Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vervolg "om wie geef je meer"

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Niekie schreef:
honiahaka-kuckunniwi schreef:
Dieren raken mij ook meer dan mensen....maar dat is voor mij toch nog iets anders dan houden van. Dieren raken mij meer omdat ze totaal afhankelijk van ons zijn, denk ik.
Pardon?? Doe effe normaal....je moet goed lezen wat ik schrijf en geen dingen verzinnen. Heb ik gezegd dat ik niet van dieren houd??
uit de 1e quote maak ik op uit dat houden van toch iets anders is dan dat dieren je raken. en bij raken dieren jou alleen.

dat haal ik eruit. zal het wel verkeerd begrepen hebben.
Ja, dat lees je zeker verkeerd. Heb je de rest van mijn stukjes op de vorige pagina's doorgelezen?? Daar staat toch echt dat ik niet minder van Doerak hou dan van mensen.
sorry hoor.
nee ik lees altijd de helft. nou goed.
little-wolf
Zeer actief

Niekie schreef:
Senna1 schreef:
iones schreef: Dus je bent alleen oke als je meer van mensen houdt dan van dieren?> en wie ben jij om dat uit te maken? Waarom zou je het daarmee eens of oneens moeten zijn?

als kind hield ik al meer van dieren dan van mensen, ZONDER dat daar iets aan vooraf is gegaan. Zoals ik al eerder zei, het is niet te beredeneren. WAarom voelt iemand zoals ie voelt? Het is zoals het is. Dieren raken mij nu eenmaal meer dan mensen. Kan er niets aan doen. Die is geen keuze, het is niet iets rationeels. Het is iets puur gevoelsmatigs.
Ik ga deze discussie niet meer aan.
Het houden van mensen en het houden van dieren is nu eenmaal niet hetzelfde. En ik heb nergens gezegd dat je ziek bent als je veel om dieren geeft, het is alleen niet goed als de liefde die hoort bij menselijke relaties gaat projecteren op dieren. Natuurlijk kan het je steun en toeverlaat zijn door dik en dun daar is niets vreemds aan.
En wat die keuzes betreft, tja daar blijf ik bij. Je hebt altijd een keuze, altijd! Mensen die onvoorwaardelijk van me hadden moeten houden hebben me ook keihard besodemieterd en laten valen.. sterker, misbruikt zelfs! dus dat vergeet ik echt niet, maar dat betekend niet dat je je daar de rest van je leven achter moet verschuilen. vechten moet je, en dat is ook een keuze!
wie zegt dat het dezelfde liefde is??
iemand houd meer van dieren so what.
Dat zeg ik dus ook niet! Ik hou niet van Doerak omdat hij afhankelijk van me is, Doerak RAAKT me meer dan mensen omdat hij afhankelijk van me is. Een mens redt het wel alleen, Doerak heeft mij nodig.
Ik hou wel van Doerak, om heel andere redenen: zie hierboven.
had ik het tegen jou?

mensen zijn ook afhankelijk van elkaar. je hebt ze helaas nodig. zoniet, dan ga je ook kapot. letterlijk en figuurlijk.
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Niekie schreef:
joe schreef:
Niekie schreef:[...dieren raken me meer omdat ze afhankelijk van de mens zijn. Ik zorg voor Doerak, zonder die zorg heeft hij geen leven. Daarom raken dieren mij meer dan mensen...
Mmmm...snap het toch niet goed.
Raakt bijvoorbeeld mijn Boy je niet dan???
Die is niet afhankelijk van jou???

Mij raken alle dieren (uitzonderingen met 6/8 en geen poten daargelaten :mrgreen: )
Jawel! Alle dieren raken me....zie stukje hierboven. Niet perse omdat ze afhankelijk van MIJ zijn, maar van de mens in het algemeen. Als ik zie dat iemand een dier iets aandoet dan raakt me dat, omdat een dier zo hulpeloos is, afhankelijk. Omdat een dier niet kan zeggen dat iets pijn doet.....duidelijk?
Duidelijk, wat de huisdieren betreft :ok:
Maar de dieren in de natuur? Lieve koala's etc...die zijn niet afhankelijk van de mens :mrgreen: (alhoewel???)
Hihi...ik houd niet op he???
little-wolf
Zeer actief

joe schreef:
Niekie schreef:
joe schreef:
Niekie schreef:[...dieren raken me meer omdat ze afhankelijk van de mens zijn. Ik zorg voor Doerak, zonder die zorg heeft hij geen leven. Daarom raken dieren mij meer dan mensen...

Mij raken alle dieren (uitzonderingen met 6/8 en geen poten daargelaten :mrgreen: )
Jawel! Alle dieren raken me....zie stukje hierboven. Niet perse omdat ze afhankelijk van MIJ zijn, maar van de mens in het algemeen. Als ik zie dat iemand een dier iets aandoet dan raakt me dat, omdat een dier zo hulpeloos is, afhankelijk. Omdat een dier niet kan zeggen dat iets pijn doet.....duidelijk?
Maar de dieren in de natuur? Lieve koala's etc...die zijn niet afhankelijk van de mens :mrgreen: (alhoewel???)
ik denk dat dieren idd afhankelijk zijn van de mens. ookal leven ze in het wild. er zijn mensen die voor dieren opkomen omdat ze met uitsterven bedreigt worden.
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Niekie schreef:
Dieren raken mij ook meer dan mensen....maar dat is voor mij toch nog iets anders dan houden van. Dieren raken mij meer omdat ze totaal afhankelijk van ons zijn, denk ik.
Pardon?? Doe effe normaal....je moet goed lezen wat ik schrijf en geen dingen verzinnen. Heb ik gezegd dat ik niet van dieren houd??
uit de 1e quote maak ik op uit dat houden van toch iets anders is dan dat dieren je raken. en bij raken dieren jou alleen.

dat haal ik eruit. zal het wel verkeerd begrepen hebben.
Ja, dat lees je zeker verkeerd. Heb je de rest van mijn stukjes op de vorige pagina's doorgelezen?? Daar staat toch echt dat ik niet minder van Doerak hou dan van mensen.
sorry hoor.
nee ik lees altijd de helft. nou goed.
Nou, als je mijn stukjes had gelezen had je je niet afgevraagd of ik wel van mijn hond houd.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Niekie schreef:
Senna1 schreef: Ik ga deze discussie niet meer aan.
Het houden van mensen en het houden van dieren is nu eenmaal niet hetzelfde. En ik heb nergens gezegd dat je ziek bent als je veel om dieren geeft, het is alleen niet goed als de liefde die hoort bij menselijke relaties gaat projecteren op dieren. Natuurlijk kan het je steun en toeverlaat zijn door dik en dun daar is niets vreemds aan.
En wat die keuzes betreft, tja daar blijf ik bij. Je hebt altijd een keuze, altijd! Mensen die onvoorwaardelijk van me hadden moeten houden hebben me ook keihard besodemieterd en laten valen.. sterker, misbruikt zelfs! dus dat vergeet ik echt niet, maar dat betekend niet dat je je daar de rest van je leven achter moet verschuilen. vechten moet je, en dat is ook een keuze!
wie zegt dat het dezelfde liefde is??
iemand houd meer van dieren so what.
Dat zeg ik dus ook niet! Ik hou niet van Doerak omdat hij afhankelijk van me is, Doerak RAAKT me meer dan mensen omdat hij afhankelijk van me is. Een mens redt het wel alleen, Doerak heeft mij nodig.
Ik hou wel van Doerak, om heel andere redenen: zie hierboven.
had ik het tegen jou?

mensen zijn ook afhankelijk van elkaar. je hebt ze helaas nodig. zoniet, dan ga je ook kapot. letterlijk en figuurlijk.
:roll: :roll:
Ik weet ook wel dat je mensen nodig hebt. Dat heb ik zelf ook gezegd. Je leest dus echt niet fatsoenlijk. En het kan ook wel op een normalere toon. "Had ik het tegen jou" :zwaai:
Groetjes Anique

Afbeelding
Niekie
Zeer actief

joe schreef:
Niekie schreef:
joe schreef:

Jawel Esther. Alle dieren, ook wilde dieren zijn afhankelijk van de mens. In die zin dat ze vaak door toedoen van de mens met uitsterven worden bedreigd. Ze kunnen voor hun eigen levensonderhoud zorgen (dat bedoel jij, in die zin zijn ze niet afhankelijk), maar mensen jagen op ze voor hun bont/ivoor e.d. In die zin zijn ze hulpeloos zonder mensen die het goed met ze voor hebben. En dat raakt me; weerloze dieren die door mensen slecht worden behandeld.
Groetjes Anique

Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

das een lekkere toon wou je zeggen. :roll:
Een mens redt het wel alleen
met andere woorden, ze hebben niemand nodig.
je eige woorden.
Jawel Esther. Alle dieren, ook wilde dieren zijn afhankelijk van de mens. In die zin dat ze vaak door toedoen van de mens met uitsterven worden bedreigd. Ze kunnen voor hun eigen levensonderhoud zorgen (dat bedoel jij, in die zin zijn ze niet afhankelijk), maar mensen jagen op ze voor hun bont/ivoor e.d. In die zin zijn ze hulpeloos zonder mensen die het goed met ze voor hebben. En dat raakt me; weerloze dieren die door mensen slecht worden behandeld.
mee eens.
Niekie
Zeer actief

das een lekkere toon wou je zeggen. :roll:
Een mens redt het wel alleen
met andere woorden, ze hebben niemand nodig.
je eige woorden.
mee eens.
Je moet mijn bericht lezen in de context waarin ik het heb geschreven. Esther snapte niet wat ik bedoelde, daarom probeerde ik op die manier uit te leggen waarom dieren mij meer raken dan mensen! Dat wil niet zeggen dat ik meer of minder van ze houd. Ik kan niet zonder Doerak en ik kan niet zonder de mensen om me heen.

Mijn excuses voor mijn toon dan, die was misschien inderdaad ook niet "lekker".
Groetjes Anique

Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Je moet mijn bericht lezen in de context waarin ik het heb geschreven. Esther snapte niet wat ik bedoelde, daarom probeerde ik op die manier uit te leggen waarom dieren mij meer raken dan mensen! Dat wil niet zeggen dat ik meer of minder van ze houd. Ik kan niet zonder Doerak en ik kan niet zonder de mensen om me heen.

Mijn excuses voor mijn toon dan, die was misschien inderdaad ook niet "lekker".
ok. :ok:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

iones schreef:
Senna1 schreef:Ik ga deze discussie niet meer aan.
Ja maar dat weten wij ook wel dat houden van mensen en houden van dieren niet hetzelfde is! Dat zeggen we toch ook niet? en dat projecteren van "menselijke"liefde op dieren, dat maak JIJ ervan. Want wie zegt dat dat ermee te maken heeft? Ik hou van dieren op een manier zoals dieren ook werkelijk zijn. Ik dicht ze niets menselijks toe. Natuurlijk zijn er wel vergelijkingen te trekken, want tenslotte zijn mensen ook dieren.

TEgen Mama Sanneke kan ik zeggen dat ze maar in een oppervlakkige omgeving zit. Raar dat die mensen niet geinteresseerd zijn in je wel en wee. Misschien snap je nu ook waarom sommige mensen hun toevlucht zoeken tot dieren. MAar ik wens je wel heel veel sterkte met je dochter, het zal een hele zorg voor je zijn. Ik hoop dat je tenminste in staat bent haar een beetje te helpen en niet geheel machteloos aan de zijlijn staat (terwijl je toch zo diep erin betrokken bent). Want dat is des te frustrerender.
Toch sta ik daar regelmatig, aan de zijlijn omdat er geen enkele oplossing is voor haar probleem, zoals haar kledingobsessie, met een hele hoop prof en amateurs hebben we er ons over gebogen om nu na 3 jaar te moeten zeggen, ik kan haar niet helpen, enkel begeleiden.
En ook als ik haar zo intense pijn zie die ze heeft omdat ze de mensen niet begrijpt, wat ze zeggen en wat ze doen, dat ze daar zo verdriet over heeft.
Gelukkig heeft ze Luka zegt ze nu zelf, die zegt geen lelijke dingen.
Als ze terugkomt van haar wandeling en zegt : Luka was toch zo flink, da's mijn beste vriend, dan zie je haar stralen.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Mama Sanneke schreef: Toch sta ik daar regelmatig, aan de zijlijn omdat er geen enkele oplossing is voor haar probleem, zoals haar kledingobsessie, met een hele hoop prof en amateurs hebben we er ons over gebogen om nu na 3 jaar te moeten zeggen, ik kan haar niet helpen, enkel begeleiden.
En ook als ik haar zo intense pijn zie die ze heeft omdat ze de mensen niet begrijpt, wat ze zeggen en wat ze doen, dat ze daar zo verdriet over heeft.
Gelukkig heeft ze Luka zegt ze nu zelf, die zegt geen lelijke dingen.
Als ze terugkomt van haar wandeling en zegt : Luka was toch zo flink, da's mijn beste vriend, dan zie je haar stralen.
Sanneke
Ja, daar was ik al bang voor, dat je aan de zijlijn zou staan. Het enige wat je kunt doen is evt. haar opvangen op het moment dat ze dat zelf ook zoekt.

Maar goed dat die hond er is, honden (en ook paarden) kunnen vaak dingen bereiken bij mensen die andere mensen niet lukken.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Bruce

Ongelezen bericht door Bruce »

leuke hond sanneke hoe ie daar zit
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Bruce schreef:leuke hond sanneke hoe ie daar zit
Hé Bruce, gaat ie goed? :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:
v.d Lupinehof schreef:daarom, kan ik me voor stellen dat mesnen zeggen dat ze meer om hun dieren geven dan om mensen, en waarom dan ook niet
liefde is zo groot woord ,maar staat be elk mens ergens anders op de ladder ,dus dom weg gaan zeggen dat die mensen niet helemaal sporen vind ik dus over dreven.
het woord op zich heeft bij elk persoon een andere betrekking bij jou zal het op een ander plaats komen als bij mijn

mol 8)
Als jij dierenliefde als ware liefde beschouwt dan spoort het inderdaad niet in mijn ogen. Blijkbaar kan je dan niet omgaan met teleurstellingen of kwetsingen.
Een mens is ook een dier, van dieren durven wij "onvoorwaardelijk" te houden...waarom dan niet van mensen? Ligt dat dan ook niet doodleuk aan je eigen verwachtingspatroon?
Hoe heb ik dit topic kunnen missen.

Ik geloof dat ik onvoorwaardelijk van mijn hond kan houden, maar van een mens nooit.

Ik zie dierenliefde niet als de ware liefde of een vervanging daarvoor. Maar onvoorwaardelijk van een mens houden, daar kan ik me niets bij voorstellen.

( zal morgen het topic eens helemaal doorspitten. )
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:Hoe heb ik dit topic kunnen missen.
Misschien omdat het een topic is van februari 2004? :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef:
Ik zie dierenliefde niet als de ware liefde of een vervanging daarvoor. Maar onvoorwaardelijk van een mens houden, daar kan ik me niets bij voorstellen.

( zal morgen het topic eens helemaal doorspitten. )
Dan heb jij geen kinderen denk ik.

Anne
starfleet
Erelid

Eline* schreef: Misschien omdat het een topic is van februari 2004? :mrgreen:
Tis best een interessant topic als je niet kan slapen :ok:

Anne
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Bruce schreef:leuke hond sanneke hoe ie daar zit
Dankjewel bruce, alles goed ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lastig hoor...

of het geven om, houden van oid is...

1 ding weet ik wel..

ik hou zielsveel van pascal en zielsveel van de honden..

maaarrrrrr! stel dat pascal aan 1 kant van een 200 meter hoge brug bungelt en sam en lola aan de andere kant en ik mag maar aan een kant redden dan zal ik 1000 doden sterven, maar dan red ik pascal....
Afbeelding
starfleet
Erelid

massam schreef: maaarrrrrr! stel dat pascal aan 1 kant van een 200 meter hoge brug bungelt en sam en lola aan de andere kant en ik mag maar aan een kant redden dan zal ik 1000 doden sterven, maar dan red ik pascal....
Als ik een vreemd mens of kind zie bungelen red ik die ook i.p.v. mijn hond.

Anne
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Iedereen zal me nu weer gaan verketteren voor wat ik ga zeggen.

Stel : ik heb een hond.

Als ik moet kiezen tussen het leven redden van mijn hond, of dat van mijn moeder, broer, familie, buren of vrienden, kies ik natuurlijk voor de mensen.

Als ik moet kiezen tussen het leven redden van mijn hond en dat van een onbekende mens kies ik voor dat van mijn hond.

Nu ja, daar ben ik niet zeker van, maar ik denk het toch.

Met onbekende mensen heb ik geen band, en biologisch gezien zijn ze niet beter dan een hond.

Dat is ook de mening van ethicus Peter Singer, waar ik hem in deze wel kan volgen. (niet dat ik alles wat hij zegt onderschrijf, maar toch)

Als ik moet kiezen tussen het redden van een leven van een vreemde hond of een vreemde mens, kies ik wschl voor de mens.

Nu ja, dit soort zaken zijn zo zelden voorkomend, en zo hypothetisch dat je eigenlijk nooit weet wat je zou doen.

En je kan er wel rationeel over nadenken, maar als je in paniek raakt, denk je niet meer, maar volg je je instincten.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
little-wolf
Zeer actief

starfleet schreef:
massam schreef: maaarrrrrr! stel dat pascal aan 1 kant van een 200 meter hoge brug bungelt en sam en lola aan de andere kant en ik mag maar aan een kant redden dan zal ik 1000 doden sterven, maar dan red ik pascal....
Als ik een vreemd mens of kind zie bungelen red ik die ook i.p.v. mijn hond.

Anne
ik weet dat zo net nog niet of ik die vreemden zou redden.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Nog een eerlijk iemand ! :ok:
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

ik hou ontzettend van dieren.
maar wat ik nou zou doen als ik die keus moest maken weet ik niet.
het ligt aan de situatie, en waar kom je zelf meer mee in gevaar.
Mischien een dom voorbeeld.
maar als ik iemand zie vallen of die heeft pech ofzo, ga ik er meestal wel aan voorbij. Die worden toch wel geholpen .
Met dieren heb ik zoiets van... die moet ik helpen omdat je veel mensen hebt die het geen moer scheelt.
Zo heb ik ooit een eend opgevangen en laten opereren . Het heeft enige tijd geduurd , maar eend is er bovenop gekomen en heeft nog een mooi leventje.. Ook al is dat met een slecht oog.
Mijn gevoel geeft me die dingen in, en ik handel meestal naar gevoel.
En met mensen heb ik vaak zoiets van die red zich wel. mensen hebben mij ook vaker teleurgesteld als dieren .
maar wat ik al zei, ik weet niet wat ik zou doen
Afbeelding
starfleet
Erelid

johan1969 schreef:
En je kan er wel rationeel over nadenken, maar als je in paniek raakt, denk je niet meer, maar volg je je instincten.
Nou net daarin onderscheidt de mens zich van een dier denk ik. Dat je niet altijd je instinct volgt maar een keuze maakt naar hoe je bent opgegroeid en wat je geleerd hebt en denkt dat het goede is.

Een vreemd kind zal toch bij de meeste wel voorgaan op de hond denk ik. Dat hoop ik toch. Bij een heel oude honderdjarige in een rolstoel met zuurstoftanken kan ik me voorstellen dat je in een flits kiest voor je hond.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 15 jul 2005 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

johan1969 schreef:Nog een eerlijk iemand ! :ok:
Dat vind ik een beetje vreemd die opmerking. Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik als ik moet kiezen een mensen zal redden en niet een hond, ook niet mijn hond.

Anne
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
johan1969 schreef:
Nou net daarin onderscheidt de mens zich van een dier denk ik. Dat je niet altijd je instinct volgt maar een keuze maakt naar hoe je bent opgegroeid en wat je geleerd hebt en denkt dat het goede is.

Een vreemd kind zal toch bij de meeste wel voorgaan op de hond denk ik. Dat hoop ik toch. Bij een heel oude honderdjarige in een rolstoel met zuurstoftanken kan ik me voorstellen dat je in een flits kiest voor je hond.

Anne
Dus een honderdjarige is minder belangrijk dan een kind ?
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

johan1969 schreef:
Dus een honderdjarige is minder belangrijk dan een kind ?
He ja, lekker iemands woorden gaan verdraaien :ok:
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Qua levensvorm natuurlijk niet . Maar een honderdjarige heeft wel al een heel leven achter zich en een klein kind natuurlijk nog niet.
Een kind hoort te leven en oud te worden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”