Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Biène wordt wakker

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Biène wordt wakker

Ongelezen bericht door Inge »

Vanavond hebben we weer getraind.

Tijdens het manwerk had Biène aan de paal gelegen en toen ik haar eraf haalde om haar naar de auto te brengen werd ik tegengehouden, zij werd geplaagd vandaag. :wink:
In eerste instantie reageerde ze wel maar meer speels dan serieus, tot ik opgedragen werd niets te zeggen....ineens kreeg ze het door en had ze de zak te pakken...en loslaten wilde ze niet! Toen ze mocht winnen droeg ze even om vervolgens met haar poten om de zak geklemd erbij te gaan liggen. De pakwerker weer de zak vastgepakt en opnieuw een gevechtje, nog steeds vasthouden. Na dit 2x herhaald te hebben moest ik haar de zak laten loslaten en die een stukje weggooien. En dat lukte me dus gewoon niet, hahahah :mrgreen: Ik kreeg haar niet los. :eek: :eek:
Iemand kwam ff helpen en voordoen hoe ik haar kon laten loslaten, tja.....bij Marouck is het loslaten nooit een probleem geweest itt het vasthouden. :smile: :smile: Nog een keer mocht ze bijten en toen mocht ze de zak meesjouwen naar de auto. Gelukkig voor mij (ze hadden al lol met zijn allen dat ik daar weer kon staan klooien :boos: ) liet ze halverwege de zak vallen en hoefde ik niet zelf aan de slag, hahah :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

go biène go biène :cheer: lekker he dat gestuntel ik heb ook wat af gestunteld dan werd er altijd gezegt had je maar een teef moeten nemen(een reu is wel groot als je zelf klein bent :mrgreen: ) . het leukste vind ik altijd die blik in de ogen als ze een mouw/zakje mogen winnen en mee nemen, oren plat staart om hoog en rennen. leuk dat ze het al zo goed doet :ok:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

diana25 schreef:go biène go biène :cheer: lekker he dat gestuntel ik heb ook wat af gestunteld dan werd er altijd gezegt had je maar een teef moeten nemen(een reu is wel groot als je zelf klein bent :mrgreen: ) . het leukste vind ik altijd die blik in de ogen als ze een mouw/zakje mogen winnen en mee nemen, oren plat staart om hoog en rennen. leuk dat ze het al zo goed doet :ok:
Het zegt natuurlijk nog lang niet alles maar het is wel een leuke start :wink:
2e Kerstdag is ze voor het eerst wat geplaagd maar toen reageerde ze nog niet echt, kreeg te horen dat ik haar toch weer te lief had gemaakt, hahah :smile:
Ze is in haar doen en laten ook nog echt een pup, een speels ding in een groot lijf :wink: Ze is nu uitgewisseld dus we gaan nu langzaam beginnen met het bijtwerk. Met speuren zijn we al een tijdje bezig en die neus blijft in ieder geval op de grond, zoeken wil ze wel :wink:

Toen ze vandaag de zak te pakken had bleef haar beet heel rustig, ze ging niet verbijten ofzo maar klemde haar kaken gewoon stevig op elkaar. Toen ze mocht winnen rende ze een stukje en ging daarna dus bovenop de zak liggen met d'r poten er stevig omheen geklemd. Van mij! :devil: :wink: Ik kreeg die zak ook echt niet uit haar bek, die kaken bleven stevig op elkaar. :mrgreen: En mijn clubgenootjes maar lachen :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

:lol: :smile: :smile: :smile:
ga je nog wel wat werk aan krijgen........ :mrgreen:
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Ik heb met de meisjes hier wel ns 10 minuten bij de auto gestaan :boos: dan niet lapje maar zachte jonge hondenmouw, eerst de een en toen de ander :N: had lamme armen daarna :jank:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Tophondje!!. Leuk dat ze zo geschikt blijkt. :ok:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

weggooien die zak, Belgen zijn al lang klaar voor een jonge hondenmouw op die leeftijd :mrgreen:
leuk, dat ze het zo goed doet :ok: met dat niet loslaten heb ik ook veel problemen gehad in het begin, maar nu lost ze perfect (haar bijten is nu eerder een probleem :mrgreen: ) haar beet is wel in orde, maar ze komt niet van de grond :roll:
hoe zit het met het appèl van Biène?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Wat leuk om te horen :smile: Tuana liet de rol niet afpakken :N: :mrgreen: En vast is vast bij haar. Niet 10x overpakken, maar meteen goed vasthouden en kaken op slot zetten :mrgreen: en dan proberen of ze los kan laten ja of nee :denken: :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:weggooien die zak, Belgen zijn al lang klaar voor een jonge hondenmouw op die leeftijd :mrgreen:
leuk, dat ze het zo goed doet :ok: met dat niet loslaten heb ik ook veel problemen gehad in het begin, maar nu lost ze perfect (haar bijten is nu eerder een probleem :mrgreen: ) haar beet is wel in orde, maar ze komt niet van de grond :roll:
hoe zit het met het appèl van Biène?
Qua appèl doe ik nog helemaal niets, we spelen alleen op het veld met haar balletje en ze draagt af en toe het apporteerblok rond, meer nog niet.
Thuis ben ik natuurlijk wel bezig met de basiscommando's die ook in de opvoeding van pas komen zoals zit, af en hierkomen en dat geeft geen problemen.
Groetjes Inge
Afbeelding

zepenko
Zeer actief

Re: Biène wordt wakker

Ongelezen bericht door zepenko »

Inge schreef: ...
De pakwerker weer de zak vastgepakt en opnieuw een gevechtje, nog steeds vasthouden. Na dit 2x herhaald te hebben moest ik haar de zak laten loslaten en die een stukje weggooien. En dat lukte me dus gewoon niet, hahahah :mrgreen: Ik kreeg haar niet los. :eek: :eek:
Iemand kwam ff helpen en voordoen hoe ik haar kon laten loslaten, ...
Nu ben ik nieuwsgierig :mrgreen: , hoe heb je haar dan wel zo ver gekregen dat ze de zak los liet?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
De pakwerker weer de zak vastgepakt en opnieuw een gevechtje, nog steeds vasthouden. Na dit 2x herhaald te hebben moest ik haar de zak laten loslaten en die een stukje weggooien. En dat lukte me dus gewoon niet, hahahah :mrgreen: Ik kreeg haar niet los. :eek: :eek:
Nu ben ik nieuwsgierig :mrgreen: , hoe heb je haar dan wel zo ver gekregen dat ze de zak los liet?
Druk van de zak af, hand onder de bek en de lippen tegen de achterste kiezen duwen. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

zepenko
Zeer actief

Inge schreef:
zepenko schreef:
Druk van de zak af, hand onder de bek en de lippen tegen de achterste kiezen duwen. :19:
Oké, met dwang dus. Waarom kies je daarvoor?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Omdat ze voor een koekje niet losliet, voor niets dus :wink:
Balletje etc laat ze los voor iets lekkers, die zak niet.
Groetjes Inge
Afbeelding

zepenko
Zeer actief

Inge schreef:Omdat ze voor een koekje niet losliet, voor niets dus :wink:
Balletje etc laat ze los voor iets lekkers, die zak niet.
Ik denk dat ze door jouw aanpak alleen maar slechter zal gaan lossen, omdat het lossen haar niks meer oplevert. En dus bestaat de kans dat je steeds zwaarder correctiemiddelen moet gaan inzetten om haar te laten lossen.

Daarnaast mag ze de zak winnen van je. Ik begrijp dat je dit doet om haar wat feller op de zak te krijgen, maar het risico is dus dat ze niet meer lost. Voor je hond is het winnen van de zak, dus ook echt winnen. En daarmee steekt ze een (klein) middelvingertje naar jou en de pakwerker op. Ik zou haar de zak eens een tijd niet meer laten winnen. Jij bent de baas en jij bepaalt daarom wanneer zij de zak mag hebben. Nu heeft ze daar zelf een grote invloed op. Vergelijk het thuis maar eens met een flostouw o.i.d. Wie van je honden `bezit' de speeltjes?

En wat je ook nog kunt proberen als ze niet lost, is om haar (rustig) aan de onderkant van haar halsband vast te pakken en zo de spanning van de zak te halen. Dan hou je haar gewoon vast totdat ze de zak zelf loslaat. Tussendoor komt er dan natuurlijk niet opnieuw spanning op de zak (eventueel ga je zelf zitten en stuur je haar kop tussen je benen). Als er nl. niks gebeurt met die zak, ze kan er niks mee en niemand komt haar achterna, is de lol er snel vanaf. OP het moment dat ze de zak uitspuugt zeg je `los' en beloon je met een brok. Zo levert het vasthouden van de zak niks op en het loslaten wel. Dat zal ze dus beter gaan uitvoeren.

Hopelijk kun je hier wat mee. Succes.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Met alle respect, ik ga liever af op de adviezen van mensen die heel veel jaren ervaring hebben in de sport en daar goede resultaten mee halen :wink: , gecombineerd met mijn eigen manier.
Het omhoog houden aan de halsband had ik geprobeerd, net als het koekje. Maar dat werkt dus niet.
Het commando beheerst ze prima met spullen die ze aan me af moet geven zoals balletjes en speeltjes die ze af moet geven voor ze naar buiten gaat etc. Spelenderwijs wordt dat commando vele malen per dag geoefend.
En het lossen levert haar wel degelijk wat op.....los betekent direct weer mogen bijten namelijk :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge schreef:En het lossen levert haar wel degelijk wat op.....los betekent direct weer mogen bijten namelijk :roll:
en dat weten ze snel hé :mrgreen:
en trouwens, de zak (of mouw) is nu toch eenmaal de beloning :19: dus waarom dan aanleren dat die zak haar helemaal niets oplevert, zeker niet als ze hem vasthoudt.... als er getraind wordt op jachtdrift, dan is het toch normaal dat de hond zijn buit te pakken kan krijgen, anders heeft het geen zin :denken: maar het moet wel zo zijn dat de hond zijn buit graag met de baas wil delen, dat hij de buit komt presenteren.
enne, tijdens pakwerk liggen de driften nu eenmaal wat hoger, kvind het maar beetje normaal dat ze niet direct wilde lossen, was ook zo met de mijne in het begin :19:
en heb trouwens ook de methode die Inge toepast gebruikt, niets gen miserie mee gehad :ok:
zepenko
Zeer actief

Inge schreef:Met alle respect, ik ga liever af op de adviezen van mensen die heel veel jaren ervaring hebben in de sport en daar goede resultaten mee halen :wink: , gecombineerd met mijn eigen manier.
Het omhoog houden aan de halsband had ik geprobeerd, net als het koekje. Maar dat werkt dus niet.
Het commando beheerst ze prima met spullen die ze aan me af moet geven zoals balletjes en speeltjes die ze af moet geven voor ze naar buiten gaat etc. Spelenderwijs wordt dat commando vele malen per dag geoefend.
En het lossen levert haar wel degelijk wat op.....los betekent direct weer mogen bijten namelijk :roll:
Dus het commando beheerst ze met alles, behalve de zak. Daaruit blijkt wel hoe geweldig de methode is die de `mensen die er heel veel jaren ervaring mee hebben' werkt.

Maar laten we er geen welles-nietes verhaal van maken. Ik heb mijn mening gegeven en jij bent vrij om er mee te doen wat je wilt. Ik wens je veel succes.

En P.S. kijk eens naar haar oren en staart als je haar lippen tussen haar kiezen douwt.
Selena
Zeer actief

ff tillen werkt hier prima (krijg er alleen wat lamme armen van :wink: ) verbindt er overigens in eerste instantie geen commando aan, als ze begrijpen dat ze dan moeten loslaten, ga ik er een comm. aan verbinden.

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:ff tillen werkt hier prima (krijg er alleen wat lamme armen van :wink: ) verbindt er overigens in eerste instantie geen commando aan, als ze begrijpen dat ze dan moeten loslaten, ga ik er een comm. aan verbinden.
waar je geen lamme armen van krijgt is gewoon bij t strottehoofd pakken, je hebt weinig druk nodig, komt geen stress bij kijken voor de hond en je moet eens kijken hoe snel ze t door hebben

heb hier nu een tijdelijke hond zitten die ze dus niet los kregen (vanalles geprobeerd, maar was duidelijk dat ze vooral tillen geprobeerd hadden), een keer bij t strottehoofd en nu lost hij gewoon op commando (zonder dat t gevolgen heeft bij bv poetsen in de beet, ook niet onder de bek)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zepenko schreef:Daaruit blijkt wel hoe geweldig de methode is die de `mensen die er heel veel jaren ervaring mee hebben' werkt.
spuit 11 is er ook weer.... :roll:
Inge ik geef je gelijk vraag het gewoon aan mensen die er verstand van hebben en in de africhting zitten en die zitten hier ook genoeg op het forum. :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
zepenko schreef:Daaruit blijkt wel hoe geweldig de methode is die de `mensen die er heel veel jaren ervaring mee hebben' werkt.
spuit 11 is er ook weer.... :roll:
Inge ik geef je gelijk vraag het gewoon aan mensen die er verstand van hebben en in de africhting zitten en die zitten hier ook genoeg op het forum. :ok:
Ik begin bijna te geloven dat mensen die in de africhting zitten per definitie geen verstand van honden hebben...
Selena
Zeer actief

mmmm meiden het spijt me bijna om te zegeen ( :mrgreen: ) maar in deze ga ik een groot deel met Zepenko mee.

Als eerste, bij mij leren ze van te voren het comm. los nog niet. Als ze, voor ze t comm. goed beheersen, iets per direct moeten loslaten wat gevaar oplevert (scherp blikje o.i.d.), doe ik dat idd door een vinger tegen de kiezen.

Loslaten van (puppie) mouw doe ik door "tillen", dus halsband vastpakken (evt voorpoten iets van de grond halen) en met andere hand mouw (zonder dat ik eraan trek) en dan wachten tot ze loslaat. Dan zijn ze braaf (brokje geven ze dan niet om), evt. opnieuw aanbijten of afplagen. Als ze zelf steeds sneller loslaten omdat dan t spel doorgaat, verbind ik er pas een comm. aan. Bij mij leren ze dus redelijk laat het comm en dan gelijk bij het lossen tijdens/met bijtwerk. Als een hond minder hoog in driften staat (bij bal o.i.d.) wel lost en je dat gelijk ook verwacht als hij heel hoog in driften staat, kun je (onbedoelde) inconsequentie krijgen bij het comm. Vandaar dat ik dit zo doe.

De kans op "vechten" tegen het comm. vind ik een nadeel bij de andere methodes. Veelal werkt dit door straks op t pak, waardoor je "tegen t comm vechtende honden" krijgt en dat wil ik dus niet.

Verder, als t comm beheersen, en ietwat ondeugend zijn op t pak (pw beweegt bv nog een beetje), pak ik de halsband en duw ik ze tegen de pw. Niet trekken dus, dan stimuleer je alleen maar "het willen bijten" extra (krijg je overbijten van). Je gebruikt immers normaal gesproken je lijnspanning bij t jutten en/of bijbijten.

zepenko
Zeer actief

@ Selena
De vorige post slaat in dit geval niet op jou. :mrgreen:
Selena
Zeer actief

En toch val ik onder de categorie "harde africhter" :wink: , veel meer dan Inge bv.

Het moeten/willen nadenken over elke handeling die je verricht, en de doorwerkingen die dat heeft in de verdere dressuur, wordt er bij mij behoorlijk "ingeramd" door man-en vaderlief.
Mijn pa (iemand die binnen de IPO en KNPV behoorlijke resultaten heeft geboekt :wink: )heeft eens tegen me gezegd dat je jezelf pas dresseur mag noemen als je weet, welke handeling welk resultaat geeft over een jaar of 3...
Zover ben ik nog lang niet :roll: , maar ik doe mn best :idea:

zepenko
Zeer actief

Daarom schreef ik er ook bij in dit geval. :wink:

En het maakt niet uit of je een `harde' of `zachte' africhter, trainer of opvoeder bent, je dient altijd na te denken over wat het resultaat van jouw handelingen is. Als je dat kunt voorspellen, wordt er een hoop probleemgedrag voorkomen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

malinois schreef: spuit 11 is er ook weer.... :roll:
Als ze altijd op die manier leren lossen, staan ze niet open voor een andere manier. Straks is er weer een hond die met een teletakt moet leren lossen, terwijl nou dat volgens mij echt niet nodig is.

Anne
Selena
Zeer actief

zepenko schreef:Daarom schreef ik er ook bij in dit geval. :wink:
:mrgreen: :wink:
zepenko schreef:je dient altijd na te denken over wat het resultaat van jouw handelingen is. Als je dat kunt voorspellen, wordt er een hoop probleemgedrag/dressuurfouten voorkomen.
Ja daar ben ik t mee eens. Dingen die jezelf verkeerd aanleert, hoef je er later ook niet meer uit te halen. Onbedoeld zal je altijd wel wat (dressuur)fouten maken, niemand is tenslotte perfect en elke hond weer anders. M.i. moet je wel altijd kunnen uitleggen, waarom je wat doet. Daar moet je dus over nadenken. In elke oefening die je aanleert, moet je nadenken over de stappen die je gaat nemen/aanleren, voordat de volledige oefening er in zit. Per stapje moet je evalueren, snapt de hond het, ja of nee, moet ik een andere manier van aanleren gebruiken? Zijn mijn stappen te snel genomen? Dan moet ik een stapje terug etc.

In dit geval heb je het over iets aanleren en de daarbij behorende evt. correcties, echter zitten er veel meer fases in de dressuur. In t vast maken van de oef. (ook wel plichtfase) zitten weer andere denkfases en correcties in :wink:

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Mooi, dit is dus de laatste keer dat ik iets beschrijf over een training hier, want alles wordt weer eens uit zijn verband getrokken.
Omdat eenmaal de lippen tegen de kiezen zijn geduwd om de lap uiteindelijk (na 5 minuten het op andere manieren proberen zonder resultaat) bij de allereerste keer bijten uit haar bek te krijgen, zal Biène nooit op een normale manier en graag leren lossen. Dat bewijst namelijk dat de methode niet werkt, alle honden op de club lossen dus vast heel slecht. :denken: Zo slecht, dat mijn eigen trainer voor het 3e of 4e jaar op rij geselecteerd is in het Nederlands team voor het WK Belgische Herders. Zo slecht, dat een ander, die getraind wordt door degene die mij kwam helpen op dat moment, ook in de race ligt voor het WK Belgische Herders, maar dan voor het Belgisch team. En die persoon in het verleden zeer goede resultaten heeft gehaald met Duitse Herders en ook zeer regelmatig honden thuis krijgt om af te richten.
Dit lossen heeft als resultaat dat ze straks de tt om moet, ik zal vast gaan sparen. :denken:

Ik word er zo moe van om me telkens te verdedigen tegen mensen die mij niet kennen, niet weten hoe ik met mijn honden om ga en er maar vanuit gaan dat africhting gebeurt door schoppen, slaan, teletact etc.
Moe word ik van het feit dat 1 iets minder vriendelijke handeling dan een koekje gebruiken opgeblazen wordt tot gigantische proporties. Wat denken jullie nou, dat die hond gillend van pijn de zak losliet?
Als je op andere momenten genoeg hebt aan dat koekje om los te laten en ze wanneer ze de allereerste keer mag bijten niet op blijkt te reageren omdat dit bijten veel leuker blijkt als dat koekje, zul je toch iets moeten.
Heb je zelf weleens iets uit je hond zijn bek moeten halen terwijl je hond niet losliet? Als dat een stuk vlees is achter in zijn keel, ga je dan ook met een koekje wachten tot ie eindelijk zijn bek openheeft of mag je dan wel zijn bek openmaken op een andere manier? :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Selena
Zeer actief

Ing, hold your horses :wink:

Dat je voelt dat je je "verdedigen" moet, gaat al niet goed...JIJ maakt bepaalde keuzes op bepaalde momenten en of de keuzes goed of minder goed zijn, is alleen aan jou om te bepalen :wink: Een ander kan het niet eens zijn met die keuzes, daar kan je evt over discussieren maar dat betekent niet dat je het eens moet/kan worden.

Ik weet dat degene(n) die jou begeleid(en) zeer kundig zijn, daar bestaat iig bij mij geen twijfel over. Mijn post was bedoeld als uitleg waarom ik kies voor een bepaalde methode en de voor mij motiverende redenen om daar voor te kiezen (eigenlijk meer bedoeld als reactie op Carmen).

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Inge schreef:
Moe word ik van het feit dat 1 iets minder vriendelijke handeling dan een koekje gebruiken opgeblazen wordt tot gigantische proporties. Wat denken jullie nou, dat die hond gillend van pijn de zak losliet?
Dat denk ik niet hoor :wink:

Maar ik ben wel benieuwd naar de reden waarom. Ik heb mijn hond los geleerd met sjorren, door een andere sjor op mijn rug te houden en daarna voor haar neus te bungelen, dan liet ze de andere sjor los (omdat die ook stilhing en de andere intersessanter was, en greep ze de volgende.

Dat zo geoefend en op een gegeven moment toen dat goed ging, het woordje "los" eraan gekoppeld. Nou snap ik dat ik een heel ander type hond heb dan jij, maar kun je me dan uitleggen waarom zoiets bij mij mijn hond wel werkt en bij een hond in de africhting niet? En niet om te zeiken, want ik bedoel het als een serieuse vraag.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”