Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Examenstress
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- sacajawea
- Vaste gebruiker
hele late reaktie
maar goed als nog veel sterkte en suc7
bij mij is het al tig jaar geleden dat ik VZH moest lopen, stond toen ook stijf van de zenuwen, had daar voor al veel GG gehad, maar dat kan je niet met elkaar vergelijken nu ging je voor het echie,
ik had toen L quortel als KM goed pief mag blijven { als die er nog is } jemmig ik liep alles fout, mijn hond randy niet, vandaar dat we, of eigenlijk hij geslaagt is
maar dat kwam ook omdat ik plotseling het veld op moest, degene die voor mij moest, kon direct het veld weer verlaten, nadat zijn hond een { bek/beet } hand schudden ter kennismaking met de KM, dus ik nog meer in de stress, de KM had begrip voor de hele situatie dus mocht ik nog een keer het parcours lopen, toen ging het al wel wat beter, en na mate je loop valt alles vanzelf van je af, "je bent tenslotte met je hond bezig" deel 2 ging gewoon vlekkeloos, maar dan heb je het ergste { vond ik } gehad.
vind het ook het ergste dat je zo bekeken word, je loopt alleen op het veld,
als ik zelf met mijn honden train ben ik echt van de wereld, dan ben ik er zo vol mee bezig dat ik niemand zie { maar dat is weer een ander verhaal
}
1 van mijn vorige trainers zei ooit eens "je riem is een stroomdraad van jou naar je hond", en dat is gewoon waar.
op vreemde velden, zal en heb ik nooit problemen omdat ik altijd, wel wat apel oefeningen doe met mijn honden, ze moeten gewoon weten dat waar ze ook zijn onder apel staan, en de aanloop naar dat examen heb ik ook elke dag even getraint, dus randy liep beter dan ik.
randy is ook een
al zeg ik het nu zelf, maar ook wel van andere gehoord, die hem wel eens mee hebben genomen voor beveiliging.
ben eigenlijk nog steeds opzoek om hem af en toe te laten bijten op een PW, lekker zijn ei kwijt raken, nu doet die dat op ringo
en die accepeert het die sukkel, ringo is een zachte hond loopt liever weg dan dat die voor zichzelf opkomt, houd niet van vechten, { gelukkig } ook niet om zich te verdedigen
kereltje dus.
dus heel veel zelf vertrouwen en je hond ook
"jullie kunnen het toch ?? "

maar goed als nog veel sterkte en suc7
bij mij is het al tig jaar geleden dat ik VZH moest lopen, stond toen ook stijf van de zenuwen, had daar voor al veel GG gehad, maar dat kan je niet met elkaar vergelijken nu ging je voor het echie,
ik had toen L quortel als KM goed pief mag blijven { als die er nog is } jemmig ik liep alles fout, mijn hond randy niet, vandaar dat we, of eigenlijk hij geslaagt is

vind het ook het ergste dat je zo bekeken word, je loopt alleen op het veld,

1 van mijn vorige trainers zei ooit eens "je riem is een stroomdraad van jou naar je hond", en dat is gewoon waar.
op vreemde velden, zal en heb ik nooit problemen omdat ik altijd, wel wat apel oefeningen doe met mijn honden, ze moeten gewoon weten dat waar ze ook zijn onder apel staan, en de aanloop naar dat examen heb ik ook elke dag even getraint, dus randy liep beter dan ik.
randy is ook een

ben eigenlijk nog steeds opzoek om hem af en toe te laten bijten op een PW, lekker zijn ei kwijt raken, nu doet die dat op ringo

dus heel veel zelf vertrouwen en je hond ook
"jullie kunnen het toch ?? "

mensen blaffen, honden communiceren
groetjes van RANDY-RUNO-RINGO
Sacajawea
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
:N: examens :N:
Hahahaha, ik begrijp dus wat je bedoelt
Hier nog zo'n enorme examen stresskip, vreselijk vind ik het. Hoe leuk het trainen ook is, hoe vreselijk daarentegen het examen.
En dat voelt je hond natuurlijk weer aan, waardoor hij ineens de meest idiote dingen gaat doen
Zo stond Kaya bij het afliggen al naast me terwijl ik pas 2 stappen van d'r af had gedaan
Ze merkte dat er wat mis was met mij en wilde absoluut bij me blijven en was niet van plan te blijven liggen.
Afijn, in de eerste 5 seconde was ik dus al 10 punten kwijt
Afijn.... raad dus
Probeer het te relativeren allemaal: het is leuk als je slaagt, het is geen ramp als je niet slaagt.
En neem niemand mee die je normaal ook niet meeneemt (ik had met mijn stomme kop Pieter meegenomen naar het examen en dus was Kaya erg afgeleid en op zoek naar het baasje).
Vraag me niet hoe, maar wij zijn toen nog net geslaagd ondanks alles wat er mis ging.
In keurmeesters heb ik veel verschillen gemerkt: de ene trekt weinig punten af voor af en toe praten tegen je hond, de ander weer veel. De ene beoordeeld puur heel strak op de oefeningen, de ander vindt een vrolijke enthousiaste hond ook weer heel veel waard.
Let in ieder geval goed op je hond bij het volgen, beter 1 keer even inwerken (praten) dan de hele oefening verziekt.
Sterkte!!! en natuurlijk succes
Hahahaha, ik begrijp dus wat je bedoelt

Hier nog zo'n enorme examen stresskip, vreselijk vind ik het. Hoe leuk het trainen ook is, hoe vreselijk daarentegen het examen.
En dat voelt je hond natuurlijk weer aan, waardoor hij ineens de meest idiote dingen gaat doen

Zo stond Kaya bij het afliggen al naast me terwijl ik pas 2 stappen van d'r af had gedaan

Afijn, in de eerste 5 seconde was ik dus al 10 punten kwijt

Afijn.... raad dus

En neem niemand mee die je normaal ook niet meeneemt (ik had met mijn stomme kop Pieter meegenomen naar het examen en dus was Kaya erg afgeleid en op zoek naar het baasje).
Vraag me niet hoe, maar wij zijn toen nog net geslaagd ondanks alles wat er mis ging.
In keurmeesters heb ik veel verschillen gemerkt: de ene trekt weinig punten af voor af en toe praten tegen je hond, de ander weer veel. De ene beoordeeld puur heel strak op de oefeningen, de ander vindt een vrolijke enthousiaste hond ook weer heel veel waard.
Let in ieder geval goed op je hond bij het volgen, beter 1 keer even inwerken (praten) dan de hele oefening verziekt.

Op zich ben ik al wel wat rustiger hoorStang schreef::N: examens :N:
Hahahaha, ik begrijp dus wat je bedoelt![]()
En dat voelt je hond natuurlijk weer aan, waardoor hij ineens de meest idiote dingen gaat doen![]()
Zo stond Kaya bij het afliggen al naast me terwijl ik pas 2 stappen van d'r af had gedaanZe merkte dat er wat mis was met mij en wilde absoluut bij me blijven en was niet van plan te blijven liggen.
Afijn, in de eerste 5 seconde was ik dus al 10 punten kwijt![]()
Afijn.... raad dusProbeer het te relativeren allemaal: het is leuk als je slaagt, het is geen ramp als je niet slaagt.

Ik heb idd het "ik moet examen doen en ik moet slagen" een beetje van me afgezet. (een beetje dan he

Ook als ik besluit niet mee te doen is het trainen op vreemd veld al een overwinning op zich.
Een jaar geleden had ik dat namelijk gewoon niet gedurfd.
En het is toch weer een ervaring erbij waar je alleen maar van leert.
De eerste x intrainen ging vrij goed, zeker voor de eerste x op vreemd veld en zonder trainer erbij die me vertelde wat ik moest doen. Zaterdag had ik een trainer bij me en ik merk dan toch dat als ik geinstrueerd wordt, ik me niet volledig op qyan kan richten en we er samen een potje van maken. Volgende keer weer gewoon alleen, omdat ik me dan toch prettiger en zekerder voel. Als het de volgende x weer zo gaat als afgelopen zaterdag denk ik iig niet dat ik examen doe. Geloof dat ik in totaal 10x de zit heb moeten doen voordat hij eindelijk ging zitten :N: Ik kan er niet op zakken, maar er moet wel wat over blijven

Ik neem idd niemand mee! Ook geen mensen die Qyan niet kent. Ik teken gewoon op bekende mensen die kijken naar mijn apel. Ik leg dan meer druk op mezelf op de 1 of andere manier. Vreemde ogen zijn toch minder eng (heel vreemd) dan bekenede ogen die naar je kijken.
Maar we zien het wel

- sacajawea
- Vaste gebruiker
- diana25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitseherder
- diana25
- Zeer actief
- diana25
- Zeer actief
Dat heb ik met Qyan dus ook.diana25 schreef:ik hoop het maar mijn vriend heeft de hele familie uit genodig :N: . haha nee het moet lukken alleen hoop ik dat ik even in mag lopen mylo is altijd knettergek als hij het veld opkomt echt zo van yes! ik mag weer hihi
Van wat ik begreep op mijn eigen club, mag je idd ff inlopen, maar misschien dat dit ook van de km af hangt?
En aan de andere kant........beter een overenthousiaste blijde hond, dan eentje die al het veld oploopt van.........pff, gaan we weer. (is mijn mening hoor

- diana25
- Zeer actief
ja vind ik ook mylo dringt tijdens het lopen ook wel een beetje voor ja kan hinderlijk zijn zeker bij tempowisselingen. ik heb ook mensen gezien die dat er uit wilde hebben en die honden liepen uit ijdelijk heel gedrukt . nou dan vind ik een gedreven vrolijke hond leuker om te zien . maar ja de km beslist 

- sacajawea
- Vaste gebruiker
succes diana,
spannened hoor julie allebei
randy loopt ook zo lekker te drukken met zijn kop tegen je linkerkant van je buik, en als je linksom moet, lijkt het wel of je een betonblok moet verplaatsen
, en over enthousiast.
inlopenn was er toen voor mij niet bij
, dus heb je een hyper aan je lijn hangen, maar na verloopt van tijd { +_ 5min }is het al wat minder, beter zo`n hond dan dat je hem vooruit moet trekken, ik
dat elke KM ze zo liever ziet,
dus goede vrolijke honden en hyper
baasjes/ bazinnetjes
zet hem op !!!!!!!!!!!!
spannened hoor julie allebei

randy loopt ook zo lekker te drukken met zijn kop tegen je linkerkant van je buik, en als je linksom moet, lijkt het wel of je een betonblok moet verplaatsen
inlopenn was er toen voor mij niet bij

dus goede vrolijke honden en hyper

zet hem op !!!!!!!!!!!!

Sacajawea
- diana25
- Zeer actief
- sacajawea
- Vaste gebruiker
zo ongeveer of je moet slow motion lopen
als je maar het goede parcour loopt en niet zo als ik de ene bluder na de andere maakt
maar af oefening is toch pas later ???
tenminste bij mij TOEN wel, eerst apel vast en los en de groep in vast en los, deel 2 was pas het af liggen zonder toezicht op een druk station, en nog wat oefeningen tussen vreemde personen { vzh bedoel ik nu he }
als je maar het goede parcour loopt en niet zo als ik de ene bluder na de andere maakt

maar af oefening is toch pas later ???
tenminste bij mij TOEN wel, eerst apel vast en los en de groep in vast en los, deel 2 was pas het af liggen zonder toezicht op een druk station, en nog wat oefeningen tussen vreemde personen { vzh bedoel ik nu he }

Sacajawea
- diana25
- Zeer actief
nu moet de af ook!
volgen aan de lijn met tempo wisselingen
volgen door de groep
los volgen door de groep
los volgen met tempo wisselingen
zit oefening (door lopen 30 pas)
af oefening(door lopen 30 pas)
voor roepen vanuit de af, en aan de voet
af liggen aan de zijkant met afleiding.
en dan je 'praktijk' (op de weg) volgen door groep mensen
insluiten door groep mensen
hond af leggen zelf uit het zicht en de hond word gepasseerd door een voetganger+hond
lijk heel wat maar valt wel mee het meeste moeite word het insluiten dat vind hij echt eng
volgen aan de lijn met tempo wisselingen
volgen door de groep
los volgen door de groep
los volgen met tempo wisselingen
zit oefening (door lopen 30 pas)
af oefening(door lopen 30 pas)
voor roepen vanuit de af, en aan de voet
af liggen aan de zijkant met afleiding.
en dan je 'praktijk' (op de weg) volgen door groep mensen
insluiten door groep mensen
hond af leggen zelf uit het zicht en de hond word gepasseerd door een voetganger+hond
lijk heel wat maar valt wel mee het meeste moeite word het insluiten dat vind hij echt eng
- sacajawea
- Vaste gebruiker
ja het is ook al weer zo lang geleden, dat ik dingen vergeten ben { word oud } maar het enige wat wij
toen niet hadden is insluiten ??
en afliggen { aan de zijkant } met afleiding dat zat bij deel 2
wat houd insluiten precies in, groep mensen die om de hond gaan staan ??
en mag je als begeleider er dan bij zijn of moet die daar alleen afliggen ??
lijkt me idd beangstigend voor de hond vooral als het ook nog vreemde mensen zijn, denk dat randy zonder begeleider, al gauw gaat zitten en kijken waar ik ben. dus heen en weer draaien met zijn kop om, om de mensen heen te kijken { zoekend }

lijkt me idd beangstigend voor de hond vooral als het ook nog vreemde mensen zijn, denk dat randy zonder begeleider, al gauw gaat zitten en kijken waar ik ben. dus heen en weer draaien met zijn kop om, om de mensen heen te kijken { zoekend }

Sacajawea
Met insluiten staat de geleider gewoon naast de hond.sacajawea schreef:ja het is ook al weer zo lang geleden, dat ik dingen vergeten ben { word oud } maar het enige wat wijtoen niet hadden is insluiten ??
De hond mag zitten, staan of liggen, maar niet onder apel gezet worden.
Als de hond wordt ingesloten mag deze zich niet angstig of agressief gedragen
- sacajawea
- Vaste gebruiker

dus op een zeer drukke markt is een mooie oefening. moeten ze
{ andere mensen } en ik op letten dat ze niet op een pootje gaan staan.
of zo als laatst dat iemand zo "vriendelijk" was mijn hond {ringo } van achtere aan te rijden met een kinderzitje,

ik heb runo vandaag voor het eerst naast de fiets gehad, ging goed alleen hij loopt te ver van de fiets af, ik bedoel niet achter of vooruit, er zou nog een hond tussen kunnen zal maar zeggen, in de winkel, waar die in mocht gedroeg hij zich goed, was nieuwsgierig

en bij de C 1000, waar ik ff snel in en uit wilde gaan [ maar toen juist druk was } had hem buiten gelaten en "vast" gebonden, kwam die me maar halen, stond gelukkig al bij de kassa

Sacajawea
- sacajawea
- Vaste gebruiker
Nou, succes heb ik wel nodig hoor
:N:
Qyan begint opeens met dingen die hij nog nooit heeft gedaan. (hij zal ongetwijfeld reageren op mijn toch wel aanwezige stress
2x uitgebroken op eigen veld (nadat ik eerst ziek thuis heb gezeten en dus ff niet kon trainen)..........gelukkig niet in lelystad gebeurt vandaag :N:
In lelystad wel opeens opstaan bij het afleggen en volgens mij zelfs reageren op het schot.
Afleggen was misschien ook iets aan de te lange kant...hij was het gewoon zat. Hoorde hem al piepen.
Apel ging voor me gevoel wel lekker, afdeling b toch ook wel.
Als dit soort dingen een week voor je examen geeuren ben je niet blij iig :N:
Woensdag nog maar een x intrainen dus........eigenlijk alleen spelen en afleggen dan en dan zondag :N: Misschien moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat ik die 10 punten voor het afleggen kwijt ben, kan het alleen maar meevallen

Qyan begint opeens met dingen die hij nog nooit heeft gedaan. (hij zal ongetwijfeld reageren op mijn toch wel aanwezige stress

2x uitgebroken op eigen veld (nadat ik eerst ziek thuis heb gezeten en dus ff niet kon trainen)..........gelukkig niet in lelystad gebeurt vandaag :N:
In lelystad wel opeens opstaan bij het afleggen en volgens mij zelfs reageren op het schot.
Afleggen was misschien ook iets aan de te lange kant...hij was het gewoon zat. Hoorde hem al piepen.
Woensdag nog maar een x intrainen dus........eigenlijk alleen spelen en afleggen dan en dan zondag :N: Misschien moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat ik die 10 punten voor het afleggen kwijt ben, kan het alleen maar meevallen

- sacajawea
- Vaste gebruiker
als ik het goed begrijp, moet je volgende week zondag { de DAG !!! }
je moet maar zo denken, liever dat die nu alles fout doet en met examen doet die het gewoon wel goed, maar toch heel veel
en bij het schot, mag die toch best iets reageren, zolang die niet weg vlucht, of zich duidelijk schrik reaktie vertoond is er toch niets aan de hand + dat je het niet zeker weet dus, hij heeft NIET gereageerd
zet hem op hoor, diep adem halen en niet{ proberen } laten merken dat je zenuwachtig ben
{ arme ziel } 
je moet maar zo denken, liever dat die nu alles fout doet en met examen doet die het gewoon wel goed, maar toch heel veel

en bij het schot, mag die toch best iets reageren, zolang die niet weg vlucht, of zich duidelijk schrik reaktie vertoond is er toch niets aan de hand + dat je het niet zeker weet dus, hij heeft NIET gereageerd

zet hem op hoor, diep adem halen en niet{ proberen } laten merken dat je zenuwachtig ben

Sacajawea
- Ragverp
- Zeer actief
- Contacteer:
Klink mij allemaal heel bekend in de oren . Hond kijkt naar baasje : huh wat doet die in ene raar ? ...mmmhhh zal wel iets mis zijn ..qyan schreef:Nou, succes heb ik wel nodig hoor:N:
Qyan begint opeens met dingen die hij nog nooit heeft gedaan. (hij zal ongetwijfeld reageren op mijn toch wel aanwezige stress![]()
Woensdag nog maar een x intrainen dus........eigenlijk alleen spelen en afleggen dan en dan zondag :N: Misschien moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat ik die 10 punten voor het afleggen kwijt ben, kan het alleen maar meevallen![]()
![]()
Ik reken ook vanuit het worst case scenario.Wie heb je als keurmeester ?
Hahaha..Slechte generale zeggen ze dan toch ..
Veel succes en we duimen gewoon met zijn allen.

Keurmeester is Fred Tichelaar.Ragverp schreef:Klink mij allemaal heel bekend in de oren . Hond kijkt naar baasje : huh wat doet die in ene raar ? ...mmmhhh zal wel iets mis zijn ..qyan schreef:Nou, succes heb ik wel nodig hoor:N:
Qyan begint opeens met dingen die hij nog nooit heeft gedaan. (hij zal ongetwijfeld reageren op mijn toch wel aanwezige stress![]()
Woensdag nog maar een x intrainen dus........eigenlijk alleen spelen en afleggen dan en dan zondag :N: Misschien moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat ik die 10 punten voor het afleggen kwijt ben, kan het alleen maar meevallen![]()
![]()
Ik reken ook vanuit het worst case scenario.Wie heb je als keurmeester ?
Hahaha..Slechte generale zeggen ze dan toch ..
Veel succes en we duimen gewoon met zijn allen.
Slechte generale.......hmm, lijkt wel of het de laatste weken alleen maar slechter is gegaan

Nee, over het apel gister mocht ik niet klagen

Yup, zondag 20-11 :N:sacajawea schreef:als ik het goed begrijp, moet je volgende week zondag { de DAG !!! }
je moet maar zo denken, liever dat die nu alles fout doet en met examen doet die het gewoon wel goed, maar toch heel veel![]()
![]()
![]()
en bij het schot, mag die toch best iets reageren, zolang die niet weg vlucht, of zich duidelijk schrik reaktie vertoond is er toch niets aan de hand + dat je het niet zeker weet dus, hij heeft NIET gereageerd![]()
zet hem op hoor, diep adem halen en niet{ proberen } laten merken dat je zenuwachtig ben{ arme ziel }
Hij kan ook beter nu alles fout doen, maar toch.......goed voor het vertrouwen is het niet.
Het afleggen is toch 10 punten, dan blijft er nog maar weinig over way fout kan gaan natuurlijk

We weten idd niet zeker of hij echt op het schot zelf reageerde.
Ik stond er met mijn rug naartoe, mijn eigen trainer stond achter het verstek.
Wat ik wel zeker weet is dat het afleggen te lang duurde en dat hij tijdens het 3e of 4e schot met afleggen, een sprint naar mij wilde nemen.
Maar of dat dus voor het schot was, of dat hij het afleggen zat was........ik weet het niet

-
- Zeer actief
zeg stresskip
houd je op ,je gaat ervoor en je doet het gewoon ,je hond liep redelijk netjes hoor ,en dat ie opstond bij het afleggen ,was inderdaad op het schot ,heeft denk ik ook te maken dat ie wel wist dat ie aan de lange lijn zat en je trainer in het verstek stond ,verder was het best wel druk op het veld ,zondag is dat minder dus valt het misschien wel mee, ja ook ik moet op de dag examen doen op de zelfde club ,en je zag bij mij wat een hond ik heb ,wat het blaffen betreft ,we gaan ervoor meid en je haalt het je kan het ,trouwens het los volgen ging beter dan vast ,maar dat is bij de meeste honden zo ,let je er wel even op ,dat op het examen de lijn in de linkerhand gehouden moet worden ,ik zag je hem steeds rechts vasthouden ,en dat is niet goed op het examen.
nu ophouden met stessen en haal anders even iets bj de kruidentuin tegen de stress ,zou zonde zijn als je daardoor zakt

nu ophouden met stessen en haal anders even iets bj de kruidentuin tegen de stress ,zou zonde zijn als je daardoor zakt
Ik stress graagindiera schreef:zeg stresskiphoud je op ,je gaat ervoor en je doet het gewoon ,je hond liep redelijk netjes hoor ,en dat ie opstond bij het afleggen ,was inderdaad op het schot ,heeft denk ik ook te maken dat ie wel wist dat ie aan de lange lijn zat en je trainer in het verstek stond ,verder was het best wel druk op het veld ,zondag is dat minder dus valt het misschien wel mee, ja ook ik moet op de dag examen doen op de zelfde club ,en je zag bij mij wat een hond ik heb ,wat het blaffen betreft ,we gaan ervoor meid en je haalt het je kan het ,trouwens het los volgen ging beter dan vast ,maar dat is bij de meeste honden zo ,let je er wel even op ,dat op het examen de lijn in de linkerhand gehouden moet worden ,ik zag je hem steeds rechts vasthouden ,en dat is niet goed op het examen.

Bedankt voor de waarschuwing voor de lijn in mijn rechterhand, maar met trainen is dat iets wat ik heel bewust doe

Worst zit namelijk in de linkerjaszak, dus met belonen vind ik het makkelijker om de lijn rechts te houden, anders is het zo lastig worst pakken.
Op examen zal ik het niet doen, ondanks de stress.
Nou ja, wordt woensdagavond aardig wat schieten dan

Zou best kunnen dat hij mede zo druk was omdat er een lange lijn aan zat en de trainer in het verstek.
Dat is natuurlijk niets normaals tijdens het afleggen en dat kent ie niet.
Die zaterdag gingen het afleggen en schieten namelijk wel goed

Los volgen gaat idd beter, omdat ik dan voor mijn gevoel veel vrijer kan lopen.
Met lijn volgen heb ik er daarnaast ook een handje van om toch in te werken met de lijn en wat stijver te lopen.
Jaja, we gaan ervoor...............tjakkaaaaaaaaaaa
Maar niet zonder stress

-
- Zeer actief
- little-wolf
- Zeer actief