Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ElleboogDysplasie en het herstel na een operatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

dusk
Actief

ElleboogDysplasie en het herstel na een operatie

Ongelezen bericht door dusk »

Beste mensen...

Gezien er best veel honden onlangs zijn en worden geholpen aan ED/LPC enz. leek het mij wel nuttig om hier even een topic over te openen. Ik merk dat er namelijk best veel interesse is naar het onderwerp als het gaat om een operatie en om medicatie en pijnstilling.

Ik hoop dat iedereen hier met zijn vragen hierover terecht zal komen en dat deze hier ook beantwoord zullen worden :wink:

------------------------------- mijn vraag: -------------------------
Rocky (onze hond :mrgreen: ) is nu 8 weken geleden geopereerd aan ED en zal nooit meer echt lekker en normaal kunnen lopen daar de artrose al in een te ver stadium was. De operatie en alle rampetam eromheen heeft ons +_ €1250 gekost voor 1 poot. De andere poot heeft hij ook ED maar gelukkig niet zo erg. De Orthopeed raadde ons aan na een lange periode van rust ( wij nemen 3 maanden voor onszelf na de operatie, hebben we beloten ) pas wat langere wandelingen te maken waarbij de hond los mag. Merk je dat hij dan toch gaat manken na zo'n wandeling dan is het raadzaam om je hond Rymadyl (pijnstilling) te geven. Hij raadde dan bijv aan om een dag voor de wandeling en 2 dagen na de wandeling je hond rymadyl te geven.(Dit is opzich een goeie oplossing als we de hond een dagje naar het strand mee zouden nemen later)

Volgens de orthopeed werkte dit pijnstillend middeltje niet alleen tegen de pijn maar scheen het ook de slijtage/artrose om de een of andere reden tegen te gaan.

Is dit waar? Zo ja dan lijkt het me geen slecht idee om dit te halen bij de DierenArts.
Afbeelding
Gast

Re: ElleboogDysplasie en het herstel na een operatie

Ongelezen bericht door Gast »

dusk schreef:Hij raadde dan bijv aan om een dag voor de wandeling en 2 dagen na de wandeling je hond rymadyl te geven.(Dit is opzich een goeie oplossing als we de hond een dagje naar het strand mee zouden nemen later)
Ik heb er heel veel respect voor dat jullie ondanks andere financiele prioriteiten het geld hebben opgehoest voor de operatie van Rocky. Ik vraag me alleen af wat voor leven een hond heeft als hij niet normaal kan lopen? Als mijn hond voor en na de wandeling pijnstilling nodig zou hebben zou ik hem laten inslapen. Inslapen is niet erg voor een hond, niet kunnen lopen en altijd pijn wel.
dusk
Actief

Ongelezen bericht door dusk »

Ja maar met de pijnstilling kan hij wel extra genieten zonder de pijn erbij... En daarnaast loopt rocky niet meer mank omdat hij pijn heeft denk ik maar omdat er een stukje uit zijn spaakbeen is gezaagd waardoor zijn pootje iets korter is geworden.
Afbeelding
Gast

dusk schreef:Ja maar met de pijnstilling kan hij wel extra genieten zonder de pijn erbij... En daarnaast loopt rocky niet meer mank omdat hij pijn heeft denk ik maar omdat er een stukje uit zijn spaakbeen is gezaagd waardoor zijn pootje iets korter is geworden.
Maar dan nog. Je moet je afvragen of het voor jullie leuk is dat Rocky leeft of dat het voor Rocky fijn is dat hij leeft. Hij heeft in mijn ogen geen hondwaardig bestaan.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik zou niet zo snel de conclusie trekken dat hij nooit normaal kan lopen.
Onze Kaya is ook geopereerd aan ED en had/heeft ook flinke artrose aan beide voorpoten.

Inmiddels zijn we 1,5 jaar na de operatie en Kaya doet bijna alles wat een gewone hond ook doet. Sowieso dagelijkse wandelingen van bij elkaar zo'n 2 a 3 uur totaal.
Het enige wat ik probeer te minimaliseren is het rennen achter een bal en stok aan, al is dat haar lust en haar leven. Ik doe het wel, maar beperk dit heel duidelijk.
Verder laat ik haar veel zwemmen voor de spieropbouw.

Rimadyl heb ik altijd in huis, maar geef ik zelden. Ik wil haar zo lang mogelijk zonder medicijnen houden. Toevallig had ze vorige week echt last met het opstaan en heb ik haar 3 dagen Rimadyl en rust gegeven.

Ik probeer het nu weer met een voedingssupplement (Glucobest) weer wat beter te krijgen. Andere voedingssupplementen zijn bv Primeval of Glucosamine/chondroitine van De Groene Os.

Dat Kaya straks met een jaar of 7 waarschijnlijk slecht op zal kunnen staan, dat realiseer ik me. Maar zolang ze kan, mag ze van mij hond zijn en zolang mogelijk zonder pijnstilling.

Dus trek nog niet te snel je conclusie dat je hond straks niks meer kan. Misschien valt het in de praktijk reuze mee en zijn er slechts wat kleine aanpassingen nodig. De Rimadyl zou ik zeker niet op voorhand geven, maar alleen als je merkt dat je hond werkelijk pijn heeft (manken, moeilijk opstaan).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Hier nog een lpc klantje!

Zara is geopereerd toen ze 4mnd was, 800 euro!!
Na vier weken liep ze weer als een kievit, nu is ze twee en heeft nergens last meer van :ok:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
donna
Zeer actief

Ongelezen bericht door donna »

sypke schreef:
dusk schreef:Hij raadde dan bijv aan om een dag voor de wandeling en 2 dagen na de wandeling je hond rymadyl te geven.(Dit is opzich een goeie oplossing als we de hond een dagje naar het strand mee zouden nemen later)
Ik heb er heel veel respect voor dat jullie ondanks andere financiele prioriteiten het geld hebben opgehoest voor de operatie van Rocky. Ik vraag me alleen af wat voor leven een hond heeft als hij niet normaal kan lopen? Als mijn hond voor en na de wandeling pijnstilling nodig zou hebben zou ik hem laten inslapen. Inslapen is niet erg voor een hond, niet kunnen lopen en altijd pijn wel.
Ik vind dat je dr nog al makkelijk over denkt,inslapen bedoel ik!Mijn hond is 5 maand geleden geopereerd aan ED in beide voorpoten.Na 3 maand veel rust en aan de riem en langzaam het loopschema opgebouwd te hebben heb ik haar onder toezicht weer afentoe los laten lopen.Een stiekeme sprint heb ik hierbij niet altijd kunnen voorkomen.Ze heeft veel gezwommen vanaf het moment dat haar behanelend arts hiet toestemming voor gaf,2 keer per week in een speciaal bad.Verder krijgt ze voedingssuplementen en krijgt ze fysiotherapie,1 keer per week.Ze is de laatste 2 weken van April van de pijnstillers af geweest maar ik merkte dat ze hier niet goed op reageerde,pijn en ze werd depressief...had nergens zin in.Ze krijgt nu vanaf vrijdag weer de volle dosis pijnstilling en zaterdag had ik al weer een compleet andere hond.Vrolijk,speels,uitdagend...Ze heeft er weer zin in!Ik heb besloten om haar niet meer van de pijnstillers te halen.Een hond die het goed doet op pijnmedicatie hoeft toch niet dood??Wie weet als ik over een half jaar de pijnstillers nog eens voorzichtig afbouw gaat het goed...dat is toch het proberen waard?en als ze in de tussentijd lol heeft met behulp van pijnstillers dan zie ik hier geen kwaad in.
'K heb liever nog een paar jaar een hond die alles kan en mag en er lol in heeft dan nog jaren een hond met pijn of helemaal geen hond!
Gast

donna schreef: Ik vind dat je dr nog al makkelijk over denkt,inslapen bedoel ik!
Ik denk niet makkelijk over inslapen. Maar ik vind wel dat je goed moet nadenken wat voor leven een hond heeft die de dagen voor en na een wandeling pijnstillers moet gebruiken.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

dusk schreef:Volgens de orthopeed werkte dit pijnstillend middeltje niet alleen tegen de pijn maar scheen het ook de slijtage/artrose om de een of andere reden tegen te gaan.
Pijnstillers zoals je die zelf in huis mag hebben behoren tot de NSAID's, Non Steroid Anti Inflamatory Drugs, niet steroide onstekingsremmers.
Bij beschadiging van weefsel komen er bepaalde stoffen vrij (weefselhormonen) die ervoor zorgen dat er ontsteking ontstaat (rood, pijnlijk, zwelling, "warmte"). NSAID's grijpen op een bepaald punt van dit proces in waardoor ontsteking voorkomen of verminderd wordt.
weg gehaald zit een virus in
gerda en senna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door gerda en senna »

Een hond die voor en na de wandeling pijnstillers krijgt heeft een pijnloos leven. Mensen die ziek zijn en dan medicijnen krijgen en daardoor pijnloos leven denken toch ook niet aan de dood : :denken:

gerda
Gast

gerda en senna schreef:Een hond die voor en na de wandeling pijnstillers krijgt heeft een pijnloos leven. Mensen die ziek zijn en dan medicijnen krijgen en daardoor pijnloos leven denken toch ook niet aan de dood [/size]: :denken:
Ik vind dat er een heel groot verschil is tussen honden en mensen. Honden leven voor hun dagelijkse wandelingen. Ik kan me ook prima op andere manieren amuseren. Een hond die niet normaal en pijnvrij kan lopen vind ik echt helemaal niets.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

dusk schreef:Ja maar met de pijnstilling kan hij wel extra genieten zonder de pijn erbij... En daarnaast loopt rocky niet meer mank omdat hij pijn heeft denk ik maar omdat er een stukje uit zijn spaakbeen is gezaagd waardoor zijn pootje iets korter is geworden.
Hoi,

Iedere hond die mank loopt, heeft pijn.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Ik zou niet zo snel de conclusie trekken dat hij nooit normaal kan lopen.
Onze Kaya is ook geopereerd aan ED en had/heeft ook flinke artrose aan beide voorpoten.
Hoi,

Ik ben het helemaal met Caroline eens. Onze Lana is 7 jaar geleden ook geopereerd aan ED in beide ellebogen. Zij heeft extreme arthrose ontwikkeld in beide ellebogen, maar met continue pijnstilling (sinds 2,5 jaar) en daarnaast voedingssupplementen, fysiotherapie en ortho-manuele therapie zijn we 7 jaar verder (Lana is inmiddels acht jaar) en loopt Lana iedere dag nog de lange boswandeling met veel plezier mee.
Gast

Scooby schreef: Iedere hond die mank loopt, heeft pijn.
Dat denk ik ook. Natuurlijk kun je die pijn onderdrukken met pijnstillers, maar ik zou dat zelf nooit op permanente basis doen voor mijn honden.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Stang schreef:Ik zou niet zo snel de conclusie trekken dat hij nooit normaal kan lopen.
Hoi,

Ik ben het helemaal met Caroline eens. Onze Lana is 7 jaar geleden ook geopereerd aan ED in beide ellebogen. Zij heeft extreme arthrose ontwikkeld in beide ellebogen, maar met continue pijnstilling (sinds 2,5 jaar) en daarnaast voedingssupplementen, fysiotherapie en ortho-manuele therapie zijn we 7 jaar verder (Lana is inmiddels acht jaar) en loopt Lana iedere dag nog de lange boswandeling met veel plezier mee.
Wat geef jij aan Lana voor voedingssupplement?
En stap jij nu over op de Glucobest? Ik ben benieuwd of het werkt; kan het nu heel goed uittesten omdat Kaya moeilijk opstaat de laatste week. Loopt ze eenmaal een minuutje dan loopt ze prima. Hopelijk krijg ik het een dezer dagen binnen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Dat Kaya straks met een jaar of 7 waarschijnlijk slecht op zal kunnen staan, dat realiseer ik me. Maar zolang ze kan, mag ze van mij hond zijn en zolang mogelijk zonder pijnstilling.
Hoi Caroline,

Lana is nu acht jaar en heeft nog nooit problemen gehad met opstaan. Wel krijgt ze sinds 2,5 jaar continue pijnstilling (op een lage dosering), maar dat is meer voor het lopen dan voor het opstaan.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:Ik vind dat er een heel groot verschil is tussen honden en mensen. Honden leven voor hun dagelijkse wandelingen. Ik kan me ook prima op andere manieren amuseren. Een hond die niet normaal en pijnvrij kan lopen vind ik echt helemaal niets.
Hoi,

Wat een rare gedachtengang. Onze Lana krijgt sinds 2,5 jaar continue pijnstilling, in verband met de zware arthrose in haar ellebogen na l.p.a. en l.p.c. operaties aan beide ellebogen, zeven jaar geleden. Met die pijnstilling is ze net zo´n hond als iedere andere hond. Ze rent, ze speelt en ze loopt iedere dag de lange wandelingen in het bos mee. Als je ziet hoeveel levenslust er in Lana zit dan denk je echt niet na over inslapen, hoor. Ondanks de pijnstilling. Wat maken die paar pilletjes op een dag dan uit? Ze heeft er nog steeds een heerlijk leven door.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
Scooby schreef: Iedere hond die mank loopt, heeft pijn.
Dat denk ik ook. Natuurlijk kun je die pijn onderdrukken met pijnstillers, maar ik zou dat zelf nooit op permanente basis doen voor mijn honden.
Hoi,

Waarom niet? Als je hond daarmee pijnvrij door het leven gaat, wat maakt het dan uit?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Stang schreef:Dat Kaya straks met een jaar of 7 waarschijnlijk slecht op zal kunnen staan, dat realiseer ik me. Maar zolang ze kan, mag ze van mij hond zijn en zolang mogelijk zonder pijnstilling.
Hoi Caroline,

Lana is nu acht jaar en heeft nog nooit problemen gehad met opstaan. Wel krijgt ze sinds 2,5 jaar continue pijnstilling (op een lage dosering), maar dat is meer voor het lopen dan voor het opstaan.
Bij Kaya is het opstaan (op het moment tenminste) het probleem. Als ze eenmaal een minuutje loopt, dan gaat het prima.

Op de vorige pagina, onderaan, had ik je nog een vraag gesteld (gemist denk ik?). Wat geef jij Lana voor voedingssupplement en stap jij nu over op Glucobest of ben je al overgestapt? Ik krijg het hopelijk deze week binnen en ben heel benieuwd ernaar.
Afbeelding
A good dog never dies...

Gast

Scooby schreef: Waarom niet? Als je hond daarmee pijnvrij door het leven gaat, wat maakt het dan uit?
Ik vind het moeilijk uit te leggen waarom ik daar zo'n moeite mee heb. Ik vind het ontzettend kunstmatig en niet bij een hond passen. Ik zou ook geen insuline spuiten of een chemokuur laten doen bij mijn honden. Ik vind dat er veel te veel gedokterd wordt met huisdieren. In die zin denk ik misschien makkelijker over inslapen dan veel andere forumleden. Ik denk natuurlijk niet dat het makkelijk is om je hond in te laten slapen maar ik denk wel dat het in veel gevallen een betere keuze is dan een lange medische lijdensweg. Honden begrijpen dat niet. Je kunt je hond niet uitleggen dat hij eerst lange tijd veel pijn heeft, dan lange tijd nog een beetje pijn en niks meer mag om daarna een heel beperkt leven te hebben.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Wat geef jij aan Lana voor voedingssupplement?
En stap jij nu over op de Glucobest? Ik ben benieuwd of het werkt; kan het nu heel goed uittesten omdat Kaya moeilijk opstaat de laatste week. Loopt ze eenmaal een minuutje dan loopt ze prima. Hopelijk krijg ik het een dezer dagen binnen.
Hoi Caroline,

Lana krijgt Artholuxyl C. Daar durf ik eigenlijk niet meer vanaf te stappen, eerlijk gezegd. Ik heb inmiddels de afgelopen zeven jaar verschillende voedingssupplementen geprobeerd (Glucobest, Canoflex, Fortiflex, enz.), maar toch ging ze dan altijd achteruit, naar mijn idee omdat ik de Arthroluxyl gestopt had. Nu krijgt ze inmiddels weer bijna twee jaar achter elkaar Arthroluxyl en het gaat heel goed met haar. Ik durf er daarom (op haar leeftijd) ook niet meer vanaf te stappen, ondanks dat ik er van overtuigd ben dat de Glucubest erg goed is.
Wil je me laten weten hoe Kaya het op de Glucobest gaat doen?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Op de vorige pagina, onderaan, had ik je nog een vraag gesteld (gemist denk ik?). Wat geef jij Lana voor voedingssupplement en stap jij nu over op Glucobest of ben je al overgestapt? Ik krijg het hopelijk deze week binnen en ben heel benieuwd ernaar.
Hoi Caroline,

Ik had al antwoord gegeven. Je bent te snel. :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
Scooby schreef: Waarom niet? Als je hond daarmee pijnvrij door het leven gaat, wat maakt het dan uit?
Ik vind het moeilijk uit te leggen waarom ik daar zo'n moeite mee heb. Ik vind het ontzettend kunstmatig en niet bij een hond passen. Ik zou ook geen insuline spuiten of een chemokuur laten doen bij mijn honden. Ik vind dat er veel te veel gedokterd wordt met huisdieren. In die zin denk ik misschien makkelijker over inslapen dan veel andere forumleden. Ik denk natuurlijk niet dat het makkelijk is om je hond in te laten slapen maar ik denk wel dat het in veel gevallen een betere keuze is dan een lange medische lijdensweg. Honden begrijpen dat niet. Je kunt je hond niet uitleggen dat hij eerst lange tijd veel pijn heeft, dan lange tijd nog een beetje pijn en niks meer mag om daarna een heel beperkt leven te hebben.
Met het beperkt leven ben ik grotendeels wel met je eens. Als ik zou merken dat Kaya echt niet meer kan doen wat ze leuk vindt zonder pijn, dan zou ik zeker ernstig overwegen haar in te laten slapen.
Maar als ze met pijnstilling gewoon (bijna) alles kunnen doen, dan zou ik absoluut pijnstilling geven. Bij Kaya probeer ik het zo lang mogelijk uit te stellen aangezien elk medicijn wat langdurig wordt gegeven natuurlijk op de nieren en lever gaat werken.
Maar is het tzt nodig dan krijgt ook zij dagelijks pijnstilling, net zolang tot ik merk dat ze toch pijn heeft en dan zal het helaas afgelopen zijn (moge het nog heeeeeeeeeeel lang duren alsjeblieft!)
Afbeelding
A good dog never dies...

gerda en senna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door gerda en senna »

als een hond uitleeft naar de volgende wandelingen, hoe leeft een hond dan op bijv. een boederij-erf??? :denken: Die komen meestal niet van het erf af......Ik ben er niet voor als een hond kanker heeft en dat je dan met chemo de hond een paar weken langer laat leven maar dit gaat niet over een paar weken maar over een paar jaar en als mijn hond dan met pijnstillers zonder pijn langer kan laten leven, zou ik dat doen.

gerda en een poot van senna
Afbeelding

groetjes gerda en een poot van senna
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Stang schreef:Wat geef jij aan Lana voor voedingssupplement?
Hoi Caroline,

Lana krijgt Artholuxyl C. Daar durf ik eigenlijk niet meer vanaf te stappen, eerlijk gezegd. Ik heb inmiddels de afgelopen zeven jaar verschillende voedingssupplementen geprobeerd (Glucobest, Canoflex, Fortiflex, enz.), maar toch ging ze dan altijd achteruit, naar mijn idee omdat ik de Arthroluxyl gestopt had. Nu krijgt ze inmiddels weer bijna twee jaar achter elkaar Arthroluxyl en het gaat heel goed met haar. Ik durf er daarom (op haar leeftijd) ook niet meer vanaf te stappen, ondanks dat ik er van overtuigd ben dat de Glucubest erg goed is.
Wil je me laten weten hoe Kaya het op de Glucobest gaat doen?
Ja zeker laat ik het je weten :ok: Omdat ze de laatste week moeilijker opstaat, zal ik hopelijk het verschil merken.
Eerder had ze nergens last van, dus kon ik met de Primeval geen verschil bemerken.

Sorry dat ik te snel was :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
Hoi,

Heb je zelf al eens een hond gehad met medische problemen?
Ik ben het met je eens dat er grenzen zijn. Een hond moet bovenal hond kunnen zijn, maar jij schertst het wel heel zwart-wit.
Onze Lana heeft geen medische lijdensweg. Ze is wel geopereerd (meerdere malen zelfs: beide ellebogen, twee maal een maagtorsie en een gescheurde kruisband) en natuurlijk hoort daar een revalidatie periode bij. (De ene langer dan de andere), maar ze heeft absoluut geen lange tijd veel pijn gehad na haar operaties. Die pijn had ze er duidelijk vóór.
De laatste 2,5 jaar is de arthrose in haar ellebogen zo zwaar geworden dat ze daar continue pijnstilling voor nodig heeft, maar met die pijnstilling lijdt zij geen leven met beperkingen, hoor. Ze rent, ze speelt, ze ravot, ze loopt 1-1.5 uur mee in het bos, ik train GenG2 met haar, dus ik denk niet dat je kunt spreken van een beperkt leven? Waarom zou je er niet voor kiezen om een hond die nog zo van het leven kan genieten en nog zo mee kan doen een lage(!) dosering pijnstilling te geven zodat het leven ook inderdaad zo kan zijn als ik hierboven beschrijf?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Met het beperkt leven ben ik grotendeels wel met je eens. Als ik zou merken dat Kaya echt niet meer kan doen wat ze leuk vindt zonder pijn, dan zou ik zeker ernstig overwegen haar in te laten slapen.
Maar als ze met pijnstilling gewoon (bijna) alles kunnen doen, dan zou ik absoluut pijnstilling geven. Bij Kaya probeer ik het zo lang mogelijk uit te stellen aangezien elk medicijn wat langdurig wordt gegeven natuurlijk op de nieren en lever gaat werken.
Maar is het tzt nodig dan krijgt ook zij dagelijks pijnstilling, net zolang tot ik merk dat ze toch pijn heeft en dan zal het helaas afgelopen zijn (moge het nog heeeeeeeeeeel lang duren alsjeblieft!)
Hoi Caroline,

Inderdaad, zo denken wij er dus exact over met onze Lana.
Gast

Scooby schreef: Heb je zelf al eens een hond gehad met medische problemen?
Nee niet echt. Sypke had vorige jaar vage achterhandklachten. Bleken twee onschuldige dingen te zijn (peesontsteking en geirriteerde anaalklieren). Toen nog niet bekend was wat het was en ze duidelijk pijn had en zich niet goed voelde heb ik wel veel nagedacht over wat ik zou doen als haar klachten bv door zware HD of iets onoplosbaars in de rug of het bekken veroorzaakt werd.
donna
Zeer actief

Ongelezen bericht door donna »

Scooby schreef:
Stang schreef:Met het beperkt leven ben ik grotendeels wel met je eens. Als ik zou merken dat Kaya echt niet meer kan doen wat ze leuk vindt zonder pijn, dan zou ik zeker ernstig overwegen haar in te laten slapen.
Hoi Caroline,

Inderdaad, zo denken wij er dus exact over met onze Lana.
Wij ook!!!
Een verder kerngezonde hond gun je toch dr plezier van het leven ook al is het met een beetje hulp?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
Scooby schreef: Heb je zelf al eens een hond gehad met medische problemen?
Nee niet echt. Sypke had vorige jaar vage achterhandklachten. Bleken twee onschuldige dingen te zijn (peesontsteking en geirriteerde anaalklieren). Toen nog niet bekend was wat het was en ze duidelijk pijn had en zich niet goed voelde heb ik wel veel nagedacht over wat ik zou doen als haar klachten bv door zware HD of iets onoplosbaars in de rug of het bekken veroorzaakt werd.
Ja oke, als het iets echt onoplosbaars is en de hond heeft continu pijn, dan 'moet' je stoppen.
Maar een hond met artrose kan over het algemeen op pijnstilling nog heel goed leven. Gewoon wandelen, zwemmen en vaak ook rennen en gek doen. Als dit mogelijk is met pijnstilling, waarom niet dan? De hond geniet gewoon nog en wij ook van onze beestjes.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”