Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gesprek met de dierenarts

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Gesprek met de dierenarts

Ongelezen bericht door Caro. »

Vanmorgen moest ik met Kaya weer terug voor wondcontrole en het ziet er perfect uit :ok:
Ze mag nu zonder verband, alleen als we het bos ingaan moet ze het nog even om ter bescherming.

:cheer: :cheer:

Het was stil bij de dierenarts, dus ben ik met lood in de schoenen begonnen over een eventuele castratie bij kaya :jank:

Ik heb al mijn twijfels eruit gegooid, over dat ik erg bang ben voor karakterverandering, over mijn angst voor de narcose en het feit dat ik het vreselijk vind dat ik alles eruit laten halen wat mijn hond een teefje maakt; dat ik hier ontzettend veel moeite mee heb.

Maar ook, dat ze zo'n 4 weken voor de loopsheid verandert in een half monster, dat ze dan enorm fel is en onbetrouwbaar tov andere honden. Dat ze bijna iedere keer na de loopsheid een lichte schijnzwangerschap heeft en dat dit mijn redenen zijn om een castratie te overwegen.

Een hele aardige jonge vrouw, deze dierenarts (vrij nieuw in de kliniek) en ze hoorde alles rustgig aan.
Tja, garantie kan ze niet geven mbt de karakterverandering. Ze zei dat als Kaya tussen de loopsheden normaal stabiel gedrag vertoont (wat dus zo is) dat de kans op echt feller worden niet zo heel groot is. Dat haar felheid dus echt veroorzaakt wordt door de hormonen omtrent de loopsheid en niet haar eigenlijke karakter is.
De operatie op zich is een minimaal risico: gasnarcose en zeer goede apparatuur. De 24 uur na de operatie is gevaarlijker ivm bloedingen; dus heel goed in de gaten houden de eerste 24 uur.

Dan nog erover gehad dat Kaya toch ook al 3,5 jaar is en dat ik het voor de kans op melkklierkanker dus niet meer hoef te doen. Blijft over (qua gezondheid) de baarmoederontsteking.
De kans is vrij groot, volgens de dierenarts, dat een hond die al heftig reageert op de loopsheid een baarmoederontsteking zal krijgen.
Ze adviseert om het toch te doen, omdat ze naar haar zeggen afschuwelijke voorbeelden heeft gezien van oudere teven met baarmoederontsteking, dat het er zo vreselijk uitzag en dat er dan zoveel risico aan zit om dan te opereren.

Tot slot, hahahahaha echt ik weer, keek ik haar recht aan en vroeg wat zij zou doen in dezelfde situatie als het haar hond betrof. En ze zei 'ik zou het doen, heb het bij mijn eigen hond ook gedaan'.

Pffff........ nog steeds grote twijfel hier: waar doe ik goed aan?
Als we ertoe beslissen moet het half oktober gedaan worden, dat is dus al over een week of 3 :jank: :jank:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Gebaseerd op wat je hebt beschreven, denk ik dat ik ervoor zou kiezen om het wel te laten doen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

O ja, nog iets vergeten: ze adviseerde ook om met de fokker contact op te nemen over Kaya's nestzusjes. Of die gecastreerd zijn en of dit tot karakterverandering heeft geleid. Vaak is dit erfelijk (of zit het in de genen) volgens haar.

Dus dat ga ik nog doen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Stang schreef:O ja, nog iets vergeten: ze adviseerde ook om met de fokker contact op te nemen over Kaya's nestzusjes. Of die gecastreerd zijn en of dit tot karakterverandering heeft geleid. Vaak is dit erfelijk (of zit het in de genen) volgens haar.

Dus dat ga ik nog doen.
Dat is een goede tip zeg! Zou ik zeker dan ook nog even doen, dan heb je net iets meer zekerheid. :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

fijn dat het goed gaat met de wond :ok: :ok: Enne onze inky liep hier altijd met haar haren overeind tijdens en voor haar loopsheid , en nu ze geholpen is , is ze zoveel makkelijker geworden :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Sandracula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sandracula »

Ik zou het zeker doen :ok:
Heb hier gezien hoe het gaat met een baarmoederontsteking..
Gelukkig wist ik waar ik op moest letten en was ik er op tijd bij, maar toch moest Nessa halsoverkop geopereerd worden en is er behoorlijk beroerd van geweest.
Bij Nessa merk ik weinig van gedragsveranderingen in de negatieve zin..
Ze was echt een kreng voor, tijdens en na de loopsheid tegenover andere honden (was ook iedere keer schijnzwanger)
Het enige dat ik tot nu toe merk is dat ze nog nooit zo vrolijk is geweest :cheer:
Ze zal echt wel last gehad hebben van die hormoonschommelingen..
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik denk, naar aanleiding van wat je hierboven schrijft, dat ik het dus wel zou doen.
Op deze manier blijf je ook maar twijfelen en dubben.
Ik zou het risico maar gewoon nemen.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Stang schreef:O ja, nog iets vergeten: ze adviseerde ook om met de fokker contact op te nemen over Kaya's nestzusjes. Of die gecastreerd zijn en of dit tot karakterverandering heeft geleid. Vaak is dit erfelijk (of zit het in de genen) volgens haar.

Dus dat ga ik nog doen.
Vraag naar de nest samenstelling. Als er meer reuen dan teven in het nest zaten (eigenlijk baarmoeder) is de kans groter op het feller worden van de teef omdat je een grotere invloed van testosteron verwacht.
weg gehaald zit een virus in
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Voor medische redenen zou ik zelf een teef niet meer laten castreren. Een teef wordt met eierstokken geboren dus als ze meer kwaad dan goed zouden doen had ze ze nooit gekregen, toch? :wink:

Nina was vreselijk bij haar loopsheid. Ze was erg sloom, chagrijnig en leek wel depressief. Ook was ze ontzettend onvoorspelbaar naar andere honden. Dat is ze op zich nog wel een beetje :denken: maar toen helemaal.
Na haar castratie is dat veel minder geworden.

Maar het heeft ook nadelen.
Nina is slomer geworden dan dat ze was.
Ze wordt sneller dik (ze krijgt haast niets te eten omdat ze anders dichtgroeit).
Ze is dominanter geworden (niet feller).
Haar vacht is echt niet meer wat het was. Ik heb foto's dat ze 2 jaar was en dat ze echt een prachtige vacht had. Iedereen zei dat ook als ik met haar op pad was. En nu is de hele structuur verandert en het is was doffer geworden.

Zelf zou ik een teef niet snel meer castreren. Maar als ik in dezelfde situatie als jij zou zitten zou ik het wel overwegen.
Dat onvoorspelbare houdt je toch bezig en dat is wel iets wat waarschijnlijk (zekerheid heb je nooit) wat minder wordt na haar castratie.
Groetjes Rob
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Balou is ook gecasteerd, en is daar wel feller/dominanter van geworden.

Maar ze had/heeft ook geen stabiel karakter, wat zowel erfelijke factoren heeft als aangeleerde.

Maar het is niet zo dat ze daardoor minder goed is gaan luisteren, dat is ehtzelfde gebleven. Dus ook al kan ze heel lelijk doen soms, ik kan haar precies zo onder controle houden als daarvoor. Dus het feller zijn is eigenlijk geen probleem.

Ik zou het niet hebben gedaan als ik het van te voren had geweten dat ze er zo fel van zou worden, want ze was echt heel erg lief voor die tijd, maar wel vreselijk onzeker. Nu ook wel, maar om dat te verbergen is ze echt een kreng af en toe.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:

Dus dat ga ik nog doen.
Vraag naar de nest samenstelling. Als er meer reuen dan teven in het nest zaten (eigenlijk baarmoeder) is de kans groter op het feller worden van de teef omdat je een grotere invloed van testosteron verwacht.
6 om 5 (6 teefjes, 5 reuen) :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik heb al vaker gezegd wat ik in jouw plaats zou doen, maar nog maar een keer :wink: .

ik zou er niet over twijfelen, ben bijna voor de volle 100% zeker dat in kaya's geval de voordelen opwegen tegen de nadelen.

ik heb nog bij geen enkele van mijn teven een feller karakter gezien na de castratie, de enige echte verandering zat bij attack - heb ik ook al eens eerder verteld - die was voor de castratie chagrijnig, snel op haar teentjes getrapt, opvliegend, kreeg bijna serieuze mot met haar moeder.....en 2 weken na de castratie was ze weer haar eigen lieve zelf, en kreeg weer overal lol in. en dat is zo gebleven.
Pfffff, ik weet het....... mijn verstand zegt 'doen', maar ik ben zo'n giga muts en zo bang voor de operatie.
Weet je, ik zie het al helemaal voor me: breng een kerngezonde hond weg en een paar uur later ligt hier dan een heel zielig Kayaatje, door mijn toedoen :jank: Ik kan daar niet tegen, vind het vreselijk.

Verder natuurlijk nog de onzekerheid hoe ze daarna zal worden, al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar nog niet eens enorm bang voor ben. Natuurlijk wel twijfel, want je weet nooit hoe het uitpakt van te voren, maar ze luistert verder goed en dat ze echt een giga kenau wordt, dat geloof ik eigenlijk niet. Tussen de loopsheden in, is ze gewoon heel stabiel, tuurlijk een kattenkopje maar daar blijft het dan ook bij en dat hoort ook gewoon bij het ras en bij het teef zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Stang schreef:6 om 5 (6 teefjes, 5 reuen) :19:
Ik dacht dat het veel meer reuen dan teven moest zijn om er last van te krijgen :19:
Mijn Sheila werd ook niet pinniger na castratie komt uit een 1R-4T nestje.
weg gehaald zit een virus in
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef: Pfffff, ik weet het....... mijn verstand zegt 'doen', maar ik ben zo'n giga muts en zo bang voor de operatie.
Weet je, ik zie het al helemaal voor me: breng een kerngezonde hond weg en een paar uur later ligt hier dan een heel zielig Kayaatje, door mijn toedoen :jank: Ik kan daar niet tegen, vind het vreselijk.
ja, dat gevoel ken ik jammer genoeg :roll: .

ik heb hier op het ogenblik ook weer 'een kandidaatje', zevenjarig dropje, die steeds meer last begint te krijgen van schijndracht. twee maand aan een stuk doet ze dan niks, niks vindt ze nog leuk, ze ligt daar maar voor pampus in haar mand....terwijl het juist zo'n vreselijk enthousiast meisje is :(: .
daarbij is ze ook nog eens om de 4 maand loops :N: ....het moét dus gebeuren, voor haar eigen bestwil.....maar ik blijf het ook voor me uitschuiven.

maar beslist heb ik het wel al :wink: .
Vreselijk he? :jank:

Eigenlijk heb ik het ook al beslist, al een jaar geloof ik (hahaha), maar als het zo ver is, dan denk ik steeds 'volgende keer maar'.......

Ze is op het moment weer schijnzwanger en blijft weer haar buik likken, echt obsessief. Verder valt ze dit keer mee, maar iedere keer is er wel wat gewoon en ik ben ook gewoon bang dat ze straks 8 of 9 jaar is en dan een spoedoperatie op het randje mee moet maken.

O,o, waren we soms maar iets minder tuttig met onze honden he?! :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

dat er rond om de loopsheid een beetje moodswings optreden is gebruikelijk hebben vrouwen immers ook.
of dit een reden moet zijn voor castratie, vind ik niet, echter het punt van de mama tumoren en baar moeder onsteking zeker wel, mama tumoren is niet leeftijd gebonden en kan dan dus ook op latere leeftijd optreden.
De kans is vrij groot, volgens de dierenarts, dat een hond die al heftig reageert op de loopsheid een baarmoederontsteking zal krijgen.
die is de grootste onzin die ik ooit im me leven heb gehoord, om dat die 2 niks maar dan ook niks met elkaar te maken heeft.

ik snap zowiezo niet waarom je een teef die niet gebruikt wordt voor de fok niet castreerd dit omdat de risico's altijd daar zijn zoals mama tumoren en baarmoeder onsteking.

en ik ben ook van mening dat schijnzwangerschap veel al de fout is van de eigenaar zelf, dit omdat de hond veel al aanhankelijker is in die tijd en de eigenaar dit lieve gedrag dan ook stimuleerd, ik zeg dan ook in die tijd moet je de teef minder aandacht geven, zodat je die prikkels niet kan stimuleren.

mol :8):
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:dat er rond om de loopsheid een beetje moodswings optreden is gebruikelijk hebben vrouwen immers ook.
of dit een reden moet zijn voor castratie, vind ik niet, echter het punt van de mama tumoren en baar moeder onsteking zeker wel, mama tumoren is niet leeftijd gebonden en kan dan dus ook op latere leeftijd optreden.
die is de grootste onzin die ik ooit im me leven heb gehoord, om dat die 2 niks maar dan ook niks met elkaar te maken heeft.

ik snap zowiezo niet waarom je een teef die niet gebruikt wordt voor de fok niet castreerd dit omdat de risico's altijd daar zijn zoals mama tumoren en baarmoeder onsteking.

en ik ben ook van mening dat schijnzwangerschap veel al de fout is van de eigenaar zelf, dit omdat de hond veel al aanhankelijker is in die tijd en de eigenaar dit lieve gedrag dan ook stimuleerd, ik zeg dan ook in die tijd moet je de teef minder aandacht geven, zodat je die prikkels niet kan stimuleren.

O? Ik heb dat toch al vaker gehoord dat teven die vrij heftig op de loopsheid reageren, en dan bedoel ik (en de dierenarts dus ook) ook met een schijnzwangerschap erachteraan, een vergrote kans hebben op baarmoederontsteking :19:
Is dat echt onzin?

We wilden haar destijds na haar eerste loopsheid laten castreren. Toen niet gedaan omdat een narcose gevaarlijk was voor haar vanwege een foute diagnose (ernstige luchtpijpvernauwing, wat dus achteraf niet waar bleek te zijn).
Daarna kreeg ze natuurlijk de lpc-operatie en kwam het er weer niet van en toen dacht ik dat het geen nut meer zou hebben na inmiddels de vierde loopsheid.

En zo wordt ze inmiddels in januari alweer 4 jaar :denken:

Zou jij het laten doen in het geval van Kaya?
Afbeelding
A good dog never dies...

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Mol schreef:dat er rond om de loopsheid een beetje moodswings optreden is gebruikelijk hebben vrouwen immers ook.
Tsssssssssss. Heb ik nooit last van hoor :pffff:
Mol
Zeer actief

Stang schreef:

O? Ik heb dat toch al vaker gehoord dat teven die vrij heftig op de loopsheid reageren, en dan bedoel ik (en de dierenarts dus ook) ook met een schijnzwangerschap erachteraan, een vergrote kans hebben op baarmoederontsteking :19:
Is dat echt onzin?

We wilden haar destijds na haar eerste loopsheid laten castreren. Toen niet gedaan omdat een narcose gevaarlijk was voor haar vanwege een foute diagnose (ernstige luchtpijpvernauwing, wat dus achteraf niet waar bleek te zijn).
Daarna kreeg ze natuurlijk de lpc-operatie en kwam het er weer niet van en toen dacht ik dat het geen nut meer zou hebben na inmiddels de vierde loopsheid.

En zo wordt ze inmiddels in januari alweer 4 jaar :denken:

Zou jij het laten doen in het geval van Kaya?
het is dus echt onzin omdat schijnzwangerschap dus niks te maken heeft in die zin met een baarmoeder onsteking, dit staat los van elkaar.

en ja ik zou haar laten castereren.

Sandracula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sandracula »

Stang schreef:
Inge O schreef:
Stang schreef: Pfffff, ik weet het....... mijn verstand zegt 'doen', maar ik ben zo'n giga muts en zo bang voor de operatie.
ja, dat gevoel ken ik jammer genoeg :roll: .

ik heb hier op het ogenblik ook weer 'een kandidaatje', zevenjarig dropje, die steeds meer last begint te krijgen van schijndracht. twee maand aan een stuk doet ze dan niks, niks vindt ze nog leuk, ze ligt daar maar voor pampus in haar mand....terwijl het juist zo'n vreselijk enthousiast meisje is :(: .
daarbij is ze ook nog eens om de 4 maand loops :N: ....het moét dus gebeuren, voor haar eigen bestwil.....maar ik blijf het ook voor me uitschuiven.

maar beslist heb ik het wel al :wink: .
Vreselijk he? :jank:

Eigenlijk heb ik het ook al beslist, al een jaar geloof ik (hahaha), maar als het zo ver is, dan denk ik steeds 'volgende keer maar'.......

Ze is op het moment weer schijnzwanger en blijft weer haar buik likken, echt obsessief. Verder valt ze dit keer mee, maar iedere keer is er wel wat gewoon en ik ben ook gewoon bang dat ze straks 8 of 9 jaar is en dan een spoedoperatie op het randje mee moet maken.

O,o, waren we soms maar iets minder tuttig met onze honden he?! :wink:
Ik weet hoe dat voelt :roll:
Heb het ook steeds uitgesteld, mezelf voor de gek gehouden dat het schijnzwanger zijn deze keer wel meeviel (terwijl het iedere keer erger werd).. Ik vond die narcose alleen al doodeng en dan snijden in mijn hondje..
Maar goed, toen Nessa een baarmoederontsteking kreeg stond er eigenlijk al een afspraak voor een maand of wat later.. Had ik eindelijk de knoop doorgehakt gebeurt er zo iets :N:
Jammergenoeg was dat te laat en was de ingreep (en nasleep) veel groter dan eigenlijk de bedoeling was..
Volgende hond wordt gewoon een reu :19: :wink:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Inge O schreef:
Mol schreef:het is dus echt onzin omdat schijnzwangerschap dus niks te maken heeft in die zin met een baarmoeder onsteking, dit staat los van elkaar.
nee? je zal je toch eerst eens wat veeeeeel beter in de fysiologie moeten verdiepen, mol. schoenmaker blijf bij je leest, of zoiets.
.
hahahaahhahha soory hoor maar nu lach ik je uit.
kom maar op dan wat heeft die 2 met elkaar te maken dan zeg het me maar.

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”