Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tweede poging: podenco andaluz

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Eline* schreef:
Angel-eyes schreef:
Eline* schreef:
Angel-eyes schreef:Nou de witte boxer heeft een hele andere reden dat deze nooit is erkend, maar daar gaat het nu niet om he? :ok:
En op Blisje zijn stamboom staat dat-ie een Boxer is alleen met een niet erkende kleur :ok:
Goddank zeg, anders had je straks ook een hond gehad die je nergens naar mocht noemen. :idea:

Dan had ik het idd geen boxer genoemt nee, dan had ik gezegt dat het waarschijnlijk iets van een Opbergbox is :ok:
Maar ik mag aannemen dat je wel geinteresseerd zou zijn in de rassen die te vinden zijn in je hond toch? Zo moet je dit topic zien en niet anders. Mijn hondje is een mix van zuidspaanse rommel en ik vind het leuk meer van die rommel te weten. Dat is alles. Het gaat me niet om raszuiverheid of om naampjes. Als het me daarom te doen was geweest had ik wel een rashond gekocht. Mij zal het biet wezen.
En nu ga ik na een lange nacht werken pitten! :wink:

Nope zou me echt geen reet kunnen schelen, Blisje blijft Blisje, zoals jullie mixjes netzo de lieve hondjes zijn die ze ook zijn, dat verandert niks aan het ras, al is het een Podenco met tekkelbloed, LB zeg, maar dan noem je het geen Andaluz neem ik aan, zoals ik dan Blisje geen boxertje zou noemen als ik geen stamboom heb :ok:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mol schreef:
Eline* schreef:
Mol schreef:
MARC_S schreef: Is het nooit erkend omdat je vraagt om problemen als je boxers in wit gaat fokken?
zoals?

mol :8):
Doofheid? :denken:
ja en? is dat een reden om een kleur niet te fokken dan?

Als je niet aan de hond zelf denkt niet inderdaad. :19: Het is alleen zo jammer dat er veel witte boxers ingeslapen worden ivm gedragsproblemen direct gerelateerd aan de doodfheid zoals extreme schrikkerigheid en daarbij bijten. Leuk voor een gezin met kinderen dat een wit boxertje heeft gehaald bij een slechte fokker die geen gehoortesten heeft gedaan. Hondje luistert voor geen meter, wordt flink opgevoed want je wordt gek van een hond die nergens op reageert. dan is hondje bang en snapt of erger bijt en in het asiel blijkt het arme beest stokdoof ipv oostindisch doof. :roll:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

MARC_S schreef:Mensen die een podenco uit Spanje nemen hoeven toch geen lesje jagers verkloten de honden? Alsof ze daar aan meewerken oid :denken:

De meeste mensen hier redden de honden uit handen van die jagers en voorkomen dat ze gekruist worden met een bullterier zodat het ras wel raszuiver blijft :smile:
Romantiseer dat maar niet teveel. In Spanje heb je ook honden- verkoopsites zoals de marktplaats hier en daarop staan massa's podenco nestjes te koop aangeboden. De prijs ligt rond de 100 euro voor een pup dus het is logisch dat er ook vele podenco's bij de asielen belanden of al zwervend gevonden worden.

Niet elke podenco is 'gered' of anderszins zielig, maar er zijn ook gewoon broodfokpodenco's waar ze vanaf moeten als niet het gehele nest verkocht wordt.

http://www.amores-perros.com/PN_zClassifieds.html
laeken
Zeer actief

Mol schreef:joh meen je dat nou???? en bij een dogo dan?

En bij een dalmaat en een bullterrier etc. Ik zou nooit een nest fokken met een deel dove pups want jij weet net als ik dat een deel niet te hanteren zal zijn.

Dogo's zonder pigment zijn ook ongewenst en elk nest dogo's ondergaat bij een goede fokker een gehoortest. De dove pups worden ingeslapen met een week of wat. Lekker fokken lijkt me dat, een deel van de pups die verder kerngezond zijn inslapen. Wetend dat dat alleen moet omdat je geen kopvlek wil zien in je pups. Nou geef mij die kopvlek maar op een dogo hoor, prachtig zo'n zwart oor op een witte hond die dan in ieder geval WEL kan horen :ok:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

MARC_S schreef:
Mol schreef:
Eline* schreef:
Mol schreef: zoals?

Als je niet aan de hond zelf denkt niet inderdaad. :19: Het is alleen zo jammer dat er veel witte boxers ingeslapen worden ivm gedragsproblemen direct gerelateerd aan de doodfheid zoals extreme schrikkerigheid en daarbij bijten. Leuk voor een gezin met kinderen dat een wit boxertje heeft gehaald bij een slechte fokker die geen gehoortesten heeft gedaan. Hondje luistert voor geen meter, wordt flink opgevoed want je wordt gek van een hond die nergens op reageert. dan is hondje bang en snapt of erger bijt en in het asiel blijkt het arme beest stokdoof ipv oostindisch doof. :roll:
kwestie van een gehoortestje op 6 weken en je weet voldoende, als je op wit zou fokken.

Rob*
Zeer actief

Eline* schreef:
Mol schreef:
MARC_S schreef:
Angel-eyes schreef:Nou de witte boxer heeft een hele andere reden dat deze nooit is erkend, maar daar gaat het nu niet om he? :ok:
En op Blisje zijn stamboom staat dat-ie een Boxer is alleen met een niet erkende kleur :ok:
Is het nooit erkend omdat je vraagt om problemen als je boxers in wit gaat fokken?
zoals?

Dat veel witte boxers doof worden geboren is een broodje-aap verhaal, het heeft wel ergens meer mee te maken, zoals angst dat ze geen fokzuivere boxertjes hebben en dus blijft de mythe rondhangen dat ze doof zijn allemaal, als ik fokkers ken die al weet ik hoeveel witjes hebben gehad in een nest en dat er van al die fokkers en al die nestjes maar 1 is geweest die 1 boxertje had die doof was aan 1 kant dan snap je wel dat het een broodje-aap verhaal is :ok:
Rob*
Zeer actief

bulletjebe schreef:
Angel-eyes schreef: Dus als ik het goed heb gelezen kruisen ze dus andere rassen erdoorheen?
Ja, voorbeeld:

Mastin rehalero: is een mastin/podenco of mastin/galgo kruising om meer moed en wendbaarheid in het ras te brengen (voor het jagen) De mastin geeft de massa/kracht

In Valdueza is er een mix bekend van Podenco/griffon/mastin, deze wordt ook mastin rehalero genoemd.

In beide type honden zit podenco bloed.

Oh oke :ok:
laeken
Zeer actief

Mol schreef:kwestie van een gehoortestje op 6 weken en je weet voldoende, als je op wit zou fokken.

Alleen jammer dat soms wel 50% van je nest doof is en dus met 6 weken naar de hemel wordt geholpen door de fokker.

Wie wil er nu zo fokken zeg! Eerst 6 weken spelen en genieten om ze vervolgens zonder pardon af te spuiten. Ik heb zo mijn bedenkingen bij de fokkers van overwegend witte honden. De enige manier om die shit op te lossen is een kopvlek toe te staan maar dat willen de fokkers niet. De dogo hoort spierwit net als de bull en de dalmaat, dat ten koste van een enorm aantal 6 weken oude pups waar de spuit in wordt gezet.

Ik kots op zulke ideeen en manieren van fokken. Miskleuren afspuiten bij doggen is al walgelijk maar erop selecteren met de wetenschap dat de hondjes deels dood moeten vind ik helemaal ziek.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Mol schreef:
Eline* schreef:
Mol schreef: zoals?

Je weet er ook helemaal niks van he?Er worden zelden dove boxertjes geboren, je gelooft teveel in de fabeltjeskrant Marc :ok:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ach, ze fokken in Spanje ook met witte podenco's, maak je niet zo druk over wit :19:
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

MARC_S schreef:
Mol schreef:joh meen je dat nou???? en bij een dogo dan?

En bij een dalmaat en een bullterrier etc. Ik zou nooit een nest fokken met een deel dove pups want jij weet net als ik dat een deel niet te hanteren zal zijn.

Dogo's zonder pigment zijn ook ongewenst en elk nest dogo's ondergaat bij een goede fokker een gehoortest. De dove pups worden ingeslapen met een week of wat. Lekker fokken lijkt me dat, een deel van de pups die verder kerngezond zijn inslapen. Wetend dat dat alleen moet omdat je geen kopvlek wil zien in je pups. Nou geef mij die kopvlek maar op een dogo hoor, prachtig zo'n zwart oor op een witte hond die dan in ieder geval WEL kan horen :ok:
Volgens mij heb je de klok horen slaan Marc.... een vlek op het hoofd is wel degelijk toegestaan! een vlek op het oor? is gewoon toegestaan..... Dogos zonder Pigment? liever niet, ook niet in de ring dus waar je het vandaan haalt dat ze weinig pigment mogen hebben weet ik niet...
Chira heeft te weinig pigment, hoort alles, Fangio heeft veel pigment, hoort ook alles en zal altijd voorkeur krijgen boven Chira vanwege het aanwezige pigment...
een vlek op het lichaam is afkeur, die honden gaan ook gewoon naar een baas hoor maar komen niet in de ring :19:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

bulletjebe schreef:Ach, ze fokken in Spanje ook met witte podenco's, maak je niet zo druk over wit :19:
jeetje solar is ook praktisch wit wat moeten ze daar nu wel niet van denken :eek: :mrgreen: en doofheid komt sporadisch voor bij de ibicenco, net zoals het bij elk ras of kruising voor kan komen, het is meer oostindisch doof :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
laeken
Zeer actief

Angel-eyes schreef:Je weet er ook helemaal niks van he?Er worden zelden dove boxertjes geboren, je gelooft teveel in de fabeltjeskrant Marc :ok:
Sluit jij je af voor de werkelijkheid ofzo?

QOUTE:
Zo kon men constateren dat witte en in mindere mate bonte boxers doorgaans gevoeliger waren voor huidziekten en zonneslag. Daarbovenop kwam, en dat was ernstiger, dat veel witte boxers doof bleken te zijn en dat epileptische aanvallen beduidend meer voorkwamen bij witte dan bij gekleurde boxers. En dat kon niet verklaard worden door externe oorzaken. Op één of andere manier is de kleur wit bij boxers – maar niet enkel bij boxers – gekoppeld aan vatbaarheid voor huidziekten, doofheid en aandoeningen van het centraal zenuwstelsel, waarvan epilepsie (in wat voor vorm ook) de bekendste is. Dat was toen zo en dat is nu nog zo. Let wel: ik heb het hier duidelijk over volledig witte of bonte boxers. Niet over witte aftekeningen en al helemaal niet over rassen waar wit geen enkel gecorreleerd probleem oplevert.

Op dit ogenblik zijn er enkele hypothesen vanuit de embryologie die dit verband lijken te bevestigen en te verklaren. In essentie zou het gaan om een uitbreiding ( tijdens de embryonale ontwikkeling) van pigmentloze cellen naar het binnenoor en de gehoorzenuw. In het binnenoor zitten ook de orgaantjes die de evenwichtszin reguleren en het lijkt aannemelijk om van daaruit een band te leggen met een manklopende communicatie met de hersenen.

Ik ben embryoloog noch fysioloog en de details ontgaan mij. Belangrijk is dat de observatie van de eerste generaties fokkers correct was – dat witte en in mindere mate bonte boxers gemiddeld gevoeliger zijn voor huidaandoeningen en epilepsie dan gekleurde boxers. Al was dit niet de hoofdreden van de uitsluiting, op zich zelf had het al een voldoende grond kunnen zijn.

QOUTE:
1/ een witte pup beantwoordt niet aan de kynologische criteria van de rasstandaard.

2/ witte pups hebben een a a-priori hogere kans op huidaandoeningen, doofheid en epilepsie.

3/ in elk individueel nest nemen witte pups doordat ze gemiddeld groter zijn kansen weg van goede pups, vooral in de eerste levensmaand.

4/ door het in leven laten van witte pups, vergroot de kans dat een potentieel gevaarlijke variant binnen de populatie, gaandeweg ( of zelfs op korte tijd, blijkt nu) als “normaalâ€
Afbeelding
cloris
Zeer actief

MARC_S schreef:

De enige manier om die shit op te lossen is een kopvlek toe te staan maar dat willen de fokkers niet. De dogo hoort spierwit
Overwegend wit Marc... vlekken op het lijf niet, pigmentvlekken op de huid wel! Vlek op het hoofd mag ook, moeten zwarte lippen hebben, zwarte oogleden.......
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

zeg dit topic ging toch over podencos ? dus een boxer is ook een podenco? grappig, gaan we Blisje toch maar met Solar kruizen, krijgen we volgens de kenners hier dus ECHTE podencos zo ongeveer zoals de jagers in spanje ze fokken en ook noge eens wit x wit :cheer: :cheer: :cheer:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Mol
Zeer actief

hey mark welk locus valt de dogo onder?

en welk locus de leparddog?
en waar komt meer doofheid in voor?

laeken
Zeer actief

cloris schreef:Volgens mij heb je de klok horen slaan Marc.... een vlek op het hoofd is wel degelijk toegestaan! een vlek op het oor? is gewoon toegestaan..... Dogos zonder Pigment? liever niet, ook niet in de ring dus waar je het vandaan haalt dat ze weinig pigment mogen hebben weet ik niet...
Chira heeft te weinig pigment, hoort alles, Fangio heeft veel pigment, hoort ook alles en zal altijd voorkeur krijgen boven Chira vanwege het aanwezige pigment...
een vlek op het lichaam is afkeur, die honden gaan ook gewoon naar een baas hoor maar komen niet in de ring :19:
Jij weet net als ik dat er nog nooit een dogo met een kopvlek een show gewonnen heeft. De voorkeur gaat altijd uit naar de witte hond met oogranden en lip en dus zonder aangeboren vlek. De kans op witte dove dogo's is erg groot in een nest en de doofheid is een rasprobleem. Ik snap niet zo goed dat dat nu gebaggetaliseerd of weggeduwt wordt als iets niet bestaands. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

cloris schreef:
MARC_S schreef:

De enige manier om die shit op te lossen is een kopvlek toe te staan maar dat willen de fokkers niet. De dogo hoort spierwit
Overwegend wit Marc... vlekken op het lijf niet, pigmentvlekken op de huid wel! Vlek op het hoofd mag ook, moeten zwarte lippen hebben, zwarte oogleden.......
Pigment op de lip, huidvlekken en zwarte oogleden hebben niets te maken met het wel of niet kunnen horen. Die honden worden stuk voor stuk knalroze geboren en zijn dus vatbaar voor alle problemen gekoppeld aan wit als deken over de gekleurde hond. Alleen de aangeboren vlekken op het hoofd zullen de doofheid kunnen wegbannen. :19:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

MARC_S schreef:
cloris schreef:Volgens mij heb je de klok horen slaan Marc.... een vlek op het hoofd is wel degelijk toegestaan! een vlek op het oor? is gewoon toegestaan..... Dogos zonder Pigment? liever niet, ook niet in de ring dus waar je het vandaan haalt dat ze weinig pigment mogen hebben weet ik niet...
Jij weet net als ik dat er nog nooit een dogo met een kopvlek een show gewonnen heeft. De voorkeur gaat altijd uit naar de witte hond met oogranden en lip en dus zonder aangeboren vlek. De kans op witte dove dogo's is erg groot in een nest en de doofheid is een rasprobleem. Ik snap niet zo goed dat dat nu gebaggetaliseerd of weggeduwt wordt als iets niet bestaands. :19:
je moet de geschiedenis van het ras eens na lezen, en goed lezen waar de voorkeur naar uit gaat marc metnamen goed oplenten met vlekken op de kop.

cloris
Zeer actief

MARC_S schreef:
Niet waar Marc, een patch-eye bijvoorbeeld is iets wat ZEER geliefd is, Fangio is ook vaak genoeg boven honden zonder wenkbrauw gezet, JUIST vanwege zijn aanwezige pigment en ze zien heel graag een zwarte vlek op de JUISTE plaats dus op de kop/oor :ok:
Ik bagetaliseer hier helemaal niets :neenee:
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

kitty2 schreef:
mercedes2803 schreef:
kitty2 schreef:hey dames, ga lekker op google of zo naar rasbeschrijvingen zoeken in plaats van Podenji en Yamie attacken, of ga naar een pakwerkers forum, jullie lijken wel een stel engepolitiehedders ofzo, discusieren is leuk en leerzaam maar jullie gedragen je wel heeeeeeeeel erg kinderachtig vind ik.
Podenji doet aan rasverbetering, net als Yamie en niet aan ras vermeerdering zoals sommigen hier wel doen, ze heeft zeker kennis van zaken en als je dat niet kunt hebben moet je helemaal niet zo'n topic plaatsen.
beide dames hebben zeer veel liefde voor het ras dat ze fokken en als we zo op de barricades staan omdat het woord stamboom genoemd word vind ik dat heel erg, ik heb toevallig een mix, ja een rasechte Boomer hoor :denken: waar ik stapel gek op ben en hoor nooit commentaar van ze, dat kan ik over jullie niet zeggen

pffffffffff kleuters :blah: :blah: :blah:
En hoe lang was je hier ook alweer actief?
Ga jij eerste even een tijdje meelezen :roll: voordat je zo achter uit je keel haalt

ik heb het eerste en het tweede topic helemaal gevolgt hoor, en moet ik uit jouw woorden begrijpen dat ik mn mond moet houden omdat ik nog niet zolang actief ben hier????

zoals iedereen hier doet reageer ik op voorgaande berichten en als ik zo vrij mag zijn om te zeggen dat bepaalde reacties mn nekharen overeind lieten staan? daar mag ik dacht ik rustig iets over zeggen....
Iedereen mag hier reageren...jij ook...
En je zult deze beide topics wel gevolgd hebben, maar er worden hier dingen aangehaald die al veel ouder zijn dan dat...dingen waar je niets van weet tenzij je de berichtengeschiedenis van deze personen uitgeplozen hebt.

En je hoeft niet meteen zo achter uit je keel te halen...
Dat had op een andere manier ook wel gekund
Mol
Zeer actief

MARC_S schreef:
cloris schreef:
MARC_S schreef:

Pigment op de lip, huidvlekken en zwarte oogleden hebben niets te maken met het wel of niet kunnen horen. Die honden worden stuk voor stuk knalroze geboren en zijn dus vatbaar voor alle problemen gekoppeld aan wit als deken over de gekleurde hond. Alleen de aangeboren vlekken op het hoofd zullen de doofheid kunnen wegbannen. :19:
dat is niet waar dat is bullshit, het is het locus wat bepaalt of de hond doof is of niet

laeken
Zeer actief

De dogo:

Pigmentvlekken: De Dogo Argentino is een witte hond, dat wil zeggen dat de vacht over het hele lichaam wit is. De vacht is van korte en harde structuur. De standaard meldt dat een klein vlekje op het hoofd getolereerd wordt. Dit houdt in dat slechts heel weinig kleur in de vacht acceptabel is en dan ook nog alleen op de aangegeven plaats, dus niet op het lichaam.
Pigmentverlies: Bij het fokken van de Dogo Argentino dient de fokker er rekening mee te houden, dat bij het streven naar geheel witte honden het probleem ontstaat van pigmentverlies. Men ziet dat de oogomranding niet meer tot stand komt evenals een niet geheel zwarte neusspiegel en soms ook roze lippen. Het verloren raken van pigment brengt grote nadelen met zich mee, namelijk doofheid en de. letale factor. Dat wil zeggen, dat bij het aanwezig zijn van deze factor de hond op zeer jonge leeftijd komt te overlijden.

Doofheid en epilepsie: Doofheid komt regelmatig voor bij dit ras. Een goede fokker test de pups voordat de nieuwe eigenaar deze komt ophalen.
Epilepsie is ook een gezondheidsprobleem wat hier en daar in deze fokkerij voorkomt. Meestal wordt epilepsie pas zichtbaar na 1 1/2 jaar. Echter in het nest zult u geen aanwijzingen aantreffen die op deze kwaal duiden. Natuurlijk zal een goede zichzelf respecterend fokker zal voordat hij een combinatie van ouderdieren toepast, nagaan of er meerdere gevallen bekend zijn bij de voorouders. Soms zit dit probleem meerdere generaties terug en kan men geen controles doen. Ook de importhonden geven de garanties niet, men weet vaak niets of weinig van deze voorouders.
Vraagt u daarom aan de fokker van uw pup wat voor schriftelijke garanties hij i.z. erfelijke afwijkingen geeft. Wij adviseren schriftelijke garanties, daar gebleken is dat mondelinge garanties m.b.t. de bewijslast moeilijk in behandeling te nemen zijn mocht u achteraf problemen krijgen.

Glasoog: Soms komt men een Dogo Argentino tegen die een donker en een heel lichtblauw oog heeft. Het komt ook wel voor dat men twee ogen waarneemt die heel lichtblauw van kleur zijn. Dit noemt men een glasoog en is een ongewenste eigenschap bij de Dogo Argentino.

Er zit zelfs een lethale factor in de dogo gekoppeld aan de kleur wit. :19:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

glas ook komt ook bij de Bullmastiff voor, en bij de Bulldog, en nog een aantal andere rassen.

laeken
Zeer actief

Mol schreef:
MARC_S schreef:
cloris schreef:
MARC_S schreef:

dat is niet waar dat is bullshit, het is het locus wat bepaalt of de hond doof is of niet

Weet je dat zeker? Ik weet nl dat de spots op de dalmaat later komen en dus geen enkele invloed op doofheid hebben. Net zoals de witte staffies met huidvlekken gewoon doof kunnen zijn ondanks hun later zwart gekleurde lippen en neus.

Waarom zou dat bij een dogo of boxer dan weer heel anders werken? In mijn ogen praten we nl over precies die vorm van wit worden waaraan de problemen gekoppeld zijn. Of daar nu later spots op ontstaan of niet doet er zover ik weet helemaal niet toe. Zelfs een bonte boxer wordt makkelijk doof geboren als hij een witte kop heeft.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

MARC_S schreef:
Mol schreef:
MARC_S schreef:
cloris schreef: Overwegend wit Marc... vlekken op het lijf niet, pigmentvlekken op de huid wel! Vlek op het hoofd mag ook, moeten zwarte lippen hebben, zwarte oogleden.......

Weet je dat zeker? Ik weet nl dat de spots op de dalmaat later komen en dus geen enkele invloed op doofheid hebben. Net zoals de witte staffies met huidvlekken gewoon doof kunnen zijn ondanks hun later zwart gekleurde lippen en neus.

Waarom zou dat bij een dogo of boxer dan weer heel anders werken? In mijn ogen praten we nl over precies die vorm van wit worden waaraan de problemen gekoppeld zijn. Of daar nu later spots op ontstaan of niet doet er zover ik weet helemaal niet toe. Zelfs een bonte boxer wordt makkelijk doof geboren als hij een witte kop heeft.
ja ik weet het zeker, de dalmaat valt immers onder een ander locus dan de dogo, de witte boxer valt onder het zlefde locus als dogo.
en dit is ook zo bij de Amstaf die valt ook onder dat locus

cloris
Zeer actief

een vlekje MAG OOK EEN PATCH-EYE ZIJN... ZODAT NIET HET HELE HOOFD ZWART WORDT!!
Zo ik schreeuwde even terug Marc...
Een patch-eye wordt zelfs geprefereerd, het is ook het meest geliefd....

Afbeelding

het gaat er om dat er pigment aanwezig blijft en juist daarom is een kopvlek altijd goed!! een vlek op het lijf wordt idd niet geaccepteerd,

Dat er fokkers zijn die het daar niet zo nauw mee nemen dat is helaas idd
Afbeelding
Mol
Zeer actief

dit gen staat bekent als extreem bond. De honden kunnen ook geheel wit zijn echter de ogen en neus bevaten kleur.
er wordt dan ook wel over een wit laken gesproken .
en een scheur in het laken als er maar 1 of 2 plekken zijn waar er kleur door heen komt.

WWSS=wit - horend

WWSsw=wit-doof

WWswsw=wit-doof

WwSS=wt-horend

WwSsw=wit-horend

wwSS=gekleurd-horend

wwSsw=gekleurt-horend

wwswsw=wit-horend

wwSSwS= gekleurd doof

xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

tja, mijn spierwitte hond is ook doof...
oostindisch doof dan...
woorden zoals koekje verstaat ie prima

maar goed...
vind het nog steeds belachelijk dat de kruisingen hier allemaal podenco's zijn...
dan is mijn hond dus een kees hond...hallo ik ben suzanne, en ik heb een oost indisch dove witte keeshond, genaamd Casper

Afbeelding
laeken
Zeer actief

cloris schreef:een vlekje MAG OOK EEN PATCH-EYE ZIJN... ZODAT NIET HET HELE HOOFD ZWART WORDT!!
Zo ik schreeuwde even terug Marc...
Een patch-eye wordt zelfs geprefereerd, het is ook het meest geliefd....

Afbeelding

het gaat er om dat er pigment aanwezig blijft en juist daarom is een kopvlek altijd goed!! een vlek op het lijf wordt idd niet geaccepteerd,

Dat er fokkers zijn die het daar niet zo nauw mee nemen dat is helaas idd
Ik schreeuwde niet maar wilde gelijk antwoord geven op alle eerdere vragen en antwoorden wat betreft de geliefde kopvlek. Dat zouden mensen zo over het hoofd zien nl in dat hele stuk.
In de rasstandaard staat nl iets heel anders. Een klein kopvlekje wordt getolereerd ipv een grote kopvlek is geliefd.

Ik heb nog nooit een dogo met een enorme kopvlek op een show gezien dus ik vraag me af bij wie ze dan zo geliefd zijn?
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”