Ik heb alle 51 pagina's doorgeworsteld en ik vind het zeer interessant, ik ben ook iemand die positief traint, maar ik heb ook nog nooit een hond in huis gehad uit werklijnen die gefokt is op het hebben van hogere driften dan een huishond.
Wel ken ik twee clickertrainers die wereldkampioen IPO zijn (geweest), Mario Verslijpe, Wereldkampioen IPO 2004 en 2005 bij de Belgische Herders en Ismael de Vos was een aantal jaren geleden wereldkampioen IPO bij de rottweilers.
Van alle honden waarmee IPO (of KNPV) getraind wordt zijn er uiteindelijk maar heel weinig die de top bereiken, dan is het toch ook niet zo raar dat nog minder van dat kleine aantal positief getraind is, zijn de honden die met de clicker getraind zijn dan veel minder hoog in drang en lukt het daarom met een clicker wel of zit het verschil hem ergens anders in?
In de amerikaanse politiehondenwereld is er op het moment een grote discussie gaande over het wijzigen van de manier van het aanhouden van verdachten door honden, in plaats van 'bite and hold' willen ze naar 'bark and hold' gaan. De honden mogen dus niet meer bijten en moeten een verdachte tegenhouden door te blaffen en ze te drijven. Deze wijziging komt voornamelijk door het groot aantal rechtzaken dat door verdachten aangespannen wordt nadat ze gebeten zijn en de hond niet meer direkt los liet. Dus hoe betrouwbaar is het lossen als dit met correcties aangeleerd wordt?
Shirley Chong, een gerenomeerde clicker trainster, trainde vroeger schutzhund met haar belgische herders uit werklijnen en ze leerde deze honden al heel vroeg om op commando te kalmeren, zodat deze honden als ze heel hoog in drift stonden bereikbaar blijven, ze kon de honden heel hoog in drift brengen en ook net zo snel weer kalmeren. Is dat niet beter dan je hond zo opfokken dat je er geen controle meer over hebt en dan correcties gebruiken om ze weer te kunnen bereiken? Als een hond heel hoog in drift staat en je hebt een correctie nodig om hem te bereiken dan moet de correctie zo zwaar zijn dat het negatieve daarvan zwaarder weegt voor de hond dan het positieve van het vasthouden van de mouw (prooi)
Een stukje over Shirley's honden:
http://www.shirleychong.com/keepers/archives/switch.txt
In het Britse Leger zijn ze overgegaan op positieve methodes toen bleek dat hun Malinois' zulke hoge driften hadden dat geen correctiemiddel sterk genoeg was om de honden te laten lossen.
Zijn honden met hele hoge driften ook niet heel intelligent en zou het juist bij intelligente en zelfverzekerde honden niet mogelijk moeten zijn om op een positieve manier ze te leren om hun kalmte te bewaren, onafhankelijk van hoe hoog ze in drift staan.
Ik zou als politieagent liever een politiehond hebben die zoveel zelfbeheersing heeft dat hij in elke situatie zijn kalmte kan bewaren dan een politiehond die alleen maar kalmeert omdat hij daar met correcties op getraind is.
Het is ook niet zo dat positieve trainers geen correcties gebruiken, maar het zijn meestal geen +P (positive punishment) maar -P (negative punishment). Je haalt iets weg wat de hond leuk vindt of je beloont niet. Je kan negeren, een time-out geven, zorgen dat het gedrag niet meer zelfbelonend is. Zelfs in de aanleerfase gebruiken sommige positieve trainers een non-reward-marker, een teken dat de hond duidelijk maakt dat hij niet op de goede weg zit en dat het huidige gedrag niet beloond wordt, dus dat hij wat anders moet proberen.
Hoe gebruik je deze correcties nu bij een oefening als het loslaten van een mouw? Negeren heeft totaal geen zin als het gedrag zelfbelonend is, als je hond de mouw vast heeft geloof ik best dat je kan negeren totdat je een ons weegt maar dan laat de hond echt niet los. Uitdoven van gedrag is een andere optie, ervoor zorgen dat het gedrag niet meer belonend is. Ook geen optie, want de mouw moet de grootste beloning zijn die er is. Als je een hond clickertraint en de beloning na de click is de mouw dan heeft ruilen voor een snoepje of een balletje ook geen zin. Time-out? De hond gaat waarschijnlijk graag 10 minuten in de bench... zolang hij de mouw mag vasthouden, dus ook geen optie.
Hoe dan wel? Net zoals het een aantal positieve trainers blijkbaar wel gelukt is bij hun honden uit werklijnen. Zo vroeg mogelijk het commando lossen leren en zorgen dat het stress niveau zo laag mogelijk is. Zorgen dat de hond op commando kalmeert, waarbij je het stress niveau steeds een beetje hoger opbouwt en in de aanleerfase er voor zorgen dat de hond nooit zo hoog in drift staat dat hij niet meer te bereiken is.
Daarnaast denk ik dat elke goede hondentrainer een natuurlijk overwicht over zijn hond zou moeten hebben en dat hij op die manier een bepaald respect af dwingt van zijn hond. Als je bijvoorbeeld naar IPO kampioenschappen kijkt dan vind ik het prachtig om te zien hoe een hond vol vertrouwen naast z'n baas loopt, oogcontact maakt en kwispelend meeloopt en gewoon echt plezier heeft in wat hij doet en geniet van de tijd die hij doorbrengt met z'n baas. De trainers die aan de top staan communiceren zo goed met hun hond en andersom dat ze aan een miniscule verandering van de lichaamshouding genoeg hebben om elkaar te begrijpen. Een filmpje van Mario Verslijpe:
http://www.utemiljo.se/ipo/video/mariowm0505.wmv
Nogmaals, ik heb nog nooit een hond in huis gehad met hele hoge driften en ik geloof ook dat er in zo'n hond heel veel meer werk en tijd gaat zitten dan in een 'gewone' huishond, maar als het sommige trainers wel lukt om een hoog niveau op een positieve manier te bereiken, waarom lukt het andere trainers dan niet? Waar zit dan het verschil?