Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tt in nek of op keel plaatsen ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

qyan schreef:Zou heel goed kunnen natuurlijk en zit ook zeker wat in.
Maar toch prefereer ik dat dan liever dan de omgekeerde wereld waarin een hond nog nooit heeft hoeven lossen en alleen maar hoog in drift is gebracht.
Leer je wel van begi afaan lossen en slaat de hond daarna door, door of het karakter, anderzijds misschien foute aanpak in het bijtwerk, kan je altijd nog kiezen voor andere maatregelen.
Maar een hond die nog nooit heeft hoeven lossen op zijn falie geven omdat hij niet lost op het eerste commando, want weet dat beest veel, gaat voor mij niet op hoor.
ben ik het met je eens, hier leren ze ook meteen lossen... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Kijk dat is nu eens leuk, zn methode werkt dus niet, jammer van zn hond maar stel dat hij er ook nog eens succes mee had gehad.

Groetjes Els
bij hem niet.. misschien bij 10 anderen wel wie weet... niet dat ik er mee eens ben hoor maar als het bij 1 iemand niet lukt wil dat niet meteen aan de manier van trainen liggen :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Maar dan komt nu waarschijnlijk de hele riedel over driften
zijn die er niet dan?
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

malinois schreef:
billy schreef:Kijk dat is nu eens leuk, zn methode werkt dus niet, jammer van zn hond maar stel dat hij er ook nog eens succes mee had gehad.

Groetjes Els
bij hem niet.. misschien bij 10 anderen wel wie weet... niet dat ik er mee eens ben hoor maar als het bij 1 iemand niet lukt wil dat niet meteen aan de manier van trainen liggen :roll:
Ik doelde ook meer op de manier van trainen, waarvan ik dus hoop dat niemand er succes mee heeft.
Groetjes Els
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:
malinois schreef:

Groetjes Els
Ik doelde ook meer op de manier van trainen, waarvan ik dus hoop dat niemand er succes mee heeft.
Groetjes Els
schijnbaar zullen er wel mensen zijn die er succes mee gehad hebben anders zal hij het niet promoten, ik ken ze overigens niet!
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

qyan schreef:
Selena schreef:Wat versta jij onder tillen Jolanda?

Ik bedoel met tillen: vingers of hand tussen de nek en de halsband in (zoals je een hond tegenhoudt aan zijn halsband), met je andere hand mouw vastpakken (niet trekken!, alleen vasthouden) en til de hond 5cm op van de grond. Dit omdat ze vaak hun poten om de mouw heen slaan en hem zo alsnog proberen vast te houden.
Vriendelijk zat dacht ik zo, je wacht zonder een confrontatie aan te gaan totdat de hond doet wat jij wilt, op het moment dat hij vlug lost, mag hij weer inbijten.

Zal ff kijken of ik een foto voor je heb, zodat je ziet wat ik bedoel.
maar ook dat werkt niet bij iedere hond. Qyan vond bij dze methode juist nog meer reden om de mouw nog harder vast te houden en te omklemmen, maakte hem zelfs lichtelijk agressief.
We kunnen dus stellen: kijk naar je hond en pas daar de training op aan :mrgreen:
Mee eens!!
De 3 van mij lossen ook allemaal op een verschillende manier (zie eerdere post). Sowieso moet je je trainings methodiek en aanpak per hond aanpassen :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

scooby doo schreef:heb het stukje gevonden :1) Bij de "af oefening" de ontvanger in de nek plaatsen, de hond word door de
correctie naar beneden gedrukt.
2) Bij de "zit oefening" de ontvanger bij de adamsappel plaatsen, de hond word door
de correctie omhoog gedrukt.
3) Bij de "volg oefening de ontvanger plaatsen aan de linkerkant van de hals, op deze
wijze corrigeer je de hond naar je toe.
4) Bij het "apporteren" de ontvanger plaatsen in de nek, de hond word gecorrigeerd
naar het blok toe.

bron : henri Ravesteijn
Yuk.

Anne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Yuk.
:piew:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

malinois schreef:
zepenko schreef:Maar dan komt nu waarschijnlijk de hele riedel over driften
zijn die er niet dan?
Ja, natuurlijk zijn die er. Net zoals elke hond natuurlijke driften heeft tot agressie, angst, jacht, seks, etc. Maar dat betekent niet dat die er allemaal op elk moment of op een bepaald moment moeten uitkomen. Jij als baas zult bepaalde driften van je hond op bepaalde momenten niet toestaan. En als je dan weet hoe je hier mee om moet gaan, kun je die dus ook onderdrukken of in ieder geval sturen.

Maar met "de hele riedel" bedoel ik wat ik nu van jouw als antwoord ga krijgen. Dat jullie honden daar speciaal voor gefokt zijn en dat de driften daardoor hoger zijn dan bij normale huishonden.

En als je dat zegt, heb je 100% gelijk. Maar het ligt aan de omgeving waar de hond in opgroeit en in leeft, of hij deze driften gaat laten zien en hoe. En daar gaat het mis in 90% van de gevallen in de africhtingstak.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Het klein werk (gehoorzaamheid) leer ik aan met veel spel en zo weinig mogelijk druk.
De basis van de africhting is 'hier', 'blijf' en 'zit'. Deze 3 bevelen moeten al gekend zijn bij een pup van 8 weken, en voortdurend getraind. Dus ook het lossen wordt ondersteund door een sterk ingetraind commando. Het negeren van 'hier' wordt bestraft, het opvolgen van 'hier' wordt beloond.

Ik zou de teletakt niet te hoog plaatsen, omdat hij dan op de bijtspieren zit, deze spieren zouden dan in volle inspanning verkrampen en zijn daardoor heel blessuregevoelig.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Ja, natuurlijk zijn die er.
nou dan, dan valt toch niet te ontkennen...
Maar dat betekent niet dat die er allemaal op elk moment of op een bepaald moment moeten uitkomen.
dat denk ik wel. Juist met pakwerk zullen bepaalde driften bovenkomen die je in het dagelijkse leven niet zult zien.
Jij als baas zult bepaalde driften van je hond op bepaalde momenten niet toestaan. En als je dan weet hoe je hier mee om moet gaan, kun je die dus ook onderdrukken of in ieder geval sturen.
tot een bepaald punt en dan zijn ze zo hoog in hun drift dat er weinig meer valt te sturen...

Maar met "de hele riedel" bedoel ik wat ik nu van jouw als antwoord ga krijgen. Dat jullie honden daar speciaal voor gefokt zijn en dat de driften daardoor hoger zijn dan bij normale huishonden.
juist!
En als je dat zegt, heb je 100% gelijk. Maar het ligt aan de omgeving waar de hond in opgroeit en in leeft, of hij deze driften gaat laten zien en hoe. En daar gaat het mis in 90% van de gevallen in de africhtingstak.
90% :denken:
beetje erg overdreven of niet....
9 van de 10 honden lopen dus met een TT om? pure onzin.
ja hij moet die driften laten zien anders is hij niet geschikt voor de africhting. Ja ik laat meer toe dan dat ik waarschijnlijk zou toelaten bij een huishond of juist minder bij andere dingen. En ja, soms heb je die driften minder onder controle dan dat je zou willen....
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

malinois schreef:
ja hij moet die driften laten zien anders is hij niet geschikt voor de africhting. Ja ik laat meer toe dan dat ik waarschijnlijk zou toelaten bij een huishond of juist minder bij andere dingen. En ja, soms heb je die driften minder onder controle dan dat je zou willen....
mijn hond luisterd ook niet altijd als ik zou willen. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
malinois schreef:
niet?? :smile2: helemaal fout.... :pffff:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

malinois schreef:
little-wolf schreef:
malinois schreef:
niet?? :smile2: helemaal fout.... :pffff:
:jank:
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
zepenko schreef:Ja, natuurlijk zijn die er.
nou dan, dan valt toch niet te ontkennen...
En dat doe ik dus ook niet.
malinois schreef:
zepenko schreef:Maar dat betekent niet dat die er allemaal op elk moment of op een bepaald moment moeten uitkomen.
dat denk ik wel. Juist met pakwerk zullen bepaalde driften bovenkomen die je in het dagelijkse leven niet zult zien.
malinois schreef:
zepenko schreef:Jij als baas zult bepaalde driften van je hond op bepaalde momenten niet toestaan. En als je dan weet hoe je hier mee om moet gaan, kun je die dus ook onderdrukken of in ieder geval sturen.
tot een bepaald punt en dan zijn ze zo hoog in hun drift dat er weinig meer valt te sturen...

En dan ben je dus te ver gegaan
malinois schreef:
zepenko schreef:antwoord ga krijgen. Dat jullie honden daar speciaal voor gefokt zijn en dat de driften daardoor hoger zijn dan bij normale huishonden.
juist!
Voorspellende gave?:wink:
malinois schreef:
zepenko schreef:En als je dat zegt, heb je 100% gelijk. Maar het ligt aan de omgeving waar de hond in opgroeit en in leeft, of hij deze driften gaat laten zien en hoe. En daar gaat het mis in 90% van de gevallen in de africhtingstak.

Nee, niet 9 van de 10 honden lopen met een TT om, maar 9 van de 10 bazen in de africhting verkloten hun hond. De driften worden worden zo hoog opgevoerd, dat de hond niet meer door de baas onder controle te houden is. Vervolgens moet men door allerlei martelwerktuigen en met harde hand weer controle over de hond krijgen. En dat doe je dan ook nog voor je hobby? :denken:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:En dan ben je dus te ver gegaan
tja ben ik het niet mee eens... bij sommige honden hoef je heel weinig te doen om het zo te krijgen. En je weet niet als pup hoe hij zich gaat ontwikkelen met pakwerk, zeker niet als je daar niet als pup mee begint.
Voorspellende gave?:wink:
zou 't?? :mrgreen:
Nee, niet 9 van de 10 honden lopen met een TT om, maar 9 van de 10 bazen in de africhting verkloten hun hond. De driften worden worden zo hoog opgevoerd, dat de hond niet meer door de baas onder controle te houden is. Vervolgens moet men door allerlei martelwerktuigen en met harde hand weer controle over de hond krijgen. En dat doe je dan ook nog voor je hobby? :denken:
Ook onzin, ik ken meer honden die zonder HULPMIDDELEN werken dan met hulpmiddelen.
denk dat dat percentage stukken lager ligt dan wat jij noemt.
En die driften die voert een hond ook zelf op, als je al ziet hoe mijn hond naast het veld staat als er manwerk gedaan wordt, hoef ik niks aan te doen hoor gaat vanzelf. Hij vind het zo geweldig dat hij eigenlijk niet meer kan wachten.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

zepenko schreef:En dan ben je dus te ver gegaan
malinois schreef:tja ben ik het niet mee eens... bij sommige honden hoef je heel weinig te doen om het zo te krijgen. En je weet niet als pup hoe hij zich gaat ontwikkelen met pakwerk, zeker niet als je daar niet als pup mee begint.
Misschien is die hond dan niet zo geschikt om pakwerk mee te doen? Of je hebt je hond niet genoeg onder controle. Het gaat er in ieder geval om dat als je over moet gaan op het gebruik van TT of slip, de baas daar de oorzaak van is. Die heeft dan ergens iets niet goed gedaan of verwacht te veel van de hond, maar het ligt nooit aan de hond.
zepenko schreef:Nee, niet 9 van de 10 honden lopen met een TT om, maar 9 van de 10 bazen in de africhting verkloten hun hond. De driften worden worden zo hoog opgevoerd, dat de hond niet meer door de baas onder controle te houden is. Vervolgens moet men door allerlei martelwerktuigen en met harde hand weer controle over de hond krijgen. En dat doe je dan ook nog voor je hobby? :denken:
malinois schreef:Ook onzin, ik ken meer honden die zonder HULPMIDDELEN werken dan met hulpmiddelen.
denk dat dat percentage stukken lager ligt dan wat jij noemt.
En die driften die voert een hond ook zelf op, als je al ziet hoe mijn hond naast het veld staat als er manwerk gedaan wordt, hoef ik niks aan te doen hoor gaat vanzelf. Hij vind het zo geweldig dat hij eigenlijk niet meer kan wachten.
Gelukkig zit jij dan aan de goede kant. En misschien is het wel 7 of 8 van de tien, maar als ik alleen al kijk naar het aantal gewone huishonden wat met een slip loopt. Op de meeste africhtingsverenigingen moet de hond zelfs aan de slip. En bij de verenigingen die zich zelf serieus nemen hebben ze ook standaard een TT liggen. Helaas.
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

zepenko schreef:En bij de verenigingen die zich zelf serieus nemen hebben ze ook standaard een TT liggen. Helaas.
dat is onzin jij beslist zelf of je een tt gebruikt of niet .
een TT standaard voor een vereniging !!! laat me niet lachen
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

scooby doo schreef:
zepenko schreef:En bij de verenigingen die zich zelf serieus nemen hebben ze ook standaard een TT liggen. Helaas.
je hebt blijkbaar nog steeds niet veel opgestoken :denken: . Er zijn genoeg africhtingslubs die een eigen TT hebben
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

janinca2002 schreef:
scooby doo schreef:
je hebt blijkbaar nog steeds niet veel opgestoken :denken: . Er zijn genoeg africhtingslubs die een eigen TT hebben
inderdaad ,ken eigelijk geen club die er niet 1 heeft
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

zepenko schreef:
Gelukkig zit jij dan aan de goede kant. En misschien is het wel 7 of 8 van de tien, maar als ik alleen al kijk naar het aantal gewone huishonden wat met een slip loopt. Op de meeste africhtingsverenigingen moet de hond zelfs aan de slip. En bij de verenigingen die zich zelf serieus nemen hebben ze ook standaard een TT liggen. Helaas.
wat is er mis met een slipketting?
zolang die goed gebruikt wordt, is er niks aan de hand.
scooby doo

indiera schreef:
janinca2002 schreef:
scooby doo schreef:
omdat je ooit 1 iemand hebt zien trainen met een tt is wss ook ieder lid verplicht het te gebruiken :roll:
little-wolf
Zeer actief

scooby doo schreef:
indiera schreef:
janinca2002 schreef:
scooby doo schreef: dat is onzin jij beslist zelf of je een tt gebruikt of niet .
omdat je ooit 1 iemand hebt zien trainen met een tt is wss ook ieder lid verplicht het te gebruiken :roll:
dat zegt toch niemand?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

indiera schreef:
Hmmm.... ik heb eigenlijk geen flauw idee of de club waar ik train als club zijnde in het bezit is van een tt. :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

indiera schreef:
janinca2002 schreef:
scooby doo schreef:
Ik wel , wij hebben er geen en hij mag bv ook met intrainende clubs ed niet gebruikt worden bij ons op het veld. Straks hebben we een grote wedstrijd en ook daarbij mag hij niet gebruikt worden met het intrainen.
Maar inderdaad zul je hem bij de meeste clubs gewoon tegen komen , niets mis mee bij deskundig gebruik.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Misschien is die hond dan niet zo geschikt om pakwerk mee te doen?
niet geschikt?? :denken: dat zijn meestal de besten!
Of je hebt je hond niet genoeg onder controle. Het gaat er in ieder geval om dat als je over moet gaan op het gebruik van TT of slip, de baas daar de oorzaak van is. Die heeft dan ergens iets niet goed gedaan of verwacht te veel van de hond, maar het ligt nooit aan de hond.
ga je nu de TT vergelijken met de slipketting? Nee hehe, dat lijkt me duidelijk dat als die hond te ver is in z'n driften dat je hem dan niet meer onder controle hebt :roll:
Al mijn honden trainen in principe met een slipketting al geef ik zelf de voorkeur aan de prikband. Gewoonweg omdat ik dat diervriendelijker vind.

Gelukkig zit jij dan aan de goede kant. En misschien is het wel 7 of 8 van de tien, maar als ik alleen al kijk naar het aantal gewone huishonden wat met een slip loopt.
ja... en... wat is hier nou de moraal van?
Op de meeste africhtingsverenigingen moet de hond zelfs aan de slip. En bij de verenigingen die zich zelf serieus nemen hebben ze ook standaard een TT liggen. Helaas.
slip ben je zelf bij vind ik. Ik vind er niets mis mee dat er op veel verenigingen een TT ligt, als hij maar goed en onder goede begeleiding gebruikt wordt.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Oke, even een stukje basis hondengedrag.

1. Een hond doet alleen iets als hij daar zelf beter van wordt. Dus hij doet alleen iets als dat wat oplevert. Hij wordt er dus voor beloond, of hij wordt er niet (meer) voor gestraft.

2. Daarnaast leert een hond van straffen geen door jou gewenst gedrag. Hij leert alleen het door jou ongewenste gedrag te vermijden.

Als we nu 1 en 2 optellen, dan krijgen we dat als je een hond gewenst gedrag wilt leren, je hem dan dus moet belonen. Punt 1 en 2 zijn overigens door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld en da's niet iets wat ik uit mijn duim zit te zuigen.

Dus: trainen met een slipketting, prikband, TT, Halti, etc. levert geen gewenst gedrag op. Je hond leert alleen het ongewenste gedrag te vermijden, maar hij leert niet wat hij dan wel moet doen. En daarom vergelijk ik de slip dus met de TT, omdat beide op hetzelfde principe gestoeld zijn.

Maar inmiddels zijn we wel behoorlijk off-topic. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Als we nu 1 en 2 optellen, dan krijgen we dat als je een hond gewenst gedrag wilt leren, je hem dan dus moet belonen. Punt 1 en 2 zijn overigens door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld en da's niet iets wat ik uit mijn duim zit te zuigen.
dacht je dat ik m'n honden nooit beloon? dacht je werkelijk dat een hond voor je wil werken als je hem alleen straft en nooit beloond?
Hij krijgt na elke oefening z'n balletje bij alles. Aanleren doe je door beloning niet door straffen. Alleen wordt hij WEL gestraft voor iets wat hij dondersgoed kent en niet doet.

Dus: trainen met een slipketting, prikband, TT, Halti, etc. levert geen gewenst gedrag op. Je hond leert alleen het ongewenste gedrag te vermijden, maar hij leert niet wat hij dan wel moet doen. En daarom vergelijk ik de slip dus met de TT, omdat beide op hetzelfde principe gestoeld zijn.
tja dat is jou mening. Mijn mening is dat het prima werkt zolang je het niet altijd gebruikt. Het moet niet normaal gaan worden.
Afbeelding
scooby doo

zepenko schreef:Oke, even een stukje basis hondengedrag.

1. Een hond doet alleen iets als hij daar zelf beter van wordt. Dus hij doet alleen iets als dat wat oplevert. Hij wordt er dus voor beloond, of hij wordt er niet (meer) voor gestraft.

2. Daarnaast leert een hond van straffen geen door jou gewenst gedrag. Hij leert alleen het door jou ongewenste gedrag te vermijden.

Als we nu 1 en 2 optellen, dan krijgen we dat als je een hond gewenst gedrag wilt leren, je hem dan dus moet belonen. Punt 1 en 2 zijn overigens door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld en da's niet iets wat ik uit mijn duim zit te zuigen.

Maar inmiddels zijn we wel behoorlijk off-topic. :mrgreen:
ja tuurlijk ik straf alleen mn hond en beloon hem nooit !!!!! neen grapje ik beloon het gewenste gedrag en bestraf het ongewenste maar ik kan wel zeggen dat ik hem stukken meer beloon dan dat ik hem een correctie geef .
patrick*
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): XMH
Contacteer:

Ongelezen bericht door patrick* »

Bijten op zich is voor een hond een beloning. (mist hij het in zich heeft, wat niet veel honden hebben)
Iets waar zijn instinkt vaak door word aan gesproken.

Iets wat veel honden al in het verleden en heden verloren zijn.
Doordat de hond onderworpen word aan de wensen van de mens die hem graag ziet als een mens en behandeld als een mens.
Ik wil dat ik in mijn volgende leven een huis hond word.

2. Daarnaast leerd een hond van straffen geen door jou gewenst gedrag. Hij leert alleen het door jou ongewenste gedrag te vermijden.
Als je hem dan eerst het gewenste gedrag aan leerd op een vrolijke manier dan kan je hem later straffen en maak je duidelijk dat er maar 1 manier is de vrolijke :wink:
Hij mag dus zelf kiezen :denken:

Dat wetenschappelijk is zo rekbaar
Iemand die nog geen kaas heeft gegeten van africhten
Maar wel van opvoeden van huishonden kan zich zelf deskundige noemen van alles.
Maar er is een wezenlijk verschil tussen honden waarvan de driften worden aangesproken en honden waarvan dat niet word.
Een speurhond kan je tenslotte, als hij slecht speurt ook niet hetzelfde aanpakken als een bijtende hond, .

LOL
Ik kan eigenlijk alleen maar lachen en denken. :ok: :wink:
Je hebt gelijk :wink:
Leren door spel en dan afleren door straf.
Straf is iets wat voor een hond natuurlijk is.
Nou snap ik dat we honden niet meer als natuurlijk mogen zien.
maar het schijnt dat als ze in een roedel leven ze ook moeten luisteren en als ze dat niet doen dat er ook wat zwaait.

Maar inmiddels zijn we wel behoorlijk off-topic.
Ja das waar
Afbeelding
www.knpvforum.nl

Een hond is geen mens, dus behandel hem dan ook niet als een mens.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”