johan1969 schreef:En nee, ik ben geen Vlaams Belanger, integendeel.
Zeg wie heb je nu weer in je avatar gezet?? :N:
Moderator: moderatorteam
Je hebt wel het nederlandse trekpaard maar das weer heel wat anders dan het BELGISCH trekpaard ofwel de brabander of de zeeuw. Niet gaan zwammen over dingen waar je geen verstand van hebt he@idoo schreef:Angel-eyes schreef: ......Het Nederlands Trekpaard
Aan het eind van de 19de eeuw (1890 -1899) zijn de mensen trekpaarden in Nederland gaan fokken. De paarden moesten erg sterk zijn omdat ze heel zwaar werk moesten doen bij de boeren. In Nederland hebben we Belgische werkpaarden gekruist met andere paarden en dat werd het Nederlandse trekpaard.
.....
Ja hallo zeg, België is natuurlijk een deel van Nederland, vanuit het verleden beschouwd! En het is hier weer dezelde kletskoek dat alles uit het buitenland gehaald is omdat Nederland zelf te klein was om er oorspronkelijke rassen op na te houden. In de archieven zijn ook tekeningen en beschrijvingen van het boerenleven uit de middeleeuwen aanwezig! Daar is echt wel sprake van het gebruik van paarden!
Overigens geen enkele werkhond blijft rond hollen of zwemmen, ze dienen te wachten totdat ze actief moeten meedoen, dat wil overigens niet zeggen dat ze dan niet aan het werk zijn, ze zijn dan wel degelijk geestelijk aan het werk.kitty schreef:Precies, je omschrijft hier dus dat een does graag met zijn baas samen werkt. Natuurlijk lopen ze niet de hele dag rond de kudde te hollen, zou wat overbodig zijn. Dit doet geen enkele schaapshond.@idoo schreef:Debora schreef:Goh, moet zeggen dat mijn honden niet krampachtig liggen, maar gewoon hond zijn. En nee, rennen niet door het huis, maar ze ademen/drinken/eten etc. wel, dat noemt men nou hond zijn. Ik heb gekozen voor honden niet voor standbeelden of vloerkleedjes.
Daar zal je ze dan wel op uitgekozen hebben ook, hoop ik voor je.
Maar Schapendoezen zijn honden van uitersten, als ze aan het werk moeten exploderen ze zowat, maar als het werk gedaan is ploffen ze ook weer direct neer.
Van de schapershonden onder de Schapendoezen is bekend dat ze meestal bij de schaper zitten rond te kijken en na elke actie ook weer bij hem terugkomen. Ze lopen echt niet de hele dag rond dekudde te hollen
Maar ook als de hond naast zijn baas zit en rond kijkt werkt hij, hij is bezig en gespitst. Jij denkt blijkbaar dat een hond alleen werkt als hij lichamelijk bezig is. Zeker schapendoezen hebben ook 'geestelijk' werk nodig. Anders worden het inderdaad luie vloerkleedjes of hyperactieve happers.........
Dus hier schrijf je dat doezen vroeger wel aan schaaphoeden deden? Ik dacht dat dat niet zo was@idoo schreef:kitty schreef:Precies, je omschrijft hier dus dat een does graag met zijn baas samen werkt. Natuurlijk lopen ze niet de hele dag rond de kudde te hollen, zou wat overbodig zijn. Dit doet geen enkele schaapshond. (De juiste naam is schapers- of schepershond)Maar ook als de hond naast zijn baas zit en rond kijkt werkt hij, hij is bezig en gespitst. Jij denkt blijkbaar dat een hond alleen werkt als hij lichamelijk bezig is. Zeker schapendoezen hebben ook 'geestelijk' werk nodig. Anders worden het inderdaad luie vloerkleedjes of hyperactieve happers.........
Yes, maar jij denkt blijkbaar dat een hond alleen werkt als ie zijn baas ziet.
In werkelijkheid voldoe je aan de werkbehoefte door ze een werkopdracht te geven.
Dat voeren ze dan uit, ook als ze je niet zien.
Dus ik zet Teun 's ochtends aan het werk door te zeggen dat ze op har plaats moet blijven wachten tot ik terug kom en dat doet ze dus.
Ze is dus niet angstig maar gelukkig dat ze voor me aan het werk is.
De schapers die vroeger met schapendoezen werkten lieten hond en kudde ook alleen om een biertje in het dorp te gaan drinken.
Dat konden ze doen omdat die Schapendoezen zo hard konden blaffen als er iets mis was dat ze het kilometers verder nog konden horen!
Door dit berichtje weet ik wie @idoo is: namelijk een verstrooide professor die geschiedenis heeft gedaan@idoo schreef:Angel-eyes schreef: ......Het Nederlands Trekpaard
Aan het eind van de 19de eeuw (1890 -1899) zijn de mensen trekpaarden in Nederland gaan fokken. De paarden moesten erg sterk zijn omdat ze heel zwaar werk moesten doen bij de boeren. In Nederland hebben we Belgische werkpaarden gekruist met andere paarden en dat werd het Nederlandse trekpaard.
.....
Ja hallo zeg, België is natuurlijk een deel van Nederland, vanuit het verleden beschouwd! En het is hier weer dezelde kletskoek dat alles uit het buitenland gehaald is omdat Nederland zelf te klein was om er oorspronkelijke rassen op na te houden. In de archieven zijn ook tekeningen en beschrijvingen van het boerenleven uit de middeleeuwen aanwezig! Daar is echt wel sprake van het gebruik van paarden!
@idoo schreef:kitty schreef:Dus hier schrijf je dat doezen vroeger wel aan schaaphoeden deden? Ik dacht dat dat niet zo was
Jij leest gewoon alleen wat in je straatje van pas komt.
Het is niet zo dat Schapendoezen exclusief voor het schaperen gefokt zijn, het is wel zo dat het een van hun eigenschappen was (en is).
Het is niet zo dat alle Schapendoezen vroeger bij het schaperen gebruikt werden, het is wel zo dat sommige Schapendoezen bij de kudde gbruikt werden, evenals andersoortige herders.
Het is niet zo dat men honden nodig had bij het schapenhoeden, integendeel zelfs, het ging veel makkelijker zonder honden, het is wel zo dat sommige schapers het met honden deden, gewoon omdat ze wat met honden hadden dus, niet omdat het nodig was!
Schapers die op het schapendoezenmodel vielen deden het dus met die honden, schapers die op het wolfmodel vielen deden dat met brabantse (nu Belgische c.q. Hollandsche) herders, en schapers die niks met honden hadden (en dat waren de meesten dus) deden het schapenhoeden gewoon zonder hond!
@idoo schreef:kitty schreef:Dus hier schrijf je dat doezen vroeger wel aan schaaphoeden deden? Ik dacht dat dat niet zo was
Jij leest gewoon alleen wat in je straatje van pas komt.
Het is niet zo dat Schapendoezen exclusief voor het schaperen gefokt zijn, het is wel zo dat het een van hun eigenschappen was (en is).
Het is niet zo dat alle Schapendoezen vroeger bij het schaperen gebruikt werden, het is wel zo dat sommige Schapendoezen bij de kudde gbruikt werden, evenals andersoortige herders.
Het is niet zo dat men honden nodig had bij het schapenhoeden, integendeel zelfs, het ging veel makkelijker zonder honden, het is wel zo dat sommige schapers het met honden deden, gewoon omdat ze wat met honden hadden dus, niet omdat het nodig was!
Schapers die op het schapendoezenmodel vielen deden het dus met die honden, schapers die op het wolfmodel vielen deden dat met brabantse (nu Belgische c.q. Hollandsche) herders, en schapers die niks met honden hadden (en dat waren de meesten dus) deden het schapenhoeden gewoon zonder hond!
dus behendigheid is het enige juist voor een does?@idoo schreef:kitty schreef:Dus om met je does te werken zijn schapen even geschikt als behendigheid?
Nee, schapen zijn totaal ongeschikt daarvoor, omdat ze er niet voor bedoeld zijn als trainingsmateriaal voor honden te dienen, maar eigen doelen in het leven nastreven! Schapen misbruiken om aan je romantische schapenhoedersgevoelens uiting te kunnen geven vind ik een schandalig staaltje dierenmishandeling!
Ik denk niet dat de persoonlijke voorkeur voor het uiterlijk de reden was om voor een bepaald type te kiezen, maar eerder de beschikbaarheid en het soort gebied.@idoo schreef: Schapers die op het schapendoezenmodel vielen deden het dus met die honden, schapers die op het wolfmodel vielen deden dat met brabantse (nu Belgische c.q. Hollandsche) herders, en schapers die niks met honden hadden (en dat waren de meesten dus) deden het schapenhoeden gewoon zonder hond!
En honden gebruiken puur voor je eigen plezier?@idoo schreef:kitty schreef:Dus om met je does te werken zijn schapen even geschikt als behendigheid?
Nee, schapen zijn totaal ongeschikt daarvoor, omdat ze er niet voor bedoeld zijn als trainingsmateriaal voor honden te dienen, maar eigen doelen in het leven nastreven! Schapen misbruiken om aan je romantische schapenhoedersgevoelens uiting te kunnen geven vind ik een schandalig staaltje dierenmishandeling!
@idoo schreef:Stang schreef:En honden gebruiken puur voor je eigen plezier?
Daar zijn honden toch voor, puur voor ons plezier?
Ze hebben er immers ooit zelf voor gekozen zich aan ons op te dringen!
Ze hadden ook de wilde wolf in het bos kunnen blijven uithangen tenslotte!
Net zo als jouw schapendoezen dus@idoo schreef:Sunnybunny schreef:Je hebt wel het nederlandse trekpaard maar das weer heel wat anders dan het BELGISCH trekpaard ofwel de brabander of de zeeuw. Niet gaan zwammen over dingen waar je geen verstand van hebt he
Je hebt inderdaad gelijk.
Als je het over de oorsprong hebt moet je niet over Nederlands of Belgisch praten want die bestaan nog geen eens twee eeuwen.
@idoo schreef:Stang schreef:En honden gebruiken puur voor je eigen plezier?
Daar zijn honden toch voor, puur voor ons plezier?
Ze hebben er immers ooit zelf voor gekozen zich aan ons op te dringen!
Ze hadden ook de wilde wolf in het bos kunnen blijven uithangen tenslotte!
Sinds wanneer is het in de IPO de bedoeling om een mens om te leggen?@idoo schreef: IPO kunnen ze ook, maar dan moet je wel een flink exemplaar van een kilo of 25 ofzo hebben, want anders leggen ze een mens natuurlijk niet zo makkelijk om!
het zal wel in de war zijn met een bullmastiff.Inge schreef:Sinds wanneer is het in de IPO de bedoeling om een mens om te leggen?@idoo schreef: IPO kunnen ze ook, maar dan moet je wel een flink exemplaar van een kilo of 25 ofzo hebben, want anders leggen ze een mens natuurlijk niet zo makkelijk om!Het tot staan brengen van een vluchtende verdachte heeft weinig te maken met het gewicht van een hond.
little-wolf schreef:het zal wl in de war zijn met een bullmastiff.Inge schreef:Sinds wanneer is het in de IPO de bedoeling om een mens om te leggen?@idoo schreef: IPO kunnen ze ook, maar dan moet je wel een flink exemplaar van een kilo of 25 ofzo hebben, want anders leggen ze een mens natuurlijk niet zo makkelijk om!Het tot staan brengen van een vluchtende verdachte heeft weinig te maken met het gewicht van een hond.
qua kleur lijktie natuurlijk soms een beetje op een mechel