in duitsland, frankrijk of Italië dan anders ?
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Dit dacht ik dus ongeveer ook toen ik de vraagstelling las van Marion.

De meeste mensen die een stamboomloze rashond kopen willen best wel,
Ze denken er goed aan te doen door een "rashond" te kopen maar kijken toch niet verder dan hun neus lang is. Of dit met geld te maken heeft? In sommige gevallen best wel, maar in veel gevallen toch echt niet. Het heeft alleen maar met onwetendheid te maken.

De meeste mensen denken er echt goed aan te doen om een hond van een "erkende" dierenwinkel te kopen. Dat komt betrouwbaar over want het is een winkel :roll:

Bij een fokker denken heel veel mensen juist aan veel nestjes praktijken. Een particulier (of in ieder geval iemand die overkomt als een particulier)met een nestje komt veel huiselijker en vertrouwder over.

Een "fokker" vinden de meeste mensen ook wat afstandelijk overkomen. Dat klinkt in ieder geval afstandelijk.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Stang schreef:Ik dacht ook altijd dat het grotendeels onwetendheid was, maar na wat flinke discussies op een rashondenforum, bleek toch wel degelijk dat de meerderheid het stomweg om het geld ging 'waarom zou ik meer betalen als ik een pup voor de helft kan krijgen'?

En is dat in duitsland, frankrijk of Italië dan anders ?
Geen idee :19:

Ik vertel alleen mijn bevindingen, terwijl ik er dus vanuit ging dat het onwetendheid was, maar in discussies voerde toch het geld de boventoon als reden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Deze opmerking heeft in mijn ogen juist met onwetendheid te maken :wink:

Mensen denken dezelfde "kwaliteit" en hetzelfde product te krijgen alleen voor een lagere prijs. Om even in deze termen te praten.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:

Deze opmerking heeft in mijn ogen juist met onwetendheid te maken :wink:

Mensen denken dezelfde "kwaliteit" en hetzelfde product te krijgen alleen voor een lagere prijs. Om even in deze termen te praten.
Ja in eerste instantie zou je dat denken en na zeer uitgebreide uitleg, keer op keer, waren een aantal mensen wel overtuigd dat er nogal wat haken en ogen aanzaten, maar een flink aantal dus totaal niet. Dan gaat het niet meer over onwetendheid, maar puur over geld.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”