Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tt in nek of op keel plaatsen ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

zepenko schreef:
patrick* schreef: Ik ga voor de rest verder niet op jou bericht omdat je totaal het geheel niet begrijpt
wat voor hond een politiehond is bijvoorbeeld
De laatste keer dat ik het nakeek, is een politiehond ook gewoon een hond. Met dezelfde voorouders en min of meer dezelfde afstamming als een huishond. In ieder geval zijn de houdingen, gedragingen en leerprincipes niet anders dan bij een huishond.
:smile: die discussie is al 100 keer gevoerd en als je geen hond hebt die zo is kun je blaten wat je wil maar zul je het nooit weten . ik heb een tijd terug een mecheltje gehad van goede afstamming waar ook dienstwerk mee werd gedaan . is tohc een verschrikkelijke aanpassing hoor ivm een lamme huishond
patrick*
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): XMH
Contacteer:

Ongelezen bericht door patrick* »

zepenko schreef:
patrick* schreef: Ik ga voor de rest verder niet op jou bericht omdat je totaal het geheel niet begrijpt
De laatste keer dat ik het nakeek, is een politiehond ook gewoon een hond. Met dezelfde voorouders en min of meer dezelfde afstamming als een huishond. In ieder geval zijn de houdingen, gedragingen en leerprincipes niet anders dan bij een huishond.
Is het je wel eens op gevallen dat een hond die is gefokt om schapen te herden dit vaak uit nature doet :denken:
en een chiwawa dit niet zo snel zal doen :wink: .
zou dat zijn omdat er in elk ras een karakter zit dat verschild en bepaalde eigenschappen in een ras eerder naar voren komen omdat ze hiervoor zijn gefokt :denken:
maar goed jij als kenner zal dit vast wel weten,
maar de vraag is wil je het wel weten :denken:
Afbeelding
www.knpvforum.nl

Een hond is geen mens, dus behandel hem dan ook niet als een mens.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

patrick* schreef:Ik ga voor de rest verder niet op jou bericht omdat je totaal het geheel niet begrijpt
maar ik zal je een voorbeeld geven.
Mijn pup van 4 maanden oud lost op alles,
loste ook op het jutte lost nog steeds op alles maar niet meer op het jutte.
Nu vertel ik hem wel dat het daar ook moet maar lossen doet hij dus niet meer op dat jutte.
Oja koekjes vind hij echt helemaal top
maar dat jutte ruild hij zelfs niet voor eens stuk rookworst in !!

Je zal dat wel niet snappen omdat jou hond nooit die driften zal krijgen omdat die altijd ergens geremd word zoals elke huis hond :wink: .

maar kom nou niet aan met dat moet je hem leren want ik leer ze dat van af de 1 week dat ik ze heb
maar op een gegeven moment kiezen ze ervoor om het niet te doen.
waarom omdat ze veel meer driften hebben als andere honden en daarom zijn deze honden wel geschikt en 99% van de andere type honden niet.
schijnt inderdaad erg moeilijk te begrijpen te zijn dat een hond niet alles voor een worstje wil ruilen... sommige mensen WILLEN het gewoon niet begrijpen... laat ze lekker in die waan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:De laatste keer dat ik het nakeek, is een politiehond ook gewoon een hond. Met dezelfde voorouders en min of meer dezelfde afstamming als een huishond. In ieder geval zijn de houdingen, gedragingen en leerprincipes niet anders dan bij een huishond.
nee en jarenlange fok op werkdrift zal vast niet meetellen :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
scooby doo

malinois schreef:
zepenko schreef:De laatste keer dat ik het nakeek, is een politiehond ook gewoon een hond. Met dezelfde voorouders en min of meer dezelfde afstamming als een huishond. In ieder geval zijn de houdingen, gedragingen en leerprincipes niet anders dan bij een huishond.
nee joh wat maakt dat nu genen hebben tpch niks te maken met de hond zijn karakter . jarenlang fokken met angstbijters worden toch ook niet doorvererft :roll:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

scooby doo schreef:
malinois schreef:
nee joh wat maakt dat nu genen hebben tpch niks te maken met de hond zijn karakter . jarenlang fokken met angstbijters worden toch ook niet doorvererft :roll:
nee zoals ik dat hier lees heeft dat er niks mee te maken, alle honden zijn hetzelfde bepaalde raseigenschappen tellen niet mee want ze komen allemaal van de wolf... :smile2:
Afbeelding
visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door visaton »

Zoals ik in mijn eerste reactie in deze topic al melden: Je ziet hier vooral veel reacties van mensen die niet weten waar ze over praten.Vooral dat oerstomme gelul over “de natuurâ€
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

visaton schreef:
Inge schreef:Dat zeg ik ook niet :wink: :wink: Wat ik zeg is dat een hond ook op een andere manier te leren is dat ie moet komen als je hem roept dan met een tt :wink: En ik vind dat je eerst die andere manieren moet proberen. :wink:
Uiteraard…Ik heb het terug roepen geleerd door hem tegen te laten houden met een fiets.Nu zijn we met een hond bezig, die stoppen we met een net.Zolang een hond niet weet wat de oefening terug roepen is, moet je volgens mij de TT niet gebruiken.Eerst duidelijk maken dat hij/zij terug moet komen.
Precies, dat bedoel ik dus. :wink:
Wat mij dus wel tegenstaat bij de tt is het gemak waarmee sommige mensen het gebruiken. Het voorbeeld wat ik geef is namelijk niet verzonnen...het ging om een hond van nog geen 1,5 jaar oud die (dus niet in een situatie zoals het terugroepen bij de KNPV waarbij een helper in zicht is geweest maar gewoon in het "dagelijks" leven) een tt omkreeg omdat ie niet meteen terugkwam toen ie geroepen werd. Zo hoorde ik ook het advies een jonge Duitse Herder van misschien een maand of 7 oud, die terwijl hij aan de paal lag in zijn riem beet, ook maar een tt om te doen want dan was het in de riem bijten zo afgeleerd. :denken: Dat is in mijn ogen geen verstandig gebruik maar gemakzucht, en daar ben ik absoluut geen voorstander van :wink:
Zowel op de KNPV-club waar ik getraind heb als op de IPO-club waar ik nu train wordt dus niet zomaar naar een tt gegrepen. Hoogstens dreigen ze mij er 1 om te doen om alle fouten die ik maak te corrigeren :mrgreen: Grapje..... :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

visaton schreef:Uiteraard…Ik heb het terug roepen geleerd door hem tegen te laten houden met een fiets.Nu zijn we met een hond bezig, die stoppen we met een net.Zolang een hond niet weet wat de oefening terug roepen is, moet je volgens mij de TT niet gebruiken.Eerst duidelijk maken dat hij/zij terug moet komen.
Een andere manier van aanleren, mijn inziens een betere dan met zulke hulpmiddelen (fiets, net etc):

Gewoon hierkomen onder normale omstandigheden leer je al vanaf pups af aan neem ik aan. Dan (als de hond er aan toe is, en al redelijk de basis oef. van het programma begrijpt, zo rond 2 jr) kortbij de helper hond aan de lange lijn terugroepen (aan de lange lijn omdat hij nooit kan winnen door door te schieten naar de helper), als hij netjes terugkomt belonen op jouw normale manier (klopje, bijtrol, bij ons eigenlijk altijd bal), oef. langzaam uitbouwen. Oefening wordt dan uitgebouwd op je appel ipv hulpmiddelen te gebruiken.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Selena schreef:
visaton schreef:Uiteraard…Ik heb het terug roepen geleerd door hem tegen te laten houden met een fiets.Nu zijn we met een hond bezig, die stoppen we met een net.Zolang een hond niet weet wat de oefening terug roepen is, moet je volgens mij de TT niet gebruiken.Eerst duidelijk maken dat hij/zij terug moet komen.
Een andere manier van aanleren, mijn inziens een betere dan met zulke hulpmiddelen (fiets, net etc):

Gewoon hierkomen onder normale omstandigheden leer je al vanaf pups af aan neem ik aan. Dan (als de hond er aan toe is, en al redelijk de basis oef. van het programma begrijpt, zo rond 2 jr) kortbij de helper hond aan de lange lijn terugroepen (aan de lange lijn omdat hij nooit kan winnen door door te schieten naar de helper), als hij netjes terugkomt belonen op jouw normale manier (klopje, bijtrol, bij ons eigenlijk altijd bal), oef. langzaam uitbouwen. Oefening wordt dan uitgebouwd op je appel ipv hulpmiddelen te gebruiken.
gelukkig dat de meningen ook verdeeld zijn in africhtingsland! :ok:
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Ik heb ook wel eens een hond van 5 maanden met een teletac zien lopen.... :devil: Dat vind ik echt te ver gaan. Ben niet tegen het gebruik van de teletac, maar heb ook wel eens gezien dat als de hond niet wou komen het knopje gewoon een minuut ingedrukt bleef totdat de hond weer bij zijn geleider was. Dat vind ik dus verkeerd gebruik. Verder vind ik het knap als je je hond kunt africhten zonder teletac, maar sommige honden hebben het gewoon nodig. Het zijn niet standaart huishondjes die alles voor een koekje of een piepspeeltje doen. Wel vind ik dat je eerst al het andere gebruikt moet hebben voordat je overgaat op de teletac. Dat moet toch 1 van de laatste hulpmiddelen zijn.
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
visaton
Actief

Ik zie het niet als een laatste reddingsmiddel...Als je het zo noemt komt het al als een over andere onmenselijk apparaat over,iets waar de moeilijkste hond mee klein te krijgen is en dat is niet de bedoeling van de TT…Alles geprobeerd, nou dan nu de TT maar…Als je hem van het begin af aan had gebruikt had je waarschijnlijk zo’n hond een boel ellende bespaard en jezelf een hoop ergernis.
Selena
Zeer actief

little-wolf schreef:
Selena schreef:

gelukkig dat de meningen ook verdeeld zijn in africhtingsland! :ok:
Toch valt ons clubje onder de "harde" africhters :wink: .
Maar aanleerfase van deze oefening wordt bij ons zo gedaan. Moment dat de hond de oefening beheerst, en besluit NIET terug te komen (nog steeds wel controle dmv lange lijn (voor dit doel hebben we er een van 60 m.)) wordt hij gestraft/gecorrigeerd. Een hond zal altijd braaf voor zijn baas willen zijn en zijn voordeel kiezen door terug te komen, waar hij braaf is.. bij het baasje. De straf/correctie is afhankelijk van het karakter vd hond.

Visaton, hierdoor hebben wij goed terugkerende honden en nauwelijks stakingsproblemen.

visaton
Actief

Selena schreef: Visaton, hierdoor hebben wij goed terugkerende honden en nauwelijks stakingsproblemen.
Tja...Daar heb ik op het moment wel mee te maken, als de helper in zicht blijft kijkt tie om, waar ik blijf.En weer een andere hond (die het met de lange lijn geleerd is) gaat niet meer van de start af als hij die lijn aan heeft…Komt allemaal wel goed, maar ja, zo is er altijd wel wat.
Selena
Zeer actief

visaton schreef:
Selena schreef: Visaton, hierdoor hebben wij goed terugkerende honden en nauwelijks stakingsproblemen.
Tja...Daar heb ik op het moment wel mee te maken, als de helper in zicht blijft kijkt tie om, waar ik blijf.En weer een andere hond (die het met de lange lijn geleerd is) gaat niet meer van de start af als hij die lijn aan heeft…Komt allemaal wel goed, maar ja, zo is er altijd wel wat.
Doorstellen op terugroepbeeld wil hier nog weleens bij helpen.
Duidelijk en consequent blijven oefenen, "stellen" is ALTIJD weggaan en
"hier" is ALTIJD terugkomen, op het moment dat er duidelijk en consequent geoefend wordt (vanaf het begin) hoef je niet of nauwelijks te corrigeren (hoogstens 2x). Maar zowel je beloning als straf en wat je wilt in een oefening moet voor je hond duidelijk zijn/gemaakt worden.
En weer een andere hond (die het met de lange lijn geleerd is) gaat niet meer van de start af als hij die lijn aan heeft…
Waarom alleen met die oefening de lijn eraan? Als je bij alle oef. lijn erop hebt, dan heb je op elk moment controle. Op deze manier maak je, mijn inziens, de hond wijs op een verkeerde manier.

Moet er wel bij zeggen dat wij alle oefeningen op het open veld aanleren en pas heel laat de laan in gaan. Ook de keuringsklare honden gaan echt niet 3x p.w. de laan in. Alles wat hij goed op het open veld (om afstand te vergroten gaan we kruiselings over het veld stellen), kan hij ook goed van uit de laan.

malinois
Zeer actief
Contacteer:

visaton schreef:Ik zie het niet als een laatste reddingsmiddel...Als je het zo noemt komt het al als een over andere onmenselijk apparaat over,iets waar de moeilijkste hond mee klein te krijgen is en dat is niet de bedoeling van de TT…Alles geprobeerd, nou dan nu de TT maar…Als je hem van het begin af aan had gebruikt had je waarschijnlijk zo’n hond een boel ellende bespaard en jezelf een hoop ergernis.
op tijd gebruiken is denk ik beter op z'n plek, maar ik zou hem ook gebruiken als ik niets anders kon bedenken. Omdat je daarna eigenlijk niet veel meer over hebt om te corrigeren.
Afbeelding
visaton
Actief

malinois schreef:
visaton schreef:Ik zie het niet als een laatste reddingsmiddel...Als je het zo noemt komt het al als een over andere onmenselijk apparaat over,iets waar de moeilijkste hond mee klein te krijgen is en dat is niet de bedoeling van de TT…Alles geprobeerd, nou dan nu de TT maar…Als je hem van het begin af aan had gebruikt had je waarschijnlijk zo’n hond een boel ellende bespaard en jezelf een hoop ergernis.
op tijd gebruiken is denk ik beter op z'n plek, maar ik zou hem ook gebruiken als ik niets anders kon bedenken. Omdat je daarna eigenlijk niet veel meer over hebt om te corrigeren.
Ik maak hier uit op dat als jij een TT gebruikt of zou gebruiken je de hond gelijk de volle laag zou geven?En ik ben er zo wie zo al niet voor om iedere keer van manier te veranderen….Dit werkt niet, laten we dat eens proberen..ow..dat gaat ook al niet, misschien dat het zo wel gaat lukken…verdorie, zo gaat het ook al niet, doe hem nu de TT maar om en douw hem maar plat
Selena schreef:
En weer een andere hond (die het met de lange lijn geleerd is) gaat niet meer van de start af als hij die lijn aan heeft…
Waarom alleen met die oefening de lijn eraan? Als je bij alle oef. lijn erop hebt, dan heb je op elk moment controle. Op deze manier maak je, mijn inziens, de hond wijs op een verkeerde manier.
Ben ik gelijk met je eens, maar dat is ook wat ik zei van de TT.Die moet je niet aan doen op het moment dat een bepaalde oefening gaat doen.Hondje werkt altijd met een lijn aan (mijn hond ook, TT en een lijn) maar als je hem overpikt aan die “terugroeplijnâ€
malinois
Zeer actief
Contacteer:

visaton schreef:Ik maak hier uit op dat als jij een TT gebruikt of zou gebruiken je de hond gelijk de volle laag zou geven?En ik ben er zo wie zo al niet voor om iedere keer van manier te veranderen….Dit werkt niet, laten we dat eens proberen..ow..dat gaat ook al niet, misschien dat het zo wel gaat lukken…verdorie, zo gaat het ook al niet, doe hem nu de TT maar om en douw hem maar plat
Nee natuurlijk niet de volle laag want zoals ik al zei, daarna heb ik niets meer. Ik zou zeker niet elke week iets anders proberen, maar als na een aantal weken iets niet werkt, ga ik wel op zoek naar een andere manier inderdaad. Maar niet 101 methodes in een maand. Persoonlijk denk ik dat als na een half jaar 2 methodes niet zouden werken, ik de TT zou gebruiken maar ook 'normaal' dus niet vol.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Goed, we hebben al een stukje basishondegedrag gehad, maar omdat het kwartje toch niet lijkt te vallen, hier een stukje gevorderden hondengedrag:

Ooit gehoord van de heren Pavlov en Skinner? Zij hebben onderzoek gedaan naar hoe dieren leren en honden in het bijzonder. Maar wat zij ontdekte geldt voor kippen, katten, konijnen, honden, wolven, varkens en dus ook voor politiehonden.

Pavlov deed een experiment met honden, voer en een bel. Honden kwijlen als ze voer krijgen. Net voor het geven van het voer liet men een bel horen. Op een gegeven moment gingen die honden al kwijlen als ze de bel hoorden. De honden hadden het geluid van de bel gekoppeld met het krijgen van voer.
Nu kun je dit dus uitleggen met voer en een bel, maar ook met respectievelijk stroom en een willekeurige neutrale prikkel. Als de hond een stroomstoot krijgt en hij ervaart een neutrale prikkel, kan die neutrale prikkel gekoppeld worden aan het krijgen van een stroomstoot. We zijn het er toch over eens dat een stroomstoot voor de hond in ieder geval niet prettig is, dus zal die neutrale prikkel ook niet prettig worden. En omdat je maar een beperkte invloed hebt op de neutrale prikkels die de hond ervaart op het moment dat je hem een stroomstoot geeft, is het maar afwachten waar de hond die nare stroomstoot aan koppelt. Het langsfietsende kindje, die blaffende hond, die vervelende baas, het overvliegende vliegtuig, etc. etc.

Skinner heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat je een hond kunt leren om op een neutrale prikkel bepaald gedrag te vertonen als je dat gedrag beloont. Dus jij zegt zit, je hond gaat zitten en hij wordt daarvoor beloont. Die beloning (ook wel bekrachtiger) blijkt het sterkste te zijn als dat voer is (=primaire bekrachtiger). Spelletjes, stembeloningen, etc. worden pas beloningen als deze door voer bekrachtigd zijn. Dan is het ook nog zo dat het effect van de beloning na 0,5 sec nog maar 50% is. Je moet dus zo snel mogelijk na het gewenste gedrag (of liefst nog tijdens het gedrag) belonen.

En nogmaals, wat hier boven staat is onafhankelijk van het ras hond, de stamboom of wat dan ook. Tuurlijk heeft ieder ras zijn eigen kenmerken, die er door jarenlange fok zijn ingebracht en zelfs binnen een ras bestaan nog grote verschillen. Maar net zoals ze van nature allemaal 4 poten en een kop hebben, leren ze van nature ook allemaal op dezelfde manier.

Vanwege de bovenstaande redenen ben ik tegen het gebruik van een TT, in elke situatie. Maar dat geldt ook voor een prikband en een slipketting.
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

zepenko schreef:Goed, we hebben al een stukje basishondegedrag gehad, maar omdat het kwartje toch niet lijkt te vallen, hier een stukje gevorderden hondengedrag:

Ooit gehoord van de heren Pavlov en Skinner? Zij hebben onderzoek gedaan naar hoe dieren leren en honden in het bijzonder. Maar wat zij ontdekte geldt voor kippen, katten, konijnen, honden, wolven, varkens en dus ook voor politiehonden.

Pavlov deed een experiment met honden, voer en een bel. Honden kwijlen als ze voer krijgen. Net voor het geven van het voer liet men een bel horen. Op een gegeven moment gingen die honden al kwijlen als ze de bel hoorden. De honden hadden het geluid van de bel gekoppeld met het krijgen van voer.
Nu kun je dit dus uitleggen met voer en een bel, maar ook met respectievelijk stroom en een willekeurige neutrale prikkel. Als de hond een stroomstoot krijgt en hij ervaart een neutrale prikkel, kan die neutrale prikkel gekoppeld worden aan het krijgen van een stroomstoot. We zijn het er toch over eens dat een stroomstoot voor de hond in ieder geval niet prettig is, dus zal die neutrale prikkel ook niet prettig worden. En omdat je maar een beperkte invloed hebt op de neutrale prikkels die de hond ervaart op het moment dat je hem een stroomstoot geeft, is het maar afwachten waar de hond die nare stroomstoot aan koppelt. Het langsfietsende kindje, die blaffende hond, die vervelende baas, het overvliegende vliegtuig, etc. etc.

Skinner heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat je een hond kunt leren om op een neutrale prikkel bepaald gedrag te vertonen als je dat gedrag beloont. Dus jij zegt zit, je hond gaat zitten en hij wordt daarvoor beloont. Die beloning (ook wel bekrachtiger) blijkt het sterkste te zijn als dat voer is (=primaire bekrachtiger). Spelletjes, stembeloningen, etc. worden pas beloningen als deze door voer bekrachtigd zijn. Dan is het ook nog zo dat het effect van de beloning na 0,5 sec nog maar 50% is. Je moet dus zo snel mogelijk na het gewenste gedrag (of liefst nog tijdens het gedrag) belonen.

En nogmaals, wat hier boven staat is onafhankelijk van het ras hond, de stamboom of wat dan ook. Tuurlijk heeft ieder ras zijn eigen kenmerken, die er door jarenlange fok zijn ingebracht en zelfs binnen een ras bestaan nog grote verschillen. Maar net zoals ze van nature allemaal 4 poten en een kop hebben, leren ze van nature ook allemaal op dezelfde manier.

Vanwege de bovenstaande redenen ben ik tegen het gebruik van een TT, in elke situatie. Maar dat geldt ook voor een prikband en een slipketting.
Bij honden die hoog in de drift staan werkt dit hierboven niet altijd en zul je een alternatief moeten nemen. 99 procent van de TT gebruikers werken met honden die hoog in de drift staan en dan kun je of stoppen met de hond, de hond in mekaar trappen om het te leren of de TT gebruiken. Ik ben dan een voorstander voor de TT mits hij goed gebruikt word en dat houd in dat hij niet voor ieder wis wasje gebruikt moet worden. De hond moet goed kunnen begrijpen waneer hij hem krijgt en waarvoor.

De mensen die niks van TT afweten denken dat er maar om de haverklap gedrukt word en dat is niet zo.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Pavlov deed een experiment met honden, voer en een bel. Honden kwijlen als ze voer krijgen. Net voor het geven van het voer liet men een bel horen. Op een gegeven moment gingen die honden al kwijlen als ze de bel hoorden. De honden hadden het geluid van de bel gekoppeld met het krijgen van voer.
Nu kun je dit dus uitleggen met voer en een bel, maar ook met respectievelijk stroom en een willekeurige neutrale prikkel. Als de hond een stroomstoot krijgt en hij ervaart een neutrale prikkel, kan die neutrale prikkel gekoppeld worden aan het krijgen van een stroomstoot.
nou daar gaan we weer... die honden met dat voer en de bel, krijgen dat gedurende LANGERE TIJD te horen.. pas na een keer of wat snappen ze dat een bel voer betekend, en niet meteen de 1e of 2e keer...
Dus, een tikje stroom linkt hij niet meteen aan die vogel die daar zit, of dat blaadje wat opwaait, dan moet dat wel heel toevallig elke keer hetzelfde gebeuren.
maar met verschillende driften, een huishond heeft niet van die uitgebouwde driften dan een werkhond! Hij zal ze wel hebben, maar ze worden niet aangesproken.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

malinois schreef: nou daar gaan we weer... die honden met dat voer en de bel, krijgen dat gedurende LANGERE TIJD te horen.. pas na een keer of wat snappen ze dat een bel voer betekend, en niet meteen de 1e of 2e keer...
Dus, een tikje stroom linkt hij niet meteen aan die vogel die daar zit, of dat blaadje wat opwaait, dan moet dat wel heel toevallig elke keer hetzelfde gebeuren.
Goh, en laat daar nou elke keer als je de TT gebruikt om bv. te lossen, de pakwerker aanwezig zijn, de baas zelf, de overige honden. En afhankelijk van hoe groot het trauma is, associeert een hond wel in 1 keer.
maar met verschillende driften, een huishond heeft niet van die uitgebouwde driften dan een werkhond! Hij zal ze wel hebben, maar ze worden niet aangesproken.
Maakt niet uit, de leerprincipes blijven hetzelfde en die zou je dus moeten gebruiken.
dobervriendin
Zeer actief
Contacteer:

volgens mij weet jij niet eens hoe het gaat op het africhtings veld dus voor mij is deze onnodige discussie gesloten. Altijd het zelfde als het over de TT gaat. Mensen zonder verstand ervan kun je ook niks aan het verstand brengen. Volgens mij komt deze discussie gezeur elk jaar weer terug. :devil:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

zepenko schreef:
malinois schreef: nou daar gaan we weer... die honden met dat voer en de bel, krijgen dat gedurende LANGERE TIJD te horen.. pas na een keer of wat snappen ze dat een bel voer betekend, en niet meteen de 1e of 2e keer...
Goh, en laat daar nou elke keer als je de TT gebruikt om bv. te lossen, de pakwerker aanwezig zijn, de baas zelf, de overige honden. En afhankelijk van hoe groot het trauma is, associeert een hond wel in 1 keer.
Maakt niet uit, de leerprincipes blijven hetzelfde en die zou je dus moeten gebruiken.
ik ben ook geen hel;e grote fan van de tt, maar dit is een onzinargument.

als je die bel en dat voer vervangt door clicker en voer en je gaat daarmee trainen heb je ook kans dat de hond de click op jou gaat betrekken ipv op de oefening. net zoals je zelf zegt dat dat bij de tt kan gebeuren.

de hond snapt het naar mijn idee heel goed.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
:19: ga eerst maar eens kijken en je verdiepen in het normaal gebruik van hulpmiddelen voordat je er zo onzinnig op los gaat roepen met allerlei boekjes en verhaaltjes.

En dat trauma van die pakwerker, die is wel zo dramatisch dat ze maar wat graag het veld op willen.... :roll:
en de overige honden? :denken: Met het IPO pakwerk is er zo goed als altijd maar 1 hond tegelijk aan het werk. En die honden weten duvelsgoed waar ze mee bezig zijn. Hier kun je met een hele worst gaan zwaaien, weet voor 200% dat ze alleen oog hebben voor de pakwerker.
Afbeelding
scooby doo

zepenko schreef:
waarom wordt mijn hond dan zo blij als ik de prikband bovenhaal ? omdat hij weet dat hij mag bijten en hij het veld opmag . niet omdat hij bang is en het slecht associeerd
speurneus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door speurneus »

dobervriendin schreef:volgens mij weet jij niet eens hoe het gaat op het africhtings veld dus voor mij is deze onnodige discussie gesloten. Altijd het zelfde als het over de TT gaat. Mensen zonder verstand ervan kun je ook niks aan het verstand brengen. Volgens mij komt deze discussie gezeur elk jaar weer terug. :devil:
:smile2: NEE ELKE MAAND :blah: :blah:
groetjes Ina en de doggies
dobervriendin
Zeer actief
Contacteer:

speurneus schreef:
dobervriendin schreef:volgens mij weet jij niet eens hoe het gaat op het africhtings veld dus voor mij is deze onnodige discussie gesloten. Altijd het zelfde als het over de TT gaat. Mensen zonder verstand ervan kun je ook niks aan het verstand brengen. Volgens mij komt deze discussie gezeur elk jaar weer terug. :devil:
:smile2: NEE ELKE MAAND :blah: :blah:
:boos: :jank: :wink:
visaton
Actief

Het niet willen (kunnen??) snappen/begrijpen dat sommige honden in bepaalde omstandigheden absoluut geen behoefte heeft aan voedsel/beloning…da’s triest
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

zepenko schreef:Goed, we hebben al een stukje basishondegedrag gehad, maar omdat het kwartje toch niet lijkt te vallen, hier een stukje gevorderden hondengedrag:

Ik snap je voorbeeld wel maar hij is niet helemaal correct. Bij Pavlov heb je te maken met klassieke conditionering een neutrale prikkel wordt gekoppeld aan onvrijwillig gedrag (ff kort samengevat) Dat is bij het trainen met TT niet het geval. (en volgens mij snap je het trainingsprincipe van de TT niet zo goed) Bij het trainen met de TT ga je gedrag conditioneren dmv positieve straf. Dit is operante conditionering. Met andere worden de hond zelf is verantwoordleijk voor de consequenties van zijn daden.
Met het trainen met de TT ga je niet zomaar een sterke stroomstoot geven. In dit geval zou je inderdaad gelijk hebben dat de hond verkeerd zou kunnen gaan koppelen. Je geeft een commando volgt de hond het niet op krijgt hij een schokje (let wel minder dan schrikdraad) Dit doe je ook niet gelijk op een lange afstand. Dit doe je kort bij de hond. Reageert de hond door bv los te laten krijgt hij een beloning. Zo werk je met positieve straf onder begeleiding van een deskundige. Dit is natuurlijk wel het sleutelwoord. Je gaat dus geen neutrale prikkel koppelen aan de onprettige handleing. Een commando is namelijk niet neutraal. Het is een discriminerende stimulus.

Dus hier is enkel de Wet van het Effect van toepassing

Wanneer een consequentie aangenaam is, zal het optreden van het voorafgaande gedrag toenmen. Wanneer een consequentie onaangenaam is, zal het voorafgaande gedrag minder voorkomen.

zepenko schreef:Skinner heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat je een hond kunt leren om op een neutrale prikkel bepaald gedrag te vertonen als je dat gedrag beloont. Dus jij zegt zit, je hond gaat zitten en hij wordt daarvoor beloont. Die beloning (ook wel bekrachtiger) blijkt het sterkste te zijn als dat voer is (=primaire bekrachtiger). Spelletjes, stembeloningen, etc. worden pas beloningen als deze door voer bekrachtigd zijn. Dan is het ook nog zo dat het effect van de beloning na 0,5 sec nog maar 50% is. Je moet dus zo snel mogelijk na het gewenste gedrag (of liefst nog tijdens het gedrag) belonen.
Een commando is geen neutrale prikkel. Je hebt gelijk als je zegt dat effect van beloning na een halve seconde weg is. Zo ook met een straf. Maar het hoeft niet zo te zin dat voer de bese beloning is. Hier kom in het gedeelte van raskenmerken. De beste bekrachtiger is die, die het dier het meest waardeerd. Voor een mechelaar uit KNPV lijnen kan dit bv heel goed bijten zijn. Hera raait haar neus zelfs weg voor een brokje op het moment dat ze jute ziet.
zepenko schreef: En nogmaals, wat hier boven staat is onafhankelijk van het ras hond, de stamboom of wat dan ook. Tuurlijk heeft ieder ras zijn eigen kenmerken, die er door jarenlange fok zijn ingebracht en zelfs binnen een ras bestaan nog grote verschillen. Maar net zoals ze van nature allemaal 4 poten en een kop hebben, leren ze van nature ook allemaal op dezelfde manier.
In principe heb je gelijk zoals het hier staat maar in jouw betoog klopt het niet. Een verschil tussen klassiek en operant is dat het dier bewust een handeling verricht en daar vervolgens een stimulus voorkrijgt. Als je bijvoorbeeld een podenco hebt. Eeuwenlang gefokt voor je jacht. denk jij dan dat je dmv van operante condiotioering (dus bekrachtigen en straffen) het voor elkaar krijgt dat deze hond niet achter een konijntje aangaat? Denk jij dat op het moment dat de hond achter een konijn aanzit je hem terug kan roepen met een brokje. Ik denk van niet omdat je namelijk te maken hebt met klassiek geconditioneerd gedrag. De hond ziet een konijn gaat vanuit zichzelf (zonder er bewust bij na te denken) achter het konijn aan) en wordt beloond door het gevoel van jacht of het oppeuzelen vna het konijntje. Ditzelfde effect heb je dus ook bij herders die generaties lang gefokt zijn voor KNPV.

zepenko schreef:Vanwege de bovenstaande redenen ben ik tegen het gebruik van een TT, in elke situatie. Maar dat geldt ook voor een prikband en een slipketting.
Vanwege bovenstaande redenen ben ik dus niet tegen het gebruik van een TT prikband of slipketting mits zij gebruikt worden door mensen die verstand hebben van het leerproces vn dieren. Ik begrijp dat jij tegen elke vorm van positieve straf bent? Ik vind elke trainingmethode goed als deze is afgestemd op hond en baas. En gevoelige hond die een te harde stemcorrectie krijgt of die maar staat te wachten op een beloning vind ik net zo zielig als een hond die een pak slaag krijgt voor een oefening die hij nog niet beheerst.
Laatst gewijzigd door Ca Cajuina op 15 apr 2005 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”