Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tt in nek of op keel plaatsen ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ca Cajuina schreef:
Hahahaha duidelijk nooit geschreven stukjes van mij gelezen!!!! :wink:
Wel een keer dat je je honden nooit wat lekkers gaf bij het aanleren van iets en dat de honden graag deden wat jij wilde omdat jij het was of zoiets :roll:

Anne
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

starfleet schreef:
Ca Cajuina schreef:
Wel een keer dat je je honden nooit wat lekkers gaf bij het aanleren van iets en dat de honden graag deden wat jij wilde omdat jij het was of zoiets :roll:

Anne
hahahaha. Niet goed gelezen dus!!!!!! Een duidelijk bewijs dat je niet weet waar je het over hebt. Gebruik de zoekfuncite maar even. Wat dit zijn woorden die ik nooit zou gebruiken.

Als ik naar het bos ga zit er al een zakje frolicjes in mijn zak :wink:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ca Cajuina schreef:
starfleet schreef:
Ca Cajuina schreef:

Anne
hahahaha. Niet goed gelezen dus!!!!!!
Wel goed gelezen, maar ik had een andere auteur in mijn hoofd. Ik heb een tamelijk fotografisch geheugen en jij quote de oorspronkelijke auteur. Maar jij was (na zoeken) niet degene die het geschreven had.

Waarvoor excuus.

Anne
visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door visaton »

Ca Cajuina schreef: De werking gezien van een ballenkist. Waar dmv een elektronische afstandbediening een ballejte uit kwam.
Tja, dat werk ook niet bij iedere hond…Ik heb 3 weken geleden mijn jonge hond beloont door een balletje uit de kist te toveren…en nu ben ik dus al weer 2 weken bezig om hem af te leren om het kistje om ver te gooien.Ik weet wel dat een elektronisch kistje anders werkt, maar het enige voordeel daarvan zou zijn ( wat ik er over gelezen heb) dat als je het “handmatig doet, sommige honden pas gaan blaffen als de geleider in het zicht komt en dat je nu dus het balletje kan lanceren zonder dat je zelf in zicht bent voor de hond.En ik kan het verkeerd hebben, maar ik verwacht op den duur ook problemen met het wegvolgen als er een keer geen balletje uit komt.
Afbeelding

Ervaring is de naam die we geven aan de optelsom van onze fouten.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

visaton schreef:
Ca Cajuina schreef: De werking gezien van een ballenkist. Waar dmv een elektronische afstandbediening een ballejte uit kwam.
Tja, dat werk ook niet bij iedere hond…Ik heb 3 weken geleden mijn jonge hond beloont door een balletje uit de kist te toveren…en nu ben ik dus al weer 2 weken bezig om hem af te leren om het kistje om ver te gooien.Ik weet wel dat een elektronisch kistje anders werkt, maar het enige voordeel daarvan zou zijn ( wat ik er over gelezen heb) dat als je het “handmatig doet, sommige honden pas gaan blaffen als de geleider in het zicht komt en dat je nu dus het balletje kan lanceren zonder dat je zelf in zicht bent voor de hond.En ik kan het verkeerd hebben, maar ik verwacht op den duur ook problemen met het wegvolgen als er een keer geen balletje uit komt.
artikel staat in sporthonden. Vandaag die ballenmachine en kist in werking gezien ben nog niet overtuigd

Jan
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ca Cajuina schreef:Zo nu dit topic toch nog steeds open is.

Ik kom net van een seminar over het gebruik van elektronische hulpmiddelen en het trainen met zowel negatieve als positieve bekrachtiging.

Heel interresant!!

En ik sta er een stuk positiever tegenover. De werking gezien van een ballenkist. Waar dmv een elektronische afstandbediening een ballejte uit kwam. Er werd mooi weergegeven hoe gebruik kon maken van de verschillende trainingsmethode binnen operante conditionering zonder de hond pijn te doen maar wel een zekere plicht erop te zetten :wink:
Zoals ik al eerder schreef werkt de KNPV-club waar ik lid ben geweest dus al vele jaren met een zogenaamde klapkist.
In die kist wordt een balletje gelegd en de kist is met een afstandbedieng te openen op afstand, de hond leert dus dat hij door te blaffen de kist opent en zijn bal verdient. :wink: De geleider hoeft dus inderdaad niet in de buurt van de kist te komen.
Werkt bij hen heel goed, zeker bij het aanleren van de kist bewaken. :wink: Op zich hetzelfde principe, met dat verschil dat de bal er dus niet uitrolt, maar dat de kist open gaat en de hond dan zelf zijn bal mag pakken. :wink:
Marouck had het destijds binnen no time door en stond dus echt enthousiast te blaffen bij die kist :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
visaton
Actief

Inge schreef:

Ik kom net van een seminar over het gebruik van elektronische hulpmiddelen en het trainen met zowel negatieve als positieve bekrachtiging.

Heel interresant!!

En ik sta er een stuk positiever tegenover. De werking gezien van een ballenkist. Waar dmv een elektronische afstandbediening een ballejte uit kwam. Er werd mooi weergegeven hoe gebruik kon maken van de verschillende trainingsmethode binnen operante conditionering zonder de hond pijn te doen maar wel een zekere plicht erop te zetten :wink:
Zoals ik al eerder schreef werkt de KNPV-club waar ik lid ben geweest dus al vele jaren met een zogenaamde klapkist.
In die kist wordt een balletje gelegd en de kist is met een afstandbedieng te openen op afstand, de hond leert dus dat hij door te blaffen de kist opent en zijn bal verdient. :wink: De geleider hoeft dus inderdaad niet in de buurt van de kist te komen.
Werkt bij hen heel goed, zeker bij het aanleren van de kist bewaken. :wink: Op zich hetzelfde principe, met dat verschil dat de bal er dus niet uitrolt, maar dat de kist open gaat en de hond dan zelf zijn bal mag pakken. :wink:
Marouck had het destijds binnen no time door en stond dus echt enthousiast te blaffen bij die kist :mrgreen:
Tja...Mijn hond wacht dus niet af maar gaat rotzooien met de kist.De bal ligt in dat kistje en die moet er uit..
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

visaton schreef:Tja...Mijn hond wacht dus niet af maar gaat rotzooien met de kist.De bal ligt in dat kistje en die moet er uit..
Maar moet ie ook wachten tot iemand bij de kist komt om hem open te maken?
Zo niet, misschien de tijd dat ie moet doorblaffen rustig opbouwen.
Enne.....ook bij hen zijn er honden die uiteindelijk de kist inderdaad gaan slopen hoor, dan moet er dus iets anders bedacht worden. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

wij belonen of met bijtrol of met bal bij de kist, ook hebben we een handmatige klapkist.

Eerst handluid thuis of op het veld leren en apart daarvan "d´r op"(of iets soortgelijks) bij de kist. Het laatste gebeurt door de hond op de kist te lopen, is bij ons een plicht oefening, daarna combineren met je handluid.

Allebei de delen beloon je door bijtrol/bal/kaassie/worstje (whatever.. wat hij/zij het lekkerst vind), nadat de oefening samengevoegd is ALTIJD pas belonen bij de kist, daar krijgt hij zijn beloning pas.. ook na uitbouw van de oefening.

Zo krijg je geen gravers naar het balletje, tenminste bij ons niet... mss een idee Visaton?
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Selena
Zeer actief

visaton schreef: Tja...Mijn hond wacht dus niet af maar gaat rotzooien met de kist.De bal ligt in dat kistje en die moet er uit..
En als de beloning bij jouw vandaan komt? Wat doet íe dan? Op welke afstand doe je de oef. nu? Begin je met uitbouwen of net met de oef?

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

starfleet schreef:
malinois schreef: hoe weet jij nou veel over trainingsmethoden als je er blijkbaar nog nooit geweest bent, alleen van horen zeggen dus. :roll:
Weet je wat het is als ik ga kijken dan kom ik natuurlijk ergens terecht wat een uitzondering is en in de rest van het land gaat het heel anders etc. En net zo goed als ik niet op de links klik bij hond en leed, wil ik zoiets gewoon persé niet zien.

Ik ben helemaal niet tegen africhting en ik kan me ook heel best voorstellen dat er op de ene school anders aan toe gaat dan de andere, dat de ene geleider anders is dan de andere. Dat de een meer kennis in huis heeft dan de ander en ga zo maar door. Ik ben zelfs niet tegen een teletact omdat ik me gevallen kan voorstellen waarin dat zo ongeveer de enige mogelijkheid is.

Wat ik niet goed begrijp is het denigrerende gedoe over clicker en positief trainen. Ik zie hier heus wel mensen waar ik een wat hogere dunk van heb, maar als ik hoor: "dan sta je daar tte zwaaien met je worstje" en "kc kutje" dan sterkt me dat in het idee dat er bij een aantal mensen een grote onwil is om positief te trainen en dat er imo vaak te snel naar barse middelen wordt gegrepen.

Als je een goede vereniging kunt noemen in Zuid Holland Zuid waar het er naar jou idee wel goed aan toe gaat, wil ik daar graag, met zoveel mogelijk open geest :wink: gaan kijken. Maar ik wil niet getrakteerd worden op misstanden die er beslist zijn. Er zijn ook nog steeds hondenschool die pups en jonge honden trainen met een slip, daar ben ik ook niet gaan kijken toen ik een hondenschool zocht. Dat wil ik niet zien.

Anne
daarom moet je ook niet naar 1 verenging gaan maar naar meerdere verengingen verspreid over het land.
Heb ik ook gedaan en doe ik nog steeds. Gewoon kijken hoe ze het ergens anders doen. Leer je veel van en het is nog leuk ook.
Er wordt nergens denigrerend gedaan over worstjes, ik train er zelf mee, maar mijn hond intereseerd geen worst of wat dan ook meer als hij mag bijten. Dat is het verschil en dat schijnen jullie op de een of andere manier niet te snappen. Ik beloon elke oefening wat ik ga net zolang door tot de oefening goed is uitgevoer en ze dus met beloning stopt en met een volgende oefening begint! :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

visaton schreef:
Inge schreef:

Heel interresant!!

Tja...Mijn hond wacht dus niet af maar gaat rotzooien met de kist.De bal ligt in dat kistje en die moet er uit..
in het systeme waarin dat kistje gebruikt wordt dat afgezekerd Harold dmvTT
visaton
Actief

Selena schreef:
visaton schreef: Tja...Mijn hond wacht dus niet af maar gaat rotzooien met de kist.De bal ligt in dat kistje en die moet er uit..
En als de beloning bij jouw vandaan komt? Wat doet íe dan? Op welke afstand doe je de oef. nu? Begin je met uitbouwen of net met de oef?
Handluid doet hij prima, dat zat er met z’n 8 of 9 weken al op :mrgreen: . We zijn net met hem begonnen…oplopen, hem er op zetten met inderdaad het commando “d’r opâ€
Afbeelding

Selena
Zeer actief

Als je hem nu beloond terwijl hij (naar jouw mening lang genoeg blaffen, kan 5 blaffen of 15 zijn) op de kist staat? Je beloont hem nu voor het wegvolgen en niet voor zijn blaffen terwijl hij op de kist staat. Hij moet nog ff de link leggen dat het goed is dat hij handluid geeft op de kist. Als hij dat goed snapt kan je het na het wegvolgen doen. Dat moet hem wel wat enthousiaster maken, ook tijdens het blaffen wat animeren met zijn bal. (ik doe het trouwens tegenwoordig op een klein bijtrolletje, de mijne willen uit enthousiasme nog wel eens naast het balletje bijten :roll: )

visaton
Actief

Selena schreef:Als je hem nu beloond terwijl hij (naar jouw mening lang genoeg blaffen, kan 5 blaffen of 15 zijn) op de kist staat? Je beloont hem nu voor het wegvolgen en niet voor zijn blaffen terwijl hij op de kist staat. Hij moet nog ff de link leggen dat het goed is dat hij handluid geeft op de kist. Als hij dat goed snapt kan je het na het wegvolgen doen. Dat moet hem wel wat enthousiaster maken, ook tijdens het blaffen wat animeren met zijn bal. (ik doe het trouwens tegenwoordig op een klein bijtrolletje, de mijne willen uit enthousiasme nog wel eens naast het balletje bijten :roll: )
Ja, inderdaad…daar had ik ook al aan gedacht dat ik hem beloon voor het wegvolgen…Maar ik wil ook weer niet dat hij van de kist afkomt om dat balletje te halen..
Afbeelding

Selena
Zeer actief

Dick zei ut zelfde trouwens toen ik mijn reply´tje vertelde, dat je hem nu beloont voor wegvolgen.

Oplossing kan zijn om hem al lopend op de kist te zetten met comm. dr op, handluid geven, evt. animeren door handgebaar/stem/ balletje laten zien en zelf de afstand wat vergroten door een pas achteruit te doen. Gaat hij eraf dan "nee" of foei te zeggen, combineren met comm dr op.

Pas als hij en er goed opstaat en goed blaft, ga je bij hem staan en beloon je hem met zijn bal.
Veel varieren in je passen en lengte van blaffen, zo maak je de oefening zeker.

Pas op het moment dat je hem op een meter of 40 zonder problemen kan sturen, de oefening in het bos voortzetten en uitbouwen. De kist is een oefening waar je jong mee kan beginnen, maar neem er de tijd voor.

qyan

Ongelezen bericht door qyan »

malinois schreef:
qyan schreef:
malinois schreef:
qyan schreef: :N: :N: :N:
misschien dat we maar gewoon thuis blijven dan :mrgreen:
:pffff: angst.. alleen maar angst :mrgreen:
:sst:
is toch ook hartstikke eng, mijn lieve lieve dobertje, samen met jou levensgevaarlijke bijtgrage hedders, in 1 auto + in een kennel :mrgreen:
:smile: arme dober bij die 'levensgevaarlijke hedders' ze nemen alle slechte dingen van elkaar over hoor :idea:
Nee toch :N: :mrgreen:
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

starfleet schreef:
malinois schreef: hoe weet jij nou veel over trainingsmethoden als je er blijkbaar nog nooit geweest bent, alleen van horen zeggen dus. :roll:
Weet je wat het is als ik ga kijken dan kom ik natuurlijk ergens terecht wat een uitzondering is en in de rest van het land gaat het heel anders etc. En net zo goed als ik niet op de links klik bij hond en leed, wil ik zoiets gewoon persé niet zien.

Ik ben helemaal niet tegen africhting en ik kan me ook heel best voorstellen dat er op de ene school anders aan toe gaat dan de andere, dat de ene geleider anders is dan de andere. Dat de een meer kennis in huis heeft dan de ander en ga zo maar door. Ik ben zelfs niet tegen een teletact omdat ik me gevallen kan voorstellen waarin dat zo ongeveer de enige mogelijkheid is.

Wat ik niet goed begrijp is het denigrerende gedoe over clicker en positief trainen. Ik zie hier heus wel mensen waar ik een wat hogere dunk van heb, maar als ik hoor: "dan sta je daar tte zwaaien met je worstje" en "kc kutje" dan sterkt me dat in het idee dat er bij een aantal mensen een grote onwil is om positief te trainen en dat er imo vaak te snel naar barse middelen wordt gegrepen.

Als je een goede vereniging kunt noemen in Zuid Holland Zuid waar het er naar jou idee wel goed aan toe gaat, wil ik daar graag, met zoveel mogelijk open geest :wink: gaan kijken. Maar ik wil niet getrakteerd worden op misstanden die er beslist zijn. Er zijn ook nog steeds hondenschool die pups en jonge honden trainen met een slip, daar ben ik ook niet gaan kijken toen ik een hondenschool zocht. Dat wil ik niet zien.

Anne
Als je echt interesse hebt, ga dan eens een kijkje nemen bij dobermannvereniging Etten-leur, trainen met de clicker, maar indien echt noodzakelijk dus ook een prikker of een TT, maar dit vooral in het manwerk en het zijn maar 1 of 2 honden.
Ca Cajuina
Zeer actief

starfleet schreef:
Ca Cajuina schreef:
starfleet schreef:
Ca Cajuina schreef:

Anne
hahahaha. Niet goed gelezen dus!!!!!!
Wel goed gelezen, maar ik had een andere auteur in mijn hoofd. Ik heb een tamelijk fotografisch geheugen en jij quote de oorspronkelijke auteur. Maar jij was (na zoeken) niet degene die het geschreven had.

Waarvoor excuus.

Anne
excuses aanvaard :mrgreen:

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

visaton schreef:
Tuurlijk werkt het niet bij iedere hond. Net zo min als een balletje dat doet. Doe rekening met die problemen te ouden bij de oefening opbouw kan je dit veromen natuurlijk. Zo heb je overal voor- en nadelen aan. Ik vond het leuk bedacht. of het werkt voor iedere hond. Dat weet ik niet. Is het voor sommige geleiders en honden handig dat het bestaat. Dat denk ik dan weer wel :wink:

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

visaton schreef:
Ca Cajuina schreef:
De werking gezien van een ballenkist. Waar dmv een elektronische afstandbediening een ballejte uit kwam.

hoe werkt dat kistje dan precies? bij ons op de club kan je werken met een baldropper: dat wordt ergens hoog (op 1.5-2 meter hoogte) vastgemaakt en wordt ook op afstand bediend. de honden kijken niet naar de geleider als de beloning er komt. ik vind dit een zeer handig systeem om vb. de vooruit aan te leren of het revieren.
is dit kistje dan meer iets dat op de grond staat en een balletje in de lucht gooit?

groetjes
Ca Cajuina
Zeer actief

maart schreef:
visaton schreef:
Ca Cajuina schreef:
De werking gezien van een ballenkist. Waar dmv een elektronische afstandbediening een ballejte uit kwam.

hoe werkt dat kistje dan precies? bij ons op de club kan je werken met een baldropper: dat wordt ergens hoog (op 1.5-2 meter hoogte) vastgemaakt en wordt ook op afstand bediend. de honden kijken niet naar de geleider als de beloning er komt. ik vind dit een zeer handig systeem om vb. de vooruit aan te leren of het revieren.
is dit kistje dan meer iets dat op de grond staat en een balletje in de lucht gooit?

groetjes
Er komt een balletje uit het kistje rollen op het moment dat je op een knopje. Het is dus de bedoeling dat je de hond gaat leren te blaffen tot het balletje eruit komt.

Afbeelding
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

topickick :mrgreen:
Ascha
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ascha »

maart schreef:
visaton schreef:
Ca Cajuina schreef:

groetjes
Staat een heel artikel aan gewijd in de laatste hondensport en sporthonden..
Klinkt erg goed hoe dat werkt!!
Vind ik ook gaaf dat iemand er zo over nadenkt..
Komt niets raars meer bij kijken..
Alles met beloning.. Hoe goed wil je het hebben!!
:ok:
Delete MIJ van dit FORUM aub..
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”