Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

SRS

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

SRS

Ongelezen bericht door Podenji »

Heeft iemand hier wellicht meer kennis over het SRS = Sudden rage Syndrom beter bekent als "rode cokcer syndroom" en dan wil ik graag weten of er verband is met schildklierproblemen en dit syndroom en de erfelijkhied van dit syndroom
Ik ben tot nu toe enkel info tegengekomen over hoe dit zich uit en bij welke rassen het regelmatig voorkomt of voorkwam, verder enkel wat vage dingen betreft erfelijkheid en oorzaken

wie o wie? :denken:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik kan je alleen maar zeggen dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat er een direkt verband bestaat tussen een traag werkende schildklier en agressie. In het algemeen en niet alleen bij Cockers.

Ook is het zo dat het zgn. Rode Cocker-syndroom door een gericht fokbeleid jaren terug heel ver is teruggedrongen. Wat dus zou betekenen dat er een erfelijke kompenent meespeelde.

Tenslotte, veel Cockers worden gediagnosticeerd als lijdende aan het RCS terwijl er dus gewoon sprake is van dominante agressie.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Ik kan je alleen maar zeggen dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat er een direkt verband bestaat tussen een traag werkende schildklier en agressie. In het algemeen en niet alleen bij Cockers.
kan je mij hier ook meer over vertellen? dit intresseert mij namelijk buitengewoon
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Wil de hond schreef:Ik kan je alleen maar zeggen dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat er een direkt verband bestaat tussen een traag werkende schildklier en agressie. In het algemeen en niet alleen bij Cockers.
kan je mij hier ook meer over vertellen? dit intresseert mij namelijk buitengewoon
Het spijt me, maar dit is alles wat ik je kan zeggen.

Mijn DA die zich ernstig voor gedragsproblematiek en dan vooral de klinsiche kant ervan interesseert vertelde me onlangs dat er klinisch ethologen zijn waar hij kontakt mee heeft die steeds meer honden met agressie behandelen aan hun schildklierproblemen waarna de agressie verdwijnt.

Wil je hier meer over weten dan zul je denk ik moeten gaan spitten in die richting, de klinische ethologie. Of gewoon een schildklieronderzoek laten doen als het je om een hond in het bijzonder gaat. Wordt er inderdaad een gebrekkig werkende schildklier gekonstateerd dan kan er een behandeling ingezet worden, en een resultaat bereikt worden. Zo´n evt. behandeling heeft tijd nodig, het is niet zo dat je er een week lang wat pillen inmikt en dat de boel weer gezond is.

Ook is het denk ik belangrijk dat er in elk geval ook naar zo´n hond gekeken wordt door een gedragsdeskundige, om mogelijke andere oorzaken van het gedrag op te sporen of juist uit te sluiten. En een evt therapie in te zetten, paralel aan de medikatie.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil, bedoel jij niet een snelwerkende schildklier? :denken:
Dat kan namelijk leiden tot geagiteerd gedrag, net als bij mensen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik bedoel een traag werkende schildklier, omdat dit is wat ik van de DA begreep.

Of is hypothiroidisme juist een te snel werkende schildklier?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Ik bedoel een traag werkende schildklier, omdat dit is wat ik van de DA begreep.

Of is hypothiroidisme juist een te snel werkende schildklier?
Nope..hypo is te laag en naar wat ik ervan weet krijg je daar hele trage slome dikke honden van. :wink: Ik word erg benieuwd naar de info van de DA. Ik zal zelf ook eens spitten als ik er zin in heb.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hij beweerde dat volgens zijn informatie, die overigens van gerespekteerde gedragsdeskundigen afkomstig is, er steeds meer duidelijk begint te worden dat een behoorlijk percentage van de honden met agressie-problemen die zij te zien krijgen een trage schildklier heeft en met gerichte medikatie goed bijtrekt.

Ik keek er ook nogal van op, maar deze mensen testen nu al standaard op de schildklierwerking bij agressie.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

bedankt Wil, ik wete nu in elk geval welke richting ik op moet
het gaat niet om een van mijn honden of honden van kennissen van mij. Ik heb namelijk ontdekt dat er binnen mijn ras enkele gevallen van SRS zijn ontdekt ( internationaal ), niet recentelijk maar toch, het was duidelijk dat het hierbij niet ging om dominante agressie of gebrek aan opvoeding of wat dan ook, opmerkelijk was dat de honden in de meeste gevallen gerelateerd waren aan elkaar. Nu is ook bekent dat enkeel andere lijnen ook met agressie te kampen hebben maar in een andere vorm. Als derde is bekent dat sommige basenjis schildklierprobleemn hebben maar zo fijn als dat gaat....."men"wil er niet aan geloven en test vervolgens zijn honden niet. gelukkig is hier verandering in aan het komen en laten steeds meer mensen hun honden op schidlklierfuncties onderzoeken alvorens te fokken, ook als de honden geen agressief gedrag vertonen of wat dan ook. Er zijn ook bsaenjis met een shcidlklieronderfunctie die zich volkomen normaal gedragen zodoende heb ik er zelf net eerder een verband ingezien, nu ben ik erachter ben gekomen dat die lijnen waarin deze vormen van agressie voorkwamen verder niet getetst zijn ops childklierfunctie of wat dan ook, dus dat schiet niet zo op, maar is voor mij wel een reden om me hierin te blijven verdiepen
uh nou ja je snapt wel wat ik bedoel denk ik zo
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik moet zeggen dat ik ook maar eens ga zoeken. Want wij hebben dus een Golden met hypothyrieodie en zoals Eline al aangaf, had die het tegenovergestelde effect: sloom, lusteloos en neiging tot aankomen. Sinds hij op de juiste dosis medicijnen zit, is het weer het vrolijke en blije hondje dat hij altijd was. Totaal geen agressie in te vinden, maar dat zat al niet in zijn karakter dus mogelijk dat dat ook meeweegt.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Bij mensen kan een verhoogde schildklierwerking ieder leiden tot geagiteerd gedrag en dus ook soms tot agressie of woedeaanvallen.
Het zou me toch verbazen als dat bij honden andersom is. Ik ben dus wel benieuwd naar wat meer info, want kan het zelf ieder geval niet vinden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Als je je kursus Spaans afhebt kun je wel het een en ander vinden. In het engels vind ik zo gauw niks, maar in Español wel.

Ik las bvb. dit: Esta forma de agresividad se ha descrito en el perro, y parece ser que una disminución en la concentración de hormonas tiroideas se asocia a una disminución en el turnover de serotonina en el sistema nervioso central.

Vertaald: Deze (agressie door hipothyroidisme) vorm van agressie is beschreven bij de hond, en het schijnt zo te zijn dat een afname van de concentratie van schildklier-hormonen gessociëerd is aan een vermindering van de turnover van serotonine in het centraal zenuwstelsel.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Schilder (etholoog UKG) heeft dit ook verteld tijdens het consult van Neo, hij zegt dat zelfs als de T4 (schildklierhormoon) laag normaal is (dus boven de ondergrens) het zin kan hebben om T4 bij te geven. Als je info wilt kan je Schilder proberen te mailen. Hij is misscjien ook geinterresseerd in de basenji's met SRS en aanverwant agressief gedrag.
weg gehaald zit een virus in
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:Schilder (etholoog UKG) heeft dit ook verteld tijdens het consult van Neo, hij zegt dat zelfs als de T4 (schildklierhormoon) laag normaal is (dus boven de ondergrens) het zin kan hebben om T4 bij te geven. Als je info wilt kan je Schilder proberen te mailen. Hij is misscjien ook geinterresseerd in de basenji's met SRS en aanverwant agressief gedrag.
.

misschien kan hij me inderdaad ook verder helpen. Heb jij zijn email voor mij wellciht ? mag je pb-en hoor als je wilt ;)

Ik ben er inmiddels ook achter dat een verhoogde schildkleirfunctie NIET van toepassing is bij de basenji. Van alle onderzochte honden is of de schildklierfunctie normaal of t elaag, er is er geen met verhoogde functie gevonden.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Als je je kursus Spaans afhebt kun je wel het een en ander vinden. In het engels vind ik zo gauw niks, maar in Español wel.

Ik las bvb. dit: Esta forma de agresividad se ha descrito en el perro, y parece ser que una disminución en la concentración de hormonas tiroideas se asocia a una disminución en el turnover de serotonina en el sistema nervioso central.

Vertaald: Deze (agressie door hipothyroidisme) vorm van agressie is beschreven bij de hond, en het schijnt zo te zijn dat een afname van de concentratie van schildklier-hormonen gessociëerd is aan een vermindering van de turnover van serotonine in het centraal zenuwstelsel.
kan je de rest niet ook ff vertalen voor me :mrgreen:

espanol, no lo se :19: hehe
Sjiel
Zeer actief

Podenji schreef:
Sjiel schreef:Schilder (etholoog UKG) heeft dit ook verteld tijdens het consult van Neo, hij zegt dat zelfs als de T4 (schildklierhormoon) laag normaal is (dus boven de ondergrens) het zin kan hebben om T4 bij te geven. Als je info wilt kan je Schilder proberen te mailen. Hij is misscjien ook geinterresseerd in de basenji's met SRS en aanverwant agressief gedrag.
.

misschien kan hij me inderdaad ook verder helpen. Heb jij zijn email voor mij wellciht ? mag je pb-en hoor als je wilt ;)

Ik ben er inmiddels ook achter dat een verhoogde schildkleirfunctie NIET van toepassing is bij de basenji. Van alle onderzochte honden is of de schildklierfunctie normaal of t elaag, er is er geen met verhoogde functie gevonden.
Ik kan het ff niet vinden maar er wordt aan gewerkt!
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:kan je de rest niet ook ff vertalen voor me :mrgreen:

espanol, no lo se :19: hehe
Welke rest bedoel je?

Dit stukje was in de gauwigheid het enige wat ik tegenkwam. Voor meer moet ik echt gaan zoeken. Dat wil ik op zich best wel doen voor je, en ook om zelf weer wat meer te leren.

Maar wacht even af of je kontakt kunt krijgen met Schilder, die kan je waarschijnlijk alles vertellen wat er te weten valt. Of hij dat ook zal doen is een tweede.

Ik vind het stukje wat ik vond overigens al veelzeggend. Een onbalans in de serotonine-huishouding kan vergaande gevolgen hebben.

De honden waarvan ik gehoord heb werden overigens behandeld met een middel wat Levothroid heet, hier in Spanje. Een middel gericht op het reguleren van het niveau van schildklierhormonen. Of het in Nederland ook zo heet weet ik niet.

Ik vraag me nu plots af of hipothiroidisme erfelijk kan zijn.

En ook vraag ik me af hoe je hipothiroidisme schrijft.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:Bij mensen kan een verhoogde schildklierwerking ieder leiden tot geagiteerd gedrag en dus ook soms tot agressie of woedeaanvallen.
Het zou me toch verbazen als dat bij honden andersom is. Ik ben dus wel benieuwd naar wat meer info, want kan het zelf ieder geval niet vinden.
Het schijnt ( :19: ) inderdaad zo te zijn dat het bij honden het tegenovergestelde gedrag/symptonen geeft als bij mensen.
De hond van mijn moeder heeft ook een te snel werkende schildklier en heeft de symptonen als bij een mens met een te traag werkende schildklier.
Via haar heb ik toen begrepen dat dit normaal is bij honden :19:

(maar dit is via via hoor en het exacte weet ik er ook niet van)
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:
Podenji schreef:
.

bedankt vast voor al je moeite :ok:
Sjiel
Zeer actief

Podenji schreef:
Sjiel schreef:
Podenji schreef:
.

Kan ff duren, degene die het weet is nu zoon beetje een kind aan het baren :19:

bedankt vast voor al je moeite :ok:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Via Google, zoekend op *Schilder UKG*, kwam ik deze link tegen.

Het is een vragenlijst in PDF-bestand voor eigenaren van Goldens die mee willen doen aan een onderzoek van de UKG naar gedragsproblemen (agressie) bij Goldens. Dit projekt staat blijkbaar onder leiding van Dhr. Schilder.

Op de eerste pagina van de vragenlijst staat het email-adres van één van de medewerksters aan het projekt, plus een postadres en een telefoonnr.

Misschien kun je via één van deze drie dingen in kontakt komen met Schilder zelf?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Via Google, zoekend op *Schilder UKG*, kwam ik deze link tegen.

Het is een vragenlijst in PDF-bestand voor eigenaren van Goldens die mee willen doen aan een onderzoek van de UKG naar gedragsproblemen (agressie) bij Goldens. Dit projekt staat blijkbaar onder leiding van Dhr. Schilder.

Op de eerste pagina van de vragenlijst staat het email-adres van één van de medewerksters aan het projekt, plus een postadres en een telefoonnr.

Misschien kun je via één van deze drie dingen in kontakt komen met Schilder zelf?
bedankt voor de tip, ik ga er van het weekedn even mee aan de slag, nou ja laat dat even maar weg :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”