Ik weet hoe het is, die van mij

precies zo. Ook een herder en idd mensen vinden deze honden nogal eng. Daar komt nog eens bij dat ze nu eenmaal heel waaks zijn dus snel blaffen. Die van mij is ook heel dominant en weet ook dondersgoed bij wie ze kan gaan klieren en wie niet.
Dit leverd ook zo de nodigen problemen. Ze is dit gedrag aan de riem gaan vertonen uit drang zo graag naar een hond toe te willen, maar dat lukte haar niet.Eerst was het janken toen werdt het blaffen en uiteindelijk staat ze met haar haren omhoog te blaffen. Dit schrikt mensen af

terwijl dit helemaal niet nodig is. Omhoog staande haren duiden niet persee op agressie maar op spanning bij haar dus de spanning om naar die hond toe te gaan om te spelen. Als ze dan uiteindelijk wel mag gaan is ze zo enthasiast dat ze nogal veel indruk achter laat bij anderen honden deze schrikken soms dus de eigenaar ook

en zo gaat t circeltje rond want ze heeft succes en het gedrag verergert.
Wat ik hier aan doe: ik wil nu dat mijn hond alleen op mij let en nergens anders op dus aan de riem volgen, los volgen liefst ook aankijken en pas dingen mogen als ik het zeg. En het werkt .... we zijn nog niet helemaal waar we willen zijn. Ik bedoel als een andere hond ook zo reageert is de verleiding nog wel erg groot. Ik laat haar ook nog vrij hoor en spelen, maar op het moment weet ik ongeveer van al de honden eigenaren in de buurt hoe ze zijn welke het wel accepteren als er eens "bekvechten"is of liever minder overdreven de hond gewoon blaffend en happend speelt want dat doet ze. En gelukkig zijn dat er best veel. Bij die anderen mensen hou ik haar dus aan de lijn een prima manier om haar te training pas als dit 100% goed gaat gaan we het los proberen.
Hoe je het ook af wilt leren ( zijn veel manieren te bedenken ) het belangrijkste is dat je zijn succes onderbreekt. misschien is het ook een idee als het je echt stoort om hem af te lijden als dit lukt. Die van mij bijvoorbeeld kan altyd los als ik maar een bal of nog beter frisbee heb dan heeft ze nergens anders meer oog voor.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt