Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vervolg "om wie geef je meer"

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Vervolg "om wie geef je meer"

Ongelezen bericht door Eline* »

Naar aanleiding van de poll "om wie geef je het meest" even een topic hier.
Ik verbaas me echt dat er mensen zijn die liefde voor hun soortgenoten verwarren met liefde voor andere wezens waar je voor zorgt.
Dierenliefde is niet een gelijkwaardige basis van om elkaar geven en ook niet zo onvoorwaardelijk als sommige mensen doen voorkomen. Daarbij heeft een dier een heel ander referentiekader en is de liefde van je dier niet te vergelijken met de liefde die je mogelijk kan ontvangen van een medemens.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een dier ons niet bevredigt in een groot deel van onze egoistische behoeften hoor..want dat doen ze wel.
Evenals dat geldt in de relatie's die je hebt met je medemensen.
Maar als je gaat roepen dat je meer van je dieren houdt dan van de mensen om je heen ben je volgens mij het spoor bijster.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

tja ik zie het zo je hebt verschillende soorten van houden van
van mijn kids hou ik weer anders dan van mijn vriend of ouders
zo ook weer anders van mijn dieren eigelijk zijn bij mij gewoon mensen die me dierbaar zijn nummer 1 dan mijn dieren en dan de opervlakigge kenisjes en colega s
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik wil niet zeggen dat ik meer mijn dieren houd dan van mijn familie, maar toch zeker wel even veel en meer dan van mensen die denken mijn 'vriend/kennis te zijn, maar m'n wantrouwen t.o.v. mensen (die ik niet ken dan of net leer kennen) is huizenhoog. Ben al te vaak door vrienden in de steek gelaten, verraden etc etc om snel iemand te vertrouwen/houden.

Ik weet ook wel dat als Tirsa ergens anders geplaatst zou moeten worden en ze wordt daar goed verzorgd, ze naar die nieuwe mensen toe net zo loyaal zal zijn als naar mij.

Maar ik denk dat voor velen het heel fijn weten is, dat als je thuiskomt er daar een dier op je zit te wachten die altijd blij is dat je weer thuiskomt en je neemt zoals je bent en niet op je afgeeft omdat je misschien wat anders bent/denkt/doet dan de gemiddelde Nederlander. Die je niet wilt overhalen om dingen te doen, die jij helemaal niet ziet zitten etc etc.
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

misschien ligt het er ook wel aan wat je hebt meegemaakt met mensen, kan ik me ook wel wat bij voorstellen. dieren "lijken" - zullen we maar zeggen "zo onvoorwaardelijk" tuurlijk zijn je dierbare (mensen) er als het er op aan komt veel belangrijker.
kan me toch voorstellen - en misschien zijn ze daardoor het spoor wel bijster - dat er mensen zijn die niet van die geweldige ervaringen hebben met hun medemensen...zal niet in details treden, maar weet genoeg voorbeelden.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Mensen die in hun leven door diverse personen keer op keer teleurgesteld zijn, of in de steek gelaten zijn, zullen waarschijnlijk meer van hun hond houden, als van mensen, puur omdat deze hen niet in de steek laten ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat er inderdaad verschil is tussen houden van en houden van.
Ik kan wel heel erg van een diensthond houden, puur omdat het mijn maatje is, en mijn 2 paar ogen in mijn rug. Mijn diensthond zal mij tot de laatste seconde verdedigen en of bijstaan. Dat heeft iets onvoorwaardelijks, iets heel moois. Omgekeerd geld dat ook zo. Ik zal er voor mijn diensthond/hond altijd zijn. Maar voor mijn gevoel blijft dat liefde voor een dier. Niet zoals ik de liefde voel voor bv mijn vriend.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Neeltje

Martijn schreef:
Dingo schreef:Mensen die in hun leven door diverse personen keer op keer teleurgesteld zijn, of in de steek gelaten zijn, zullen waarschijnlijk meer van hun hond houden, als van mensen, puur omdat deze hen niet in de steek laten ;)
Als je niet kunt onderscheiden tussen een lullig type en de rest van de mensheid heb je een wat ziekelijke instelling.
Niet erg maar normaal is het dus niet.
Goh, wat zijn we weer kort door de bocht. Ben je vanmorgen misschien met je verkeerde been uit bed gestapt dat je hier bij zowat ieder onderwerp tegen zowat iedereen aan het uitvallen bent?
Dingo
Zeer actief

Martijn schreef:
Dingo schreef:Mensen die in hun leven door diverse personen keer op keer teleurgesteld zijn, of in de steek gelaten zijn, zullen waarschijnlijk meer van hun hond houden, als van mensen, puur omdat deze hen niet in de steek laten ;)
Als je niet kunt onderscheiden tussen een lullig type en de rest van de mensheid heb je een wat ziekelijke instelling.
Als jij het zegt zal het wel zo zijn. Ik zie in de praktijk wel wat andere dingen.... :roll:
AfbeeldingAfbeelding
Dingo
Zeer actief

Martijn schreef:
Neeltje schreef:
Martijn schreef:
Goh, wat zijn we weer kort door de bocht. Ben je vanmorgen misschien met je verkeerde been uit bed gestapt dat je hier bij zowat ieder onderwerp tegen zowat iedereen aan het uitvallen bent?
Dus jij vindt dat iemand die mensheid de rug toekeert en het bij een andere soort zoekt een baken van mentale gezondheid?
Nee, dat is niet gezond, en er zit dan ook vaak een hele geschiedenis achter. Maar die mensen zijn er dus wel ;)
AfbeeldingAfbeelding
Dingo
Zeer actief

Martijn schreef: 9 uur gewerkt. :mrgreen:
dat is toch normaal??? :roll: je doet net of het heel bijzonder is :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Neeltje

Dingo schreef:
Martijn schreef:
Neeltje schreef:
Martijn schreef: Als je niet kunt onderscheiden tussen een lullig type en de rest van de mensheid heb je een wat ziekelijke instelling.
Dus jij vindt dat iemand die mensheid de rug toekeert en het bij een andere soort zoekt een baken van mentale gezondheid?
Nee, dat is niet gezond, en er zit dan ook vaak een hele geschiedenis achter. Maar die mensen zijn er dus wel ;)
Justum!

En nu ga ik naar huis mijn hummeltjes knuffelen! Zo en dat neemt niemand mij af! Huh! Houdoe!
Dingo
Zeer actief

Martijn schreef:
Dingo schreef:
Martijn schreef: 9 uur gewerkt. :mrgreen:
dat is toch normaal??? :roll: je doet net of het heel bijzonder is :mrgreen:
Nee hoor...het ging er dus om dat ik daarvoor twee uurtjes geslapen had. Dat is voor mij niet normaal.

Je weet trouwens precies wat ik bedoelde maar je bent nou eenmaal een domme kuttekop die het zonder verneukte quotjes niet redt.
Waarom reageer ik eigenlijk?
hahah, gelukkig qoute jij altijd precies zoals het moet....ga maar weer lekker schelden :mrgreen: :mrgreen: :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Dingo
Zeer actief

Martijn schreef:
Dingo schreef:
Martijn schreef:
Neeltje schreef: Goh, wat zijn we weer kort door de bocht. Ben je vanmorgen misschien met je verkeerde been uit bed gestapt dat je hier bij zowat ieder onderwerp tegen zowat iedereen aan het uitvallen bent?
Dus het woord ziekelijk mag niet maar "niet gezond" mag wel?
Ja u roept maar hoor. Tjongejonge.
ach het is maar net hoe je je aangevallen voelt.. :mrgreen: volgens mij komt het op het zelfde neer,.....
AfbeeldingAfbeelding
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Ik moet eerlijk zeggen dat er inderdaad verschil is tussen houden van en houden van.
Ik kan wel heel erg van een diensthond houden, puur omdat het mijn maatje is, en mijn 2 paar ogen in mijn rug. Mijn diensthond zal mij tot de laatste seconde verdedigen en of bijstaan. Dat heeft iets onvoorwaardelijks, iets heel moois. Omgekeerd geld dat ook zo. Ik zal er voor mijn diensthond/hond altijd zijn. Maar voor mijn gevoel blijft dat liefde voor een dier. Niet zoals ik de liefde voel voor bv mijn vriend.
8)
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Re: Vervolg "om wie geef je meer"

Ongelezen bericht door Leanne »

Eline* schreef:Naar aanleiding van de poll "om wie geef je het meest" even een topic hier.
Ik verbaas me echt dat er mensen zijn die liefde voor hun soortgenoten verwarren met liefde voor andere wezens waar je voor zorgt.
Dierenliefde is niet een gelijkwaardige basis van om elkaar geven en ook niet zo onvoorwaardelijk als sommige mensen doen voorkomen. Daarbij heeft een dier een heel ander referentiekader en is de liefde van je dier niet te vergelijken met de liefde die je mogelijk kan ontvangen van een medemens.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een dier ons niet bevredigt in een groot deel van onze egoistische behoeften hoor..want dat doen ze wel.
Maar als je gaat roepen dat je meer van je dieren houdt dan van de mensen om je heen ben je volgens mij het spoor bijster.
Helemaal mee eens !
Afbeelding
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

De liefde die je voor je medemens hebt of kan hebben is zeker niet te vergelijken met de liefde die je voor je dieren kan hebben. Als je alle mensen schaart onder de noemer niet betrouwbaar, als je niks met je medemens te maken wilt hebben dan ga je een zielig en eenzaam leven tegemoed! Natuurlijk kan je teleurgesteld zijn in bepaalde mensen maar je afsluiten van de buitenwereld lost dat probleem echt niet op! Als je daarnaast die liefde op je dieren gaat projecteren is dat niet gezond..niet voor jouw als mens maar zeker niet voor je dieren omdat die je verwachtingen nooit kunnen waarmaken!
Ik ben het trouwens nog niet helemaal eens met het feit dat het niet onvoorwaardelijk kan zijn. Ik hou van mijn hond en verwacht daar weinig voor terug. Als mijn hond iets doet wat niet hoort ben ik daar hoogstwaarschijnlijk zelf verantwoordelijk voor en heb ik dus min of meer gefaald. Dat zou geen reden zijn die liefde op te heffen.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

wat word er verstaan onder liefde voor de medemens?
is dat voor mensen in je directe omgeving of gewoon in het algemeen?

mol 8)
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

v.d Lupinehof schreef:wat word er verstaan onder liefde voor de medemens?

mol 8)
Voor mij geldt het in ieder geval voor mensen in m'n directe omgeving.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ben&jessy
Actief
Contacteer:

Re: Vervolg "om wie geef je meer"

Ongelezen bericht door ben&jessy »

Eline* schreef:Naar aanleiding van de poll "om wie geef je het meest" even een topic hier.
helemaal mee eens
trotse eigenaresse van 2 honden en 3 katten
ben en jessy
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

mol 8)
Wat jij wil Mol..Hoezo?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Eline* schreef:

mol 8)
Wat jij wil Mol..Hoezo?
nou ik denk dat daar toch vershil in zit ,vind je niet
liefde is zo i zo al een heel groot woord vind ik, zal het dan ook niet veel gebruiken bij mensen direct om me heen en al helemaal niet voor de rest van die gladiolen die er nog ront lopen.

mol 8)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ja is ook zo mijn buren zijn ook mensen geef ik toch veel meer om mijn dieren
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:
Eline* schreef:

mol 8)
Wat jij wil Mol..Hoezo?
liefde is zo i zo al een heel groot woord vind ik, zal het dan ook niet veel gebruiken bij mensen direct om me heen en al helemaal niet voor de rest van die gladiolen die er nog ront lopen.

mol 8)
Hahahahah, ja, daar zit verschil in, natuurlijk.
Het ging mij in aavang om het feit dat er dus blijkbaar mensen zijn op dit forum die uberhaupt meer zeggen te geven om dieren dan om mensen.
En liefde..wat is liefde..dat zijn diepzinnige vragen, Mol.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Eline* schreef:
v.d Lupinehof schreef:
Eline* schreef:

mol 8)
Wat jij wil Mol..Hoezo?

mol 8)
Hahahahah, ja, daar zit verschil in, natuurlijk.
Het ging mij in aavang om het feit dat er dus blijkbaar mensen zijn op dit forum die uberhaupt meer zeggen te geven om dieren dan om mensen.
En liefde..wat is liefde..dat zijn diepzinnige vragen, Mol.
daarom, kan ik me voor stellen dat mesnen zeggen dat ze meer om hun dieren geven dan om mensen, en waarom dan ook niet
liefde is zo groot woord ,maar staat be elk mens ergens anders op de ladder ,dus dom weg gaan zeggen dat die mensen niet helemaal sporen vind ik dus over dreven.
het woord op zich heeft bij elk persoon een andere betrekking bij jou zal het op een ander plaats komen als bij mijn

mol 8)
Ordell

Ongelezen bericht door Ordell »

v.d Lupinehof schreef:
Eline* schreef:

mol 8)
Wat jij wil Mol..Hoezo?

mol 8)
:mrgreen: :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:daarom, kan ik me voor stellen dat mesnen zeggen dat ze meer om hun dieren geven dan om mensen, en waarom dan ook niet
liefde is zo groot woord ,maar staat be elk mens ergens anders op de ladder ,dus dom weg gaan zeggen dat die mensen niet helemaal sporen vind ik dus over dreven.
het woord op zich heeft bij elk persoon een andere betrekking bij jou zal het op een ander plaats komen als bij mijn

mol 8)
Als jij dierenliefde als ware liefde beschouwt dan spoort het inderdaad niet in mijn ogen. Blijkbaar kan je dan niet omgaan met teleurstellingen of kwetsingen.
Een mens is ook een dier, van dieren durven wij "onvoorwaardelijk" te houden...waarom dan niet van mensen? Ligt dat dan ook niet doodleuk aan je eigen verwachtingspatroon?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Eline* schreef:
v.d Lupinehof schreef:daarom, kan ik me voor stellen dat mesnen zeggen dat ze meer om hun dieren geven dan om mensen, en waarom dan ook niet

mol 8)
Als jij dierenliefde als ware liefde beschouwt dan spoort het inderdaad niet in mijn ogen. Blijkbaar kan je dan niet omgaan met teleurstellingen of kwetsingen.
Een mens is ook een dier, van dieren durven wij "onvoorwaardelijk" te houden...waarom dan niet van mensen? Ligt dat dan ook niet doodleuk aan je eigen verwachtingspatroon?
nomaals want daar ga je weer :mrgreen: wat is houden van ,wat is dat kan jij het uitleggen ik niet
en onvoorwaardelijk van een persoon houden kan in mijn ogen niet
teminste niet makkelijk
ik zeg ook niet dat het gezond is om van je dier de zelde manier te houden dan van een mens,maar ik kan me voor stellen dat je meer vertrouwen in je eigen beesten heb dan de mensen om je heen
want mensen zijn gemeen en achterbaks lullen met je mee en achter je rug om lullen ze de andere kant op doet je hond niet.

ik denk dat je die vergelijking niet kan en mag maken tussen het "houden van" mensen of dieren.
als je als mens daar het onderschijt niet tussen kan maken dan heb jij gelijk.

maar ik denk dat mensen een bewuste keuze maken om zich minder ver in telaten met andere mensen ,dan met hun dieren want daar hebben ze wel bewust voor gekozen.

mol 8)
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Liefde voor dieren en liefde voor mensen kun je in mijn ogen niet met elkaar vergelijken.
Dieren zijn afhankelijk van de mens die voor ze zorgt. Maar zet iemand anders in mijn huis die ze dezelfde aandacht geeft en ik denk dat ze mij zo zijn vergeten.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Rossi schreef:Liefde voor dieren en liefde voor mensen kun je in mijn ogen niet met elkaar vergelijken.
Dieren zijn afhankelijk van de mens die voor ze zorgt. Maar zet iemand anders in mijn huis die ze dezelfde aandacht geeft en ik denk dat ze mij zo zijn vergeten.
Dat laatste geloof ik niet zo..... ligt eraan welke hond natuurlijk, maar ik geloof écht niet dat alletwee mijn honden zo aan een ander zullen wennen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:nomaals want daar ga je weer :mrgreen: wat is houden van ,wat is dat kan jij het uitleggen ik niet
en onvoorwaardelijk van een persoon houden kan in mijn ogen niet
teminste niet makkelijk
ik zeg ook niet dat het gezond is om van je dier de zelde manier te houden dan van een mens,maar ik kan me voor stellen dat je meer vertrouwen in je eigen beesten heb dan de mensen om je heen
want mensen zijn gemeen en achterbaks lullen met je mee en achter je rug om lullen ze de andere kant op doet je hond niet.

ik denk dat je die vergelijking niet kan en mag maken tussen het "houden van" mensen of dieren.
als je als mens daar het onderschijt niet tussen kan maken dan heb jij gelijk.

maar ik denk dat mensen een bewuste keuze maken om zich minder ver in telaten met andere mensen ,dan met hun dieren want daar hebben ze wel bewust voor gekozen.

mol 8)
Leuk Mol, je doet wijze woorden! :mrgreen: Ik ben het eigenlijk ook wel voor een deel met je eens, afgezien van ons eeuwig verschil in hoe we tegen mensen aankijken, wat waarschijnlijk ook weer een hoop zegt over onze verwachtingen tegenover andere mensen. Voorlopig leven we nog gewoon in dezelfde wereld..zoveel verschil zal er dus niet zijn.
Als je je minder ver durft in te laten met andere mensen kan dat inderdaad een keuze zijn, prima, moet ieder voor zich weten. Maar je moet hetgeen je zoekt bij mensen niet op je dieren gaan projecteren, want dat is ongezond, voor je dieren en voor jezelf.
En inderdaad..het houden van mensen en dieren kan je niet vergelijken.
Wat ik versta onder houden van? Ik denk dat iedereen dat anders beleefd. Ik merk dat mijn gevoel/idee in de loop der jaren over houden van ook is veranderd.
Het hangt denk ik erg sterk samen met wat je nodig hebt en verwacht van andere mensen. Als ik terugkijk in de tijd had ik vroeger dingen nodig, had ik verwachtingen van wat ik wilde dat iemand voor me deed of wilde veranderen.
Neem alleen al de manier waarop ik bv naar mijn ouders keek. Als kind hou je van die mensen omdat je denkt dat het godjes zijn, als puber haat je ze omdat ze ouderwetse sta-in-de-wegmensen zijn, maar hou je weer van ze als je zo laat thuis mag komen als je wilt. Nu zie ik twee mensen die hun best doen hun leven zo goed mogelijk te leven, met al hun makken en leuke dingen. Dat laatste is voor mij houden van.
Ik kan er een heel warm gevoel van krijgen als ik bv een patient iets zie doen waarvan ik weet dat het ontzettend moeilijk voor diegene is. Is dat houden van? Weet ik het...
Ik streef zelf na van mensen te houden zoals ze zijn, met hun leuke dingen en met hun makken. Ik probeer geen verwachtingen te koesteren in die zin dat ik verwacht dat mensen veranderen omwille van mijn gemak...daar zit namelijk in mijn ogen vaak de misstap die mensen maken. Verwachten dat iemand iets van zichzelf voor jou veranderd, want anders houdt ie niet van je..Ja, daahaag!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Rataplan kijkt volgens mij niet een eens om. Houden van een mens is voor mij van een andere orde als houden van een dier. De band is totaal anders. Dieren zijn afhankelijk van mij en niet gelijkwaardig. De band die ik met mijn kinderen heb is ook weer totaal anders. Die liefde die ik voor hun voel heb ik nooit gevoeld voor iets of iemand voordat ik kinderen had.
Toch hoor je het wel vaker dat mensen dieren boven andere mensen, ik heb het altijd als verbitterd bestempeld :?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”