Bovendien is de vraag vaak 'hoe lang zit jouw hond elke dag alleen', en ik vroeg me meer af wat voor mensen een acceptabele tijd is om een hond een aantal dagen per week alleen thuis te laten, mits de hond echt goed alleen kan zijn. Het lijkt me namelijk voor een hond die totaal flipt als hij alleen is erger om elke dag 30 min. alleen te zijn, dan het is is voor een hond die prima alleen kan zijn om bijv. 6 uur alleen te zijn.
Ik zat hier weer even aan te denken omdat ik laatst in het bos een discussie volgde tussen mensen waarvan de ene kant vond dat een hond alleen maar even alleen moet zijn als de baas bijv. boodschappen gaat doen, en de andere vond dat een hond best een aantal dagen 8 uur alleen kon zijn, want er moet ook brood op de plank! Twee extremen dus, waar ikzelf een beetje tussenin zit. (Na jaren 'wennen' met Moos, want in het begin voelde ik me al schuldig als ik een half uurtje weg was, terwijl Moos amper zijn kop optilde als ik weer terug kwam.....)
Een aantal dagen in de week 8 uur vind ik erg lang; aan de andere kant denk ik dat, als de hond daarvoor lekker een uur wordt uitgelaten, en er tussendoor ook nog een tijd met hem op uitgetrokken wordt (door hetzij een uitlaatservice, hetzij een lieve buuv.), het wel te doen zou moeten zijn, mits de hond ook gewoon los in huis kan lopen. Niet voor 5 dagen in de week, maar voor 2 of 3....
Ik heb ook weleens met iemand gesproken wiens hond sloopte, dus zat hij vaak 6 uur of langer in de bench. Da's ook wel weer een ander uiterste