Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fiets opbouw schema

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Baily

fiets opbouw schema

Ongelezen bericht door Baily »

ik heb laatst op dit forum in een bericht zo'n mooi schema zien staan om het fietsen met de hond op te bouwen. Dus zolang en zoveel kilometer en dan weer een dag niet.

Weet iemand waar ik dat kan vinden?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

http://www.hondentolk.nl/fietsenmetjehond.htm

Hier staat een schema en een uitgebreide uitleg.

Heb ik zelf ook nog een vraag. Op cursus werd gezegd dat ik al wel met mijn hond mocht gaan fietsen met 9 maanden. Ik wil heel graag met hem gaan fietsen maar had me er al op ingesteld dat ik moest wachten tot hij 1 jaar oud is.
Wat vinden jullie, wachten of rustig opbouwen vanaf 9 maanden ?

Groetjes Sonja

Oja, mijn hond is een middelgrote lichtgewicht. (53 cm, 16,5 kg)
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik zou zeggen, rustig (stapvoets, af en toe kort een lichte draf en zonder te trekken) opbouwen vanaf nu al. Of zelfs al van jongeraf aan. Het lijkt mij dat stapvoets of licht dravend lopen naast een fiets niet meer kwaad kan dan een gewone wandeling. Bovendien is het beter dat je een hond van jongsafaan went aan bijzondere zaken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Ik zou zeggen, rustig (stapvoets, af en toe kort een lichte draf en zonder te trekken) opbouwen vanaf nu al. Of zelfs al van jongeraf aan. Het lijkt mij dat stapvoets of licht dravend lopen naast een fiets niet meer kwaad kan dan een gewone wandeling. Bovendien is het beter dat je een hond van jongsafaan went aan bijzondere zaken.
Bedankt Wil. Ik hoop dat meerdere mensen dit vinden. Ik verheug me er al op. Vond het ook altijd erg gezellig om met die Dobermann te fietsen.
En ze krijgen er mooie billen van :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:En ze krijgen er mooie billen van :wink:
Ach,

Je moet maar op mooie billen vallen hè.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
sirene schreef:En ze krijgen er mooie billen van :wink:
Ach,

Je moet maar op mooie billen vallen hè.
Iedere gek zijn gebrek :mrgreen:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

sirene schreef:http://www.hondentolk.nl/fietsenmetjehond.htm

Heb ik zelf ook nog een vraag. Op cursus werd gezegd dat ik al wel met mijn hond mocht gaan fietsen met 9 maanden. Ik wil heel graag met hem gaan fietsen maar had me er al op ingesteld dat ik moest wachten tot hij 1 jaar oud is.

Groetjes Sonja

Bedankt......... :ok: Mijn hond is nu net een jaar, en heeft veel beweging nodig dus ik ga het proberen hoe het fietsen gaat.Ik dacht ook dat je moest wachten tot een jaar dus heb hem er nog niet aan gewend. Ik dacht ook dat dat niet kon. Maar inderdaad gewoon met de fiets aan de hand of heel langzaam is wel handig om ze te wennen.

Ik wil ook zo´n springer aanschaffen maar wat kan ik daar van verwachten. Is het ook geschikt als je hond een kat ziet aan de overkant en daar ineens op af wil. Of is het daar geen oplossing voor. Ik wil hem dan ook nog aan een tuig aan de riem. Dus en de springer en de riem.

Zou dat kunnen of word ik dan zelf gelanceerd....... :denken: :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Sonja,

Ik zou wachten tot Mullu een jaar is. Ondanks dat hij geen héle grote hond is, moeten alle botten toch volledig uitgegroeid zijn, voordat je verantwoord kunt gaan fietsen en dat is niet onder een jaar. Ook niet bij kleinere rassen.
Vraag het anders eens aan je dierenarts. Daar zou ik meer waarde aan hechten dan wat ze op de cursus tegen je zeggen, denk ik.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Hoi Sonja,

Ik zou wachten tot Mullu een jaar is. Ondanks dat hij geen héle grote hond is, moeten alle botten toch volledig uitgegroeid zijn, voordat je verantwoord kunt gaan fietsen en dat is niet onder een jaar. Ook niet bij kleinere rassen.
Vraag het anders eens aan je dierenarts. Daar zou ik meer waarde aan hechten dan wat ze op de cursus tegen je zeggen, denk ik.
Denk jij nou echt dat een stukje ontspannen lopen of hoogstens licht draven naast de fiets zoveel slechter is voor de botten als een uurtje lekker rennen op het strand oid?
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

sirene schreef:http://www.hondentolk.nl/fietsenmetjehond.htm

Groetjes Sonja

Wat een schema 2 tot 3 maal in de week fietsen om een volwassen hond in conditie te houden :roll: En zo'n springer gaat met een dog niet lukken :neenee: Ik fiets met mijn hond min. 5x in de week zo'n 10 a 15 km dat is een uur ongeveer,zou ik minder doen is hij thuis niet te houden.Ik ben begonnen toen hij een maand of 13 was en ik zou met geen 1 hond eerder beginnen want trekken hou je aan het begin bijna niet tegen.Overigens kan ik het bijna geen fietsen noemen,want hij trekt me de eerste km's voort. :mrgreen:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
sirene
Zeer actief
Contacteer:

greatdane schreef:Wat een schema 2 tot 3 maal in de week fietsen om een volwassen hond in conditie te houden :roll: En zo'n springer gaat met een dog niet lukken :neenee: Ik fiets met mijn hond min. 5x in de week zo'n 10 a 15 km dat is een uur ongeveer,zou ik minder doen is hij thuis niet te houden.Ik ben begonnen toen hij een maand of 13 was en ik zou met geen 1 hond eerder beginnen want trekken hou je aan het begin bijna niet tegen.Overigens kan ik het bijna geen fietsen noemen,want hij trekt me de eerste km's voort. :mrgreen:
Het is maar net wat je hond gewend is hè. Ik geloof niet dat de gemiddelde dog 60 km per week naast de fiets loopt hoor. De meesten moeten het doen met (lange) wandelingen. Net als bij mensen die trainen went een hond ook aan zijn hoeveelheid lichaamsbeweging. Om de conditie te verbeteren of gelijk te houden moet je steeds meer gaan doen. Daar is niks nieuws of speciaals aan. Elke dag hetzelfde stuk en hetzelfde tempo is ook geen training, maar beweging trouwens. Je bouwt daar niks meer mee op.
Wat is de reden dat een hond van 13 maanden wel tegen te houden is met trekken ? Mijn hond weet wat naast is en trekt dus niet naast de fiets.

Groetjes Sonja
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Draf is sowieso het juiste tempo voor aan de fiets. De meeste mensen fietsen veel te snel met hun hond. Als je hond in draf loopt fiets je zo'n 12-15 kilometer per uur. Een normaal menselijk fietstempo is 20-23 km per uur.

Ik fiets zelf zonder springer. mijn hond trekt niet en ik vind het prettig dat ik hem goed kan zien.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:Draf is sowieso het juiste tempo voor aan de fiets. De meeste mensen fietsen veel te snel met hun hond. Als je hond in draf loopt fiets je zo'n 12-15 kilometer per uur. Een normaal menselijk fietstempo is 20-23 km per uur.

Ik fiets zelf zonder springer. mijn hond trekt niet en ik vind het prettig dat ik hem goed kan zien.
Je hond kan heel snel en heel langzaam draven :wink: En ja je hebt gelijk, met de hond fietsen (dravend) gaat echt langzáám!
Ik fiets ook altijd zonder Springer, omdat ik vind dat ik dan veel meer contact met mijn hond heb.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Takkie loopt vanaf 6 -7 maanden naast de fiets, ivm blessure is het de logische stap tussen aangelijnd wandelen en los als een debiel lopen scheuren.
Ik heb ook al eerder met hem het naast de fiets lopen geoefend, eerst lopend met de fiets tussen ons in en later 100 meter fietsen 5 km/uur. Hij heeft ook nooit aan de lijn getrokken tijdens het fietsen.
Als je een kmteller op je fiets hebt kan je ervoor zorgen dat je in het begin niet veel harder gaat dan je wandeltempo. Niet sneller dan bv 7km/uur gaat en niet verder dan je wandelt. Voor de mooie billen zou ik pas gaan trainen als ie volwassen is.
Ik ga zelf van huis naar het begin van het losloopgebied hier en dan mag ie zelf daar nog een beetje rennen, terugweg 7 -8 km/uur.

Het is belangrijk dat je het met beleid doet.
weg gehaald zit een virus in
greatdane
Zeer actief

="sirene
Het is maar net wat je hond gewend is hè. Ik geloof niet dat de gemiddelde dog 60 km per week naast de fiets loopt hoor. De meesten moeten het doen met (lange) wandelingen. Net als bij mensen die trainen went een hond ook aan zijn hoeveelheid lichaamsbeweging. Om de conditie te verbeteren of gelijk te houden moet je steeds meer gaan doen. Daar is niks nieuws of speciaals aan. Elke dag hetzelfde stuk en hetzelfde tempo is ook geen training, maar beweging trouwens. Je bouwt daar niks meer mee op.
Wat is de reden dat een hond van 13 maanden wel tegen te houden is met trekken ? Mijn hond weet wat naast is en trekt dus niet naast de fiets.

Groetjes Sonja
Mijn hond is dus wel zo'n trekker en dat mag hij van mij ook als ik met hem fiets,want daar bouw je dus wel mee op :wink: En waarom zou je uberhaupt met een hond gaan fietsen als je hetzelfde bereikt met wandelingen?
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

greatdane schreef: En waarom zou je uberhaupt met een hond gaan fietsen als je hetzelfde bereikt met wandelingen?
Waar zeg ik dat ? Als je al zoiets uit mijn tekst opmaakt bedoel ik dat niet zo. Natuurlijk is fietsen anders als wandelen qua conditie opbouw.
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Hoi,

Ik ga met mijn hond fietsen omdat ze veeel energie heeft en ze het gewoon super leuk vindt. We lopen er ook mee (a la canicross met tuigje en band) maar fietsen vindt ze het tofst. Moest ik enkel wandelen dan zou dat elke dag 4 uur moeten zijn om haar energie kwijt te geraken en een ietswat relaxe hond in huis te hebben. Ik vind de sprinter of hoe het ook heet dus een fantastische uitvinding.
Over dat te snel fietsen: ze loopt sowieso heel snel en mocht ik trager fietsen dan zou ze me ook constant proberen voort te trekken en dat lijkt mij toch slechter voor haar dan aan hetzelfde tempo als de fiets?

Kristien
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

theoretisch gezien zou ik nu ook met rochelle kunnen beginnen?
ze is nu 7,5 maand.
als ze los is, crosst ze zich een ongeluk. dan draven, dan weer gallop.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

greatdane schreef:
="sirene

Groetjes Sonja
Mijn hond is dus wel zo'n trekker en dat mag hij van mij ook als ik met hem fiets,want daar bouw je dus wel mee op :wink: En waarom zou je uberhaupt met een hond gaan fietsen als je hetzelfde bereikt met wandelingen?
Op jongen leeftijd, bereik je er inderdaad conditioneel niks mee, als je in wandeltempo hem wegwijs maakt met de regels van het fietsen. Je doet dit alleen om hem duidelijk te maken hoe het fietsen in zijn werk gaat: jong geleerd is oud gedaan. Vanaf 1 (1,5)jaar begin je pas met het opbouwen van een schema om conditie er mee op te bouwen..... Voordeel is dat je dan dus zelf ook wat relaxeder op de fiets zit......
Afbeelding
greatdane
Zeer actief

gyanty schreef:Op jongen leeftijd, bereik je er inderdaad conditioneel niks mee, als je in wandeltempo hem wegwijs maakt met de regels van het fietsen. Je doet dit alleen om hem duidelijk te maken hoe het fietsen in zijn werk gaat: jong geleerd is oud gedaan. Vanaf 1 (1,5)jaar begin je pas met het opbouwen van een schema om conditie er mee op te bouwen..... Voordeel is dat je dan dus zelf ook wat relaxeder op de fiets zit......
Relax op de fiets zitten doe ik toch niet :mrgreen: Ik fiets 's avonds laat om de kans op uitvallen te verkleinen.Maar volgens mij zijn er hier 2 ideeen over fietsen.Ik fiets met het doel om hem te laten trekken,zodat hij een mooi gespierd lichaam krijgt en behoud, conditieopbouw is een mooie bijkomst,maar niet het hoofddoel.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”