Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tt in nek of op keel plaatsen ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

visaton schreef:
estelle schreef:
visaton schreef:
estelle schreef:Je wilt niet weten hoeveel mechelaars/ duitseherders uit pure werklijnen er bij huisgezinnetjes tereccht komen.
Veel fokkers kan het geen ene reet schelen waaar hun knpv puppy's terecht komen, ze willen dan graag een pup van hun teef hebben en tsja wat er met de rest gebeurd....
Tja…als ik ooit een nestje zou fokken met mijn één van mijn honden zou ik toch niets liever hebben dan dat de pups allemaal de sport in gaan….
nou als ik ooit zou fokken met Hera dan hoeven heus niet alle pups de sport in maar ik wil wel dat ze bij mensne terehct komen die weten wat ze in huis halen en die er niet 3x per dag een blokje mee lopen.
Nee, zeg ook niet dat het moet….Maar als ik de juiste combinatie weet te vinden, en al de pups die je fokt gaan de sport in en ze doen het nog goed ook…Als je een “werklijnâ€
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door visaton »

Kijk....dit is die mafkees die nie goed bijten wilt..Op de één of andere manier straalt tie gewoon uit dat tie nie spoort... :smile:
Afbeelding
Afbeelding

Ervaring is de naam die we geven aan de optelsom van onze fouten.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

visaton schreef:Kijk....dit is die mafkees die nie goed bijten wilt..Op de één of andere manier straalt tie gewoon uit dat tie nie spoort... :smile:
Afbeelding
:I: wat een scheet!
wat een grote oren trouwens :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Streepjes :I:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Hebtie nu van die zwakke polsen?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Angel-eyes schreef:
estelle schreef:
visaton schreef:
estelle schreef:Je wilt niet weten hoeveel mechelaars/ duitseherders uit pure werklijnen er bij huisgezinnetjes tereccht komen.
Veel fokkers kan het geen ene reet schelen waaar hun knpv puppy's terecht komen, ze willen dan graag een pup van hun teef hebben en tsja wat er met de rest gebeurd....
Tja…als ik ooit een nestje zou fokken met mijn één van mijn honden zou ik toch niets liever hebben dan dat de pups allemaal de sport in gaan….
nou als ik ooit zou fokken met Hera dan hoeven heus niet alle pups de sport in maar ik wil wel dat ze bij mensne terehct komen die weten wat ze in huis halen en die er niet 3x per dag een blokje mee lopen.

Dan vind ik dat ze geen werklijn-herder moeten nemen, dat heeft geen nut, die honden zijj gefokt voor een bepaald doel, dan ga je ze niet bij een gezin rotten die er niks meedoen, behalve een rondje door het park.
Waarom zou iemand die niet de sport in gaat geen werklijnherder mogen hebben?? :denken: Het gaat mij er om dat iemand genoeg met zo'n hond onderneemt, de bossen ingaat, zwemmen, fietsen, apporteren, wat speuren e.d.
Laten we trouwens ook niet net doen alsof menig africhter iets doet met zijn hond naast de trainingen! De meeste honden liggen thuis te verotten in de kennel, wachtend tot ze weer een keer mee mogen trainen....nou dat wil ik mijn pups dus besparen.

Tuurlijk wil ik resultaat zien van mn pups, daarvoor hou ik zelf ook een pup aan.
visaton
Actief

malinois schreef: :I: wat een scheet!
wat een grote oren trouwens :N:
Op die foto is tie een maand of 6 (dacht ik), vandaar die grote oren..Z’n hoektanden zijn er ook nog niet helemaal doorheen
Angel-eyes schreef:Hebtie nu van die zwakke polsen?
Neehoor…Hij zit gewoon “lompâ€
Afbeelding

zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ik ga het nog 1 keer proberen uit te leggen...

Een hond die gefokt is om mee te werken is hetzelfde als elke andere hond, op 1 ding na. Hij is gefokt om te werken en als je dat er niet mee gaat doen, zal dat waarschijnlijk problemen opleveren. Maar verder hebben ze net als alle andere honden 4 poten, een kop met 2 oren, een staart en leren ze hetzelfde als alle andere honden (en de meeste andere (zoog)dieren).

En het gaat mij om dat laatste. Dat een werkhond qua leerprincipes hetzelfde is als een huishond. En in mijn visie is het dan ook zo dat als je een huishond op een positief bekrachtigende manier iets kunt aanleren, je dat ook kunt met een werkhond. Bij een werkhond zal er alleen nog beter gelet moet worden op wat de hond leert. De hond is namelijk gefokt om te werken en zal dat dan ook willen doen. Het gevaar dat er door dit enthousiasme iets verkeerd geleerd wordt door de hond is dan ook sterker aanwezig dan bij een huishond. Maar als in het leerproces iets misgaat, ligt dit dus aan het beperkende vermogen van de baas. En dan wordt in mijn ogen te vaak en onnodig naar een correctie gegrepen om het verkeerd aangeleerde gedrag weer af te leren of om te buigen.

Als een hond ongewenst gedrag vertoont ligt dat 9 van de 10 keer aan de baas en niet aan de hond. En daarom vind ik het oneerlijk en nergens op slaan om dan de hond te gaan corrigeren (en ook dat geldt voor elke hond!).
visaton
Actief

zepenko schreef:Ik ga het nog 1 keer proberen uit te leggen...

Een hond die gefokt is om mee te werken is hetzelfde als elke andere hond, op 1 ding na. Hij is gefokt om te werken en als je dat er niet mee gaat doen, zal dat waarschijnlijk problemen opleveren. Maar verder hebben ze net als alle andere honden 4 poten, een kop met 2 oren, een staart en leren ze hetzelfde als alle andere honden (en de meeste andere (zoog)dieren).

En het gaat mij om dat laatste. Dat een werkhond qua leerprincipes hetzelfde is als een huishond. En in mijn visie is het dan ook zo dat als je een huishond op een positief bekrachtigende manier iets kunt aanleren, je dat ook kunt met een werkhond. Bij een werkhond zal er alleen nog beter gelet moet worden op wat de hond leert. De hond is namelijk gefokt om te werken en zal dat dan ook willen doen. Het gevaar dat er door dit enthousiasme iets verkeerd geleerd wordt door de hond is dan ook sterker aanwezig dan bij een huishond. Maar als in het leerproces iets misgaat, ligt dit dus aan het beperkende vermogen van de baas. En dan wordt in mijn ogen te vaak en onnodig naar een correctie gegrepen om het verkeerd aangeleerde gedrag weer af te leren of om te buigen.

Als een hond ongewenst gedrag vertoont ligt dat 9 van de 10 keer aan de baas en niet aan de hond. En daarom vind ik het oneerlijk en nergens op slaan om dan de hond te gaan corrigeren (en ook dat geldt voor elke hond!).
Als ik zeg dat er een enorm verschil zit in mijn 2 Hollanders bedoel ik daar niet meer dat de één een pluimstaart heeft en de andere niet…ook niet dat de één wat kleinere/grotere oren heeft als de ander.Dan heb ik het over het K A R A K T E R van de hond. De één zo zacht als boter, de ander keihard.En natuurlijk is het flauwe kul dat als ik een fout maak met/tijdens het trainen dat ik dat dan maar niet moet corrigeren.De ene methoden die bij hond voor 100% werkt kan bij een andere hond verkeerd uitpakken, terwijl je er dan zelf van overtuigd was goed bezig te zijn.Dat er (toch wel) vaak onnodig/verkeerd word gecorrigeerd ben ik wel met je eens.Goed corrigeren/straffen is net zo belangrijk als goed belonen, niet meer maar zeker ook niet minder
Afbeelding

estelle

visaton schreef:[Als je het over apporteren en wat speuren hebt, kom je al aardig in de buurt van sporten met je hond.Heb je een hond uit een werklijn waar veel verzet op zit, dan moet je dat onder controle houden.Dat de meeste honden in de africhting thuis in de kennel liggen te rotten is natuurlijk niet waar.Dat het wel gebeurd is ten 2de maar de meeste die ik ken uit KNPV gaan regelmatig fietsen met hun hond waar ze mee trainen
Dus een hond waar veel verzet op zit kun je alleen onder controle houden als je er mee sport???? leg uit....
De buuf heeft een mechel waar behoorlijk wat verzet op zit, ze sport er niet meer mee en beestje is prima onder controle.

Ik kan prima met mijn DH uit behoorlijke werklijnen werken zonder dat ik daar een vereniging bij nodig heb. Ohja, ik train overigens wel hoor met mn hond, maar dat komt omdat ze behoorlijk veel potentie heeft en ik het zonde vind om daar niks mee te doen maar anders...... :wink:

Zohoo maar liefst fietsen....doen ze ook nog iets anders met die honden?? regelmatig het bos in lekker wandelen zonder dat de hond eens iets moet...???
zepenko
Zeer actief

visaton schreef:
zepenko schreef:Ik ga het nog 1 keer proberen uit te leggen...

Als ik zeg dat er een enorm verschil zit in mijn 2 Hollanders bedoel ik daar niet meer dat de één een pluimstaart heeft en de andere niet…ook niet dat de één wat kleinere/grotere oren heeft als de ander.Dan heb ik het over het K A R A K T E R van de hond. De één zo zacht als boter, de ander keihard.
Tuurlijk zit er verschil in het karakter van honden. Maar dat verandert niets aan het feit dat ze op dezelfde manier dingen aanleren en associaties leggen.
visaton schreef:En natuurlijk is het flauwe kul dat als ik een fout maak met/tijdens het trainen dat ik dat dan maar niet moet corrigeren.De ene methoden die bij hond voor 100% werkt kan bij een andere hond verkeerd uitpakken, terwijl je er dan zelf van overtuigd was goed bezig te zijn.
En het is geen flauwekul dat je dan niet moet corrigeren tijdens het trainen. JIJ moet het je honden gewoon goed aanleren. En als daar iets in fout gaat, sla je jezelf maar voor je kop en ga je het je honden opnieuw aanleren, maar dan goed.
visaton schreef:Dat er (toch wel) vaak onnodig/verkeerd word gecorrigeerd ben ik wel met je eens.Goed corrigeren/straffen is net zo belangrijk als goed belonen, niet meer maar zeker ook niet minder
Gelukkig zijn we het ergens over eens, maar met je laatste zin ben ik het dan weer niet eens. Als je een hond iets prima aan kunt leren zonder correcties, begrijp ik niet dat je toch correcties gebruikt. Is dat dan omdat je daar zelf op kickt? Of is het gewoon een ingesleten gewoonte, of weet je niet hoe het anders kan. Want meer conclusies kan ik daar niet uit trekken.
visaton
Actief

estelle schreef:
visaton schreef:[Als je het over apporteren en wat speuren hebt, kom je al aardig in de buurt van sporten met je hond.Heb je een hond uit een werklijn waar veel verzet op zit, dan moet je dat onder controle houden.Dat de meeste honden in de africhting thuis in de kennel liggen te rotten is natuurlijk niet waar.Dat het wel gebeurd is ten 2de maar de meeste die ik ken uit KNPV gaan regelmatig fietsen met hun hond waar ze mee trainen
Dus een hond waar veel verzet op zit kun je alleen onder controle houden als je er mee sport???? leg uit....
De buuf heeft een mechel waar behoorlijk wat verzet op zit, ze sport er niet meer mee en beestje is prima onder controle.

Ik kan prima met mijn DH uit behoorlijke werklijnen werken zonder dat ik daar een vereniging bij nodig heb. Ohja, ik train overigens wel hoor met mn hond, maar dat komt omdat ze behoorlijk veel potentie heeft en ik het zonde vind om daar niks mee te doen maar anders...... :wink:

Zohoo maar liefst fietsen....doen ze ook nog iets anders met die honden?? regelmatig het bos in lekker wandelen zonder dat de hond eens iets moet...???
Leg jij eerst maar eens uit waar ik beweer dat je MOET sporten met een goede hond uit een werklijn. Als ik een nestje zou fokken zou ik ze graag de sport in zien gaan, dat heb ik wel gezegd..Als ik zeg dat je een hond met verzet onder controle moet houden, zeg ik niet dat je er mee moet gaan sporten, al is dat niet verkeerd.

Dat je DH uit een werklijn komt zegt helemaal niets maar dan ook niets over de kwaliteiten van je hond.Was dat maar waar..Goede reu..goed teef..hup, allemaal goede pups/werkhonden :blah: .Mijn jongste Hollander komt ook uit een prima werklijn..maar als dat bijtwerk niet beter word is tie gewoon geen drol waard, niet geschikt voor KNPV.

Ja….we komen allemaal wel eens met onze honden in het bos als we er niet mee gaan trainen.Bovendien worden de honden goed uitgelaten voor het trainen..Dus een ½ uurtje of 3 kwartier goed ravotten en dan een paar uur trainen.En dat trainen doen ze echt liever dan dat ravotten.Ik denk dat menig “huishondâ€
Afbeelding

zepenko
Zeer actief

[quote="visaton"]
Ja….we komen allemaal wel eens met onze honden in het bos als we er niet mee gaan trainen.Bovendien worden de honden goed uitgelaten voor het trainen..Dus een ½ uurtje of 3 kwartier goed ravotten en dan een paar uur trainen.En dat trainen doen ze echt liever dan dat ravotten.Ik denk dat menig “huishondâ€
visaton
Actief

[quote="zepenko"][quote="visaton"]
Afbeelding

estelle

visaton schreef:
Dat je DH uit een werklijn komt zegt helemaal niets maar dan ook niets over de kwaliteiten van je hond.Was dat maar waar..Goede reu..goed teef..hup, allemaal goede pups/werkhonden :blah: .Mijn jongste Hollander komt ook uit een prima werklijn..maar als dat bijtwerk niet beter word is tie gewoon geen drol waard, niet geschikt voor KNPV.

.
Huh? Waar zeg ik in vredesnaam dat mijn DH geschikt is voor de sport omdat ze uit werklijnen komt????? :roll:
Ik zeg dat mijn DH veel potentie heeft, gelukkig kan ik nou ook nog net het verschil zien tussen een goede hond met aanleg en een niet goede hond. Overigens wordt mij dat op diverse verenigingen ook meegedeeld, zelfs op een KNPV vereniging waar ze eigenlijk niks van DH's moeten weten waren ze versteld van haar en kreeg ik te horen dat ze eigenlijk de knpv in moet en niet de IPO (wat ik nu doe). Dat zeggen die lui niet om mij een lolletje te doen hoor...... :roll:
Maar goed het ging niet om mijn DH.

Ik zal zo even je andere uitspraken quoten maar wellicht hebben we elkaar gewoon verkeerd begrepen. :wink:
estelle

visaton schreef:[Als je het over apporteren en wat speuren hebt, kom je al aardig in de buurt van sporten met je hond.Heb je een hond uit een werklijn waar veel verzet op zit, dan moet je dat onder controle houden.
Ik dacht dat je hiermee bedoelde dat je alleen zo'n hond kunt hebben en onder controle kunt houden als je ermee sport.
Ik snap niet waar je op doelt met die zin vandaar dat ik vraag om uitleg.

Met dat een herder uit werklijen de sport in moet heb ik je in de war gehaald met Angel- ogen....sorry.
mandy90
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mandy90 »

janinca2002 schreef:bij jou op de keel in de hoogste stand en dan lang drukkne. Als je niet weet hoe je iets gebruiken moet blijf er dan af :devil:

amen
mandy90
Vaste gebruiker

estelle schreef:
visaton schreef:

.
Huh? Waar zeg ik in vredesnaam dat mijn DH geschikt is voor de sport omdat ze uit werklijnen komt????? :roll:
Ik zeg dat mijn DH veel potentie heeft, gelukkig kan ik nou ook nog net het verschil zien tussen een goede hond met aanleg en een niet goede hond. Overigens wordt mij dat op diverse verenigingen ook meegedeeld, zelfs op een KNPV vereniging waar ze eigenlijk niks van DH's moeten weten waren ze versteld van haar en kreeg ik te horen dat ze eigenlijk de knpv in moet en niet de IPO (wat ik nu doe). Dat zeggen die lui niet om mij een lolletje te doen hoor...... :roll:
Maar goed het ging niet om mijn DH.

Ik zal zo even je andere uitspraken quoten maar wellicht hebben we elkaar gewoon verkeerd begrepen. :wink:

goed gezegd estelle
visaton
Actief

estelle schreef: Huh? Waar zeg ik in vredesnaam dat mijn DH geschikt is voor de sport omdat ze uit werklijnen komt?????
Dat maak ik hier uit op, maar goed, schijnbaar begrijpen we elkaar inderdaad verkeerd
estelle schreef: Ik kan prima met mijn DH uit behoorlijke werklijnen werken zonder dat ik daar een vereniging bij nodig heb.
Afbeelding

visaton
Actief

Heb je ook nog een eigen mening mandy90 of is quote het beste wat je kan??
Afbeelding

mandy90
Vaste gebruiker

visaton schreef:Heb je ook nog een eigen mening mandy90 of is quote het beste wat je kan??

bemoei je lekker met je eigen
mandy90
Vaste gebruiker

en wat jan zegt is de waarheid en dat je iemand aanvalt om wat hij/zij zegt over de hond slaat volkomen nergens op
visaton
Actief

mandy90 schreef:en wat jan zegt is de waarheid en dat je iemand aanvalt om wat hij/zij zegt over de hond slaat volkomen nergens op
Hey..weten jou papa en mama wel dat je aan de pc zit ??
Afbeelding

mandy90
Vaste gebruiker

visaton schreef:
mandy90 schreef:en wat jan zegt is de waarheid en dat je iemand aanvalt om wat hij/zij zegt over de hond slaat volkomen nergens op
ja goed he leer het van mn paps en dat zegt al genoeg over mn antwoorden
visaton
Actief

mandy90 schreef:
visaton schreef:
Inderdaad, geen touw aan vast te knopen
Afbeelding

mandy90
Vaste gebruiker

visaton schreef:
mandy90 schreef:
visaton schreef:
Inderdaad, geen touw aan vast te knopen
je weet toch niet wie het is maar ja je veranderd wel van topic van volgens mij ging het over een tt en niet over mn ouders
estelle

visaton schreef:
estelle schreef: Huh? Waar zeg ik in vredesnaam dat mijn DH geschikt is voor de sport omdat ze uit werklijnen komt?????
Dat maak ik hier uit op, maar goed, schijnbaar begrijpen we elkaar inderdaad verkeerd
estelle schreef: Ik kan prima met mijn DH uit behoorlijke werklijnen werken zonder dat ik daar een vereniging bij nodig heb.
haha neee zo was die zin idd niet bedoeld. Ik schreef er bij 'behoorlijke werklijnen' omdat ik anders uiteraard de reactie zou krijgen dat ik mijn duitseherdertje niet moest vergelijken met de karakters van de mechelaars. :wink:
visaton
Actief

zepenko schreef:
visaton schreef: Gelukkig zijn we het ergens over eens, maar met je laatste zin ben ik het dan weer niet eens. Als je een hond iets prima aan kunt leren zonder correcties, begrijp ik niet dat je toch correcties gebruikt. Is dat dan omdat je daar zelf op kickt? Of is het gewoon een ingesleten gewoonte, of weet je niet hoe het anders kan. Want meer conclusies kan ik daar niet uit trekken.
Je geeft een hond een correctie omdat hij een bekende oefening, die hij goed onder controle heeft, niet naar behoren uitvoert.Zit is zit….En omdat er een helper op het velt heen en weer rent die hij het liefst zou stellen wil dat niet zeggen dat ik dat dan 2 keer moet zeggen.Ook dan is zit zit, niets anders.Doet hij dat niet, dan corrigeer je hem.Als ik hem voor de schutting zet terwijl ik er op het veld gesteld word, dan betekend het commando hoog gewoon hoog, dan moet hij over de schutting en niet het veld opschieten om te stellen.Doet hij dat wel, straf en corrigeer je hem.Het feit dat je niet één africhter weet te noemen die inderdaad honden africht op de manier die jij beschrijft ( en er ook nog resultaten mee behaalt) zegt genoeg.
Afbeelding

visaton
Actief

estelle schreef:
visaton schreef:
haha neee zo was die zin idd niet bedoeld. Ik schreef er bij 'behoorlijke werklijnen' omdat ik anders uiteraard de reactie zou krijgen dat ik mijn duitseherdertje niet moest vergelijken met de karakters van de mechelaars. :wink:
Mmm...hier in deze buurt vind je er geen, maar ik weet wel dat ze er zijn..goed Duitse Herders...Heb er laats nog ééntje gezien op een oefendag in Limburg..Ik kraak een hond niet zomaar af omdat het geen mechel zou zijn..Ik kies mijn honden op het uiterlijk (wel uit een werklijn), en het moeten Hollanders zijn :mrgreen:
Afbeelding

zepenko
Zeer actief

visaton schreef:
zepenko schreef:
visaton schreef: Gelukkig zijn we het ergens over eens, maar met je laatste zin ben ik het dan weer niet eens. Als je een hond iets prima aan kunt leren zonder correcties, begrijp ik niet dat je toch correcties gebruikt. Is dat dan omdat je daar zelf op kickt? Of is het gewoon een ingesleten gewoonte, of weet je niet hoe het anders kan. Want meer conclusies kan ik daar niet uit trekken.
Je geeft een hond een correctie omdat hij een bekende oefening, die hij goed onder controle heeft, niet naar behoren uitvoert.Zit is zit….En omdat er een helper op het velt heen en weer rent die hij het liefst zou stellen wil dat niet zeggen dat ik dat dan 2 keer moet zeggen.Ook dan is zit zit, niets anders.Doet hij dat niet, dan corrigeer je hem.Als ik hem voor de schutting zet terwijl ik er op het veld gesteld word, dan betekend het commando hoog gewoon hoog, dan moet hij over de schutting en niet het veld opschieten om te stellen.Doet hij dat wel, straf en corrigeer je hem.Het feit dat je niet één africhter weet te noemen die inderdaad honden africht op de manier die jij beschrijft ( en er ook nog resultaten mee behaalt) zegt genoeg.
Inderdaad. Dat zegt genoeg over het huidige niveau van de werkhondensport in NL. Maar dat geldt evengoed voor tig hondenscholen, pensions en dierenwinkels.

Een hond kent een oefening in mijn ogen pas als deze in elke situatie met een 100% goed resultaat wordt uitgevoerd. Om jouw voorbeeld te nemen: als je hond de zit zou kennen zou hij het in elke situatie, ongeacht de afleiding moeten doen. Zo niet, ben je nog steeds in de aanleerfase (ja, dat betekent dat de aanleerfase lang duurt). Je bent dan namelijk aan het leren om een bepaalde oefening uit te voeren, ongeacht de aanwezige afleiding.
Als je in de situatie die jij beschrijft gaat corrigeren, blijft de hond uiteindelijk zitten uit angst om een correctie te krijgen. Niet omdat hij heeft geleerd dat zit betekent dat hij moet blijven zitten totdat jij zegt dat hij mag stellen.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”