Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondjes uit het oerwoud

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Roelfien schreef:Gewoon voor de beeldvorming, Marc, is dat type hondje waar jij het over hebt overeenkomstig met dit ras of aanverwante rassen?

En ja, die ziektes en voeding kan ik me iets bij voorstellen dat daar struikelblokken in zitten of anders gezegd, uitdagingen.
Yep, zulk soort hondjes bedoel ik dan. Wat kleinere aangepaste aparte hondjes die er al eeuwen zijn. Grotere rassen en honden van heftiger type is niet weggelegd voor mij.

Juist klein, verfijnd en primitief spreekt me aan.

Maargoed, vergeet niet dat dit allemaal een brainstorm is gebaseerd op een programma op tv. Er is nog niets concreets aan alleen vind ik het wel heel mooi om over na te denken en wie weet komt het er zelfs een keer van.

Laten we zeggen, ik ben er toe in staat :mrgreen:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nee, dat snap ik hoor, maar het is gewoon leuk om er over na te denken.
Er komt zoveel bij kijken, er zijn zoveel linkjes te leggen naar allerhande zaken die dan van belang zijn dat er nog heel veel uit te zoeken is, lijkt me. Maar dat is juist interessant.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
laeken
Zeer actief

marian* schreef:
MARC_S schreef: Jeetje, dat zegt het dametje met 1 hond van het ras met zo ongeveer elke oogkwaal en hartkwaal die een hond kan krijgen :19:
Ik weet dat je me niet moet, maar die antipathie door laten schemeren door te reageren zonder te lezen doet jezelf tekort.
En dat zegt een zichzelf bioloog noemend persoon die zegt ook nog een en ander van honden af te weten?
Je rassenkennis is wat de Drentsche Patrijshond betreft in elk geval beneden peil.En hoe kun je weten of ik jou al dan niet mag als ik het zelf niet eens weet aangezien ik je niet ken?
Omdat je eerst Maxcola heette en we al 1000 keer in conflict zijn geweest misschien? :denken:

Of ben jij iemand anders dan? Met honden die er verrekt veel op lijken. :19:

Ik ben nu eenmaal bioloog staat op het papiertje dat ik binnenkort krijg, daar kan ik niks aan doen :19:

De Drentse patrijs van mijn onderbuurvrouw heeft PRA, de van mijn opa had verkleefde darmen en de hond van een collega heeft botkanker, allemaal Drentse patrijsen. Men raadt met klem aan de honden te testen op heup- en oogafwijkingen en ook honden met epilepsie uit te sluiten voor de fok.
Volgens mij komt er ook nog een vorm van agressie voor maar daar weet ik het fijne niet van.

Waarom kan het niet gewoon on-topic?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik ken een meisje met twee hondjes, die ze een aantal jaar geleden heeft meegenomen vanuit Afrika uit een plaatselijk dorpje in de bushbush.
Het zijn zeer oorspronkelijke hondjes met een sterk jachtinstinkt en vrij onafhankelijk. Ik vind ze erg oorspronkelijk in hun gedrag, wat ze boeiend, maar ook moeilijk maakt. Alleen thuis zijn konden ze niet en dus heeft zij een luik gemaakt naar de tuin toe met een megahoge schutting er omheen. Dat ging dus wel okee, al braken ze ook nog veelvuldig uit.
Grappig is te melden dat allebei deze hondjes wel konden communiceren met Laika en dus ook met haar overweg konden. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

MARC_S schreef: Jeetje, dat zegt het dametje met 1 hond van het ras met zo ongeveer elke oogkwaal en hartkwaal die een hond kan krijgen :19:

Waarom kan het niet gewoon on-topic?[/quote]

Om het bovenstaande misschien?
Dat de Drenten die jij kent toevallig die kwalen hadden zegt me niks.PRA komt inderdaad voor en honden die dat hebben worden ook uitgesloten.
Botkanker en darmverklevingen zullen inderdaad ook weleens voorkomen ja,maar niet in de mate die jij er van maakt.
Alle honden die binnen verenigingsverband voor de fok gebruikt worden worden op allerlei zaken getest;dat met klem aanraden kun je dus vervangen door verplicht.
Je rassenkennis wat de Drent betreft is dus beneden peil.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
laeken
Zeer actief

marian* schreef:
Waarom kan het niet gewoon on-topic?
Om het bovenstaande misschien?
Dat de Drenten die jij kent toevallig die kwalen hadden zegt me niks.PRA komt inderdaad voor en honden die dat hebben worden ook uitgesloten.
Botkanker en darmverklevingen zullen inderdaad ook weleens voorkomen ja,maar niet in de mate die jij er van maakt.
Alle honden die binnen verenigingsverband voor de fok gebruikt worden worden op allerlei zaken getest;dat met klem aanraden kun je dus vervangen door verplicht.
Je rassenkennis wat de Drent betreft is dus beneden peil.
Laat zitten joh! Alsof ik dat zomaar out of the blue zei zonder dat jij wat gezegd hebt :roll:

Nu even compleet dan:
marian* schreef:
Senta schreef:Ik lees vol verbazing deze discussie. Er is helemaal niemand die tegen Marc zijn onzalige plan in opstand komt.

Ik dacht dat men hier op dit forum zo tegen deze manier van honden vermeerderen was. :19:
Je hebt volkomen gelijk.
Ik vind het hele idee zo belachelijk dat ik het niet ernstig kan nemen en dus tot nu toe niet gereageerd heb.

Wat jij kleine dingetjes noemt zoals 8 jaar een blinde hond of een gezond opgeleid jachthondje van mijn opa, dat daar na 2 zware operaties aan verkleefde darmen dood moest gaan is niet mijn probleem.

Voor mij wegen die dingen zwaarder in mijn motivatie of iets een gezond ras is of niet. Voor mij is de Drent geen gezond ras aangezien ik persoonlijk meerdere zieke honden heb gekend. Zoveel heb ik er niet gekend hoor :wink:

Het ging om het oerhondje dat dan door mijn toedoen in 5 jaar in een ras zou veranderen dat helemaal naar de kl*te ging zoals je dat mooi zei :ok:
Laatst gewijzigd door laeken op 16 mei 2005 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Een leuk boek voor geïnteresseerden is:

De hond zijn oorsprong en wilde verwanten van K. Senglaubnog wel te vinden bij de Slechte [laatst lag er nog 1]
daar staan ook artikelen in over de oerwoudhondjes.

Welke volken wat voor hondjes hadden en waarvoor ze gebruikt werden.
De invloed van de Europeanden die naar die ondoordringbare gebieden reisden..b.v de Spaanse conquistadors die zelf honden bij zich hadden,honden importeerden enz enz.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

ien schreef:Een leuk boek voor geïnteresseerden is:

De hond zijn oorsprong en wilde verwanten van K. Senglaubnog wel te vinden bij de Slechte [laatst lag er nog 1]

De invloed van de Europeanden die naar die ondoordringbare gebieden reisden..b.v de Spaanse conquistadors die zelf honden bij zich hadden,honden importeerden enz enz.
Klinkt goed, zal deze week eens naar de sleghte gaan, heb toch wat leesvoer nodig voor in Spanje :ok:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

MARC_S schreef:

Klinkt goed, zal deze week eens naar de sleghte gaan, heb toch wat leesvoer nodig voor in Spanje :ok:
Even off-topic hoor. Als er toevallig nog twee liggen, wil je er dan ook eentje voor mij meenemen? :ok:
laeken
Zeer actief

Wil de hond schreef:
MARC_S schreef:

Even off-topic hoor. Als er toevallig nog twee liggen, wil je er dan ook eentje voor mij meenemen? :ok:
Tuurlijk! :ok:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

MARC_S schreef:Tuurlijk! :ok:
Fijn!

Nu ik toch bezig ben, als je toevalligtoevallig nog een boek, willekeurig welk, van Erik Zimen tegenkomt, ook al is het in het duits, dan die ook graag. Ik betaal ze je gewoon hoor. :wink:
marian*
Erelid
Contacteer:

MARC_S schreef: Alsof ik dat zomaar out of the blue zei zonder dat jij wat gezegd hebt :roll:
Dat heb je me nergens horen beweren toch?
Ik wil alleen zeggen dat als een paar honden van één ras een bepaald iets hebben dat niet wil zeggen dat dat wijd verbreid door een ras zit.Zoals die darmverklevingen bijvoorbeeld.
Het ging om het oerhondje dat dan door mijn toedoen in 5 jaar in een ras zou veranderen dat helemaal naar de kl*te ging zoals je dat mooi zei [/qoute]
Hier verwar je mij met Senta,maar ik ben het daar wel mee eens.
Om weer ontopic te komen:
MARC_S schreef: Je neemt een reutje en teefje mee en kijkt wat voor gedrag die hondjes in Nederland vertonen.

Het lijkt me zo'n leuk idee. :19:

Je wilt dus wel degelijk gewoon honden uit hun eigen leefomgeving plukken en kijken wat er hier van terecht komt.
Ik blijf het een onzinnig experiment vinden.
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Het klinkt interessant Marc, maar wat is precies je vraagstelling of verwachting van een dergelijk onderzoek? Verwacht je dat deze honden qua gedrag 'makkelijker' zijn dan de gemiddelde rashond? Of verwacht je andere specifieke gedragskenmerken?
Ook vraag ik me af hoe je de gedragsobservaties wilt gaan doen bij evt. puppies. Wil je dat door de eigenaars/verzorgers laten doen? Dan zit je er mee dat je de hondjes alleen kunt onderbrengen bij mensen die getraind zijn in het observeren van gedrag. Bovendien loop je dan naar mijn idee, meer nog dan bij mensen met een wetenschappelijke opleiding, de kans op self fullfilling prophecies. Ik zie bij mijn studenten niet anders dan dat ze vaak zien wat ze verwachten en de dingen die niet in het plaatje passen ook niet zien.
En wat als het inderdaad een haast ideaal huishondenras zou blijken te zijn?
Ik begrijp dat het voorlopig een gedachtenexperiment is, maar ben wel nieuwsgierig of je ook al over je onderzoeksopzet hebt nagedacht.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
laeken
Zeer actief

marian* schreef:
MARC_S schreef: Je neemt een reutje en teefje mee en kijkt wat voor gedrag die hondjes in Nederland vertonen.

Het lijkt me zo'n leuk idee. :19:

Je wilt dus wel degelijk gewoon honden uit hun eigen leefomgeving plukken en kijken wat er hier van terecht komt.
Yep, dat is het plan ja. Precies zoals er bij de Drentse patrijs hondjes naar gezinnen zijn gegaan en daar als huishondjes zijn gaan leven. Zo uit de kennel van de jager geplukt en gekeken wat er dan van terecht kwam.

Je gaat er toch wel in mee dat dat weinig verschil maakt of niet? Er is ook weinig verschil met Buck, de boerboel, recht uit zonnig Africa van een enorm landgoed geplukt. In ieder geval zijn voorouders.

Of de chihuahua, recht uit Mexico geplukt, de naakthond van Jip, idem. De akita van Nieve, plop uit Japan geplukt (de voorouders dan natuurlijk).

Als je tegen plukken bent staan in NL alleen de Saarloos, Drent, stabij, smous, hollandse herder en wetterhoun tot je beschikking. Markiesje ook nog en de kooiker niet te vergeten. :idea:

Vrijwel alle rassen zijn geplukt uit het land van herkomst :wink:

Een zwerfhond uit zonnig Spanje die als pup naar NL is gekomen is net zo geplukt als een pup van 6-7 weken die ik meeneem uit een wildernis in Borneo om maar wat te noemen.

Het gaat heus niet om volwassen hondjes die ik ga vangen en meenemen naar een flatje. Als ik geen ruimte heb en geen tijd komt er zowiezo niets van dit plan. ALS ik al zoiets zal doen :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Belle schreef:Het klinkt interessant Marc, maar wat is precies je vraagstelling of verwachting van een dergelijk onderzoek? Verwacht je dat deze honden qua gedrag 'makkelijker' zijn dan de gemiddelde rashond? Of verwacht je andere specifieke gedragskenmerken?
Ook vraag ik me af hoe je de gedragsobservaties wilt gaan doen bij evt. puppies. Wil je dat door de eigenaars/verzorgers laten doen? Dan zit je er mee dat je de hondjes alleen kunt onderbrengen bij mensen die getraind zijn in het observeren van gedrag. Bovendien loop je dan naar mijn idee, meer nog dan bij mensen met een wetenschappelijke opleiding, de kans op self fullfilling prophecies. Ik zie bij mijn studenten niet anders dan dat ze vaak zien wat ze verwachten en de dingen die niet in het plaatje passen ook niet zien.
En wat als het inderdaad een haast ideaal huishondenras zou blijken te zijn?
Ik begrijp dat het voorlopig een gedachtenexperiment is, maar ben wel nieuwsgierig of je ook al over je onderzoeksopzet hebt nagedacht.
Daar zou je pas over kunnen nadenken als je eerst die honden hebt geobserveerd in hun eigen omgeving. Voorlopig heb ik er nog nooit een gezien in het echt :mrgreen:
Onderzoek zou ook meer gericht kunnen zijn op bloedonderzoek, bestuderen van gedragingen in de vorm van zaken die je niet ziet bij "normale rassen", bijhouden van groei en ontwikkeling van de pups. Wanneer lopen, wanneer ogen open, groeicurves.

Wanneer loops, hoevaak loops etc. Het gebit, de botten, de vacht, welke vacht, hoe vaak in de rui etc etc.

Als het een ideaal huishondenras blijkt heb ik geluk, want dan heb ik 2 hele leuke hondjes :ok: Zijn ze erg moeilijk dan komt er uiteraard geen nestje zonder dat er een aantal zeer gemotiveerde liefhebbers zou zijn in mijn kennissenkring.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

marian* schreef:Je wilt dus wel degelijk gewoon honden uit hun eigen leefomgeving plukken en kijken wat er hier van terecht komt.
gebeurd dat in prinicpe ook al niet met pups uit het buitenland (zwerfhonden etc.) die worden ook zo in een gezin geplaatst en uit hun natuurlijk omgeving weggehaald.
Elke pup ook van elke fokker wordt uit hun omgeving weggehaald of is jouw hond bij jou geboren?
Als je de mensen er nauwkeurig voor uitzoekt, ALS je al aan pups begint (want eerst zullen de honden die hij meeneemt volwassen moeten worden :wink: ), zie ik nog steeds het probleem niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

malinois schreef:
marian* schreef:Je wilt dus wel degelijk gewoon honden uit hun eigen leefomgeving plukken en kijken wat er hier van terecht komt.
gebeurd dat in prinicpe ook al niet met pups uit het buitenland (zwerfhonden etc.) die worden ook zo in een gezin geplaatst en uit hun natuurlijk omgeving weggehaald.
Elke pup ook van elke fokker wordt uit hun omgeving weggehaald of is jouw hond bij jou geboren?
Als je de mensen er nauwkeurig voor uitzoekt, ALS je al aan pups begint (want eerst zullen de honden die hij meeneemt volwassen moeten worden :wink: ), zie ik nog steeds het probleem niet.
Tja appels zijn lekker en peren ook. Ik vind het nogal een verschil of je een (wilde) hond uit het oerwoud haalt en in Nijmegen neerzet of dat je een hond bij de fokker haalt of een hond uit Spanje die ook ooit eens contact gehad met mensen.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het gaat om honden die gewoon bij mensen leven.
Dit is wat Marc schrijft:
een nest pups te zoeken waarvan de ouders en pups zelf 100% lijken op de lokale hondjes die door primitieve mensen nog steeds gebruikt worden voor jacht en als erfhondjes.
En daar bedoelt hij volgens mij gewoon een nestje wat bij mensen ligt mee.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Senta schreef:Tja appels zijn lekker en peren ook. Ik vind het nogal een verschil of je een (wilde) hond uit het oerwoud haalt en in Nijmegen neerzet of dat je een hond bij de fokker haalt of een hond uit Spanje die ook ooit eens contact gehad met mensen.
Dat is inderdaad net zoiets met als kanttekening dat die honden (dingo's) geen tamme honden zijn. Een dingo is een soort van wild dier, de hondjes die ik bedoel zijn wel volledig gedomesticeerd en leven altijd in huizen en dorpen van mensen. Huisdieren dus
Met een dingo zou ik zoiets nooit doen, puur omdat ik geen dingo in huis wil. Een zwart mager afrikaans jachthondje dat lekker mee rent naast de fiets, goed mag lopen in de tuin en in huis en samen met andere honden huishond cq werkhond mag zijn is in mijn ogen een prima gelukkig hondje.
lezen! :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Senta
Zeer actief

Roelfien schreef:Het gaat om honden die gewoon bij mensen leven.
Dit is wat Marc schrijft:
een nest pups te zoeken waarvan de ouders en pups zelf 100% lijken op de lokale hondjes die door primitieve mensen nog steeds gebruikt worden voor jacht en als erfhondjes.
En daar bedoelt hij volgens mij gewoon een nestje wat bij mensen ligt mee.
Volgens zijn eigen berichtje wil hij
Stel dat ik over een jaar of 5-6 naar Azie ga en daar ver het oerwoud in trek
en
Dus mij lijkt het wel wat om een "onverwant" reu- en teefpupje van 6-7 weken te zoeken daar in het oerwoud om vervolgens eens te kijken wat het wordt
Dus tenzij die mensen ook ver in het oerwoud leven, haalt hij ze uit de wildernis
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Senta
Zeer actief

malinois schreef:
Senta schreef:Tja appels zijn lekker en peren ook. Ik vind het nogal een verschil of je een (wilde) hond uit het oerwoud haalt en in Nijmegen neerzet of dat je een hond bij de fokker haalt of een hond uit Spanje die ook ooit eens contact gehad met mensen.
Dat is inderdaad net zoiets met als kanttekening dat die honden (dingo's) geen tamme honden zijn. Een dingo is een soort van wild dier, de hondjes die ik bedoel zijn wel volledig gedomesticeerd en leven altijd in huizen en dorpen van mensen. Huisdieren dus
Met een dingo zou ik zoiets nooit doen, puur omdat ik geen dingo in huis wil. Een zwart mager afrikaans jachthondje dat lekker mee rent naast de fiets, goed mag lopen in de tuin en in huis en samen met andere honden huishond cq werkhond mag zijn is in mijn ogen een prima gelukkig hondje.
lezen! :wink:
volgens mij reageerde ik helemaal niet op jouw dingo verhaal :denken:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Senta schreef:Dus tenzij die mensen ook ver in het oerwoud leven, haalt hij ze uit de wildernis
hebben ze je ingevroren en opgewekt ofzo? Natuurlijk leven er hele volksstammen in bossen, in woestijnen, midden tussen de wilde dieren etc. etc. etc. Nooit opgevallen als je eens een programmatje bekijkt op NGC? :roll:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

je kunt echt niet lezen he...
nog een poging dan:
de hondjes die ik bedoel zijn wel volledig gedomesticeerd en leven altijd in huizen en dorpen van mensen. Huisdieren dus
Afbeelding
Senta
Zeer actief

malinois schreef:
Senta schreef:Dus tenzij die mensen ook ver in het oerwoud leven, haalt hij ze uit de wildernis
hebben ze je ingevroren en opgewekt ofzo? Natuurlijk leven er hele volksstammen in bossen, in woestijnen, midden tussen de wilde dieren etc. etc. etc. Nooit opgevallen als je eens een programmatje bekijkt op NGC? :roll:
Ik heb geen NGC op de tv zitten. En nee op die eerste stomme vraag.

Maar die mensen hebben vast geen erfje waar ze heel leuk hondjes houden.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Senta
Zeer actief

malinois schreef:je kunt echt niet lezen he...
nog een poging dan:
de hondjes die ik bedoel zijn wel volledig gedomesticeerd en leven altijd in huizen en dorpen van mensen. Huisdieren dus
Tja dat bedenkt hij pas op pagina 4, voor die tijd waren het nog honden die hij ver in het oerwoud zou gaan zoeken. Zijn onderzoeksopzet veranderd wel drastisch in een paar pagina's.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
laeken
Zeer actief

Re: Hondjes uit het oerwoud

Berichtje 1 :ok: waarmee ik de topic gestart ben.
MARC_S schreef:In mijn ogen zijn ze nl makkelijk (ze binden ze daar gewoon op hun rug tijdens het wandelen :eek: , kinderen zeulen ermee, kippen en kuikens lopen over die honden en iedereen kan aankomen zonder gebeten te worden. Hondjes die bijten, vervelend zijn of kippen doodmaken hebben niet echt kans op een lang leven.
Door natuurlijke selectie en langdurige lijnteelt in die dorpen zijn in mijn ogen heel unieke hondjes ontstaan.

Zover ik weet wordt daar nog niet echt wat mee gedaan, terwijl dat de directe lijn van de eerste honden zou moeten zijn.
Ik ga natuurlijk geen wilde honden meenemen naar Nederland, ik ben niet gek :mrgreen:
Ik hou helemaal niet van het meenemen van dieren die goed en in het wild leven hoewel ik met verwilderde honden eigenlijk ook geen probleem heb. Dat zou dan honden betreffen die verwilderd zijn en dus feitelijk gewoon een hond, zoals ook een mechelse herder kan verwilderen in die omstandigheden. De pups daarvan kunnen indien gevangen en sociaal gemaakt weer gewoon mechelse herder zijn natuurlijk.

Als je dacht dat ik wilde dieren ging vangen om mee te nemen naar nijmegen kan ik je verontwaardiging enigszins voorstellen, daar zou ik natuurlijk ook niet achter staan.

Maar de hondjes die voor een hutje liggen aan een touwtje dan wel los tussen de kinderen en de varkentjes en kipjes en die lekker met de baasjes door het bos trekken zijn in mijn ogen net zo blij bij mij, mits met 6-7 weken meegenomen natuurlijk. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Senta schreef:
malinois schreef:je kunt echt niet lezen he...
nog een poging dan:
Tja dat bedenkt hij pas op pagina 4, voor die tijd waren het nog honden die hij ver in het oerwoud zou gaan zoeken. Zijn onderzoeksopzet veranderd wel drastisch in een paar pagina's.
Je hebt er wel zin in he? Als ik al onduidelijk was in mijn formulering wat ik niet zo zie (zie vorig bericht met qoute van 1e bericht!) dan vind ik nog dat je rustig van me aan mag nemen dat ik bedoel wat ik bedoel. :19:

Als ik al niet kan zeggen wat ik bedoel met wat ik schrijf dan wordt het wel erg vaag niet?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kan het nu weer gewoon gaan over wat ik schrijf en waar we het over hebben ipv een doorzichtige antipathie van bepaalde personen?
Afbeelding
Senta
Zeer actief

MARC_S schreef:Kan het nu weer gewoon gaan over wat ik schrijf en waar we het over hebben ipv een doorzichtige antipathie van bepaalde personen?
Ik ken je niet eens, ik heb helemaal geen antipathie jegens welke forummer dan ook.

Ik zie in je eigen beridhtje dan toch wel twee grote tegenstellingen staan en jij gebruikt dan ook alleen dat wat jou blijkbaar uitkomt. Je zegt nl zelf dat je ver het oerwoud intrekt (zie mijn eerdere quote) en dat je opzoek gaat naar hondjes die lijken op de hondjes zoals die bij de lokale bevolking rondlopen.

Ik vind het best dat je van mening veranderd, maar geef dat dan ook toe. Verder vind ik je hele idee over dit experiment nog steed erg ondoordacht, maar ok je wil er nog over nadenken.

Ik hoop alleen dat je ook echt heel goed over de opzet nadenkt anders heeft je hele werk, waar toch veel geld en tijd in gaat zitten totaal geen enkele wetenschappelijke waarde, maar dat hoef ik jou als bioloog waarschijnlijk niet te vertellen.

Waar ik wel nog heel nieuwsgierig naar ben is hoeveel tijd je eventueel gaat uittrekken voor de bestudering van de honden ter plaatse. Dat lijkt mij nl. ook heel erg interessant. Ik denk dat een dergelijk onderzoek de droom is van veel ethologen.

Mocht je er aan beginnen hoop ik dat je ooit e resultaten publiceert.
Ik ben er overigens nog steeds op tegen om die honden hierheen te halen. :neenee:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
marian*
Erelid
Contacteer:

MARC_S schreef:
Yep, dat is het plan ja. Precies zoals er bij de Drentse patrijs hondjes naar gezinnen zijn gegaan en daar als huishondjes zijn gaan leven. Zo uit de kennel van de jager geplukt en gekeken wat er dan van terecht kwam.

Je gaat er toch wel in mee dat dat weinig verschil maakt of niet? Er is ook weinig verschil met Buck, de boerboel, recht uit zonnig Africa van een enorm landgoed geplukt. In ieder geval zijn voorouders.

Of de chihuahua, recht uit Mexico geplukt, de naakthond van Jip, idem. De akita van Nieve, plop uit Japan geplukt (de voorouders dan natuurlijk).
Er is wat de Drent en zijn verwanten nogal een verschil tussen wat jij wilt doen en wat er met deze rassen in een ver verleden is gebeurd;ze stammen namelijk af van de Spanjoelen die langzamerhand met o.a. Spanjaarden naar het noorden zijn gekomen.Dus niks van de éne op de andere dag verkast of vanuit de kennel van een jager in een huis geplaatst.
Als je tegen plukken bent staan in NL alleen de Saarloos, Drent, stabij, smous, hollandse herder en wetterhoun tot je beschikking. Markiesje ook nog en de kooiker niet te vergeten. :idea:
Bij deze rassen doet men niet anders.
Vrijwel alle rassen zijn geplukt uit het land van herkomst :wink:

Klopt.
Alleen heeft Leendert Saarloos "geplukt" bij de wolven volgens mij.
Een zwerfhond uit zonnig Spanje die als pup naar NL is gekomen is net zo geplukt als een pup van 6-7 weken die ik meeneem uit een wildernis in Borneo om maar wat te noemen.
Ook een zwerfhond uit het zonnige Spanje,Griekenland of weet ik veel welk ander land hier plaatsen geeft vaak problemen.Ik ben het daar dus ook niet altijd mee eens.
Het gaat heus niet om volwassen hondjes die ik ga vangen en meenemen naar een flatje. Als ik geen ruimte heb en geen tijd komt er zowiezo niets van dit plan. ALS ik al zoiets zal doen :ok:
Hehe,gelukkig :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”