Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje voor Duitse doggen bezitters of liefhebbers

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Senna1 schreef:
Mol schreef:
Senna1 schreef:
Mol schreef: we zijn het niet snel eens maar nu moet ik je gelijk geven.
ongeacht of ik een dog mooi vind heeft martijn gelijk de bouw van een dog is totaal niet invehouding eerlijk is eerlijk, voor zijn groote al helemaal niet.

mol :8):
Dat is een beetje over één kam scheren.
Er zijn doggen die totaal uit verhouding zijn maar de doggen zoals ze in dit topic op foto voorbij kwamen zijn echt wel mooi ondanks hun grootte.
Ook dat komt bij elk ras voor dat er in extremen gefokt worden.

Wat zou je dan willen zien bij een dog om hem in verhouding te krijgen volgens jouw idee van in verhouding zijn?
ik vind een dog mooi zoals een exenplaar hier in dit topic, echter als je er naar kijk klopt hij natuurlijk niet neem bijvoorbeeld de hoeking in de achter hand deze is toch wel erg extreem met heel veel druk op de kruisbanden, neem de voor hand in vehouding is de schouder toch wel stijl kwa lichaams groote en gewicht met alle gevolgen vandien.
neem de lengte van de hond hij is niet vierkant zal er ook niet uit zien hoor, maar dit brengt wel weer extra druk met zich mee in de onder rug, dus een verhoogde kans op hernia, neem schedelverhouding ten opzichte van het lichaam extreem zwaar.

te groot is simpel weg niet goed het dier groeit enorm het eerste levensjaar dit brengt heel veel stres op de gewirchte met zich mee

kijk je heb bij de reuze rassen altijd exsessen neem bijvoorbeeld de mastiff heb je ook extremen tussen honden die naar de 95 cm goor en ruim over de 100 kg wegen het is simpel weg TE je zal ze dan ook niet op show zien het zijn honden van rond de 75 a 80 cm met een gewicht rond de 70 a 80 kilo het is in verhouding, de BM om een voorbeeld te nemen word ook naar een extreme gefokt honden van een 60 cm over de 80 kg en daar wordt dan ook nog doodleuk mee geadverteerd

Ok, dus je zou een dog liever minder stijl zien, wat korter in de rug en een minder grote kop?
Maar dat betekend dus dat jij ook de dog eigenlijk liever kleiner zou zien als je puur naar fysieke gesteldheid kijkt?
Of juist veel grover en zwaarder van bouw?
nee ik zou een dog meer stylheid in de achterhand zien vertonen
en ja korter in de rug
en nee hoft niet minder zwaar in het hoofd te zijn als het hoofd maar in verhouding is toet het lichaam
ja ik zou een doch liever wat kleiner zien niet over de meter schoft hoogte.
en inderdaard zou ik die dan liever iets wat grover in bouw zien.

Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Mol schreef: nee ik zou een dog meer stylheid in de achterhand zien vertonen
en ja korter in de rug
en nee hoft niet minder zwaar in het hoofd te zijn als het hoofd maar in verhouding is toet het lichaam

Maar te stijl in de achterhand is ook niet goed.
Over een meter in de schoft is ook overdreven en al helemaal als ze daarbij ook nog eens te iel zijn. Ben ik helemaal met je eens. Dan voldoet een 85-95cm toch prima? alleen zouden ze wat forser moeten zijn en ietwat korter in de rug.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het hele probleem bij doggen ligt hem mijns insziens in het feit dat een dog opgebouwd is uit 2 types en niet 1 type. Een dog kan bijna niet compleet sound worden gefokt omdat de zware hoofden en veel lip niet makkelijk te combineren zijn met een groot hoog kloppend lichaam. Je kan 2 kanten op, de doggen worden weer zwaar zoals een hele poos terug, of de doggen worden enorm hoog maar dan met minder lip en minder zware hoofden en een rank windhondachtig lichaam. Laten we wel wezen, de voorouders zijn molossers van zwaar groot type en windhondachtige honden waaruit de fokkers dan met alle kunsten een hond moeten fokken die EN zwaar en molosserachtig is in het hoofd EN hoog en strak van lichaam. Of de combi van deze twee types totaal sound en kloppend uitpakt is meestal een soort van gok als je op het midden-type wil uitkomen. Je kan makkelijker honden van hoog rank type fokken met wat mindere hoofden die verder helemaal kloppen of doggen van zeer zwaar type die erg mooie hoofden krijgen maar niet zo hoog en rank worden.

Wat je nu vaak ziet is doggen waarbij je zo de scheiding windhond molosser kan maken in hetzelfde lichaam. Windhondenbuiken, heupen en benen en dus te weinig bone, te hoog opgetrokken buiken met bv wel heel zware hoofden en fronten, niet sound dus maar wel groot.

Dat het deels in de fok zou zitten durf ik niet te bevestigen maar een vriendin van mijn moeder had een dog, Bardo, die dus wel 95 kilo was en enorm hoog, maar die ook 11 is geworden en uiteindelijk bij zijn 2e of 3e maagtorsie in een paar maanden is ingeslapen. Dat vind ik oud en een prima leeftijd voor een dog.

Je mag ook niet vergeten dat rassen als de Kangal en nog een aantal Aziatische berghonden ook zo groot en zwaar worden maar wel makkelijk de 12 jaar halen. Die honden worden dus wel 12 met een lichaam van 80-90 cm hoog en 60-80 kilo :ok: Selectie kan dus best wel iets betekenen.
Afbeelding
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Het hele probleem bij doggen ligt hem mijns insziens in het feit dat een dog opgebouwd is uit 2 types en niet 1 type. Een dog kan bijna niet compleet sound worden gefokt omdat de zware hoofden en veel lip niet makkelijk te combineren zijn met een groot hoog kloppend lichaam. Je kan 2 kanten op, de doggen worden weer zwaar zoals een hele poos terug, of de doggen worden enorm hoog maar dan met minder lip en minder zware hoofden en een rank windhondachtig lichaam.
Laten we wel wezen, de voorouders zijn molossers van zwaar groot type en windhondachtige honden waaruit de fokkers dan met alle kunsten een hond moeten fokken die EN zwaar en molosserachtig is in het hoofd EN hoog en strak van lichaam. Of de combi van deze twee types totaal sound en kloppend uitpakt is meestal een soort van gok als je op het midden-type wil uitkomen. Je kan makkelijker honden van hoog rank type fokken met wat mindere hoofden die verder helemaal kloppen of doggen van zeer zwaar type die erg mooie hoofden krijgen maar niet zo hoog en rank worden.

Wat je nu vaak ziet is doggen waarbij je zo de scheiding windhond molosser kan maken in hetzelfde lichaam. Windhondenbuiken, heupen en benen en dus te weinig bone, te hoog opgetrokken buiken met bv wel heel zware hoofden en fronten, niet sound dus maar wel groot.

Dat het deels in de fok zou zitten durf ik niet te bevestigen maar een vriendin van mijn moeder had een dog, Bardo, die dus wel 95 kilo was en enorm hoog, maar die ook 11 is geworden en uiteindelijk bij zijn 2e of 3e maagtorsie in een paar maanden is ingeslapen. Dat vind ik oud en een prima leeftijd voor een dog.

Je mag ook niet vergeten dat rassen als de Kangal en nog een aantal Aziatische berghonden ook zo groot en zwaar worden maar wel makkelijk de 12 jaar halen. Die honden worden dus wel 12 met een lichaam van 80-90 cm hoog en 60-80 kilo :ok: Selectie kan dus best wel iets betekenen.
:ok: juist! dat is dus wat ik probeerde over te brengen. Er zijn twee type's en daar wordt niet altijd de juiste mix van gemaakt. veel te hoog en te rank voor het gewicht of juist te klein. Ik ben er van overtuigd dat er veel zit in de selectie van honden.
Daarmee los je niet alles op uiteraard want de leeftijd is een probleem met doggen waar waarschijnlijk een veel langere periode van zorgvuldige selectie aan vooraf moet gaan. Ik probeerde hier ook niet te zeggen dat de doggen nu zo'n geweldig gezond ras zijn want dat is niet zo maar niet alles is terug te voeren op het feit dat ze groot zijn.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Mol schreef:
en ja korter in de rug

mol is het niet zo dat een steile achterhand juist meer problemen geeft , de doggen die ik ken met knie problemen zijn vaak ook steil.
Korter in de rug is idd veel beter , en ook moeten ze wat grover zijn qwa botwerk. Maar hier mee krijg je niet de gezondheids problemen uit het ras. Wij hadden vroeger een gele reu , aardig grof , maar 82 cm schoft en met net 5 jaar valt hij dood neer.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

jip007 schreef:
Mol schreef:
en ja korter in de rug

mol is het niet zo dat een steile achterhand juist meer problemen geeft , de doggen die ik ken met knie problemen zijn vaak ook steil.
Korter in de rug is idd veel beter , en ook moeten ze wat grover zijn qwa botwerk. Maar hier mee krijg je niet de gezondheids problemen uit het ras. Wij hadden vroeger een gele reu , aardig grof , maar 82 cm schoft en met net 5 jaar valt hij dood neer.
laat ik het dan zo zeggen een matigge hoeking zoals bij de BM bijvorbeeld
maar niet die verdreve hoeking die je heel veel ziet bij de dog, die geeft netzoveel spanning als een te stijle achterhand.

Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Ik heb een teef van 78cm schoft, 55kg, loeisterk en heel snel en wendbaar. Er is nog geen dag geweest dat ze niet kaarsrecht op haar poten stond (al vanaf dat ze kon lopen). Als ik hele oude afbeeldingen bekijk van doggen dan komt mijn teef volgens mij een stuk dichter in de buurt van wat van oorsprong een dog was dan de extreem zware doggen die nu gefokt worden. Ja ze is fijner dan de teven die ik met show zie, maar ik zie ze toch liever zoals de mijne.

Afbeelding

Afbeelding
jip007
Erelid

Essy schreef:Ik heb een teef van 78cm schoft, 55kg, loeisterk en heel snel en wendbaar. Er is nog geen dag geweest dat ze niet kaarsrecht op haar poten stond (al vanaf dat ze kon lopen). Als ik hele oude afbeeldingen bekijk van doggen dan komt mijn teef volgens mij een stuk dichter in de buurt van wat van oorsprong een dog was dan de extreem zware doggen die nu gefokt worden. Ja ze is fijner dan de teven die ik met show zie, maar ik zie ze toch liever zoals de mijne.

Afbeelding

Afbeelding
waar zie jij extreem zware doggen , want ik zie ze niet meer :denken: Onze eerste 2 zwarte teven waren nog echte zware teven , de 1e is ruim elf jaar geworden en de 2e 10 jaar , nooit 1 dag kreupel geweest en erg wendbaar.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Senna1 schreef:Nou nou... je hoeft niet direct zo uit de hoek te komen hoor... ik noemde de 65cm om aan te geven dat je zie liever kleiner zou zien.
Hoi Danny,

Maar dat is het dus precies! Ik heb nergens aangegeven dat ik liever kleinere doggen zou zien. Ik snap echt niet waar je dat vandaan haalt?! :roll:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:Er wordt eerder gesuggereerd dat de dog veel problemen heeft door z'n fysieke grote en dat het een karikatuur is van wat een hond zou moeten zijn en dat de dog geenzins in verhouding zou zijn en daar ben jij het mee eens. Dus als je ze te groot vindt vindt je toch ook dat ze eigenlijk kleiner zouden moeten zijn? en zijn dan alle problemen opgelost?
Hoi Danny,

Het enige waar ik het met bovenstaande mee eens ben is dat een dog veel problemen kan hebben van zijn grootte, dat is alles. Ik heb nergens mee ingestemd dat ik een dog een karikatuur zou vinden of dat ik een dog geenszins in verhouding zou vinden. Als dat zou zo zijn, zouden er hier toch geen drie van rondlopen?! Het enige waar ik het mee eens ben, is dat er veel gezondheidsproblemen in ons ras voorkomen en ik geloof niet dat iemand dat kan ontkennen?
Ik denk overigens wel dat veel van die problemen inderdaad opgelost zullen zijn als de dog kleiner zou zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik daar een voorstander van ben.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:danny het gaat volgens mij om het feit dat een dog een grote hond is, met alle problemen die daar van komen, en door niet op bepaalde problemen te letten en te selecteren krijg je erg grote ongezonde honden
Inderdaad! :ok:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:Ja.. de dog als ras kent veel problemen maar daarmee is het nog geen karikatuur en is het niet allemaal op te lossen door ze kleiner te gaan fokken...
Hoi Danny,

En met dat laatste ben ik het dus ook helemaal eens. Het enige waar ik met Martijn in mee ging, was dat de doggen vak te groot zijn voor hun fysieke gesteldheid.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:
MARC_S schreef: Het hele probleem bij doggen ligt hem mijns insziens in het feit dat een dog opgebouwd is uit 2 types en niet 1 type. Een dog kan bijna niet compleet sound worden gefokt omdat de zware hoofden en veel lip niet makkelijk te combineren zijn met een groot hoog kloppend lichaam. Je kan 2 kanten op, de doggen worden weer zwaar zoals een hele poos terug, of de doggen worden enorm hoog maar dan met minder lip en minder zware hoofden en een rank windhondachtig lichaam.
Laten we wel wezen, de voorouders zijn molossers van zwaar groot type en windhondachtige honden waaruit de fokkers dan met alle kunsten een hond moeten fokken die EN zwaar en molosserachtig is in het hoofd EN hoog en strak van lichaam. Of de combi van deze twee types totaal sound en kloppend uitpakt is meestal een soort van gok als je op het midden-type wil uitkomen. Je kan makkelijker honden van hoog rank type fokken met wat mindere hoofden die verder helemaal kloppen of doggen van zeer zwaar type die erg mooie hoofden krijgen maar niet zo hoog en rank worden.

:ok: juist! dat is dus wat ik probeerde over te brengen. Er zijn twee type's en daar wordt niet altijd de juiste mix van gemaakt. veel te hoog en te rank voor het gewicht of juist te klein. Ik ben er van overtuigd dat er veel zit in de selectie van honden.
Daarmee los je niet alles op uiteraard want de leeftijd is een probleem met doggen waar waarschijnlijk een veel langere periode van zorgvuldige selectie aan vooraf moet gaan. Ik probeerde hier ook niet te zeggen dat de doggen nu zo'n geweldig gezond ras zijn want dat is niet zo maar niet alles is terug te voeren op het feit dat ze groot zijn.
Hoi,

Zo, nu zijn we het dus toch allemaal met elkaar eens. :wink: En nee, het is niet allemaal terug te voeren op het feit dat een dog nu eenmaal een groot ras is, maar op de één of andere manier wil iedereen altijd alleen maar de grootste dog hebben. Het lijkt soms bijna wel een wedstrijd. Met een hond van 85-90 cm. hèb je al een énorm grote hond, ook voor een dog. Waarom moet dat allemaal toch altijd maar groter?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Ik heb een teef van 78cm schoft, 55kg, loeisterk en heel snel en wendbaar.
Hoi Esther,

Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Levi is ook 78 cm. schoft, weegt 58 kilo en is vele malen wendbaarder en sneller dan Lana met haar 82 cm. schoft en 63 kilo.
jip007
Erelid

Scooby schreef:
Essy schreef:Ik heb een teef van 78cm schoft, 55kg, loeisterk en heel snel en wendbaar.
Hoi Esther,

Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Levi is ook 78 cm. schoft, weegt 58 kilo en is vele malen wendbaarder en sneller dan Lana met haar 82 cm. schoft en 63 kilo.
kijk dat bedoel ik nou , oops is verschrikkelijk wendbaar net elastiek , ze is maar 77 cm schoft maar weegt wel 69 kilo. Dik nee beslist niet , ze heeft gewoon heel zwaar botwerk en veel spieren. Dus voor snelheid en wendbaarheid hoef je geen licht dogje te hebben. Jammer dat jullie dat denken , zo gaat dus het hele ras naar de kl.te.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef: kijk dat bedoel ik nou , oops is verschrikkelijk wendbaar net elastiek , ze is maar 77 cm schoft maar weegt wel 69 kilo. Dik nee beslist niet , ze heeft gewoon heel zwaar botwerk en veel spieren. Dus voor snelheid en wendbaarheid hoef je geen licht dogje te hebben. Jammer dat jullie dat denken , zo gaat dus het hele ras naar de kl.te.
Hoi Jip,

Ik doelde juist niet op het gewicht, maar op de grootte. Oops is blijkbaar ook niet hoog. Ik denk toch echt dat een dog daar meer voordeel aan heeft dan wanneer hij heel groot is.
(Jammer, dat je mijn bericht op zo'n verkeerde manier geinterpreteerd hebt en daar nogal een uitspraak over doet... :roll: )
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef: kijk dat bedoel ik nou , oops is verschrikkelijk wendbaar net elastiek , ze is maar 77 cm schoft maar weegt wel 69 kilo. Dik nee beslist niet , ze heeft gewoon heel zwaar botwerk en veel spieren. Dus voor snelheid en wendbaarheid hoef je geen licht dogje te hebben. Jammer dat jullie dat denken , zo gaat dus het hele ras naar de kl.te.
Hoi Jip,

Ik doelde juist niet op het gewicht, maar op de grootte. Oops is blijkbaar ook niet hoog. Ik denk toch echt dat een dog daar meer voordeel aan heeft dan wanneer hij heel groot is.
(Jammer, dat je mijn bericht op zo'n verkeerde manier geinterpreteerd hebt en daar nogal een uitspraak over doet... :roll: )
nee maar dat is wel een beetje wat essy bedoelde , want zij vindt dat de doggen nu te zwaar worden gefokt :roll: En jij was het met haar eens toch . Maar als je dus met dat soort honden gaat fokken blijft er helemaal niets meer over van de dog. Zwaar bone fok je niet zo makkelijk terug.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:nee maar dat is wel een beetje wat essy bedoelde , want zij vindt dat de doggen nu te zwaar worden gefokt :roll: En jij was het met haar eens toch . Maar als je dus met dat soort honden gaat fokken blijft er helemaal niets meer over van de dog. Zwaar bone fok je niet zo makkelijk terug.
Hoi Jip,

Ik was het meer met de hoogte eens dan met het gewicht, eerlijk gezegd. Ik reageerde in elk geval, omdat ik bedoelde dat een dog meet profijt van zijn lichaam heeft als hij wat kleiner is (en dan bedoel ik ook geen 65 cm. uiteraard!).
Ik vind dat doggen momenteel absoluut niet te zwaar worden gefokt. In tegendeel. Ik vind wel dat de verhoudingen momenteel erg zoek zijn in de meeste types doggen die je ziet. Heel hoog en heel rank en daar houd ik dus niet van.
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef:nee maar dat is wel een beetje wat essy bedoelde , want zij vindt dat de doggen nu te zwaar worden gefokt :roll: En jij was het met haar eens toch . Maar als je dus met dat soort honden gaat fokken blijft er helemaal niets meer over van de dog. Zwaar bone fok je niet zo makkelijk terug.
Hoi Jip,

Ik was het meer met de hoogte eens dan met het gewicht, eerlijk gezegd. Ik reageerde in elk geval, omdat ik bedoelde dat een dog meet profijt van zijn lichaam heeft als hij wat kleiner is (en dan bedoel ik ook geen 65 cm. uiteraard!).
Ik vind dat doggen momenteel absoluut niet te zwaar worden gefokt. In tegendeel. Ik vind wel dat de verhoudingen momenteel erg zoek zijn in de meeste types doggen die je ziet. Heel hoog en heel rank en daar houd ik dus niet van.
ik hou ook niet van die hele grote slanke types , lance is ook maar 85 en voor mij hoeft een reu ook niet veel groter te zijn , maar er moet wel massa zijn , en dat zijn ze helaas allemaal kwijt tegenwoordig.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:ik hou ook niet van die hele grote slanke types , lance is ook maar 85 en voor mij hoeft een reu ook niet veel groter te zijn , maar er moet wel massa zijn , en dat zijn ze helaas allemaal kwijt tegenwoordig.
Hoi Jip,

Dus zijn we het helemaal met elkaar eens! :wink: Ik vind 85 cm. ook een prima maat voor een reu.
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Scooby schreef:
Hoi Esther,

kijk dat bedoel ik nou , oops is verschrikkelijk wendbaar net elastiek , ze is maar 77 cm schoft maar weegt wel 69 kilo. Dik nee beslist niet , ze heeft gewoon heel zwaar botwerk en veel spieren. Dus voor snelheid en wendbaarheid hoef je geen licht dogje te hebben. Jammer dat jullie dat denken , zo gaat dus het hele ras naar de kl.te.
Dat is met mijn Oops dus ook zo...
82cm en 67kg en absoluut niet dik en een gerafineerde balletdanseres, snel, wendbaar en sterk. Niet te klein, niet te licht maar wel gespierd en behendig ... zo wil ik ze graag zien en die verhoudingen zijn een beetje kwijt.
laeken
Zeer actief

In mijn ogen benaderd deze hond wat ik een goed type vind. Hij is groot, krachtig (niet bespierd genoeg maar dat zal de manier waarop de hond verzorgd wordt veroorzaken). Hij heeft in mijn ogen voldoende bone en zijn kop is groot genoeg. Hij heeft zeker niet het hoofd wat men zal wensen maar daarom kan hij dus wel zo sound van lichaam zijn. Zware lippen en grote hoofden zullen hem nl altijd verzwaren denk ik aangezien dat niet combineert met een wat smaller lichaam.

Afbeelding
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:In mijn ogen benaderd deze hond wat ik een goed type vind. Hij is groot, krachtig (niet bespierd genoeg maar dat zal de manier waarop de hond verzorgd wordt veroorzaken). Hij heeft in mijn ogen voldoende bone en zijn kop is groot genoeg. Hij heeft zeker niet het hoofd wat men zal wensen maar daarom kan hij dus wel zo sound van lichaam zijn. Zware lippen en grote hoofden zullen hem nl altijd verzwaren denk ik aangezien dat niet combineert met een wat smaller lichaam.

Afbeelding
Hoi Marc,

Als het een teef was geweest, was het een mooie teef geweest. Voor een reu vind ik hem veel te smal.
jip007
Erelid

ik ben het eens met karen , tis een leuke teef.
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Dit kan ik echt niet mooi vinden, sorry. Bone :denken: Waar?
laeken
Zeer actief

Daarom vind ik hem dus wel mooi, hij staat kaarsrecht op de benen en toont heel fier. Ik denk dat hij ieler toont omdat hij helemaal geen spieren heeft en dus daardoor smaller lijkt dan hij zou kunnen zijn. :wink:

Wat ik ook niet wil zeggen is dat ik dit werkelijk het mooist vind om te zien. Ik vind een machtig hoofd met een brede borst en dikke poten ook mooier om te zien. Wel denk ik dat een hond als deze het lekkerst in zijn vel zit, en dat zie ik het liefst in een hond :ok:
Afbeelding
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Essy schreef:Ik heb een teef van 78cm schoft, 55kg, loeisterk en heel snel en wendbaar. Er is nog geen dag geweest dat ze niet kaarsrecht op haar poten stond (al vanaf dat ze kon lopen). Als ik hele oude afbeeldingen bekijk van doggen dan komt mijn teef volgens mij een stuk dichter in de buurt van wat van oorsprong een dog was dan de extreem zware doggen die nu gefokt worden. Ja ze is fijner dan de teven die ik met show zie, maar ik zie ze toch liever zoals de mijne.
Waarom denk je dat doggen vroeger kleiner waren?Dit was dus niet zo :neenee:
We gaan nu even terug nog voor de inkruizing van de windhond.Men sprak toen over grote sterke honden zo groot als ezels.Hier vind je bijna geen afbeeldingen van.
In de 16e eeuw kruiste men deze honden met een windhond om hem wendbaarder te maken,maar het bleef een zeer grote hond met massa!
Hij was tenslotte een beren-,everzwijn en herthond die hij zelfstandig moest kunnen doden,dat doet een dog van 50kg niet en daarom gingen veelal de grootste mee op deze jacht.
Afbeelding
Ook heb ik weleens fokkers gesproken die doggen fokken en exporteren naar het buitenland waar nog steeds gejaagt wordt,ook geen lichte jongens.
Ook weet ik jagers in de Vs en Australie die met doggen jagen en/of met deze doggen een eigen lijn opzetten om mee te jagen(ligt eraan wat voor omgeving)ook hier heb ik het niet over honden waar je onder de buik moet kijken wat het is.
Deze feiten spreken dus een hoop tegen over wat er gezegd is over de fysieke gesteldheid van deze honden.
En uiteraard zijn deze honden beter geselecteerd,maar lichte en lage jongens zijn het niet.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

MARC_S schreef:
Afbeelding
:N: :neenee:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
laeken
Zeer actief

greatdane schreef: :N: :neenee:
Leg eens uit wat er mis mee is? Hij heeft minstens zoveel bone als jouw hond en verder is hij nog steeds erg groot. Ik ben het met je eens dat zijn hoofd niet denderend is maar wel een hoofd waar je consequent redelijk goede lichamen onder kan blijven fokken.

Dus ik ben nu na deze afwerende reactie wel erg benieuwd waar je precies zo over valt? Ik neem aan niet zijn kaarsrechte benen, goede hoekingen en prachtige polsen en voeten? Verder kan ik me ook niet voorstellen dat je over de nekboog valt, de kaarsrechte stevige rug of de mooie buiklijn? Eigenlijk kan ik niets bedenken waar je over kan vallen :19: Misschien het minder machtige hoofd maar door het machtige en brede hoofd zit de fokkerij nu wel in zijn maag met het lichaam. Brede dikke koppen gaan niet samen met hoge slankere honden nl :wink:
Afbeelding
jip007
Erelid

heb je geen andere foto van deze dog , eentje waar hij niet opgehangen wordt in zijn show lijn. Gewoon een waar hij los staat en niet eerst in de houding gezet is , denk dat je dan iets heel anders ziet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”