Ze mag nu zonder verband, alleen als we het bos ingaan moet ze het nog even om ter bescherming.
Het was stil bij de dierenarts, dus ben ik met lood in de schoenen begonnen over een eventuele castratie bij kaya
Ik heb al mijn twijfels eruit gegooid, over dat ik erg bang ben voor karakterverandering, over mijn angst voor de narcose en het feit dat ik het vreselijk vind dat ik alles eruit laten halen wat mijn hond een teefje maakt; dat ik hier ontzettend veel moeite mee heb.
Maar ook, dat ze zo'n 4 weken voor de loopsheid verandert in een half monster, dat ze dan enorm fel is en onbetrouwbaar tov andere honden. Dat ze bijna iedere keer na de loopsheid een lichte schijnzwangerschap heeft en dat dit mijn redenen zijn om een castratie te overwegen.
Een hele aardige jonge vrouw, deze dierenarts (vrij nieuw in de kliniek) en ze hoorde alles rustgig aan.
Tja, garantie kan ze niet geven mbt de karakterverandering. Ze zei dat als Kaya tussen de loopsheden normaal stabiel gedrag vertoont (wat dus zo is) dat de kans op echt feller worden niet zo heel groot is. Dat haar felheid dus echt veroorzaakt wordt door de hormonen omtrent de loopsheid en niet haar eigenlijke karakter is.
De operatie op zich is een minimaal risico: gasnarcose en zeer goede apparatuur. De 24 uur na de operatie is gevaarlijker ivm bloedingen; dus heel goed in de gaten houden de eerste 24 uur.
Dan nog erover gehad dat Kaya toch ook al 3,5 jaar is en dat ik het voor de kans op melkklierkanker dus niet meer hoef te doen. Blijft over (qua gezondheid) de baarmoederontsteking.
De kans is vrij groot, volgens de dierenarts, dat een hond die al heftig reageert op de loopsheid een baarmoederontsteking zal krijgen.
Ze adviseert om het toch te doen, omdat ze naar haar zeggen afschuwelijke voorbeelden heeft gezien van oudere teven met baarmoederontsteking, dat het er zo vreselijk uitzag en dat er dan zoveel risico aan zit om dan te opereren.
Tot slot, hahahahaha echt ik weer, keek ik haar recht aan en vroeg wat zij zou doen in dezelfde situatie als het haar hond betrof. En ze zei 'ik zou het doen, heb het bij mijn eigen hond ook gedaan'.
Pffff........ nog steeds grote twijfel hier: waar doe ik goed aan?
Als we ertoe beslissen moet het half oktober gedaan worden, dat is dus al over een week of 3