Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fiets opbouw schema
Moderator: moderatorteam
fiets opbouw schema
ik heb laatst op dit forum in een bericht zo'n mooi schema zien staan om het fietsen met de hond op te bouwen. Dus zolang en zoveel kilometer en dan weer een dag niet.
Weet iemand waar ik dat kan vinden?
Weet iemand waar ik dat kan vinden?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
http://www.hondentolk.nl/fietsenmetjehond.htm
Hier staat een schema en een uitgebreide uitleg.
Heb ik zelf ook nog een vraag. Op cursus werd gezegd dat ik al wel met mijn hond mocht gaan fietsen met 9 maanden. Ik wil heel graag met hem gaan fietsen maar had me er al op ingesteld dat ik moest wachten tot hij 1 jaar oud is.
Wat vinden jullie, wachten of rustig opbouwen vanaf 9 maanden ?
Groetjes Sonja
Oja, mijn hond is een middelgrote lichtgewicht. (53 cm, 16,5 kg)
Heb ik zelf ook nog een vraag. Op cursus werd gezegd dat ik al wel met mijn hond mocht gaan fietsen met 9 maanden. Ik wil heel graag met hem gaan fietsen maar had me er al op ingesteld dat ik moest wachten tot hij 1 jaar oud is.
Groetjes Sonja
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou zeggen, rustig (stapvoets, af en toe kort een lichte draf en zonder te trekken) opbouwen vanaf nu al. Of zelfs al van jongeraf aan. Het lijkt mij dat stapvoets of licht dravend lopen naast een fiets niet meer kwaad kan dan een gewone wandeling. Bovendien is het beter dat je een hond van jongsafaan went aan bijzondere zaken.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt Wil. Ik hoop dat meerdere mensen dit vinden. Ik verheug me er al op. Vond het ook altijd erg gezellig om met die Dobermann te fietsen.Wil de hond schreef:Ik zou zeggen, rustig (stapvoets, af en toe kort een lichte draf en zonder te trekken) opbouwen vanaf nu al. Of zelfs al van jongeraf aan. Het lijkt mij dat stapvoets of licht dravend lopen naast een fiets niet meer kwaad kan dan een gewone wandeling. Bovendien is het beter dat je een hond van jongsafaan went aan bijzondere zaken.
En ze krijgen er mooie billen van

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt.........sirene schreef:http://www.hondentolk.nl/fietsenmetjehond.htm
Groetjes Sonja

Ik wil ook zo´n springer aanschaffen maar wat kan ik daar van verwachten. Is het ook geschikt als je hond een kat ziet aan de overkant en daar ineens op af wil. Of is het daar geen oplossing voor. Ik wil hem dan ook nog aan een tuig aan de riem. Dus en de springer en de riem.
Zou dat kunnen of word ik dan zelf gelanceerd.......

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Sonja,
Ik zou wachten tot Mullu een jaar is. Ondanks dat hij geen héle grote hond is, moeten alle botten toch volledig uitgegroeid zijn, voordat je verantwoord kunt gaan fietsen en dat is niet onder een jaar. Ook niet bij kleinere rassen.
Vraag het anders eens aan je dierenarts. Daar zou ik meer waarde aan hechten dan wat ze op de cursus tegen je zeggen, denk ik.
Ik zou wachten tot Mullu een jaar is. Ondanks dat hij geen héle grote hond is, moeten alle botten toch volledig uitgegroeid zijn, voordat je verantwoord kunt gaan fietsen en dat is niet onder een jaar. Ook niet bij kleinere rassen.
Vraag het anders eens aan je dierenarts. Daar zou ik meer waarde aan hechten dan wat ze op de cursus tegen je zeggen, denk ik.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk jij nou echt dat een stukje ontspannen lopen of hoogstens licht draven naast de fiets zoveel slechter is voor de botten als een uurtje lekker rennen op het strand oid?Scooby schreef:Hoi Sonja,
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
- Aantal honden: 2
Wat een schema 2 tot 3 maal in de week fietsen om een volwassen hond in conditie te houdensirene schreef:http://www.hondentolk.nl/fietsenmetjehond.htm
Groetjes Sonja

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is maar net wat je hond gewend is hè. Ik geloof niet dat de gemiddelde dog 60 km per week naast de fiets loopt hoor. De meesten moeten het doen met (lange) wandelingen. Net als bij mensen die trainen went een hond ook aan zijn hoeveelheid lichaamsbeweging. Om de conditie te verbeteren of gelijk te houden moet je steeds meer gaan doen. Daar is niks nieuws of speciaals aan. Elke dag hetzelfde stuk en hetzelfde tempo is ook geen training, maar beweging trouwens. Je bouwt daar niks meer mee op.greatdane schreef:Wat een schema 2 tot 3 maal in de week fietsen om een volwassen hond in conditie te houdenEn zo'n springer gaat met een dog niet lukken
Ik fiets met mijn hond min. 5x in de week zo'n 10 a 15 km dat is een uur ongeveer,zou ik minder doen is hij thuis niet te houden.Ik ben begonnen toen hij een maand of 13 was en ik zou met geen 1 hond eerder beginnen want trekken hou je aan het begin bijna niet tegen.Overigens kan ik het bijna geen fietsen noemen,want hij trekt me de eerste km's voort.
Wat is de reden dat een hond van 13 maanden wel tegen te houden is met trekken ? Mijn hond weet wat naast is en trekt dus niet naast de fiets.
Groetjes Sonja
Draf is sowieso het juiste tempo voor aan de fiets. De meeste mensen fietsen veel te snel met hun hond. Als je hond in draf loopt fiets je zo'n 12-15 kilometer per uur. Een normaal menselijk fietstempo is 20-23 km per uur.
Ik fiets zelf zonder springer. mijn hond trekt niet en ik vind het prettig dat ik hem goed kan zien.
Ik fiets zelf zonder springer. mijn hond trekt niet en ik vind het prettig dat ik hem goed kan zien.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hond kan heel snel en heel langzaam dravensypke schreef:Draf is sowieso het juiste tempo voor aan de fiets. De meeste mensen fietsen veel te snel met hun hond. Als je hond in draf loopt fiets je zo'n 12-15 kilometer per uur. Een normaal menselijk fietstempo is 20-23 km per uur.

Ik fiets ook altijd zonder Springer, omdat ik vind dat ik dan veel meer contact met mijn hond heb.
-
- Zeer actief
Takkie loopt vanaf 6 -7 maanden naast de fiets, ivm blessure is het de logische stap tussen aangelijnd wandelen en los als een debiel lopen scheuren.
Ik heb ook al eerder met hem het naast de fiets lopen geoefend, eerst lopend met de fiets tussen ons in en later 100 meter fietsen 5 km/uur. Hij heeft ook nooit aan de lijn getrokken tijdens het fietsen.
Als je een kmteller op je fiets hebt kan je ervoor zorgen dat je in het begin niet veel harder gaat dan je wandeltempo. Niet sneller dan bv 7km/uur gaat en niet verder dan je wandelt. Voor de mooie billen zou ik pas gaan trainen als ie volwassen is.
Ik ga zelf van huis naar het begin van het losloopgebied hier en dan mag ie zelf daar nog een beetje rennen, terugweg 7 -8 km/uur.
Het is belangrijk dat je het met beleid doet.
Ik heb ook al eerder met hem het naast de fiets lopen geoefend, eerst lopend met de fiets tussen ons in en later 100 meter fietsen 5 km/uur. Hij heeft ook nooit aan de lijn getrokken tijdens het fietsen.
Als je een kmteller op je fiets hebt kan je ervoor zorgen dat je in het begin niet veel harder gaat dan je wandeltempo. Niet sneller dan bv 7km/uur gaat en niet verder dan je wandelt. Voor de mooie billen zou ik pas gaan trainen als ie volwassen is.
Ik ga zelf van huis naar het begin van het losloopgebied hier en dan mag ie zelf daar nog een beetje rennen, terugweg 7 -8 km/uur.
Het is belangrijk dat je het met beleid doet.
weg gehaald zit een virus in
- greatdane
- Zeer actief
Mijn hond is dus wel zo'n trekker en dat mag hij van mij ook als ik met hem fiets,want daar bouw je dus wel mee op="sirene
Het is maar net wat je hond gewend is hè. Ik geloof niet dat de gemiddelde dog 60 km per week naast de fiets loopt hoor. De meesten moeten het doen met (lange) wandelingen. Net als bij mensen die trainen went een hond ook aan zijn hoeveelheid lichaamsbeweging. Om de conditie te verbeteren of gelijk te houden moet je steeds meer gaan doen. Daar is niks nieuws of speciaals aan. Elke dag hetzelfde stuk en hetzelfde tempo is ook geen training, maar beweging trouwens. Je bouwt daar niks meer mee op.
Wat is de reden dat een hond van 13 maanden wel tegen te houden is met trekken ? Mijn hond weet wat naast is en trekt dus niet naast de fiets.
Groetjes Sonja

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Hoi,
Ik ga met mijn hond fietsen omdat ze veeel energie heeft en ze het gewoon super leuk vindt. We lopen er ook mee (a la canicross met tuigje en band) maar fietsen vindt ze het tofst. Moest ik enkel wandelen dan zou dat elke dag 4 uur moeten zijn om haar energie kwijt te geraken en een ietswat relaxe hond in huis te hebben. Ik vind de sprinter of hoe het ook heet dus een fantastische uitvinding.
Over dat te snel fietsen: ze loopt sowieso heel snel en mocht ik trager fietsen dan zou ze me ook constant proberen voort te trekken en dat lijkt mij toch slechter voor haar dan aan hetzelfde tempo als de fiets?
Kristien
Ik ga met mijn hond fietsen omdat ze veeel energie heeft en ze het gewoon super leuk vindt. We lopen er ook mee (a la canicross met tuigje en band) maar fietsen vindt ze het tofst. Moest ik enkel wandelen dan zou dat elke dag 4 uur moeten zijn om haar energie kwijt te geraken en een ietswat relaxe hond in huis te hebben. Ik vind de sprinter of hoe het ook heet dus een fantastische uitvinding.
Over dat te snel fietsen: ze loopt sowieso heel snel en mocht ik trager fietsen dan zou ze me ook constant proberen voort te trekken en dat lijkt mij toch slechter voor haar dan aan hetzelfde tempo als de fiets?
Kristien
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Op jongen leeftijd, bereik je er inderdaad conditioneel niks mee, als je in wandeltempo hem wegwijs maakt met de regels van het fietsen. Je doet dit alleen om hem duidelijk te maken hoe het fietsen in zijn werk gaat: jong geleerd is oud gedaan. Vanaf 1 (1,5)jaar begin je pas met het opbouwen van een schema om conditie er mee op te bouwen..... Voordeel is dat je dan dus zelf ook wat relaxeder op de fiets zit......greatdane schreef:Mijn hond is dus wel zo'n trekker en dat mag hij van mij ook als ik met hem fiets,want daar bouw je dus wel mee op="sirene
Het is maar net wat je hond gewend is hè. Ik geloof niet dat de gemiddelde dog 60 km per week naast de fiets loopt hoor. De meesten moeten het doen met (lange) wandelingen. Net als bij mensen die trainen went een hond ook aan zijn hoeveelheid lichaamsbeweging. Om de conditie te verbeteren of gelijk te houden moet je steeds meer gaan doen. Daar is niks nieuws of speciaals aan. Elke dag hetzelfde stuk en hetzelfde tempo is ook geen training, maar beweging trouwens. Je bouwt daar niks meer mee op.
Groetjes SonjaEn waarom zou je uberhaupt met een hond gaan fietsen als je hetzelfde bereikt met wandelingen?

- greatdane
- Zeer actief
Relax op de fiets zitten doe ik toch nietgyanty schreef:Op jongen leeftijd, bereik je er inderdaad conditioneel niks mee, als je in wandeltempo hem wegwijs maakt met de regels van het fietsen. Je doet dit alleen om hem duidelijk te maken hoe het fietsen in zijn werk gaat: jong geleerd is oud gedaan. Vanaf 1 (1,5)jaar begin je pas met het opbouwen van een schema om conditie er mee op te bouwen..... Voordeel is dat je dan dus zelf ook wat relaxeder op de fiets zit......