Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stang schreef:Ik zou het werkelijk niet weten wat ik zou doen als ik moest kiezen tussen Kaya en een onbekend volwassen persoon (kind is weer anders).
Rationeel zeg ik meteen 'ik red de mens', maar wat ik werkelijk zou doen op dat moment weet ik gewoon niet.
Tussen m'n katten en een mens is de keuze simpel, alhoewel ik natuurlijk ook om m'n katten geef, maar m'n honden........ pffff........
Ik houd ook ziels veel van mijn honden...
Maar mensen staan nog altijd op de 1e plek bij mij...
En als ik dan Mercedes haar bericht zie...dat het leven van haar hond voor het leven van een kind gaat...dan lopen mij de rillingen over de rug...
Ja nee sorry...ik kon u kind wel redden...maar koos toch voor mijn hond
ja dus. moet ja alles voor een ander opzij zetten?
vind ik niet.
Nee joh tuurlijk niet...
Ik zou je ter plekke afmaken als ik te horen zou krijgen dat mijn kind dood zou zijn..omdat jij persee je hond wilde redden
Angel-eyes schreef:.
Op het moment dat je gaat denken lukt het niet, iemand redden in een levensbedreigende situatie moet je niet denken, maar gewoon instinctief handelen, de ene kan dat wel de andere niet.
Ik denk ook dat je dan niet moet gaan denken. Dan ben je te laat om wie of wat dan ook te redden.
Was lang geleden ook zo'n gebeurtenis waarin een vrachtwagenchauffeur in een fractie van een seconde moest kiezen tussen richting twee bejaarden sturen of richting een groepje kinderen. Hoewel die man voor de bejaarden "koos" en denk ik iedereen dat wel had gedaan, zul je er maar verder mee moeten leven. Moeilijk.
mercedes2803 schreef:
brandend huis; Rimpel of onbekend kind?
- Rimpel
Ik moet nu echt m'n mond dichtplakken :sst:
Jij tikt iig echt niet zuiver...
natuurlijk. je wijkt af en je bent meteen achterlijk.
waarom zou je nu dat kind moeten redden?
Ik ben misschien ook in de minderheid, en ik weet ook niet wat ik in zo'n situatie zou doen.
Maar ik zie niet in waarom een mens per definitie op de eerste plek zou moeten staan, bij mij niet in elk geval.
Ik vind de mens niet beter of belangrijker dan dier.
Angel-eyes schreef:.
Op het moment dat je gaat denken lukt het niet, iemand redden in een levensbedreigende situatie moet je niet denken, maar gewoon instinctief handelen, de ene kan dat wel de andere niet.
Ik denk ook dat je dan niet moet gaan denken. Dan ben je te laat om wie of wat dan ook te redden.
Was lang geleden ook zo'n gebeurtenis waarin een vrachtwagenchauffeur in een fractie van een seconde moest kiezen tussen richting twee bejaarden sturen of richting een groepje kinderen. Hoewel die man voor de bejaarden "koos" en denk ik iedereen dat wel had gedaan, zul je er maar verder mee moeten leven. Moeilijk.
Anne
Pff... dat is zeker moeilijk, ik hoop niet ooit zoiets te moeten meemaken.. Ik zou gek worden.
zoute-popcorn schreef:
Met gelijkwaardig bedoel ik ook vooral de rechten die gelijk zouden moeten zijn. Het recht een goed bestaan te hebben, recht op zonlicht, recht op omgang soortgenoten, recht op ga zo maar door...
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je een dier in huis neemt heb je de plicht er alles aan te doen dat het beestje een zo goed mogelijk leven krijgt.
Leanne schreef:Nee joh tuurlijk niet...
Ik zou je ter plekke afmaken als ik te horen zou krijgen dat mijn kind dood zou zijn..omdat jij persee je hond wilde redden
ja omdat het jouw kind is net als de hond haar hond is....
ik weet het niet hoor, vind het erg moeilijk, heb geen kinderen misschien is het dat ook wel, maar ik vind de mens niet belangrijker dan het dier in ieder geval.
johan1969 schreef:Iedereen zal me nu weer gaan verketteren voor wat ik ga zeggen.
Stel : ik heb een hond.
Als ik moet kiezen tussen het leven redden van mijn hond, of dat van mijn moeder, broer, familie, buren of vrienden, kies ik natuurlijk voor de mensen.
Als ik moet kiezen tussen het leven redden van mijn hond en dat van een onbekende mens kies ik voor dat van mijn hond.
Nu ja, daar ben ik niet zeker van, maar ik denk het toch.
Met onbekende mensen heb ik geen band, en biologisch gezien zijn ze niet beter dan een hond.
Dat is ook de mening van ethicus Peter Singer, waar ik hem in deze wel kan volgen. (niet dat ik alles wat hij zegt onderschrijf, maar toch)
Als ik moet kiezen tussen het redden van een leven van een vreemde hond of een vreemde mens, kies ik wschl voor de mens.
Nu ja, dit soort zaken zijn zo zelden voorkomend, en zo hypothetisch dat je eigenlijk nooit weet wat je zou doen.
En je kan er wel rationeel over nadenken, maar als je in paniek raakt, denk je niet meer, maar volg je je instincten.
En als het nou een hele knappe dame is
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans Ik ben gewoon mezelf
ik weet het niet hoor, vind het erg moeilijk, heb geen kinderen misschien is het dat ook wel, maar ik vind de mens niet belangrijker dan het dier in ieder geval.
Al waren het alle 3 mijn honden en 1 kind van een ander...
Dan nog ging het kind voor...
Daar hoef ik niet eens over te twijfelen...
zoute-popcorn schreef:
Ik ben misschien ook in de minderheid, en ik weet ook niet wat ik in zo'n situatie zou doen.
Maar ik zie niet in waarom een mens per definitie op de eerste plek zou moeten staan, bij mij niet in elk geval.
Ik vind de mens niet beter of belangrijker dan dier.
Ik denk dat ik eerder over de dood van mijn hond zou heenkomen, dan de ouders over de dood van hun kind. Het kind weet er niets mee van, de hond ook niet.
Ik zou het absoluut niet op mijn geweten willen hebben dat ik de familie van dat kind voor altijd ongelukkig zou hebben gemaakt. Ik zou daar niet mee kunnen leven.
Met de dood van mijn hond wel. Hoe erg ook en hoezeer je ook om zo'n beestje kunt rouwen.
Ik snap geeneens dat je zoiets nog moet uitleggen.
oke dat is jouw mening dan toch, dat anderen een andere mening hebben is ook hun goed recht. Ik zou het echt niet weten hoop het werkelijk nooit mee te hoeven maken dat ik zo'n keuze moet maken want ik zou niet weten wat ik zou doen.
Eigenlijk is het zoiezo erg zwart/wit, die vergelijkingen van "wie zou je redden". Omdat zo'n situatie niet voorkomt 123.
In een brandend huis zou ik een kind redden, omdat ik weet dat als ik deuren en ramen opengooi, ik mijn hond de meeste kans geef te ontkomen. Het kind heeft meer hulp nodig, dus ga ik voor het kind, met het risico dat mijn hond misschien zich toch niet kan redden.
(wat doet mijn hond in het huis van een ander (waarvan dat kind zou zijn)
Het ligt gewoon erg aan de situatie denk ik. Ik denk dat zo'n situatie niet snel voorkomt, en als het gebeurd, reageer je gewoon idd, denken doe je amper denk ik.
Stang schreef:Ik zou het werkelijk niet weten wat ik zou doen als ik moest kiezen tussen Kaya en een onbekend volwassen persoon (kind is weer anders).
Rationeel zeg ik meteen 'ik red de mens', maar wat ik werkelijk zou doen op dat moment weet ik gewoon niet.
Tussen m'n katten en een mens is de keuze simpel, alhoewel ik natuurlijk ook om m'n katten geef, maar m'n honden........ pffff........
En als ik dan Mercedes haar bericht zie...dat het leven van haar hond voor het leven van een kind gaat...dan lopen mij de rillingen over de rug...
Maar vergis je niet..... Vooral Kaya is voor mij niet 'zomaar' een hond, ze is voor mij praktisch mijn alles zoals voor een ander een kind is.
Het is geen mens, oke, maar ik hou niet minder van haar dan dat ik van een kind zou houden.
Desondanks denk ik dat ik toch het onbekende kind zou redden (want ja inderdaad, dan is het toch weer een mens en zelfs nog wel een kind), maar bij de keuze tussen een volwassen onbekend persoon en Kaya weet ik het gewoon niet 100% zeker wat ik zou doen.
A good dog never dies...
Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Maar vergis je niet..... Vooral Kaya is voor mij niet 'zomaar' een hond, ze is voor mij praktisch mijn alles zoals voor een ander een kind is.
Het is geen mens, oke, maar ik hou niet minder van haar dan dat ik van een kind zou houden.
Desondanks denk ik dat ik toch het onbekende kind zou redden (want ja inderdaad, dan is het toch weer een mens en zelfs nog wel een kind), maar bij de keuze tussen een volwassen onbekend persoon en Kaya weet ik het gewoon niet 100% zeker wat ik zou doen.
Dat geloof ik 100 %
Toch vindt ik het leven van een mens/kind veel belangrijker dan dat van een dier
En dit zijn sowieso altijd Als Als situaties...
Ja Als m'n tante kloten had was het mijn oom...
Ik begrijp je verder wel...alleen je keuze niet
Leanne schreef:
Ik moet nu echt m'n mond dichtplakken :sst:
Jij tikt iig echt niet zuiver...
Die keuze begrijp ik niet, is persoonlijk.
precies. En dat moet ook ieder voor zich weten vind ik. Daar hoeft een ander niet over te oordelen of het wel of niet goed is.
Jawel hoor : Niet goed
ja jammer voor jou en anderen dan misschien ik vind het niet verkeerd. Wat ik al zei, ik hoop nooit voor de keuze te komen staan... want ik weet niet wat ik zou doen, mijn gevoel nu zegt ook de hond... niet zomaar een hond, MIJN hond. Maar misschien dat de situatie op zo'n moment iets anders zegt.
Stang schreef:
Ik begrijp dat wel, maar hoe moet dat dan als Kaya ziek wordt en dood gaat? Misschien ben ik te nuchter maar normaal gesproken overleef je wel 5 honden in een mensenleven.
Ik heb gelukkig nooit meegemaakt een kind te verliezen, wel hoe het is als je hond doodgaat. Daar kom je overheen na een tijd en denkt er nog af en aan met weemoed aan terug als je na een jaar of wat (dat ligt voor iedereen anders) een nieuwe kameraad in huis hebt.
Over de dood van je kind kom je nooit meer echt heen. Maar toen ik zelf nog geen kinderen had wist ik ook niet hoe dat precies voelde.
Het kind, waarom?
Vooral vanwege het verdriet van ouders wat Anne beschreef. Dan ga ik er ook vanuit dat de baasjes van die hond er eerder over heen komen, dan het verdriet wat de ouders van het kind hebben.
Mama Sanneke schreef:
Die keuze begrijp ik niet, is persoonlijk.
precies. En dat moet ook ieder voor zich weten vind ik. Daar hoeft een ander niet over te oordelen of het wel of niet goed is.
Jawel hoor : Niet goed
ja jammer voor jou en anderen dan misschien ik vind het niet verkeerd. Wat ik al zei, ik hoop nooit voor de keuze te komen staan... want ik weet niet wat ik zou doen, mijn gevoel nu zegt ook de hond... niet zomaar een hond, MIJN hond. Maar misschien dat de situatie op zo'n moment iets anders zegt.