Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Staart couperen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

johan1969 schreef:En nee, ik ben geen Vlaams Belanger, integendeel. :neenee:

Zeg wie heb je nu weer in je avatar gezet?? :N:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Sunnybunny schreef:
Angel-eyes schreef:
@idoo schreef: Ja hallo zeg, België is natuurlijk een deel van Nederland

:denken: ...dus Belgie is net een soort Friesland ofzo.
Verdomd :mrgreen: Toch een uitheems paard! Friesland is ook buitenland :jank:

Nee want Belgie is van Nederland zegt aidoo :mrgreen:
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

@idoo schreef:
Angel-eyes schreef: ......Het Nederlands Trekpaard
Aan het eind van de 19de eeuw (1890 -1899) zijn de mensen trekpaarden in Nederland gaan fokken. De paarden moesten erg sterk zijn omdat ze heel zwaar werk moesten doen bij de boeren. In Nederland hebben we Belgische werkpaarden gekruist met andere paarden en dat werd het Nederlandse trekpaard.
.....

Ja hallo zeg, België is natuurlijk een deel van Nederland, vanuit het verleden beschouwd! En het is hier weer dezelde kletskoek dat alles uit het buitenland gehaald is omdat Nederland zelf te klein was om er oorspronkelijke rassen op na te houden. In de archieven zijn ook tekeningen en beschrijvingen van het boerenleven uit de middeleeuwen aanwezig! Daar is echt wel sprake van het gebruik van paarden!
Je hebt wel het nederlandse trekpaard maar das weer heel wat anders dan het BELGISCH trekpaard ofwel de brabander of de zeeuw. Niet gaan zwammen over dingen waar je geen verstand van hebt he :neenee:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

kitty schreef:
@idoo schreef:
Debora schreef:Goh, moet zeggen dat mijn honden niet krampachtig liggen, maar gewoon hond zijn. En nee, rennen niet door het huis, maar ze ademen/drinken/eten etc. wel, dat noemt men nou hond zijn. Ik heb gekozen voor honden niet voor standbeelden of vloerkleedjes. :roll:

Daar zal je ze dan wel op uitgekozen hebben ook, hoop ik voor je.
Maar Schapendoezen zijn honden van uitersten, als ze aan het werk moeten exploderen ze zowat, maar als het werk gedaan is ploffen ze ook weer direct neer.
Van de schapershonden onder de Schapendoezen is bekend dat ze meestal bij de schaper zitten rond te kijken en na elke actie ook weer bij hem terugkomen. Ze lopen echt niet de hele dag rond dekudde te hollen
Precies, je omschrijft hier dus dat een does graag met zijn baas samen werkt. Natuurlijk lopen ze niet de hele dag rond de kudde te hollen, zou wat overbodig zijn. Dit doet geen enkele schaapshond.
Maar ook als de hond naast zijn baas zit en rond kijkt werkt hij, hij is bezig en gespitst. Jij denkt blijkbaar dat een hond alleen werkt als hij lichamelijk bezig is. Zeker schapendoezen hebben ook 'geestelijk' werk nodig. Anders worden het inderdaad luie vloerkleedjes of hyperactieve happers.........
Overigens geen enkele werkhond blijft rond hollen of zwemmen, ze dienen te wachten totdat ze actief moeten meedoen, dat wil overigens niet zeggen dat ze dan niet aan het werk zijn, ze zijn dan wel degelijk geestelijk aan het werk.
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ja hoor, omdat die hond de hele dag op haar plek ligt en zich niet beweegt is ze gelukkig. Je l*lt overal maar een eindje aan :smile: :smile:
Mijn werkhonden zijn het gelukkigst als ze bij me zijn. Ze hoeven echt niet de hele dag allerlei opdrachten te doen, bij me zijn is al genoeg.
Alleen zijn accepteren ze, maar als ze mochten kiezen weet ik wel dat ze liever meegaan dan thuisblijven.
Ze zijn in hun element als ze samen met de baas kunnen zijn en werken.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
kitty schreef:Precies, je omschrijft hier dus dat een does graag met zijn baas samen werkt. Natuurlijk lopen ze niet de hele dag rond de kudde te hollen, zou wat overbodig zijn. Dit doet geen enkele schaapshond. (De juiste naam is schapers- of schepershond)Maar ook als de hond naast zijn baas zit en rond kijkt werkt hij, hij is bezig en gespitst. Jij denkt blijkbaar dat een hond alleen werkt als hij lichamelijk bezig is. Zeker schapendoezen hebben ook 'geestelijk' werk nodig. Anders worden het inderdaad luie vloerkleedjes of hyperactieve happers.........
Yes, maar jij denkt blijkbaar dat een hond alleen werkt als ie zijn baas ziet.
In werkelijkheid voldoe je aan de werkbehoefte door ze een werkopdracht te geven.
Dat voeren ze dan uit, ook als ze je niet zien.
Dus ik zet Teun 's ochtends aan het werk door te zeggen dat ze op har plaats moet blijven wachten tot ik terug kom en dat doet ze dus.
Ze is dus niet angstig maar gelukkig dat ze voor me aan het werk is.
De schapers die vroeger met schapendoezen werkten lieten hond en kudde ook alleen om een biertje in het dorp te gaan drinken.
Dat konden ze doen omdat die Schapendoezen zo hard konden blaffen als er iets mis was dat ze het kilometers verder nog konden horen!
Dus hier schrijf je dat doezen vroeger wel aan schaaphoeden deden? Ik dacht dat dat niet zo was :denken:
@idoo
Zeer actief

boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

@idoo schreef:
Angel-eyes schreef: ......Het Nederlands Trekpaard
Aan het eind van de 19de eeuw (1890 -1899) zijn de mensen trekpaarden in Nederland gaan fokken. De paarden moesten erg sterk zijn omdat ze heel zwaar werk moesten doen bij de boeren. In Nederland hebben we Belgische werkpaarden gekruist met andere paarden en dat werd het Nederlandse trekpaard.
.....

Ja hallo zeg, België is natuurlijk een deel van Nederland, vanuit het verleden beschouwd! En het is hier weer dezelde kletskoek dat alles uit het buitenland gehaald is omdat Nederland zelf te klein was om er oorspronkelijke rassen op na te houden. In de archieven zijn ook tekeningen en beschrijvingen van het boerenleven uit de middeleeuwen aanwezig! Daar is echt wel sprake van het gebruik van paarden!
Door dit berichtje weet ik wie @idoo is: namelijk een verstrooide professor die geschiedenis heeft gedaan :smile: :smile: :smile2:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

@idoo schreef:
kitty schreef:Dus hier schrijf je dat doezen vroeger wel aan schaaphoeden deden? Ik dacht dat dat niet zo was :denken:

Jij leest gewoon alleen wat in je straatje van pas komt.
Het is niet zo dat Schapendoezen exclusief voor het schaperen gefokt zijn, het is wel zo dat het een van hun eigenschappen was (en is).
Het is niet zo dat alle Schapendoezen vroeger bij het schaperen gebruikt werden, het is wel zo dat sommige Schapendoezen bij de kudde gbruikt werden, evenals andersoortige herders.

Het is niet zo dat men honden nodig had bij het schapenhoeden, integendeel zelfs, het ging veel makkelijker zonder honden, het is wel zo dat sommige schapers het met honden deden, gewoon omdat ze wat met honden hadden dus, niet omdat het nodig was!
Schapers die op het schapendoezenmodel vielen deden het dus met die honden, schapers die op het wolfmodel vielen deden dat met brabantse (nu Belgische c.q. Hollandsche) herders, en schapers die niks met honden hadden (en dat waren de meesten dus) deden het schapenhoeden gewoon zonder hond!

Oeps, je vergeet je prachtig blauwe kleur :mrgreen:
kitty
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
kitty schreef:Dus hier schrijf je dat doezen vroeger wel aan schaaphoeden deden? Ik dacht dat dat niet zo was :denken:

Jij leest gewoon alleen wat in je straatje van pas komt.
Het is niet zo dat Schapendoezen exclusief voor het schaperen gefokt zijn, het is wel zo dat het een van hun eigenschappen was (en is).
Het is niet zo dat alle Schapendoezen vroeger bij het schaperen gebruikt werden, het is wel zo dat sommige Schapendoezen bij de kudde gbruikt werden, evenals andersoortige herders.

Het is niet zo dat men honden nodig had bij het schapenhoeden, integendeel zelfs, het ging veel makkelijker zonder honden, het is wel zo dat sommige schapers het met honden deden, gewoon omdat ze wat met honden hadden dus, niet omdat het nodig was!
Schapers die op het schapendoezenmodel vielen deden het dus met die honden, schapers die op het wolfmodel vielen deden dat met brabantse (nu Belgische c.q. Hollandsche) herders, en schapers die niks met honden hadden (en dat waren de meesten dus) deden het schapenhoeden gewoon zonder hond!

Dus om met je does te werken zijn schapen even geschikt als behendigheid?
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
kitty schreef:Dus om met je does te werken zijn schapen even geschikt als behendigheid?

Nee, schapen zijn totaal ongeschikt daarvoor, omdat ze er niet voor bedoeld zijn als trainingsmateriaal voor honden te dienen, maar eigen doelen in het leven nastreven! Schapen misbruiken om aan je romantische schapenhoedersgevoelens uiting te kunnen geven vind ik een schandalig staaltje dierenmishandeling!
dus behendigheid is het enige juist voor een does?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef: Schapers die op het schapendoezenmodel vielen deden het dus met die honden, schapers die op het wolfmodel vielen deden dat met brabantse (nu Belgische c.q. Hollandsche) herders, en schapers die niks met honden hadden (en dat waren de meesten dus) deden het schapenhoeden gewoon zonder hond!
Ik denk niet dat de persoonlijke voorkeur voor het uiterlijk de reden was om voor een bepaald type te kiezen, maar eerder de beschikbaarheid en het soort gebied.
De Hollandse Herder (en dus ook de belgische herder en de Duitse Herder) was geen drijver maar een hoeder, een Hollander liep dus aan de rand van het terrein heen en weer om de grenzen te bepalen voor de kudde, ze zorgden dat de schapen niet de weg op gingen.
Daarnaast had de Hollander nog de taak om eenmaal thuis het erf te bewaken en als oppas voor de kinderen te fungeren.

Een herder zonder honden? Ik geloof niet dat een schaapherder zijn taak kan doen zonder de hulp van honden, zeker niet als de kudde groter is dan een paar schapen en zeker niet inde 19e eeuw en de eerste helft van de 20e eeuw. Dus het laatste wat je beweert lijkt me een leuk verzinsel. :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

@idoo schreef:
kitty schreef:Dus om met je does te werken zijn schapen even geschikt als behendigheid?

Nee, schapen zijn totaal ongeschikt daarvoor, omdat ze er niet voor bedoeld zijn als trainingsmateriaal voor honden te dienen, maar eigen doelen in het leven nastreven! Schapen misbruiken om aan je romantische schapenhoedersgevoelens uiting te kunnen geven vind ik een schandalig staaltje dierenmishandeling!
En honden gebruiken puur voor je eigen plezier?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

@idoo schreef:
Stang schreef:En honden gebruiken puur voor je eigen plezier?

Daar zijn honden toch voor, puur voor ons plezier?
Ze hebben er immers ooit zelf voor gekozen zich aan ons op te dringen!
Ze hadden ook de wilde wolf in het bos kunnen blijven uithangen tenslotte!
:eek: werkelijk :eek: je hebt het voor elkaar....... ik ben met stomheid geslagen :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

@idoo schreef:
Sunnybunny schreef:Je hebt wel het nederlandse trekpaard maar das weer heel wat anders dan het BELGISCH trekpaard ofwel de brabander of de zeeuw. Niet gaan zwammen over dingen waar je geen verstand van hebt he :neenee:

Je hebt inderdaad gelijk.
Als je het over de oorsprong hebt moet je niet over Nederlands of Belgisch praten want die bestaan nog geen eens twee eeuwen.
Net zo als jouw schapendoezen dus :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

@idoo schreef:
Stang schreef:En honden gebruiken puur voor je eigen plezier?

Daar zijn honden toch voor, puur voor ons plezier?
Ze hebben er immers ooit zelf voor gekozen zich aan ons op te dringen!
Ze hadden ook de wilde wolf in het bos kunnen blijven uithangen tenslotte!
:wat: :Q:
Zo leert men nog eens wat.
Ben al heel lang alles aan het meelezen hier, maar..................................
tja, ben echt even sprakeloos
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

Inge
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef: IPO kunnen ze ook, maar dan moet je wel een flink exemplaar van een kilo of 25 ofzo hebben, want anders leggen ze een mens natuurlijk niet zo makkelijk om!
Sinds wanneer is het in de IPO de bedoeling om een mens om te leggen? :denken: Het tot staan brengen van een vluchtende verdachte heeft weinig te maken met het gewicht van een hond.
Groetjes Inge
Afbeelding

little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Inge schreef:
@idoo schreef: IPO kunnen ze ook, maar dan moet je wel een flink exemplaar van een kilo of 25 ofzo hebben, want anders leggen ze een mens natuurlijk niet zo makkelijk om!
Sinds wanneer is het in de IPO de bedoeling om een mens om te leggen? :denken: Het tot staan brengen van een vluchtende verdachte heeft weinig te maken met het gewicht van een hond.
het zal wel in de war zijn met een bullmastiff.
qua kleur lijktie natuurlijk soms een beetje op een mechel :mrgreen:
Laatst gewijzigd door little-wolf op 30 dec 2005 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Dobermannlover
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dobermannlover »

little-wolf schreef:
Inge schreef:
het zal wl in de war zijn met een bullmastiff.
qua kleur lijktie natuurlijk soms een beetje op een mechel :mrgreen:

:smile:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”