Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Goed tuigje voor fox terriër....

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Goed tuigje voor fox terriër....

Ongelezen bericht door Roelfien »

Yentie heeft een tuigje, zo'n simpele, en op zich is dat een prima dingetje, behalve dan dat het tuigje verschuift met lopen. Het bovenste gedeelte zakt opzij, vooral aan de lijn. Dan schuift het mee naar de kant waar de lijn gehouden wordt.
Deze dus en hieronder zit ie recht, maar normaal zakt het gedeelte bovenop haar rug dus opzij.
Afbeelding

Op zich zit ie wel confortabel, omdat ie niet in haar oksels schuurt.
Afbeelding

Ik heb nu een ander tuigje gekocht, de op een na kleinste maat. De kleinste maat was echt te klein. En hierbij zitten ijzeren driehoekjes die er voor zorgen dat de boel niet kan schuiven.
Afbeelding

Maar ook deze krijg ik niet goed.
Om haar lijfje is het formaat wel goed, maar om haar nek is ie zelfs op het strakst nog te groot. En het zit heel raar om haar voorpootjes en ik ben bang dat het gaat schuren bij grote wandelingen.
Afbeelding

Het gedeelte wat onder haar lijfje door gaat zit ruim om te zorgen dat de bandjes die rond de poten gaan, er zo ver mogelijk vanaf zitten, maar het zit dus niet goed.
Afbeelding

Ze gaf zojuist zelf buiten ook aan dat ze het helemaal niks vond en heeft geprobeerd om eruit te komen, wat haar nog bijna lukte ook. :N:

Heb ik nou zo'n rot tuig gekocht of is haar lijf zo raar?
Want haar borstomvang en haar nekomvang verschillen zo gigantisch dat ik het met het simpele tuigje wel redelijk op maat kan maken, maar met het nieuwe tuig niet.
Weten jullie of er soms andere tuigjes ergens te koop zijn, die beter bij dit soort honden past?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hebben ze hier niks voor je?
http://www.outdoordogs.nl/catalog/index.php

Dit tuig zit inderdaad niet goed :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roelfien
Zeer actief

Ze hebben daar wel lekker veel verschillende soorten, maar moeilijk om te zien hoe dat daadwerkelijk bij een hond komt te zitten. :19:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Die van mij hebben tuigjes die je op maat kan maken. Maar die zitten anders; het is een band om de nek en een band om de borst. Een soort van achtje. Maar dan heb je dus niet die lijn die van haar hals naar de borst loopt, ik weet niet of je dat een must vind?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Dat tweede tuig krijg ik al pijn in mijn oksels als ik het zie. Raden kan ik je niet. Wij gebruiken dat eerste tuigje op je foto, inderdaad wel eens lastig met verschuiven, maar het zit wel lekker voor zover ik kan nagaan.

Anne
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Roelfien schreef:Ze hebben daar wel lekker veel verschillende soorten, maar moeilijk om te zien hoe dat daadwerkelijk bij een hond komt te zitten. :19:
Hebben jullie toevallig een zadelmaker in de buurt?
Hier kan de zadelmaker alles maken, hij heeft zelfs ooit een tuig gemaakt voor een clublid van me :wink:
Dan is het alleen wel van leer.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Roelfien
Zeer actief

Ja, ik ken wel een zadelmaker, dat zou ik eens aan hem kunnen vragen. :ok:

Die van mij hebben tuigjes die je op maat kan maken. Maar die zitten anders; het is een band om de nek en een band om de borst. Een soort van achtje. Maar dan heb je dus niet die lijn die van haar hals naar de borst loopt, ik weet niet of je dat een must vind?
Nee, dat is geen must, maar schuift dat bandje aan de bovenkant dan niet? Want dat is eigenlijk het voornaamste.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zweer bij de Rogzfordogz tuigen maat small voor Moos en Saar. Ze verschuiven aan de riem wel een heel klein beetje, maar dat kan je vrijwel niet voorkomen. Maar vergeleken bij een ander tuigje dat ik voor Saar heb schuiven ze amper en ze schuren niet. Zowel ik als de hondjes zijn er erg tevreden mee :wink:

Alhoewel die maat voor Yentie waarschijnlijk te klein is, met name het borststuk is heel erg kort. Ideaal voor Maltezers met kippenborstjes, maar voor Yentie niet denk ik. Maar de maat groter zou haar misschien wel passen, die heeft een langer borststuk, maar is niet meteen giga-groot. Zeg maar maat Kooiker denk ik....
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb zo'n tuig ook voor job gehad maar vond het niet echt wat :19:
Bij mij hebben ze nu alle 3 tuigjes van furka. Een beetje verschuiven doet het wel maar niet heel erg want door dat fleece blijven de bandjes op hun plaats. Floor heeft denk ik wel een beetje een Yentielijf en bij haar zit hij echt perfect. Dus ik helemaal gelukkig want was voor haar ook een heel gedoe om er een te vinden :wink:
http://www.furkaworkingdog.nl/
Dit is de site...
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Die furka tuigen gebruik ik ook voor een jack russel en een border collie met
hardlopen en die zitten echt geweldig en verschuiven niet of nauwelijks.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Yentie heeft ook niet zo'n groot formaat borstkas, Marloes, zeker geen formaat Kooiker. (denk ik :denken: :mrgreen: )

maar ik ga bij beiden linkjes eens kijken, want dat van Lysette klinkt ook goed.
Dank jullie wel voor de informatie. :ok:
Moos
Zeer actief

Roelfien schreef:Yentie heeft ook niet zo'n groot formaat borstkas, Marloes, zeker geen formaat Kooiker. (denk ik :denken: :mrgreen: )

maar ik ga bij beiden linkjes eens kijken, want dat van Lysette klinkt ook goed.
Dank jullie wel voor de informatie. :ok:
hahaha, nee dat dacht ik ook niet. Daarom dat ik ook een beetje zat te twijfelen. Maar Moos en (met name) Saar hebben echt een heel klein borstkasje. Dat stuk van het tuig is ook erg kort, ik heb het even opgemeten, 10 cm is het stuk wat over de borstkas gaat. Bij Moos is het precies goed. Voor Saar zou het nog wel korter kunnen, maar nu schuurt het iig niet. Het lastige is dat een maat groter dus ook meteen een stukkie groter is. Daarom dat ik met Yentie ook twijfelde.
Succes met zoeken iig!
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

bij nala http://www.pulsardogdesign.com kan je nylon tuigen laten maken :wink: op haar site staan hele brede maar ik geloof dat ze alle maten wel maakt :denken: en op de maten die je zelf aangeeft dus gegarandeerd altijd een goed zittend tuig :ok: als je zelf de goeie maten door geeft natuurlijk :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb voor lola altijd ook zo'n "gewoon" tuig gehad en heb nu een rogz 4 dogs gekocht. ik ben heel tevreden, haar oude tuig hing ook altijd aan 1 kant en dat bleef ik rechttrekken, en deze blijft goed zitten

En hij is knaloranje, wat ook veel voor me doet :pffff:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik heb er zo een voor Manager, die bevalt prima, maar weet niet meer waar ik hem heb gekocht. :19:

Afbeelding

Groetjes Els
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Afbeelding

deze heb ik voor lola. voordeel is dat de bovenste "dwarsbalk" vastzit, dus niet schuift, wat er helpt bij het zakken die hebben ze van maatje chiwawa tot aan de hond van mijn moeder die zeg maar een kopie is van nelson van eline dus in ieder geval groter van jouw monster
Afbeelding
Moos
Zeer actief

massam schreef:Afbeelding

deze heb ik voor lola. voordeel is dat de bovenste "dwarsbalk" vastzit, dus niet schuift, wat er helpt bij het zakken die hebben ze van maatje chiwawa tot aan de hond van mijn moeder die zeg maar een kopie is van nelson van eline dus in ieder geval groter van jouw monster
Die heb ik inderdaad ook, leuke kleurtjes hebben ze ook altijd :cheer:

Hij schuift inderdaad bijna niet vanwege het vastzitten van die bovenste balk :wink:

Weet je welke maat jij hebt voor Lola? Ik heb namelijk het idee dat er tussen maatje York/Maltezer/Toy Poedel, en maatje Spaniel/Kooiker nogal een verschil zit. En misschien dat Yentie daar net tussen valt. De hond van kenissen is zo'n 10 kilo en het tuigje van Moos en Saar is te klein, maar die formaat Kooiker/Spaniel weer net iets te groot....
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

massam schreef:Afbeelding

Zulke heb ik ook voor Max en Bente :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roelfien
Zeer actief

Heee, kijk, dat is dus wat ik nodig heb, hetzelfde model als ik nu voor Yentie heb, alleen dan vastgezet aan 1 kant. :ok:
Alhoewel ik op de andere sites toch ook wel mooie heb gezien. :mrgreen:

:idea: meerdere tuigjes, ook handig. :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Roelfien schreef:Heee, kijk, dat is dus wat ik nodig heb, hetzelfde model als ik nu voor Yentie heb, alleen dan vastgezet aan 1 kant. :ok:
Alhoewel ik op de andere sites toch ook wel mooie heb gezien. :mrgreen:

:idea: meerdere tuigjes, ook handig. :mrgreen:
Als je Yenties maten weet, kan ik wel even voor je kijken of de tuigjes van Moos en Saar zullen passen als je wilt? Dat is misschien makkelijker bestellen voor je als je weet of ze deze maat past of niet? :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ik heb even het goedzittende tuigje gebruikt als maat en die is 50 cm qua borstomvang, haar nek is ongeveer 30 cm en het horizontale lijntje over haar buik, dus van hals naar buik is 17 cm en het bovenste horizontale lijntje is 10 cm.
Dus nek 30
en borstkas 50
Moos
Zeer actief

Roelfien schreef:Ik heb even het goedzittende tuigje gebruikt als maat en die is 50 cm qua borstomvang, haar nek is ongeveer 30 cm en het horizontale lijntje over haar buik, dus van hals naar buik is 17 cm en het bovenste horizontale lijntje is 10 cm.
Dus nek 30
en borstkas 50
Nou, de nek gaat lukken!

De borstomvang wordt kiele-kiele. Ik heb een tuigje even op de grootste stand gezet voor je, en op de allergrootste stand is de borstband 48-50 cm, afhankelijk van hoe precies je meet. Dus dat is net aan wel, of net aan niet.

Van hals naar buik is dus maar 10 cm, en is ook niet verstelbaar. Dus dat is ook misschien iets te klein?

Ik denk dat Lola 1 maat groter heeft, misschien kan Massam dat ook even opmeten voor je :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Hm, ietwat krap dus. En dat is maatje 1? Wellicht is er ook een maatje 1,5 :denken:
Moos
Zeer actief

Roelfien schreef:Hm, ietwat krap dus. En dat is maatje 1? Wellicht is er ook een maatje 1,5 :denken:
Dit is maatje 2, maatje 1 is chihuahua, maar ook echt mini-chihuahua, want de bandjes zijn heeeel dun. Saar past die maat ook nog steeds (had ze als pupje) maar die bandjes zijn zo dun dat ze bijna gaan snijden. Met 2.5 kilo paste ze al de maat die ze nu hebben, dus de kleinste maat is echt voor mini-mini-mini-hondjes :mrgreen: :wink:

Maatje 3 is dus een stukkie groter, maar hoe groot precies weet ik niet :19: Daartussen zit niks helaas...
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Oh, maar dan liggen die maten waarschijnlijk al aardig dicht naast elkaar, want het nieuwe tuigje wat ik voor Yentie had, was maatje 1,5 en dat is dus eigenlijk te groot. Blijkbaar heeft dat merk weer andere maten. :19:
Wellicht dat maat 3 dan klopt.
Moos
Zeer actief

Roelfien schreef:Oh, maar dan liggen die maten waarschijnlijk al aardig dicht naast elkaar, want het nieuwe tuigje wat ik voor Yentie had, was maatje 1,5 en dat is dus eigenlijk te groot. Blijkbaar heeft dat merk weer andere maten. :19:
Wellicht dat maat 3 dan klopt.
Ik zag net op internet dat bij het tuigje maat 3 staat 'geschikt voor o.a een Cairn terrier' (ik zou denken dat een Cairn de tuigjes van Moos en Saar ook zou passen, maar goed :denken: ). Dus die zou weleens kunnen passen dan.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Roelfien schreef:Ik heb even het goedzittende tuigje gebruikt als maat en die is 50 cm qua borstomvang, haar nek is ongeveer 30 cm en het horizontale lijntje over haar buik, dus van hals naar buik is 17 cm en het bovenste horizontale lijntje is 10 cm.
Dus nek 30
en borstkas 50
dan moet lola's tuig passen, die heeft de nek niet op het kleinst staan en haar nekkie is 38, dus 30 kan, want als je hem op het kleinst staat kan ie bij haar niet over het koppie

en de buik moet ook passen, want die staat bij lola niet op het grootst en die zit net onder de 50 of erop, dat weet ik niet precies.

zij heeft ik dacht het spaniel maatje.

wat je kunt doen is yentie meenemen naar de dierenwinkel. een bepaalde maat passen en daarvan dan een leuke kleur bestellen. heb ik bij lola ook gedaan, ik gad de maat vopor mopshondjes gekocht (wist ik niet) en dat was dus te klein..

toen ben ik terug gegaan, en een maat groter hadden ze niet in het oranje. heb ik de zwarte gepast en die was ok, dus de oranje besteld (duurde wel 3 weken voor ie binnen was, de lijn moet nu nog binnen komen (a.s. weekend is het dus azl 4 weken))

het fijna aan dit tuig is dat er reflectie ingewoven zit en niet erop geplakt wat vaak snel slijt. dus ze is ook nog zichtbaar in het donker.

mijn tuig kostte 17.75 en de lijn 10.75
Afbeelding
Moos
Zeer actief

massam schreef:
Dus nek 30
en borstkas 50
dan moet lola's tuig passen, die heeft de nek niet op het kleinst staan en haar nekkie is 38, dus 30 kan, want als je hem op het kleinst staat kan ie bij haar niet over het koppie

en de buik moet ook passen, want die staat bij lola niet op het grootst en die zit net onder de 50 of erop, dat weet ik niet precies.

wat je kunt doen is yentie meenemen naar de dierenwinkel. een bepaalde maat passen en daarvan dan een leuke kleur bestellen. heb ik bij lola ook gedaan, ik gad de maat vopor mopshondjes gekocht (wist ik niet) en dat was dus te klein..

toen ben ik terug gegaan, en een maat groter hadden ze niet in het oranje. heb ik de zwarte gepast en die was ok, dus de oranje besteld (duurde wel 3 weken voor ie binnen was, de lijn moet nu nog binnen komen (a.s. weekend is het dus azl 4 weken))

het fijna aan dit tuig is dat er reflectie ingewoven zit en niet erop geplakt wat vaak snel slijt. dus ze is ook nog zichtbaar in het donker.

Dan heb jij inderdaad een maatje groter dan Moos en Saar. Moos en Saar hebben maat mopshond (met 'pug' op het label :mrgreen: )
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

massam schreef:
Dus nek 30
en borstkas 50

Perfect, dankjewel voor de informatie. Dan wordt het dus maatje 3.
Maar het is inderdaad een goed plan om in de dierenwinkel eens te kijken of ze daar hetzelfde soort merk hebben hangen en dan even passen.
Maar ik ben er wel zeker van dat ik met die maat of in ieder geval die grootte goed zit. :ok:

Maf eigenlijk, Massam, want als ik jouw honden op de foto's zie, heb ik echt het idee dat ze een stukje groter en zeker veel breder zijn dan Yentie. :denken: :mrgreen:
M@scha
Zeer actief

sam wel, maar lola is maar een prutske hoor!

ze is 39/40 cm hoog en echt een engels rasstandaard hondje, dus geen bullie.

sam is wel groter. die is meet het atletische type

kijk, zo zwaar/breed is lola niet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”