Stang schreef:Mark-fryslan schreef:Oke, maar het is goed dat ik even gecorrigeerd werd. Ik heb dat af en toe even nodig...Mijn vriendin heeft een TT speciaal voor mij op maat gemaakt.
Het lijkt mij ook heel erg. Maar ergens lijkt het me ook een uitdaging om zo'n hond juist wel te nemen. Om de hond er vanaf te helpen. Zeker als het met angst te maken heeft. Dat is prima af te leren met veel tijd en geduld en positieve beloningen. Dat lijkt me erg leuk en dankbaar werk.
Groetjes mark
Ik heb dus juist in die situatie gezeten met Moritz, van te voren niet wetende dat het zo'n bange hond was.
Hij was bang van een krakend takje, een zuchtje wind, om het nog maar niet te hebben over mensen en kinderen.
Nooit eerder had ik meegemaakt dat mijn hond niet los kon lopen. Mijn vorige hond Nouschka liep praktisch altijd los en Kaya loopt eigenlijk altijd los (pup laat ik sowieso vanaf 8 weken al loslopen).
Dus ineens werd ik met met neus ergens opgedrukt wat ik nog nooit had meegemaakt en ging 4 keer per dag met een aangelijnde hond en een loslopende hond lopen. Ik vond het vreselijk en het beeld voor ogen dat hij misschien nooit los kon lopen nog erger.
Gelukkig is het goedgekomen met hem en heb ik hem precies op het moment dat hij mij begon te vertrouwen, maar de omgeving nog eng vond, losgelaten (Pieter dacht dat ik gek was geworden om hem los te laten). Zo zou hij niet weglopen, vertrouwen in mij opbouwen en toch los kunnen lopen.
Hele late reactie, maar ik heb nu nu hetzelfde dilemma met Lilo. Ze vertrouwt me al vrij goed, komt na schrik wel naar me toe, maar bij gierende paniek weet ik niet wat ze doet. *Nu* kent ze het losloopgebied nog niet heel goed, en ze komt (aan de flexlijn) braaf terug rennen als ik haar roep. Ik kan nog een half jaar wachten met loslaten tot ze minder bang is voor grote vreemde honden, maar ik ben een beetje bang dat ik dan een zelfverzekerd hondje heb dat eenmaal los lekker achter de hazen aangaat en wel eens ziet wanneer ze terug komt.
Ik vind het *zo* moeilijk, om dat juiste moment van loslaten te vinden. Bij Jack was het ook eng, maar dat was al na twee weken, en Jack had in zijn opvanggezin ook losgelopen, dat scheelt. Lilo heeft volgens mij nog nooit los over een open vlakte kunnen racen, en ik ben ook bang dat ze compleet uit haar dak gaat als ze dat eindelijk kan.
Nu is hij wel nog 1 keer weggelopen uit angst/paniek en dat was echt afschuwelijk om zo'n bange hond kwijt te zijn, 's nachts nog wel.
Da's ook mijn grootste nachtmerrie, Lilo kwijt. :N:
Omdat ik juist maandenlang met een aangelijnde hond heb gelopen, weet ik dat ik dit nooit meer wil en dit dus een criteria voor mij zou zijn als ik ooit weer een herplaatser zou nemen.
Maar je hebt nooit de garantie dat het goed of niet goed gaat. Ik heb best problemen gehad met Jack, maar hij kan nu makkelijker los dan menig andere hond, en *zeker* dan menig andere podenco. En ik ken honden van allerlei rassen en herkomsten die hem gewoon peren als ze iets lekkers ruiken of ergens van schrikken.