Echt jà à à ren geleden ben ik met mijn schapendoes Tim de hele Algarve afgewandeld, toen er nog nauwelijks toerisme was en het strand toebehoorde aan de vissers en de honden, die stonden te wachten op het "afval"dat ze van de vissers kregen!
Toen er nog geen toeristen waren, toonden de Portugezen zich veel toleranter t.o.v. honden dan nu het geval is.
Bij mijn weten mogen honden nergens in, en dan bedoel ik openbaar vervoer, taxi's (was destijds al verboden). Ze mogen niet op terrassen komen, niet in bezienswaardigheden etc.
Hondenvoer is wel te koop, maar ik denk nog steeds van inferieure kwaliteit. Ik kocht voor de Does altijd hart, rijst en groente.
Je moet de gebruikelijke entingen gedaan hebben, + rabies, gezondheidsverklaring van de d.a.
Gevaarlijk zijn de zandvliegjes die leishmaniose veroorzaken. Dit is een ongeneeslijke, maar wel behandelbare ziekte. Verder moet je Ehrlichia zien te voorkomen.Idem Babesiosis. Dit kan o.a. door Stronghold te geven en mee te nemen! Druppels/pillen en halsband.
D.a.'s in Portugal buiten de grote steden zijn zelden geïnteresseerd in honden. Zijn meer vee-artsen. Dat was althans destijds het geval. Dus als er iets met je hond is, kan dat moeilijk zijn.
Verder moet je altijd voldoende water hebben voor de hond, als je loopt, en rekening houden met voetverzorging: oververhit asfalt of gloeiende scherpe steentjes....
Verder zou je je vraag ook kunnen stellen op het buitenlandse hondenforum.
Volgens mij post daar ook iemand die in Portugal/Spanje woont en veel met honden doet. (ene Nora dacht ik?????)
Overigens is het fantastisch om met je hond te trekken

En er zijn altijd wel kampeerplekken te vinden waar de hond ook meemag! Maar het eist veel voorbereiding en veel is vaak onmogelijk! Nu mag je bijv. ook niet meer je hond op de stranden
------------groetjes, Wina