Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Even een stelling

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Even een stelling

Ongelezen bericht door Inge »

Ben benieuwd naar de reacties :wink:

Het systeem van de Raad v Beheer ten aanzien van de registratie van rashonden is waterdicht.

Als je in Nederland een rashond koopt met stamboom is hij ook 100% raszuiver, en de afstamming klopt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

nee zeker niet mee eens maar daar heb ik het hier al over gehad.
met mijn topic is een stamboom 100% betrouwbaar.
volgens de meeste hier oud nieuws en niks om je druk over te maken.
van mijn hond weet ik tenminste wel 100% zeker dat de ouders die op de stamboom staan de werkelijke ouders zijn.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nee,het is niet waterdicht.
Als ik thuis 2 reuen en een teef heb lopen die allemaal mooi,gezond en weet ik veel wat zijn,verder aan alle eisen voldoen etc maar de ene reu heeft nét dat beetje meer dan de ander terwijl die ander wél overal hoger aangeschreven staat,dan lijkt het mij een koud kunstje om de boel te flessen.
Waterdicht is het dus zeer zeker niet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Niks is waterdicht. Met elke regel, hoe goed ook afgedekt, kan gesjoemeld worden. En zeker bij fokkers die meerdere honden hebben liggen is sjoemelen met afstamming zeer gemakkelijk. Zeker als dat handiger is voor de fokker en de wensen die hij heeft voor de toekomst en die zo op die manier bijgestuurd kan worden. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Bij de DH in ieder geval niet, er zijn lijnen waar duidelijk bijv. mechelaar door gekruist is....
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Zolang er geen toezichters van de Raad van Beheer op elke dekking staan te kijken, weet je nooit welke reu de echt vader is.

Een DNA-paspoort zou toch meer zekerheid geven.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Nee denk dat het zeker niet waterdicht is. Er kan gewoon nog veel te makkelijk mee gerommeld worden :wink:
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Tuurlijk is 't nooit waterdicht.
Of ze zouden met hun neus op de dekking moeten staan en dan de teef afplakken voor "ander bezoek".
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

NEE, DNA-proeven zouden verplicht moeten zijn. Het gros van de fokkers zijn gewoon eerlijk, maar degenen die willen sjoemelen kunnen dit nog te gemakkelijk.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

nee is niet waterdicht, stel dat ik 2 reuen heb waarvan een de broer is van een van mijn teven en die teef wordt gedekt door dat broertje per ongeluk, dan kan ik makkelijk die andere reu als vader opgeven, vooropstaande dat het hetzelfde ras is uiteraard, geen haan die er naar kraait.

maar het kan ook anders stel ik heb een podenco reu en een bv pharaoh hond reu en die pharaoh dekt mijn podenco,,,,,een kruising krijg je dan maar ik kan dan makkelijk een geboorteaangifte doen bij de raad van een nest podencos , zet gewoon mijn podenco reu op de dek- en geboorteaangifte en wederom geen haan die er naar kraait, :19: andersom gaat moeilijker omdat er waarschijnlijk gevlekte pups uitkomen of pupsmet veel wit en dat mag niet bij een pharaohhond dus dat zouopvallen maar deze manier, denk niet dta het veel mensen op zal vallen

gelukkig zullen deze dingen bij mij in elk geval nooit voor gaan komen :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Rea schreef:Tuurlijk is 't nooit waterdicht.
Of ze zouden met hun neus op de dekking moeten staan en dan de teef afplakken voor "ander bezoek".
en dan nog red je het niet....

als ik een nest heb met 5 pups en ik leg er een stamboomloos staffordje bij en geef die op als zijnde een pup van mijn teef.. krijgt dat neppertje een stamboom met mijn teef als moeder en de gebruikte reu als vader..

is neppert een reu en gaat ie dekken wordt de fout steeds groter omdat hij netjes staat als zoon van ... en ... terwijl hij een neppert is en je dus een hele lijn geflest hebt...
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

dat is nooit waterdicht .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ken nog steeds een fokker die alles door elkaar gooit, mechelaar en duitser. Ze worden verkocht als duitser :19:
Nee betrouwbaar is het niet. Daarom ben ik VOOR opslaan van DNA (Alleen jammer dat het zo duur is)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef: Daarom ben ik VOOR opslaan van DNA (Alleen jammer dat het zo duur is)
wat kost dat dan? een bevriende fokker van mij in Australie laat van elk van zijn honden ook een DNA profiel maken maar daar kost dat 45 austr.dollars. dat is geloof ik 30 euro ofzo , nou das niet duur dacht ik
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
jidde

Podenji schreef:
jidde schreef: Daarom ben ik VOOR opslaan van DNA (Alleen jammer dat het zo duur is)
wat kost dat dan? een bevriende fokker van mij in Australie laat van elk van zijn honden ook een DNA profiel maken maar daar kost dat 45 austr.dollars. dat is geloof ik 30 euro ofzo , nou das niet duur dacht ik
Rond de 60-70 euro heb ik begrepen (gaat naar Duitse SV)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
Podenji schreef:
Rond de 60-70 euro heb ik begrepen (gaat naar Duitse SV)
sjongejonge maken mensen zich druk om € 70?? :piew:
tja sorry hoor ik snap dat het een hoop geld is voor een hoop mensen tegenwoordig,maar kom op € 70 dan maar een weekend niet op stap als het daarop aankomt. Hobby is nu eenmaal duur en helemaal als je het goed wilt doen.
jidde

Dan heb je het alleen nog OPGESLAGEN!! Stel je wilt testen via DNA wie de ouderdieren zijn, betaal je 215 euro per hond :19:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Dan heb je het alleen nog OPGESLAGEN!! Stel je wilt testen via DNA wie de ouderdieren zijn, betaal je 215 euro per hond :19:
tja dan gaat het wel in de papieren lopen, maar goed helaas verpesten de slechterikken het altijd voor de goedwillende mensen. :roll:
jidde

Podenji schreef:
jidde schreef:Dan heb je het alleen nog OPGESLAGEN!! Stel je wilt testen via DNA wie de ouderdieren zijn, betaal je 215 euro per hond :19:
tja dan gaat het wel in de papieren lopen, maar goed helaas verpesten de slechterikken het altijd voor de goedwillende mensen. :roll:
je betaald dus 215 voor pup, 215 voor paps en 215 voor mams :eek:

Ik vind het stom, heb je het opgeslagen, kan je er (ja tegen betaling van meer dan 600 euro) gebruik van maken. Wat schieten wij er dan mee op? Want opgeslagen, wil niet zeggen dat het aangetoont is wie de ouderdieren zijn
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Het systeem is inderdaad niet waterdicht, jammer genoeg.
Je zou van alle honden DNA moeten opslaan en controleren na nesten wil je het gesjoemel tegengaan.
En er wordt, zeker binnen enkele rassen, heel wat meer gesjoemeld als men zou denken. :wink:

Het lullige daarvan is dat je denkt een rashond te hebben. Als je dan wil fokken omdat je een goede en mooie teef hebt, ga je lijnen nazoeken maar dat blijkt dus niet altijd te kloppen. :wink: Zo zou je combinaties kunnen maken die op papier erg goed zijn, maar in de praktijk wel voor erg grote verrassingen zorgen.
En degenen die sjoemelen zullen dat niet snel toegeven, je kunt dan dus vrijwel onmogelijk de echte bloedlijn te weten komen.
Daarnaast kunnen er ongewenste karakters in een ras op gaan duiken en ook de gezondheid kan gevaar gaan lopen. :boos:
Ik vind het in ieder geval lastige materie, die me tegelijkertijd ook boos maakt. :evil:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”