Vol in een flostouw hangen is nogal een verschil met vol in een mouw of vol in een pak hangen, al is het maar het volume wat al een groot verschil is. Jouw huishond zal misschien vol in een touw hangen, maar zal ie ook vol in een jutemouw bijten die al heel wat meer ruimte in zijn bek inneemt, en blijven hangen als ie dan rondgeslingerd wordt of als er dreiging opgezet wordt vanuit de pakwerker?zepenko schreef:
Ach kom, mijn eigen gewone huishond heeft nog nooit van me gewonnen met een trekspelletje met een flos, maar hangt op het commando `spelen' elke keer vol in het flostouw. Sterker nog, hij komt de flos zelf brengen om met me een trekspel aan te gaan, terwijl hij weet dat hij nooit wint. En dat is maar een gewone huishond die niet eens voor het bijtwerk gefokt is.
En zal ie dat blijven doen als ie nooit zijn ultieme beloning, namelijk het winnen van die mouw, krijgt?
Nee dus, een hond die nooit mag winnen zal steeds minder vol gaan bijten, hij ziet het nut er niet meer van in.
Als jij op de knop van een gokkast duwt en NOOIT iets terug zal winnen van je inzet, zul je op een gegeven moment inzien dat het op die knop duwen geen zin heeft. Juist omdat je af en toe wat wint behoudt je de motivatie om door te gaan.
Als jij dag in dag uit keihard voor je baas werkt en daar nooit een beloning als een salaris tegenover gesteld krijgt, ga je de kantjes er vanaf lopen of je houdt ermee op.
Belonen van een bepaald gedrag is altijd de motivatie om door te gaan, maar jij schijnt niet te begrijpen dat er geen grotere beloning voor een hond in de africhting is als het winnen van die mouw.