Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan de Barf en vriezer vraagje.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Aan de Barf en vriezer vraagje.

Ongelezen bericht door Jacky »

wij gaan omwille van Odin barfen, ik heb 20 kilo gemalen vlees besteld en ben nu op zoek naar een kleine vriezer, geen energie vreter :roll:
Ik heb 20 kilo besteld, maar hoelang doe ik daar eigenlijk mee met 2 honden. Ik weet er nog weinig van, heb me aangemeld op een site voor barf en ga me er helemaal in verdiepen. Alle beetjes kunnen helpen voor hem, hopen we maar.
hoeveel liter vriezer hebben julie? is 100 of 80 genoeg voor alleen hondenvoer voor 2 30 kilo honden.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

80 of 100 liter is niet zo heel veel hoor... Daar kan denk ik een rol of 50 kilo carnibest in (maar dat geef je niet geloof ik?). En weet niet waar je precies het vlees haalt, maar vaak geldt; hoe meer je koopt hoe goedkoper het wordt, dus dan is het per saldo goedkoper om een wat grotere vriezer te nemen...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

Moniek B. schreef:80 of 100 liter is niet zo heel veel hoor... Daar kan denk ik een rol of 50 kilo carnibest in (maar dat geef je niet geloof ik?). En weet niet waar je precies het vlees haalt, maar vaak geldt; hoe meer je koopt hoe goedkoper het wordt, dus dan is het per saldo goedkoper om een wat grotere vriezer te nemen...
ik ga het halen bij een fokker, die malen het zelf, nl. pens en vlees en dat krijg ik dan ik zakken aangeleverd. Kan zo de vriezer in.
Hij mag dus in eerste instantie, vers vlees, rijst of pasta en groenten en fruit
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Goed dat je het gaat proberen met rauwe voeding voor Odin. Ik hoop dat het uit gaat maken!
Over vriezers: met twee honden heb je best veel volume nodig. Ik heb een vriezer (met lades) met een inhoud van 90 liter, wel een hele energie-zuinige trouwens.
Met heel veel passen en meten kan ik er zo'n 35/40 kilo kvv en rauwe vis (sardines/zalmkoppen) en rauw vlees (o.a. pens/vis/geit) in kwijt. Maar... dan moet ik het wel in porties verpakken omdat het anders niet past.
Toen ik nog één hond had deed ik bijna twee maanden met één zo'n volle bak. (Billy krijgt zo'n 750 gram per dag). Maar nu met twee honden gaat het zo hard (Silka krijgt zo'n 600/650 gram), dat ik eigenlijk aan een andere vriezer toe ben. Ik zou dan ook niet meer kiezen voor eentje met lades maar een dieprvieskist.
Mischien is het een idee om op de site van Kelkoo te kijken, kun je prijzen/energiezuinigheid/inhoud etc. met elkaar vergelijken.
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Ik heb een vrieskistje, een tafelmodel. Daar kan geloof ik 220 liter in en die hebben we nieuw gekocht voor € 150,=, is wel een zuinige. Ik kan daar aardig wat in kwijt, misschien zou dat voor jou ook iets zijn.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Poeh, hoeveel liter m'n vrieskist weet ik niet eens precies. Geloof van 120???? Het is wel een kist, kan vaak meer in dat één met laden.

Heb er wel speciaal één gekocht die ook met vorst in de schuur kan blijven staan.
Spike krijgt hier, als het Bibi dag is, een kilo. De dames doen samen met een kilo. Birdy een klein beetje en Daisy de rest.

Geloof dat het 20 gram is per kilo lichaamsgewicht, maar ik heb het dan over Bibi.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Hoi Jacky,

Wat super dat je versvoer gaat proberen!
Als ik het goed begrijp bereid die fokker het voer dus zelf?
Hij combineert het vlees met pens en dergelijke?
Ik heb geen idee hoe die fokker verder is en zo hoor, maar let wel op de verhoudingen vlees/orgaanvlees.
Vraag hem ook wat hij er nog meer doorheen doet.
GEEN tarwekiemolie of iets dergelijks voor Odin he?!
Visolie is prima.

Ik persoonlijk ga toch liever voor Carnibest of een ander versvoer, die mensen weten exact de verhoudingen vlees/groenten/orgaanvlees/olieen/vitaminen etc.
Maar misschien heeft die fokker er ook goed op gestudeerd hoor...weet ik natuurlijk niet.

Rimpel weegt 22 kilo ongeveer en krijgt van mij 700 gram per dag. maar dat is aan de ruime kant geloof ik.
Voor versvoer houden ze de marge aan 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht.

Ik koop 20 kilo (en straks 30 kilo) CB in 1 keer en heb dan genoeg aan 1 grote lade van de diepvries (aparte) en het onderste vak van onze koelkast. Daar past exact z'n beetje 30 kilo in.
Ik doe er dus omgerekend straks zeg maar 40 dagen mee.

Veel succes!
En goed op die samenstelling letten die hij gebruikt he?! :ok:
mercedes2803
Zeer actief

Misschien kun je eens op marktplaats kijken voor een vriezertje?
Maar oud betekent vaak wel dat ze niet zo zuinig zijn als de nieuwsten natuurlijk.

Wij hadden eerder gewoon onze koelkast met daaronder een apart vriesvakje..
Toen ik vers ging voeren verdeelde ik het :mrgreen: 12 kilo in mijn vriezer en 12 kilo bij mijn ouders in de vriezer.
toen mijn zwager een grote vrieskist kocht voor de export hebben wij die in de schuur gehad en had ik ineens een joekel van een vriezer! :mrgreen:

Toen we gingen verhuizen en die joekel naar Afrika ging hebben we besloten een vriezer te kopen (Liebherr) met 6 lades.
Ook omdat we zelf weleens wat meer in de vriezer wilden gooien...
Dus ik heb momenteel 6 lades vriezer en mijn aparte vriesvakje onder de koelkast. daar gaat dus 20 kilo in en die ander tien kan in 1 lade.
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

wat ik nu ga krijgen is pure pens, gemalen. Ik kan ook gemalen vlees krijgen, maar wil eerst pure pens.
Die rollen daar schijnt nog best veel "rommel" in te zitten hoorde ik. We gaan eerst zelf maar eens proberen. Ik ga rijst en groenten koken (krijgt de resten ook van tafel qua groentes, en porties invriezen inclusief de pens erbij . Dan kan ik voor elke hond steeds zoveel eruit halen.
Ik wil ook echt een kist, dus zonder lades. Verder blijft hij op de visolie.
Welk merk heb jij Baloe?.
Ik wil wel graag een energie zuinige, dus het zal wel een nieuwe moeten zijn. Probleem is, ik heb geen garage en in de schuur is gewoon geen plaats voor een vriezer, dus hij moet de kelder in. Vandaar het tafel model, anders past hij niet door het gat van de kelder. Ik heb wel een grote kelder, alleen het gat is niet groot.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
mercedes2803
Zeer actief

Jacky schreef:wat ik nu ga krijgen is pure pens, gemalen. Ik kan ook gemalen vlees krijgen, maar wil eerst pure pens.
Die rollen daar schijnt nog best veel "rommel" in te zitten hoorde ik. We gaan eerst zelf maar eens proberen. Ik ga rijst en groenten koken (krijgt de resten ook van tafel qua groentes, en porties invriezen inclusief de pens erbij . Dan kan ik voor elke hond steeds zoveel eruit halen.
Ik wil wel graag een energie zuinige, dus het zal wel een nieuwe moeten zijn. Probleem is, ik heb geen garage en in de schuur is gewoon geen plaats voor een vriezer, dus hij moet de kelder in. Vandaar het tafel model, anders past hij niet door het gat van de kelder. Ik heb wel een grote kelder, alleen het gat is niet groot.
Ik weet niet van wie je hoorde dat er rommel in die rollen zit...maar van CB weet ik dat het puur natuur is. Omdat steeds meer mensen vers voeren gaan ook steeds meer mensen het maken en verkopen...met concurrentie krijg je ook altijd zwartpraterij...dat vind ik wel jammer.
Ik wil niet zeggen dat iemand per definitie zwart praat...maar in principe durf ik wel te zeggen dat alle kant en klare versvoeren op hun manier goed zijn. de ene hond zal het beter op het 1 doen dan de ander.
Energique vind ik persoonilijk prima...maar ja, er zit kip in.
Van Bibi en Duck hoor je ook de ene keer goede verhalen en de andere keer minder goede verhalena. zal per hond verschillen denk ik.

Lees op Barfplaats nog eens goed over de verhoudingen.
Alleen Pens, groenten en rijst daar red je hond het niet op.
Dat is dus het voordeel van kant en klaar...ik weet zeker dat alles er in goede verhoudingen inzit zodat ie niet tekort komt.
Dat is mijn hele probleem met barf namelijk nog steeds een beetje...
Ik durf Rimpel niet volleidg op barf te zetten omdat ik bang ben dat ik dan dingen over het hoofd zie en hij tekort komt.
Alleen vlees of alleen orgaanvlees is niet juist.

Je kunt het menu dat je gaat geven in grammen op het barf forum zetten...dan rekenen zij uit hoe de verhoudingen zijn.
Maar alleen gemalen pens met groenten en rijst in een portie van zeg 350 gram per keer en dat twee keer daags...ik denk dat je dan niet goed gaat.
De visolie kun je als olie zien...maar de extra's ontbreken dan waarschijnlijk. Misschien kun je rundergehakt toevoegen in deze samenstelling? Of kopvlees van rund? dat verkoopt die fokker dan waarscijnlijk wel als hij ook gemalen vlees pakketten verkoopt.

Wat zou Odin van zalm vinden? Rimpel is er gek op!
Goed voor de huid, weerstand en vacht....zalm is een vette vis met veel vetzuren en derglijke...

succes ermee :ok: Ik ben zo benieuwd hoe Odin het erop gaat doen! En ik duim voor je hoor! :ok:
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Jacky schreef:wat ik nu ga krijgen is pure pens, gemalen. Ik kan ook gemalen vlees krijgen, maar wil eerst pure pens.
Ik wil niet vervelend doen maar als ik het zo lees dan kan ik je het advies geven om je EERST te gaan verdiepen in het BARFen,want anders krijg je op den duur meer problemen dan je lief is.Je moet niet denken dat als je een pond pens een een handje gekookte groente geeft dat dit volstaat.Voor de gezondheid van je hond zou ik adviseren om eerst een poosje KVV te voeren en de tijd te nemen om je goed te verdiepen in BARF en dan langzaam aan de overstap maken.En in de rollen KVV zit echt geen rommel hoor! :wink:
mercedes2803
Zeer actief

Mauyak schreef:
Ik wil niet vervelend doen maar als ik het zo lees dan kan ik je het advies geven om je EERST te gaan verdiepen in het BARFen,want anders krijg je op den duur meer problemen dan je lief is.Je moet niet denken dat als je een pond pens een een handje gekookte groente geeft dat dit volstaat.Voor de gezondheid van je hond zou ik adviseren om eerst een poosje KVV te voeren en de tijd te nemen om je goed te verdiepen in BARF en dan langzaam aan de overstap maken.En in de rollen KVV zit echt geen rommel hoor! :wink:
DIt is de verkorte versie van wat ik hierboven dus ook probeer te vertellen :ok:
Rimpel zit nu een paar maand op CB en daarvoor op Energique bijna twee jaar...dus ik voer al een behoorlijk tijd KVV (kant en klaar versvoer) daarnaast ben ik dus begonnen met af en toe Frosti fit te geven..de stukken vlees en pens in de aktiv zakjes zijn wat groter dan in Carnibest, daaroverheen doe ik dan een poedermix,
Plus dat ik Rimpel laat wennen aan vis door hem zalm en haring te geven.
Die vis wil ik gaan uitbreiden omdat dta niet in de Carnibest zit.
Daarnaast wil ik dan kalfsribben/lamsnekken en dergelijke gaan geven. Vlees wat hij dus niet al krijgt in zijn KVV,

je moet proberen het zo compleet mogelijk te maken.
En met alleen pens en groente en rijst komt je er dan niet jammer genoeg.
Ik heb er ook even te licht over gedacht...tot ik eens flink ben gaan lezen op het barf forum...daar komt zoveel bij kijken dat ik eerst maar eens wat ga uitbreiden in zijn voeding...zoveel mogelijk kennis laten maken met dat wat hij wel mag en daarna eens kijken of ik 2 of drie keer per week echt alleen vis met een groentemix geef bijvoorbeeld of 1 dag een lamsrib met runderhart of zoiets..
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Jacky schreef: Welk merk heb jij Baloe?.
Nina. :wink: Een Indesit. Niet zo´n dure, maar wel een zuinige.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

baloe2004 schreef:
Jacky schreef: Welk merk heb jij Baloe?.
Nina. :wink: Een Indesit. Niet zo´n dure, maar wel een zuinige.
dank je, ik zal het hier doorgeven.

Enne, ik denk beslist niet licht over Barf, ik heb me aangemeld op een forum en ga me er in verdiepen. Wat energiue betreft, een heel klein doosje komt op 3 euro nog wat, ik heb twee honden, die moeten elk een doosje per dag, en dan de rest nog, sorry, dat kan ik niet ophoesten, als ik dan naar de maandlasten ga kijken.
Ik heb verder de pens besteld bij een fokker en misschien moet daar nog veel meer bij, ik moet me er gewoon helemaal nog in verdiepen.
Ook gaan wij met Odin binnenkort naar een holistische dierenarts. (21 maart )Hopelijk komt daar meer uit qua voeding wat hij wel en niet mag hebben.
Voor zover ik weet, is hij beslist niet allergisch voor graan, dus dat is het probleem niet.
Voordat ik begin met van alles, gaan we eerst naar de DA om te kijken wat hij beslist niet en beslist wel mag hebben. In ieder geval dus rijst, groenten , pens etc. en de rest hoor ik nog.

Dus, ik denk er niet licht over, integendeel. Ik hoop gewoon van harte dat het Odin goed gaat doen. Je wilt niet weten hoe hij er momenteel weer uitziet.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hoi Jacky,

Mijn jongens hebben het altijd goed op CB gedaan, voordat ze volledig op BARF overgingen. Het is beslist geen bagger in vergelijking met goedkopere KVV's. Als ik jou was zou ik eerst met een hoogwaardig KVV beginnen en dan een paar BARF-dagen inlassen. Ik hoop dat in dat gemalen vlees van die fokker niet teveel orgaan zit en dat ook gedacht is aan het gemalen botpercentage, zo niet, dan zou ik niet eerder beginnen eer ik de botsamenstelling compleet had. Verder zou je al 2x per week vette vis kunnen geven, wat ontzettend goed is voor de vachtopbouw en het versterken van het immuunsysteem en supplementeren met zeewier.
Als je van plan bent veel pens te geven, hou je weinig ruimte over voor andere orgaanvariaties (wat erg belangrijk is ivm vit. E in bv. nier etc.).
Verdiep je goed in de percentages hoor, erg belangrijk.
Ik heb trouwens een Whirlpool dieplader van zo'n 180 liter. Staat op zolder en vriest perfect.
Heel veel sterkte met Odin.
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

wat ik besteld heb ik pure pens, volgens mij kan dat sowieso geen kwaad omdat onze honden het thuis altijd al kregen.
Zodra wij bij de DA zijn geweest, gaan we ons verdiepen in wat odin nu precies wel en niet mag hebben. Ik bedoel met rotzooi in de KVV ook niet echt rotzooi, maar misschien wel voor Odin met zijn allergieen. :wink:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

vuile pens is ook een prima tandenborstel :ok:
je moet het dan wel aan 1 stuk geven en niet gemalen.
KVV hoef niet duur te zijn hoor.
als je een merk als BIBI geeft ben je voor 2 honden van 30 kg per dag 2,20 kwijt dat is 1,20 per hond , dan valt het wel mee toch :wink: en hoe groter je inkoopt de goedkoper het wordt. :ok:
maar 3,- :eek: voor 600gr energique ,poeh dat vindt ik ook veel hoor.

ik heb een grote kist er kan 300kilo in, losse rollen van BIBI en carnibest.
heb deze overgenomen voor 75,-
via marktplaats speurders kan je al aan een leuk kistje komen.
wat je ook kan doen, is bij de elctrowinkel langs gaan om te vragen of ze inruil hebben staan. zo heb ik mijn 2de kist gekocht. en daar kan 200 kilo in. hoeveel liter dat dan is weet ik niet.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Jacky schreef:wat ik besteld heb ik pure pens, volgens mij kan dat sowieso geen kwaad omdat onze honden het thuis altijd al kregen.
Zodra wij bij de DA zijn geweest, gaan we ons verdiepen in wat odin nu precies wel en niet mag hebben. Ik bedoel met rotzooi in de KVV ook niet echt rotzooi, maar misschien wel voor Odin met zijn allergieen. :wink:
Jacky..je moet zelf doen waar jij je goed bij voelt om te doen met je honden.

klinkt echt zo gek nog niet hoor wat je wilt geven
pens is een volwaaridge voeding en zelfs met groente nog beter.
Ga gewoon zo aan de slag zoals jij het beschrijft.

k heb overigens een 180 liter vriezer.
jaren gedaan met een tafelmodel waar ik wat lades uitghaald uit omdat botten meer volume nodig hadden dan vlees

o ja..succes! :ok:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jacky, ik heb 1 advies :mrgreen:
Blijf in direct contact met Ien, zij weet veel en nuttige dingen :wink:

Ik heb geen idee hoeveel mijn vriezer kan hebben. Ik heb zo'n smal vrieskistding (ideaal, speciaal voor de honden gekocht); een koel-vriescombinatie met zo'n ladegeval, daar gaat de groenteprut en de vieze rotzooi in. In onze eigen Amerikaanse koelkast is ook nog wel eens plaats vrij, daar mag eten van de hondjes ook nog wel eens in.
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:
Jacky schreef:wat ik besteld heb ik pure pens, volgens mij kan dat sowieso geen kwaad omdat onze honden het thuis altijd al kregen.

jaren gedaan met een tafelmodel waar ik wat lades uitghaald uit omdat botten meer volume nodig hadden dan vlees

dank je wel Ien. We gaan eerst naar de DA, kijken wat hij wel en niet kan en mag hebben. Ik ga me ook helemaal verdiepen in het vers vlees en als dat beter is voor Odin dan gaat hij dat krijgen ook. Misschien als je het goed vindt stel ik je nog wel eens vragen over vers vlees etc.

Nu eerst de DA maar afwachten. Reinier is al druk bezig op marktplaats voor een vriezer. Hij moet alleen door het gat van de kelder passen, we hebben eigenlijk geen andere ruimte waar hij kan staan. Dus het wordt een tafelmodel vrieskist zonder laden, bovenlader dus.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Jacky schreef:
ien schreef:

dank je wel Ien. We gaan eerst naar de DA, kijken wat hij wel en niet kan en mag hebben. Ik ga me ook helemaal verdiepen in het vers vlees en als dat beter is voor Odin dan gaat hij dat krijgen ook. Misschien als je het goed vindt stel ik je nog wel eens vragen over vers vlees etc.

Nu eerst de DA maar afwachten. Reinier is al druk bezig op marktplaats voor een vriezer. Hij moet alleen door het gat van de kelder passen, we hebben eigenlijk geen andere ruimte waar hij kan staan. Dus het wordt een tafelmodel vrieskist zonder laden, bovenlader dus.
Kun je dan geen twee tafel model vrieskistjes kopen. Dan heb je dezelfde inhoud waarschijnlijk als 1 grote. Het is dan wel duurder, maar omdat je groter kunt inkopen, wordt bijvoorbeeld vers vlees dan ook veel goedkoper om te geven.

Mijn honden gebruiken met zijn vijven bijna 2 kg carnibest per dag, maar omdat ik 150 kilo tegelijk heb gekocht (is vanaf 100 kg goedkoper) heb ik 2,30 euro per kg betaald. Dus dan heb je zo die kosten weer terug verdient van extra stroom en aanschaf van de vriezers.

Jouw honden zouden van carnibest bijvoorbeeld tussen de 600 en 750 gram per dag kunnen eten per hond. Dan ben je op zijn meest anderhalve kilo per dag kwijt. Is best handig als je eens een dagje geen tijd hebt om zelf samen te stellen.
Laatst gewijzigd door Baily op 05 mar 2006 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik heb momenteel 5 vriezers :roll: :mrgreen: . Ik zou trouwens niet speciaal rijst of pasta geven :wink: . Ze hebben dat niet nodig en het voegt weinig tot niets toe. Asl je naar de da gaat zou ik het vlees dat je nu geeft ook mee nemen, en probeer dan ook iets van lam of kip mee te nemen. Voor je calcium kan je ook kippennekken bestelen bij de poelier, og rauwe eieren met schaal geven. Vis kun je bij je visboer halen, vraag dan om de vis die hij eigenlijk niet meer kan verkopen omdat die net over de datum is. En hij heeft ook vast wel koppen :wink:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik heb een behoorlijke vriezer staan waar tot 130 kilo vlees ingaat.
Ik heb 3 honden. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Ik heb 1 vriezer speciaal voor de honden gekocht. Daar past net 300 kilo vlees in :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”