Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

alleen zijn.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

alleen zijn.

Ongelezen bericht door Moos »

Ik weet dat hier wel vaker topics over geweest zijn, maar dat was alweer een tijdje geleden, en ondertussen zijn er ook weer veel nieuwe leden bijgekomen :wink:
Bovendien is de vraag vaak 'hoe lang zit jouw hond elke dag alleen', en ik vroeg me meer af wat voor mensen een acceptabele tijd is om een hond een aantal dagen per week alleen thuis te laten, mits de hond echt goed alleen kan zijn. Het lijkt me namelijk voor een hond die totaal flipt als hij alleen is erger om elke dag 30 min. alleen te zijn, dan het is is voor een hond die prima alleen kan zijn om bijv. 6 uur alleen te zijn.

Ik zat hier weer even aan te denken omdat ik laatst in het bos een discussie volgde tussen mensen waarvan de ene kant vond dat een hond alleen maar even alleen moet zijn als de baas bijv. boodschappen gaat doen, en de andere vond dat een hond best een aantal dagen 8 uur alleen kon zijn, want er moet ook brood op de plank! Twee extremen dus, waar ikzelf een beetje tussenin zit. (Na jaren 'wennen' met Moos, want in het begin voelde ik me al schuldig als ik een half uurtje weg was, terwijl Moos amper zijn kop optilde als ik weer terug kwam.....)
Een aantal dagen in de week 8 uur vind ik erg lang; aan de andere kant denk ik dat, als de hond daarvoor lekker een uur wordt uitgelaten, en er tussendoor ook nog een tijd met hem op uitgetrokken wordt (door hetzij een uitlaatservice, hetzij een lieve buuv.), het wel te doen zou moeten zijn, mits de hond ook gewoon los in huis kan lopen. Niet voor 5 dagen in de week, maar voor 2 of 3....
Ik heb ook weleens met iemand gesproken wiens hond sloopte, dus zat hij vaak 6 uur of langer in de bench. Da's ook wel weer een ander uiterste :roll:
Laatst gewijzigd door Moos op 17 apr 2005 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni zit normaal elke ochtend 3 uurtjes alleen thuis. Ze heeft er totaal geen problemen mee, want ze zeurt als we er nog zijn dat ze al op de gang wil liggen :mrgreen:

ik heb Nanni 1x 8 uur alleen gelaten, dat was 's avonds. Ik kon niet tussendoor naar huis, omdat ik in limburg zat. Ook wordt ze normaal ook niet uitgelaten.

Gister heeft Nanni 6 uurtjes alleen gezeten, dit omdat ik het weekend alleen thuis ben en ik moest werken.

Ik vind 3 uurtjes prima voor haar! Nanni kan met gemak 8 uur alleen thuis zijn hoor, maar ik doe dat gewoon niet graag.

Verschil is denk ik ook dat Nanni 9 jaar is en dus veel slaapt
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk dat het inderdaad erg aan het karakter van de hond ligt.

Met Nouschka werkte ik ook 8 uur per dag. Ik liet haar wel tussen de middag uit, maar verder zat ze dus alleen.
Zij kon dat op zich echt prima hoor, maar zelf zou ik daar nooit meer voor kiezen nu ik zie hoe anders het is om meer tijd met je honden door te brengen en lekker iedere dag uitgebreid te wandelen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nu zijn ze nog niet heel veel alleen. Zolang ik nog bezig ben met omscholen is dat 3x per week zo'n 5 uur, op dit moment ligt de omscholing alweer een maand of 2 stil door omstandigheden bij de onderwijsinstelling en dus zijn ze eigenlijk helemaal niet alleen. Alleen als ik boodschappen ga doen of bij mijn ouders op visite ga.
Als ik klaar ben met school en weer werk kan gaan zoeken is het afwachten. Gelukkig kunnen ze beide heel goed alleen zijn en zullen mijn ouders wel bereid zijn ze tussen de middag uit te laten als ik dat zelf niet zou kunnen. Maar ik hoop een baan lekker in de buurt te vinden, of nog idealer een baan waarbij ik gedeeltelijk thuis zou kunnen werken.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Bono is weinig alleen. Nu zelfs ietsje meer dan vroeger. Vroeger was mijn man thuis, als ik werkte en omgekeerd. Nu moet ik soms een poosje de deur uit en is er niemand thuis. Gelukkig kan hij heel goed tegen alleen zijn.
bobientje
Actief

Ongelezen bericht door bobientje »

ik werk om het weekend. als ik het weeknd hen gewerkt dan werk ik 1 dag in de week. als ik het weekend vrij ben geweest dan 2 dagen.
bobbie is die dagen door de week dan 5 uur alleen en dat gaat prima..
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Een algemene regel kun je daar niet voor geven denk ik. Voor mijn hond zou 6 uur alleen veel te lang zijn. Ze is nog geen maanden en ze is niet gemakkelijk met alleen zijn. Dat zou dus niet kunnen. Of misschien kan ik beter zeggen dat ik het niet zou willen. Ik denk dat ze zich onnderhand wel zou schikken, mits ze niet opgesloten in een bench zit.

Als de hond lang alleen moet hij wel wat mogelijkheden hebben om zich te vermaken en wat ruimte. Het geval waar jij het over hebt, vind ik dus echt niet kunnen.

Ik ken wel diverse wat oudere honden die af en toe eens een uur of 8 alleen zijn. Af en toe vind ik wat anders dan 5 dagen in de week 8 uur lang. Ik ga er nu van uit dat mijn hond op den duur wel een dag alleen kan zijn, maar het zal nauwelijks voorkomen. Als het regelmatig zou voorkomen zou ik een oppas inschakelen (die de hond een uur lekker meeneemt op een wandeling) of een hondenuitlaatdienst.

Twee honden alleen vind ik ook nog heel anders dan een hond alleen. Ik had een buurvrouw met twee honden die door het kattenluik de tuin in konden en die konden gemakkelijk een hele dag alleen zijn. Amuseerden zich ook prima in de tuin. Dat zou mijn hond ook kunnen op die manier.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef: Twee honden alleen vind ik ook nog heel anders dan een hond alleen. Ik had een buurvrouw met twee honden die door het kattenluik de tuin in konden en die konden gemakkelijk een hele dag alleen zijn. Amuseerden zich ook prima in de tuin. Dat zou mijn hond ook kunnen op die manier.

Anne
Dat is ook een van de (vele) redenen waarom Saar er hier bij is gekomen, omdat ik weet dat ik in de toekomst waarschijnlijk wel een aantal keer in de maand een hele dag weg zal zijn.
Ik heb geen tuin, maar mijn moeder komt dan tussendoor om ze lekker uit te laten.
Moos kan prima alleen zijn, en zou dat ook wel kunnen zonder Saar, maar ik vind het een veel prettiger idee dat ze elkaar hebben als ik weg ben.
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Het ligt naast aan je hond, ook erg aan jezelf. Ik heb een erg groot schuldgevoel als Doerak alleen thuis is. Extreem. Dat is niet goed, ik kan niet eens plezierig op een verjaardag zitten zonder er steeds aan te denken dat Doerak alleen zit, ook als ik verder de hele dag bij hem ben geweest.
Doerak is eigenlijk bijna nooit meer alleen; op de 4 dagen dat ik werk gaat hij de hele dag naar de dagopvang....hij speelt daar de hele dag met een vast roedeltje honden. Hij kan buiten spelen, liggen of snuffelen, binnen spelen, liggen of snuffelen.....hij kan eigenlijk de hele dag doen waar hij zin in heeft. Er staan ook banken waar hij vaak uitgebreid op ligt.
In het weekend ben ik natuurlijk weleens weg, maar nooit een hele dag. Als ik langer dan 4 uur weg ben zonder Doerak dan gaat hij meestal naar mijn ouders.
Ik werk er overigens aan om me minder schuldig te voelen als ik een keer weg ben zonder hem, want het slaat nergens op. :wink:
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

O ja....ik vind een halve dag eigenlijk wel het maximale....als je maar 1 hond hebt in elk geval.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ze kunnen hier ook prima bijv. 8 uur alleen thuis zijn maar ik wil dat niet.
En het komt ook vrijwel niet voor.
Als we boodschappen doen zijn ze een uurtje alleen maar altijd per 2 samen.
Familie hebben wij hier niet wonen dus verjaardagen etc hebben we niet om naar toe te moeten.
Verder tsja, ik ben graag tussen m'n hondjes en wil ook altijd snel weer naar huis, wij zijn dus vrijwel ook altijd thuis.
M_J
nieuw lid

Ongelezen bericht door M_J »

Ik denk dat het echt per hond verschillend is hoe lang de hond alleen kan zijn.

Ik heb met een hond die veel alleen is niet zoveel medelijden. Mits er veel tijd voor de rest aan de hond wordt besteedt.

Mij is altijd geleerd: een hond die veel alleen is kan gelukkiger zijn als een hond waarbij altijd iemand thuis is. Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit.
Nu zal dit natuurlijk niet altijd opgaan, maar ik kan me prima in deze stelling vinden. Een hond heeft immers niets aan een baasje die de hele dag op de bank hangt, en geen aandacht aan de hond besteed.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

M_J schreef: Een hond heeft immers niets aan een baasje die de hele dag op de bank hangt, en geen aandacht aan de hond besteed.
Dat is wel een uiterste, maar het is voor een hond wel prettig als zijn roedel bij elkaar is. Hier is meestal iemand thuis overdag, maar ik denk niet dat er heel veel meer tijd aan de hond wordt besteed dan bij mensen die werken en voldoende tijd voor de hond uittrekken.

Ze voelt zich wel prettiger als ze aan mijn voeten ligt als ik zit te computeren dan als ze alleen in huis is. Waarmee ik dus absoluut niet wil zeggen dat je altijd thuis moet zijn voor de hond. Maar de hond zou dat wel het leukste vinden, ook al besteed je gedurende een deel van de dag weinig aandacht aan hem.

Anne
diana1
nieuw lid

Ongelezen bericht door diana1 »

Het probleem is dat je vaak niet te kiezen hebt. Toen ik mij hond (Yorkshire Terriër) in huis haalde, woonde ik nog bij mijn ouders. Eigenlijk heb ik hem daarvan gekregen. Ceasar was bijna nooit alleen thuis. Een jaar later verhuisde ik naar mijn eigen appartementje en overdag ging mijn hond naar mijn ouders.
Nu 14 jaar later is de situatie heel anders, mijn moeder verblijft in een verzorgingstehuis en ik moet gaan werken. In belgië is de situatie voor de meeste mensen zo, heel de dag werken en soms lang van huis. Zeker als alleenstaande kan je niet zomaar thuisblijven. Ik denk dat men in Nederland meer deeltijds gaat werken of thuisblijvend is. Verbeter mij maar als ik er naast zit, zo leer ik nog iets bij.
Nu heeft mijn hond wel al een leeftijd waarop hij veel slaapt en elke dag krijgt hij zijn wandeling.
Ik vraag mij soms af hoe andere mensen dat doen, zoveel mensen hebben een hond en gaan werken. Uitlaatdienst, oppasdienst daar hoor je hier niet veel van, tenzij in de steden. Dus die honden zitten ook een ganse dag alleen.
Mijn hond kan vrij rondlopen in het appartement en kan buiten op het balkon.
Vroeger toen hij nog klein was, had ik een cavia en mijn hond kon zeer lang naast zijn kooi zitten. Misschien moet ik overwegen om terug een cavia te nemen.

Groetjes en een knuffel van 'Ceasar'
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik werk speciaal voor de honden halve dagen, dus langer dan een uurtje of 4 a 5 zijn ze niet alleen. Ze kunnen het wel, maar ik wil het niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Bij Utah is het heel verschillen .
De ene week wat minder dan weer wat langer.
Mijn uiterste is ook zo,n 5 a 6 uur.
En dan moet het ook maar zo af en toe zijn
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Doordeweek zitten ze hier overdag 'alleen' met z'n vieren. Tussen de middag kom ik een uur thuis om ze uit te laten. 1 hond zou ik nooit zo lang alleen laten zitten, maar met meerdere honden vind ik het niet zo erg. Verder gaat bijna al m'n vrije tijd naar de honden. Elke avond een boswandeling en 's weekends 2x per dag naar het bos. Volgens mij vinden ze het ook allemaal best, maar ze dan dan ook al 8,9 en 10 jaar oud.
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Hier zitten ze nooit langer dan een halve dag alleen, als het zo mocht zijn dat we een keer een dag weg moeten, dan gaan ze naar mijn vader, die vindt dat heel gezellig, en de honden vinden het heerlijk bij hem, ze gaan dan vaak mee uit :mrgreen:
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Chatterbox schreef:Doordeweek zitten ze hier overdag 'alleen' met z'n vieren. Tussen de middag kom ik een uur thuis om ze uit te laten. 1 hond zou ik nooit zo lang alleen laten zitten, maar met meerdere honden vind ik het niet zo erg. Verder gaat bijna al m'n vrije tijd naar de honden. Elke avond een boswandeling en 's weekends 2x per dag naar het bos. Volgens mij vinden ze het ook allemaal best, maar ze dan dan ook al 8,9 en 10 jaar oud.
ach , ze hebben elkaar ja wel .
Lekker knus bij elkaar liggen
Afbeelding
Jorda
Actief

werken

Ongelezen bericht door Jorda »

Toen ik mijn eerste hond kocht deed ik dat samen met mijn ex en er was bijna altijd wel een van ons thuis. Toen Dena 8 maanden oud was zijn wij uit elkaar gegaan en ik wilde Dena echt niet wegdoen. Dena zat dus elke dag 8 uur alleen thuis en ik werkte vol onregelmatig. Maar ik deed wel heel erg veel met haar zodat ze lekker moe was als ik wegging. Als ik had gewerkt ging ik in mijn vrije tijd niet weg zonder haar. Een jaar geleden ben ik ziek geworden en ik heb er een tweede hond bijgenomen. Ik werk nu wel weer, maar dan 5 uur op een dag (ik ben dus ongeveer 6 uur van huis.) Ik ben dus geen tegenstander van werken en een hond (of honden) hebben. Ik zal het nooit aanraden, maar ik weet dat ik goed ben voor mijn honden. Ik ga elke dag met ze naar het bos of een groot losloopgebied waar ook water is. Ik train met Dena 2x in de week flyball, 2x in de week behendigheid en loop wedstrijden met haar. Met Diesel loop ik flyball en gehoorzaamheid. Misschien ben ik niet het meeste thuis, maar ik doe wel heel veel met ze en ik weet zeker dat mijn honden zich goed voelen. Ze vermaken zich goed en ze blaffen en piepen nooit als ik wegga of weg ben. (weet ik van de buurvrouw). Ze zijn bij mij zo moe en voldaan dat ze heerlijk gaan liggen slapen.

Ik heb dit ook wel eens eerder bij andere forums gezegd: niet iedereen die werkt is per definitie slecht voor zijn honden. Ik ken hier zat mensen bij mij in de straat die de hele dag thuis zijn, een grote hond hebben en die gaan 4 keer per dag een klein rondje mee om het huis!

Greetz van Jorda.
kattekop
Actief

Ongelezen bericht door kattekop »

Luna zit twee keer per week 5,5 uur alleen in de bench. Verder werk ik thuis en dan zit ze ook wel eens alleen als ik boodschappen moet doen of een keertje ergens op bezoek ga waar ze niet mee naar toe kan. Maar ik probeer haar buiten mijn twee werkdagen haar zo min mogelijk alleen te laten. Voor ik wegga, laat ik haar altijd goed uit, zodat ze flink moe is. En ik geef haar meestal een of twee beloningsballetjes met brokjes erin zodat ze even bezig is. Het liefst zou ik haar los in huis laten, maar helaas is ze daar nog niet aan toe, dan gaat ze op pennen en zonnebrillen etc liggen kauwen.
Afbeelding
kattekop
Actief

Re: werken

Ongelezen bericht door kattekop »

Jorda schreef:Ik ga elke dag met ze naar het bos of een groot losloopgebied waar ook water is. Ik train met Dena 2x in de week flyball, 2x in de week behendigheid en loop wedstrijden met haar. Met Diesel loop ik flyball en gehoorzaamheid.
Wow het klinkt alsof jouw honden een geweldig druk en leuk leventje hebben!! :ok: Volgens mij gaat het ook meer om de kwaliteit dan om de kwantiteit, al zijn er natuurlijk grenzen aan hoe lang een hond alleen kan blijven.
Afbeelding
Jorda
Actief

kwaliteit

Ongelezen bericht door Jorda »

Ja ik denk ook dat ze een leuk leven hebben. Nu ik natuurlijk meer thuis ben, vind ik dat zelf ook fijner, maar idd het gaat vaak om de kwaliteit en niet altijd om de kwantiteit!

Greetz van Jorda.
Donja
Actief

Ongelezen bericht door Donja »

ik hoop dat ik het later zo kan regelen dat me vriend (moet ik hem eerst zien te vinden) bijv. hele dagen kan werken, en ik bijv. halve dagen voor de honden(maar als alles goed gaat kan ik later thuis werken) en als ik dan langer weg ben als ik wil, hoop ik dat ik wat kan regelen met familie/vrienden die de hond kan uitlaten. en spelletjes (bijv. kong) kunnen er ook voor zorgen dat hond zich niet verveelt.
veel liefs, en een douche van me toekomstige boxiepup!!!
smurftje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door smurftje »

Ik vind ook dat 2honden samen die in een tuin kunnen, gemakkelijk eens een dag alleen kunnen zijn, op voorwaarde dat de honden het samen leuk vinden en samen spelen.
Omdat ik nu nog hele dagen uit ga werken en mijn vriend ook, breng ik elke morgen mijn hond naar mijn schoonmoeder, daar kan ze samen met de 3 andere honden spelen en ravotten. Dit is voor mij een kleine moeite, want een hond 8u alleen laten is wel een beetje teveel... want een hond die alleen thuis is doet over het algemeen niets anders dan liggen en slapen,... of vernielen als ie het niet gewend gemaakt is , of het TE lang duurt.
We zijn nu op zoek naar een grotere woning, en dan komt er een 2e hond bij, en ga ik part-time werken, en de rest thuis in bijberoep,
Hoelang een hond alleen kan blijven hangt af van de situatie
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”