Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hotspot...the do and don't s....tips

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Hotspot...the do and don't s....tips

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik lees net in het topic van little wolf over hotspot...
Nou...alsof de Goden ons slecht gezind zijn....

Rimpel heeft voor het eerst van zijn leven een kleine vorm van hotspot in zijn hals!!! :jank:

Jeuk heeft hij er niet aan maar ik mag er niet aankomen,. terwijl hij normaal geen zeikerd is met plekjes en zo...
Hij kronkelt behoorlijk als ik er aan zit.

Vandaag dus naar de DA. Daar was hij ook niet erg happy dat ze er naar wou kijken, maar goed...met vier man (2 stagaires waren erbij) lukte het toch nog hahahaha!
Lichte huidonsteking/hotspot dus...
Het is niet vochtig en er komt geen pus uit...dus antibiotica is niet nodig.

Ze heeft de tip gegeven om met surolan te blijven zalfen...
Maar hoe vaak??? Hilje heeft weer eens niet goed geluisterd. :denken:
Haar weghalen heeft niet zoveel zin omdat hij al zo kort haar heeft.
Ik zal even kijken of ik er een foto van kan maken....
Hij is al niet zo happy als ik er bij inde buurt kom...

Het is ongeveer een centimeter of 8 in de doosnee (niet klein dus) en rood...er zitten ook wat hele kleine donkere korstjes op.
En de haren eromheen is het net of er lijm in zit... :19: voelt hard en opgedroogd aan...
Hoe dat komt??? geen idee.
Ik heb niet gezien dat het nat was of zo...
En nu is het dus ook niet nat.

Als er wel pus aan te pas kwam moet ik even bellen, dan zet ze antibiotica klaar.

Hier mijn vragen...

hoe vaak moet ik zalfen
Hoe lang moet ik zalfen
Hoe lang duurt dit

Met uitlaten is het knap lastig...zijn halsband heeft hij al twee dagen niet meer om, maar het tuigje moet hij wel om...anders kunnen we hem niet uitlaten...ik heb het al een stuk slapper gemaakt zodat het niet in de buurt komt...maar toch...als meneer trekt, en dat doet hij graag, dan komt het er toch in de buurt en eroverheen...grommmm!
Iemand nog andere tips?

Hier een foto van het tuigje...
Ik kan hem niet aan de voorkant losdoen...heb al geprobeerd.. dan loopt hij zo uit het tuig.

Alvast bedankt voor de tips

Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Mijn teef heeft het ook 3x gehad, is een berner en die zijn er erg gevoelig voor vanwege het lange,dikke haar. De eerste keer had ik ook die zalf en moest deze 2x per dag aanbrengen, maar wel alle haren rondom weggehaald, anders ging het nog meer ontsteken plus dat het sneller geneest. Ook van te voren goed schoonmaken en dan zalf erop. Ik heb onze teef wel 10 dagen 's nachts de lampekap omgedaan omdat zodra het net weer dicht zat, mevrouw het weer loslikte. Overdag hield ik haar goed in de gaten en als ik wegging of ging slapen, kap om en toen was het heel snel over en zat ze er niet meer aan. Maar onze teef had de plek aan haar bil..het werkte bij mij prima, maar ik ben bang dat die lampekap bij rimpel misschien net schuurt langs de hotspot?
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Als het idd een hotspot is, dan moet je het iig droog en schoon houden. (alleen een hotspot heeft wel als kenmerk dat het nat is en meestal jeukt het ook verschrikkelijk)
Ik moest zo'n 3x per dag smeren en voor iedere smeerbeurt ontsmetten met betadine of wassen met betadine shampoo en daarna goed droog deppen.
Ondanks dat ook qyan kortharig is, moesten we eromheen toch het haar weghalen. Ten eerste voor het broeien, ten tweede om uitbreiding sneller door te hebben en om het beter in te kunnen smeren.
Een hotspot kan heel snel groter worden, hoeft niet maar kan wel, dus misschien toch het haar eromheen ff weghalen.
Dat de haren eromheen zo aanvoelen kan ook komen doordat er onder die haren ookal een uitbreiding van die hotspot is. Was het ff uit met betadine shampoo zodat je het beter kan zien en scheer desnoods toch echt het haar weg.
Ik moet zalfen totdat de plek weg is.
De eerste dagen heb ik zo'n 3x per dag moeten smeren.
Daarna, nadat de ontsteking eruit was en plek mooi opgedroogd en aan het genezen 2x 3x per week, omdat het toch een corticosteroid is.
Zoek anders ff de bijsluiter op van het zalfje via google.
Hoelang het duurt is niet te zeggen, dat is bij iedere hond anders.
Met qyan zijn we nu zo'n 3 weken verder en het is nog niet helemaal weg.

Raakt het tuig de plek van de hotspot dan?
Als het zowel met halsband en tuig de plek raakt.....lastig!
Je zal hem toch uit moeten laten. Misschien tijdelijk afplakken met een gaasje als je hem uitlaat, wat je eraf haalt als het tuig weer af gaat....maar ik heb geen idee of dit goed is :denken:
mercedes2803
Zeer actief

Bedankt voor de tips!
Het schoonmaken...hmmm...meneer kronkelt alle kanten op als ik surolan erop smeer...
Toch maar even schoonmaken met wattenschijfje en wat water.
Ik heb geen betadine shampoo in huis maar zal het morgen gaan halen.
En idd toch maar haar weghalen he?! Wat een gedoe zeg....zo'n hotspot!
Ik dacht, even een paar daagjes smeren en dan trekt het wel weg...maar niet dus... :jank: arme Rimpel...

Maar ik vind het niet erg om te smeren en te troetelen....Rimpel is er minder van gecharmeerd maar het is niet anders...

Een kap is geen optie...die schuurt erlangs...rotplek ook! :evil:

Ik zat ook te denken om het af te dekken met een gaasje als we hem uitlaten maar vraag me af of dat mag...
Iemand die dat weet?
qyan

Heb je ook geen soda of biotex in huis?
Want daar mag je het ook mee wassen?!
ik zou overigens met de betdine shampoo gewoon wat shampoo in je hand en mengen met water, dat op de plek smeren, eventueel zachtjes met een washandje om de drek uit de rest van zijn vacht te krijgen en dan goed afspoelen en afdrogen/ droogdeppen.
Zo heb ik qyan zijn plek de allereerste keer ook gewassen en toen bleek het al groter te zijn dan aanvankelijk te zien was.
De eerste keer heb ik niet al te voorzichtig gewassen dus.
Qyan vond het overigens ook in het geheel niet prettig als we eraan zaten.
1 moest hem dus vast houden en de ander de plek verzorgen.

Maar maak je nog niet te druk hoor!!!
Bij qyan duurt het zolang omdat de eerste week de jeuk maar niet stopte en we hem bijna niet konden laten stoppen met krabbelen, we zijn zelfs naar een weekendarts gegaan nadat ik 3 dagen daarvoor nog bij mijn eigen da was gewees.
UIteindelijk werd de plek groter, steeds bloederiger door het krabbelen en is gaan ontsteken.
Daarom was naast het smeren bij qyan ook nog een AB kuur nodig die de weekendarts voor heeft gescchreven.
Het kan best dat het door dat zalfje, mits rimpel eraf blijft :wink: na een paar dagen al begint te helen. Op dat moment kan je de frequentie van het smeren gaan verminderen.
Een hotspot hoeft helemaal niet lang te duren, mits de hond er maar vanaf blijft. Ze veroorzaken het namelijk zelf

Ik weet dus ook niet of een gaasje verstandig is, vooral omdat een hotspot niet mag broeien. Verder als de plek nat is kan het gaasje vast gaan zitten, waardoor je de wond misschien weer open trekt :N:
Dus ik durf het niet te zeggen
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Mijn vorige hond had het ook af en toe en ik waste het dagelijks met biotex en ook heel ruim rond de plek kaalmaken. En dan de zalf erop.
Waar zit de plek bij Rimpel, misschien kan je een leren band wat hoger omdoen, ik zou het zeker naar buiten toe niet afdekken, de buitenlucht is juist goed.
Groetjes Els
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik zou het zeker niet afdekken hoor. Ik ben ooit zo "stom" geweest bij mijn vorige hond om het wel te doen en door het wandelen broeien en schuren van de riem op het gaasje kon ik dus het 's avond mijn hond nog op de AB zetten.

Wel de haren rond de plek toch scheren en goed ontsmetten, zoals hier al eerder is gezegd.

Is er geen mogelijkheid om Rimpel uit te laten op een losloopveld zonder riem? En verder denk ik dat een leren band minder schuurt als een nylon band.
mercedes2803
Zeer actief

Nogmaals bedankt voor de tips!
Ik ben vannochtend even met Biotex (in gekookt water en dan afkoelen natuurlijk) in de weer geweest om het schoon te maken.
Er kwam nog wel aardig wat viezigheid vanaf…

Er wordt telkens gezegd schoon en droog…maar als ik het schoongemaakt heb en droog gemaakt heb dan smeer ik er weer zalf op…dat is toch wel de bedoeling? Of lees ik nou zo raar? Hahahaha!

Ik moet zeggen dat het er al iets beter uitzag vanmorgen…niet meer zo rood.
Ik zit nu op mijn werk, om half 5 ben ik vrij en haal ik toch even betadine shampoo op…dat gesmeer met die biotex is ook niet echt wat.
Dan ga ik vanmiddag met vriendlief maar weer eens even smeren.
Hij was er vannochtend ook niet echt vervelend van moet ik zeggen…hij liet het goed toe. Ik heb dus het idee dat het hem ook minder zeer doet.

Nou laten we hopen dat het snel voorbij is…het scheelt dat hij er niet aan likken kan en krabben doet hij ook niet.

Hoe voorkom je hotspot eigenlijk? Ik heb een vermoeden dat het van de halsband (stof/nylon) komt in combinatie met het warme weer van de afgelopen dagen.
Maar het gekke is dat hij deze halsband al heel lang heeft…
Ik heb de halsband al 2 dagen niet meer omgedaan bij hem en ga hem straks, als alles weer goed is, even goed schoonmaken en een stand losser zetten…

Groetjes en ik hou jullie op de hoogte.
Als hij het vanmiddag toelaat maak ik wel even een foto

P.s Rimpel uitlaten zonder riem (los dus) is geen optie...meneer luistert daar niet goed genoeg voor en zal de benen nemen...zeker weten!
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Mijn ervaring is dat je een hotspot eigenlijk niet kan voorkomen. Het kan iets heel kleins zijn waardoor ze jeuk krijgen (b.v. een insectenbeet) en ze gaan krabben of bijten. Doordat het een wond onder de vacht is gaat die broeien en krijg je een vieze natte wond. Heling geeft jeuk en dus weer meer krabben of bijten.
Kortom, opletten en zodra je iets ziet wat op een hotspot lijkt vacht wegscheren/-knippen en de plek schoon houden en de plek behandelen. Wij hebben zelf altijd een flesje hydrocortidermzalf in huis. Bij ons heeft Tagor n.l. regelmatig een hotspot. Hals, maar b.v. ook zijn dij.. Kan ie ook heerlijk bijten :roll: In het ergste geval kreeg hij dan dus een kap om.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Je kan hem sjerpen, een sliplijn (gewoon een stuk touw met een lus aan 1 einde en daar haal je de lijn door) kop erdoor en do voorpoot van de kant waar de hotspot zit, aantrekken (ff een knoopje ofzo) en klaar is tie.
weg gehaald zit een virus in
Sjiel
Zeer actief

Een hotspot is vochtig omdat er wondvocht(serum) uitloopt, de huid is zodanig beschadigd dat er geen bloed uitloopt maar wel serum.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik scheer het helemaal kaal. Behandel het met Thee Tree Oil. Heb ook dermocortcreme gehad, maar al die hormonentroep ben ik niet echt gek op.

Spike heeft het af en toe. Ik laat hem dan juist zwemmen in zout water. Zuivert en door het zout droogt het goed in. Zwemmen wordt juist afgeraden. Maar mijn ervaring is dat het in zout water juist positief werkt.
qyan

Sjiel schreef:Een hotspot is vochtig omdat er wondvocht(serum) uitloopt, de huid is zodanig beschadigd dat er geen bloed uitloopt maar wel serum.
Ff een vraagje tussendoor:
Bij qyan begon het dus gewoon als een natte plek.
Eerst alleen zalf mee gekregen, maar het bleef jeuken.
Uiteindelijk naar een weekendarts gegaan omdat het door het krabbelen helemaal open lag.
Misschien een domme vraag (ik weet het, domme vragen bestaan niet, maar toch :mrgreen: , maar bij qyan bloedde het dus verschrikkelijk, het bloed lag door het huis heen.
Misschien toch geen hotspot geweest en dat er ook iets anders mee heeft gespeeld.
qyan

Daisy@ schreef:Ik scheer het helemaal kaal. Behandel het met Thee Tree Oil. Heb ook dermocortcreme gehad, maar al die hormonentroep ben ik niet echt gek op.

Spike heeft het af en toe. Ik laat hem dan juist zwemmen in zout water. Zuivert en door het zout droogt het goed in. Zwemmen wordt juist afgeraden. Maar mijn ervaring is dat het in zout water juist positief werkt.
Zwemmen in zout water mag juist wel :wink: Alleen niet in sloten en meren enzo.
Daisy@
Zeer actief

Precies ja. Ik zwem zowiezo als het erg warm is in zoet water.
Maar ja, wij zijn ook verwend hier met de Grevelingen en de zee vlakbij.
Zout water werkt altijd goed voor wondjes, bij mens en dier. :ok:
mercedes2803
Zeer actief

Nou nou...wat een trammalant....dat scheren!!!! :N:
Ik ben er nog moe van hahahaha

Maar goed...ik dus toch maar betadine shampoo opgehaald en calendula zalf.
Ik zou dat plekje wel even kaalscheren...
Niet dus he?!
Van zijn lang zal zijn leven niet.
Dus samen met mijn vriend in de weer...
Wat een rothaar dat hondenhaar...je krijgt het zowat niet weg met een scheermesje!!!
Na een dikke 5 minuten worstelen hadden we hem eindelijk onder en Robin lag bovenop hem....na 10 minuten was hij er flauw van (gelukkig waren we toen ook net klaar) en stormde hij overeind...we hielden hem met zijn tweeen niet meer en meneer stootte ook nog het bakje water om op de vloerbedekking...grommmm!
Ja...we hadden het eerst wel in de keuken geprobeerd maar meneer wilde niet liggen op het laminaat...dus toch maar naar de huiskamer...

Ondertussen dikke spierpijn en zere botten....toch de keuken in waar ik het kale plekje schoongemaakt heb met wattenschijfjes in de betadineshampoo gedoopt...
Het werd hartstikke mooi schoon!
Tot slot droogmaken met een theedoek en toen de calendula zalf erop...

Na een half uurtje zag het er al veel beter uit!!! Joepie!
zoals het er nu naar uitziet kan het met een dag of wat wel over zijn.
Gelukkig heeft hij er geen jeuk aan en was het nog een lichte vorm...

Ik kan je wel vertellen dat een bijtwond van een andere hond beter en makkelijker te verzorgen is!
Dit komt behoorlijk nauwkeurig en omdat het zich zo snel kan uitbreiden moet je heel consequent zijn in het smeren!
Wat een werk...maar goed...ik ben allang blij dat het nu beter gaat!

Omdat hij erg zielig doet heb ik er geen foto van gemaakt...ik zou ook niet weten hoe ik dat in mijn uppie doen moet...met Robin kan wel, maar we willen Rimpel ook niet onnodig plagen..
De plakjes gebraden gehakt en boterhamworst zijn niet aan te slepen hahahahah!

Maar goed...het gaat weer helemaal goedkomen in ieder geval!
qyan

Daisy@ schreef:Precies ja. Ik zwem zowiezo als het erg warm is in zoet water.
ik neem aan dat jebedoelt dat je in zout water zwemt als het erg warm is :mrgreen:
wij zijn ook verwend hoor wat dat betreft, hier ligt scheveningen ook op 12 minuten rijden
qyan

Nou, wij vonden het ook erg lastig scheren hoor dat hondenhaar!
Inderdaad wel ff mee bezig geweest.
Fijn dat de plek mee lijkt te vallen.
Hoop dat ie er snel vanaf is :ok:
mercedes2803
Zeer actief

qyan schreef:Nou, wij vonden het ook erg lastig scheren hoor dat hondenhaar!
Inderdaad wel ff mee bezig geweest.
Fijn dat de plek mee lijkt te vallen.
Hoop dat ie er snel vanaf is :ok:
ikke ook :lol1:
Ik hou jullie op de hoogte!
Daisy@
Zeer actief

qyan schreef:
Daisy@ schreef:Precies ja. Ik zwem zowiezo als het erg warm is in zoet water.
ik neem aan dat jebedoelt dat je in zout water zwemt als het erg warm is :mrgreen:
wij zijn ook verwend hoor wat dat betreft, hier ligt scheveningen ook op 12 minuten rijden
Oeps, groot foutje. Ik bedoel idd zout water. Zoet komen ze niet in als het warm is.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Als je een plek wilt scheren, knip dan eerst de haren zo veel mogelijk weg. Dat scheert n.l. makkelijker. Of gebruik een tondeuse :wink:
Wij knippen zelf de vacht gewoon zo kort mogelijk af, stoppels is geen ramp want die ontstaan evengoed wel als de vacht weer aangroeid. En super netjes hoeft in dit geval ook even niet, het moet functioneel zijn.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

qyan schreef:
Sjiel schreef:Een hotspot is vochtig omdat er wondvocht(serum) uitloopt, de huid is zodanig beschadigd dat er geen bloed uitloopt maar wel serum.
Uiteindelijk naar een weekendarts gegaan omdat het door het krabbelen helemaal open lag.
Misschien een domme vraag (ik weet het, domme vragen bestaan niet, maar toch :mrgreen: , maar bij qyan bloedde het dus verschrikkelijk, het bloed lag door het huis heen.
Misschien toch geen hotspot geweest en dat er ook iets anders mee heeft gespeeld.
Een hotspot kan je natuurlijk als je maar doorzet wel aan het bloeden krijgen ( en Qyan is een doorzettertje toch?). Hotspot is meer de naam voor een bepaald soort dermatitis plek met een specifiek uiterlijk: rood vochtig, geen haar. Het is een secundaire "wond" veroorzaakt door likken, bijten, krabben. DAt likken/bijten/krabben komt door dat de primaire oorzaak (vlooienbeet bv) ontzettend jeukt. Kan ook in 5-10 minuten van nix aan de hand naar een grote hotspot.
weg gehaald zit een virus in
Sjiel
Zeer actief

En scheren zou ik met een tondeuze doen, zelfs voor OK wordt er met een tondeuze geschoren :19:
qyan

Sjiel schreef:En scheren zou ik met een tondeuze doen, zelfs voor OK wordt er met een tondeuze geschoren :19:
Moet je natuurlijk wel een tondeuze bij de hand hebben :wink:
qyan

Sjiel schreef:
qyan schreef:
Een hotspot kan je natuurlijk als je maar doorzet wel aan het bloeden krijgen ( en Qyan is een doorzettertje toch?). Hotspot is meer de naam voor een bepaald soort dermatitis plek met een specifiek uiterlijk: rood vochtig, geen haar. Het is een secundaire "wond" veroorzaakt door likken, bijten, krabben. DAt likken/bijten/krabben komt door dat de primaire oorzaak (vlooienbeet bv) ontzettend jeukt. Kan ook in 5-10 minuten van nix aan de hand naar een grote hotspot.
Qyan heeft wel aardig door gezet ja, ondanks dat we geprobeerd hebben de hele dag goed op te letten dat hij er niet aan zat. Vreselijk mislukt dus met alleen het zalfje.
Maar bedankt voor het antwoord, ik snap het nu beter :ok:
mercedes2803
Zeer actief

Ziet er goed uit he?

(foto's kkloppen niet)

Helemaal droog...niet vurig en hij heeft er geen jeuk van gehad...
Ik denk dat we heel erg op tijd waren en het een lichte hotspot was...Het scheelt dat Rimpel kortharig is en je alles direct ziet! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”