Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Problemen van drachtige te dikke teef?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Enya
Zeer actief

Problemen van drachtige te dikke teef?

Ongelezen bericht door Enya »

Ik heb een vraag aan de fokkers onder ons voor mijn literatuurstudie. Het onderwerp is "Hoe kunnen bij de hond problemen rond de partus voorkomen worden?"

Ik lees overal dat een teef waarmee gefokt wordt niet te dik mag zijn, omdat dit problemen kan geven tijdens de bevalling. Nu kan ik gaan zitten verzinnen wat die problemen zijn, maar ja, het is een literatuurstudie en geen sprookje :wink:

Wie van jullie kan me vertellen wat voor problemen een te dikke teef tijdens de bevalling kan hebben? Als je antwoord geeft, geef dan alsjeblieft ook het adres van je internetsite, zodat ik die bij de bronnen kan vermelden!
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Heb je al op pubmed gezocht?? Lijkt me iets betere bron.
weg gehaald zit een virus in
Enya
Zeer actief

Ik heb er nu net even gekeken (ik wist niet dat het bestond), maar dit gaat alleen over mensen. En waarschijnlijk zoek ik ook nog eens op de verkeerde trefwoorden, want ik kan verder niets vinden over dit onderwerp :denken: (Wel over andere dingen bij zwangerschap en bevalling, maar die heb ik niet nodig) In ieder geval bedankt voor het meedenken :ok:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

wanneer een teef te dik, vernauwd het geboortekanaal door teveel vetaanzet waardoor de passage van de pups moeilijker wordt en soms onmogelijk.
Enya
Zeer actief

Okee, daar zat ik ook al aan te denken; mijn vermoeden is bevestigd :wink: . Kan het ook zijn dat door te veel vet in de buikholte er te weinig plaats is voor de pups en er een vroeggeboorte of zelfs resorptie plaats vindt?
maart
Zeer actief

odin schreef:Okee, daar zat ik ook al aan te denken; mijn vermoeden is bevestigd :wink: . Kan het ook zijn dat door te veel vet in de buikholte er te weinig plaats is voor de pups en er een vroeggeboorte of zelfs resorptie plaats vindt?
weet niet zeker, zal ff mailtje sturen naar iemand :wink:
maart
Zeer actief

heb ik ontvangen van mijn docent:
Te dik is nadelig voor de conceptie (het drachtig worden) omdat de vruchtjes sneller geresorbeerd worden, en de eierstokken eventueel kunnen degenereren (kapotgaan). Is de teef toch drachtig dan is door de overmatige vetafzet dikwijls het geboortekanaal vernauwd en is een moeilijke bevalling mogelijk. Is er enorm veel buikvet, dan kan er plaatsgebrek in de buik optreden en is inderdaad vroeggeboorte of abortus mogelijk

helpt dat je iets?
groetjes, dagmar
Enya
Zeer actief

:ok: Perfect.
Mag ik vragen: wie is jouw docent en wat doceert hij (zij?) jou?
maart
Zeer actief

Arnold Stael (is eigenlijk dierenarts)
dit jaar heb ik er fysiologie en vruchtbaarheidsproblematiek van gekregen, vorig jaar ook bijzondere wetgeving.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

odin schreef:Ik heb er nu net even gekeken (ik wist niet dat het bestond), maar dit gaat alleen over mensen. En waarschijnlijk zoek ik ook nog eens op de verkeerde trefwoorden, want ik kan verder niets vinden over dit onderwerp :denken: (Wel over andere dingen bij zwangerschap en bevalling, maar die heb ik niet nodig) In ieder geval bedankt voor het meedenken :ok:
op pubmed staan ook veterinaire onderwerpen
weg gehaald zit een virus in
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

wat dacht je van de belasting van de organen op het moment van werpen, hart e.d.? het kost een niet dikke hond al aardig wat inspanning, dus de belasting is hoger dan normaal. :denken:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

tja ik weet het niet , onze dikste teven die we gehad hebben , hadden de grootste nesten en de makkelijkste bevallingen, poepte zo de puppen uit zonder enige moeite :19:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Enya
Zeer actief

jip007 schreef:tja ik weet het niet , onze dikste teven die we gehad hebben , hadden de grootste nesten en de makkelijkste bevallingen, poepte zo de puppen uit zonder enige moeite :19:
Dan waren die zo dik van de pups, zeker :wink: Wat ik bedoel zijn teven met overgewicht.

Hieronder het stuk wat ik in elkaar heb gezet na het uitzoeken van meerdere bronnen. Als er mensen zijn die dit overnemen, dan graag met bronvermelding (www.jumpingboxers.com)
Overgewicht van de teef
Als een teef overgewicht heeft, is dit in het algemeen nadelig voor de gewrichten en de bloedcirculatie. Een drachtige teef met overgewicht is nog zwaarder, waardoor een extra aanslag op haar lichaam gepleegd wordt. Daarnaast kan overgewicht gevolgen hebben voor de conceptie, de dracht en de partus.

Door het overgewicht is er kans op degeneratie van de eierstokken, waardoor minder, geen of kwalitatief slechte eicellen vrij zullen komen. Eventueel bevruchte eicellen worden sneller geresorbeerd, zodat te teef moeilijk drachtig zal worden. Als de dracht éénmaal verder gevorderd is, kan door plaatsgebrek in de buik een abortus of vroeggeboorte optreden.

Door hoge bloeddruk kunnen complicaties bij zowel de teef als de pups optreden. Een zwangerschapsvergiftiging1 kan optreden, zodat de nieren en lever tijdelijk slechter gaan werken en er kunnen afwijkingen in de bloedstolling ontstaan. Ook kan de bloedtoevoer naar de placenta afnemen, wat tot gevolg heeft dat de pups in groei achterblijven of dat de conditie van de pups achteruitgaat.

Een drachtige teef met overgewicht zal, als het zover komt, ook moeite hebben met de partus. Door het vet is vaak het geboortekanaal vernauwd, waardoor de pups minder of zelfs te weinig ruimte hebben om geboren te worden. Vlak voor of na de partus kunnen de aanwezige vetten overmatig afgebroken worden, wat leidt tot een verzuring van het bloed en vervetting van de lever. Dit laatste is bij honden echter een minder voorkomend probleem dan bij andere dieren.

Tot slot is overgewicht een probleem bij een eventuele keizersnede. Het vele vet in de buikholte is een belemmering voor het uitvoeren van een vlotte, ongecompliceerde ingreep.

Uiteraard is dit alles te voorkomen door de teef normaal te voeren en goede beweging te geven.
Allemaal bedankt voor het meedenken :ok:
jip007
Erelid

nee ze waren niet alleen dik van de puppen , anders zagen ze er wel anders uit na de bevalling :roll: En mijn slankste teef moest een keizersnede , dus ik denk dat het verhaal toch niet altijd opgaat :wink:
Afbeelding
Enya
Zeer actief

jip007 schreef:nee ze waren niet alleen dik van de puppen , anders zagen ze er wel anders uit na de bevalling :roll: En mijn slankste teef moest een keizersnede , dus ik denk dat het verhaal toch niet altijd opgaat :wink:
Geen enkel verhaal gaat altijd op. Daarom staat er in het verhaal ook regelmatig "kan", "kunnen", "vaak", enz. :wink: Ondertussen heb ik bijna 40 pagina's volgeschreven over afwijkingen, aandoeningen en ziektes voor, tijdens en na de dracht bij teven, reuen en puppies. Daaruit blijkt dat magere teven net zo goed als dikke teven een keizersnede nodig kunnen hebben om in leven te blijven. Alleen.... dikke teven hebben meer risico op het bovenstaande volgens de artsen en de literatuur en magere teven kunnen andere redenen hebben waarom de keizersnede noodzakelijk is. Ik kan er ook niets aan doen :N:

Call me stupid, maar wat bedoel je met "anders zagen ze er wel anders uit na de bevalling"? Hoe zagen ze eruit dan, na de bevalling?
jip007
Erelid

odin schreef:
jip007 schreef:nee ze waren niet alleen dik van de puppen , anders zagen ze er wel anders uit na de bevalling :roll: En mijn slankste teef moest een keizersnede , dus ik denk dat het verhaal toch niet altijd opgaat :wink:
Geen enkel verhaal gaat altijd op. Daarom staat er in het verhaal ook regelmatig "kan", "kunnen", "vaak", enz. :wink: Ondertussen heb ik bijna 40 pagina's volgeschreven over afwijkingen, aandoeningen en ziektes voor, tijdens en na de dracht bij teven, reuen en puppies. Daaruit blijkt dat magere teven net zo goed als dikke teven een keizersnede nodig kunnen hebben om in leven te blijven. Alleen.... dikke teven hebben meer risico op het bovenstaande volgens de artsen en de literatuur en magere teven kunnen andere redenen hebben waarom de keizersnede noodzakelijk is. Ik kan er ook niets aan doen :N:

Call me stupid, maar wat bedoel je met "anders zagen ze er wel anders uit na de bevalling"? Hoe zagen ze eruit dan, na de bevalling?
Nou ik heb vaak teven gezien bij anderen, die als ze een nest hebben , ze ingevallen en mager zijn. Dat heb ik hier nog nooit meegemaakt , ze zijn alleen hun buik kwijt , verder zien ze er uit zoals ze er altijd uit hebben gezien :wink:
Afbeelding
Enya
Zeer actief

Okee, dat snap ik. Maar jouw honden hebben toch geen overgewicht als ik het goed zie op de foto? De teef moet natuurlijk niet mager zijn voordat ze drachtig wordt en tijdens de dracht moet er in de laatste weken natuurlijk goed bijgevoerd worden, zodat ze niet mager wordt, maar het is toch niet nodig om ze een flink overgewicht te geven voordat ze een nest krijgt?
Jose&Libby
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jose&Libby »

Zo hee Odin, wat heeft houw vrouwtje een mooie site gemakt, echt heel gaaf
Afbeelding
Enya
Zeer actief

Jose&Libby schreef:Zo hee Odin, wat heeft houw vrouwtje een mooie site gemakt, echt heel gaaf
Bloos..... Dank je wel voor het compliment :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”