Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wormen en ontwormen
Moderator: moderatorteam
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Een hond kan zeker ziek worden van wormen, dus gewoon niets doen aan wormen is niet aan te raden! Wel kan je door bijvoorbeeld vers vlees (kvv of barf) te geven de kans op wormen verminderen omdat de zuurgraad van de maag groter wordt... Ikzelf ga nu eenmaal per jaar ontwormen en als ik een vermoeden heb dat ze wormen hebben, laat ik wel een onderzoek doen.

-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Ik heb hem deze zomer wat ontwormpasta gegeven, omdat ie met zijn kontje over de grond schuurde
dit kan ook liggen aan allergie of anaalklieren ....
volgende zomer maar weer, hij is nu drie jaar, als pup schema dierenarts opgevolgd
Heb wel eens gehoord dat bij besmetting kinderen er blind van kunnen worden, toen direct kuurtje gegeven...
Hij krijgt diepvriesvlees Energique en brokken dagen
dus
dit kan ook liggen aan allergie of anaalklieren ....
volgende zomer maar weer, hij is nu drie jaar, als pup schema dierenarts opgevolgd
Heb wel eens gehoord dat bij besmetting kinderen er blind van kunnen worden, toen direct kuurtje gegeven...
Hij krijgt diepvriesvlees Energique en brokken dagen
dus
Laatst gewijzigd door AnneMarie op 15 dec 2005 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Daan
aan de topicstartster.
jouw da heeft een prachtige tabel met betrekking tot het ontwormen.
Volg die maar gewoon.
Wormen kunnen er zijn zonder dat je ze ziet, of zonder dat je hond met de kont over de grond schuurt.
Voor een pup kan een worminfectie zeer uitputtend zijn.
En als je je hond wat langer hebt en je je wat meer hebt ingelezen in bepaalde onderwerpen kun je altijd nog kiezen voor minder of geheel niet ontwormen.
daarbij zijn worminfecties bij honden ook gevaarlijk voor jonge kinderen.
ik ontworm mijn honden ook om infecties bij mijn kinderen te voorkomen.
Volg die maar gewoon.
Wormen kunnen er zijn zonder dat je ze ziet, of zonder dat je hond met de kont over de grond schuurt.
Voor een pup kan een worminfectie zeer uitputtend zijn.
En als je je hond wat langer hebt en je je wat meer hebt ingelezen in bepaalde onderwerpen kun je altijd nog kiezen voor minder of geheel niet ontwormen.
daarbij zijn worminfecties bij honden ook gevaarlijk voor jonge kinderen.
ik ontworm mijn honden ook om infecties bij mijn kinderen te voorkomen.
- Liesbeth
- Zeer actief
Zo prachtig is die tabel niet als die DA aanraadt om elke maand te ontwormenDaan schreef:aan de topicstartster.
Volg die maar gewoon.
Zoals Yamie de pups ontwormt lijkt mij veel gezonder.
Overigens geeft Atjo Westerhuis ook een dergelijk schema.
Volgende tekst komt van zijn site ( http://www.uwdierenkliniek.nl/home.html )
Voor ontwormen zijn diverse soorten tabletten en pasta’s of drankjes verkrijgbaar. Wat u kiest hangt af van het gewicht van de hond of kat. Bij hele jonge pups of kittens zijn de tabletten namelijk niet nauwkeurig genoeg te doseren, de pasta of de vloeibare preparaten daarentegen wel.
Het beste is om een breed werkend middel te gebruiken.Bij lintworminfecties moeten ook de vlooien worden bestreden. Voor pups en kittens jonger dan 12 weken oud is het meestal niet nodig om lintwormen te bestrijden. Op deze leeftijd is er eigenlijk altijd alleen sprake van een spoelworminfectie.
Pups en kittens moeten ontwormd worden op de leeftijd van 3, 6, 9 en 12 weken, daarna op de leeftijd van 6 en 9 maanden herhalen. Is bekend dat wormen een probleem vormen in een kennel of cattery dan zou u kunnen overwegen om het schema voor de pups of kittens aan te passen. U zou dan eventueel kunnen ontwormen op 2, 4, 6, 8, 10 en 12 weken.
Volwassen honden en katten moeten in principe 2 x per jaar ontwormd worden. Eventueel vaker wanneer uw hond of kat regelmatig in een kennel of pension komt, of als uw hond regelmatig ontlasting eet of als u wormen ziet. Als u wormen ziet, dan altijd 2 x ontwormen met een tussentijd van 2 weken.
Ik ontworm een volwassen hond niet meer dan 1x per jaar. Het beste is om dat te doen voor een enting, maar ik neem altijd een kuurtje mee, als ik die ene keer in het jaar bij de DA ben. De wormenkuur geef ik dan minimaal twee weken later.
Als ik een pup zou hebben dan zou ik via Atjo's schema ontwormen en NOOIT tegelijk met een enting (doe ik nu overigens ook niet).
Zoveel zaken tegelijk in zo'n klein lijfje gepompt, die allemaal stuk voor stuk, een aanslag op het immuunsysteem zijn, zijn niet goed. Zelfs niet voor een oudere/grotere hond.
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 15 dec 2005 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Mijn honden krijgen het hele jaar door knoflook door het eten en ze hebben nóóit meer wormen sinds ik dat doe
Bij pups moet je natuurlijk het normale entschema aanhouden(en 1 maal per maand vind ik dan erg veel),maar bij volwassen honden kun je heel goed knoflook gebruiken.
Bij pups moet je natuurlijk het normale entschema aanhouden(en 1 maal per maand vind ik dan erg veel),maar bij volwassen honden kun je heel goed knoflook gebruiken.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Marion.
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Sommige honden zijn denk ik ook gevoeliger voor het krijgen van wormen dan andere. Ik ga gewoon op mijn gevoel af en die zegt maximaal 1x per jaar ontwormen en het in de gaten houden. Toen mijn honden pups waren, heb ik ze ook vaker ontwormd, maar nu ze allebei volwassen zijn, vind ik dat echt niet nodig meer. En vooral omdat mijn oudste hond epilepsie heeft, wil ik haar zo min mogelijk troep laten slikken en al helemaal niet tegelijkertijd enten en ontwormen.

- Youp
- Zeer actief