jip007 schreef:tja ik weet het niet , onze dikste teven die we gehad hebben , hadden de grootste nesten en de makkelijkste bevallingen, poepte zo de puppen uit zonder enige moeite

Dan waren die zo dik van de pups, zeker

Wat ik bedoel zijn teven met overgewicht.
Hieronder het stuk wat ik in elkaar heb gezet na het uitzoeken van meerdere bronnen. Als er mensen zijn die dit overnemen, dan graag met bronvermelding (
www.jumpingboxers.com)
Overgewicht van de teef
Als een teef overgewicht heeft, is dit in het algemeen nadelig voor de gewrichten en de bloedcirculatie. Een drachtige teef met overgewicht is nog zwaarder, waardoor een extra aanslag op haar lichaam gepleegd wordt. Daarnaast kan overgewicht gevolgen hebben voor de conceptie, de dracht en de partus.
Door het overgewicht is er kans op degeneratie van de eierstokken, waardoor minder, geen of kwalitatief slechte eicellen vrij zullen komen. Eventueel bevruchte eicellen worden sneller geresorbeerd, zodat te teef moeilijk drachtig zal worden. Als de dracht éénmaal verder gevorderd is, kan door plaatsgebrek in de buik een abortus of vroeggeboorte optreden.
Door hoge bloeddruk kunnen complicaties bij zowel de teef als de pups optreden. Een zwangerschapsvergiftiging1 kan optreden, zodat de nieren en lever tijdelijk slechter gaan werken en er kunnen afwijkingen in de bloedstolling ontstaan. Ook kan de bloedtoevoer naar de placenta afnemen, wat tot gevolg heeft dat de pups in groei achterblijven of dat de conditie van de pups achteruitgaat.
Een drachtige teef met overgewicht zal, als het zover komt, ook moeite hebben met de partus. Door het vet is vaak het geboortekanaal vernauwd, waardoor de pups minder of zelfs te weinig ruimte hebben om geboren te worden. Vlak voor of na de partus kunnen de aanwezige vetten overmatig afgebroken worden, wat leidt tot een verzuring van het bloed en vervetting van de lever. Dit laatste is bij honden echter een minder voorkomend probleem dan bij andere dieren.
Tot slot is overgewicht een probleem bij een eventuele keizersnede. Het vele vet in de buikholte is een belemmering voor het uitvoeren van een vlotte, ongecompliceerde ingreep.
Uiteraard is dit alles te voorkomen door de teef normaal te voeren en goede beweging te geven.
Allemaal bedankt voor het meedenken