Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fila de Sao Miguel / Azores Cattle Dog?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

barbara+pepe
Vaste gebruiker

Fila de Sao Miguel / Azores Cattle Dog?

Ongelezen bericht door barbara+pepe »

Hoi allemaal,

heeft iemand hier of kent iemand een Fila de Sao Miguel alias Azores Cattle Dog?

Mijn hond Mika is van dit ras, en ik vroeg me af of er uberhaupt nog meer zijn in Nederland. Mika komt overigens uit een Portugees asiel.

Een plaatje van Mika:

Afbeelding
De oren worden in Portugal meestal rond gecoupeerd, hyena-look.

Ik ben benieuwd!
Groetjes, Barbara, Pepe en Mika
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat een aparte hond, nog nooit eerder gezien! :ok:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

WAUWIE heb jij zo'n hond!! super ik vin dz ehelemaal geweldig, in Frankrijk regelmatig gezien en veel over gelezen, in Frankrijk een aardig bekent ras, zijn niet de makkelijkst ehonden heb ik begrepen echte waak en verdedigingshonden , daarom zijn ze in frankrijk waarschijnlijk ook populairder aan het worden

wat voor ervaring heb jij met je hond? qua gedrag enzo? ben wel beneiuwd
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hoi Barbara,

Leuk weer eens wat van je te lezen. Je hebt dus een hond erbij! Wat een prachtbeest. Ik heb wel eens over het ras gelezen maar er nog nooit één gezien in het echt.
Denk niet dat ze in Nl zijn. Dit kun je wel navragen bij de Raad van Beheer trouwens (dan moeten ze wel inngeschrven staan natuurlijk).
Ik heb ff in een paar showcatalogi gekeken maar het ras kwam geen één keer voor.

Groetjes Sonja
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ik meen dat een franse fokker er een of twee geesporteerd heeft naa rhier, maar die zijn aan de oren gecoupeerd en mogen derhalve hie rniet tentoongesteld worden
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
barbara+pepe
Vaste gebruiker

Inderdaad zijn er een paar fokkers in Frankrijk. Fokkers zijn over het algemeen niet zo bereid een pup te geven aan iemand die er niet mee gaat werken, omdat het karakter van deze honden toch wel bijzonder is. Ik heb toen ik er achter kwam dat hij dat ras was, zo ongeveer alles erover gelezen (ik kan portugees), en inderdaad staan ze bekend als moeilijke honden.

Misschien is het omdat ik Mika uit een asiel heb gehaald, of omdat hij duidelijk werd geslagen door zijn vorige eigenaar of op straat. Maar Mika is een schat van een beest (wel waaks) en makkelijk te trainen. Ik moet alleen niet met wat voor fysieke straf dan ook aankomen want dan kruipt meneer in zijn schulp. Ik raak hem bij training dan ook niet aan, alles met clicker, en al zijn we net begonnen, het gaat als een trein!

Ik vertel niet iedereen wat voor ras hij is. Het is duidelijk dat een hond als Mika met de verkeerde aanpak niet zo lief zou zijn als hij nu is, en fokkers houden het ras bewust klein.

Ik denk dat ik gehoorzaamheid met hem blijf doen, hij moet wel zijn ei kwijt kunnen. Het zijn veedrijvers en waakhonden, en als die hun ei niet kwijt kunnen, kun je wachten op probleemgedrag.

Ik ben in ieder geval heel blij met hem, we zijn echt jut en jul samen, ik sleep hem overal mee naar toe en hij vindt dat heerlijk! Zolang hij bij mij mag zijn en liefde krijgt :wink:
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Hier is een Tosa fokker die ze heeft, de eerste pup van hun heb ik gezien en die is idd rond gecoupeerd.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

sirene schreef:Ik heb ff in een paar showcatalogi gekeken maar het ras kwam geen één keer voor.

Groetjes Sonja
Hoi Sonja,

Is het wel een door de F.C.I. erkend ras?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Scooby schreef:
sirene schreef:Ik heb ff in een paar showcatalogi gekeken maar het ras kwam geen één keer voor.

Groetjes Sonja
Hoi Sonja,

Al sla je me dood :hamer:
Tibbe
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibbe »

Wat een prachtige aparte hond. Interessant om te weten over voor mij onbekend ras.
En wat fijn dat het zo goed gaat en het klikt tussen jullie! :ok:
Afbeelding
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:

Groetjes Sonja
Hoi Sonja,

volgens mij wel, op de wereldwinner stonden ze wel tussen de rassenlijst
barbara+pepe
Vaste gebruiker

De foto's van die hond bij de Tosa fokker zijn echt heel typerend voor het ras, prachtige foto's. De bewegingen staan er heel mooi op en ook de alertheid van deze honden.
Bij de familie van hun fila de sao miguel is de ongecoupeerde zus het meest zoals Mika. Jammer van die oren, ook al jammer van Mika's staart.

Of het een erkend ras is, ik geloof het wel, maar dan in een bepaalde categorie, ik weet er eigenlijk niet zo veel van af, maar je ziet ze inderdaad bijna nooit op shows. Ik vind het ook geen show-honden, het zijn echte werkers.
Afbeelding
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

leuk hondje! Heb er alleen nog nooit van gehoord! :wink:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
Ben
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox

Ongelezen bericht door Ben »

Heel apart :ok:
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

super mooie hond :ok:
en het is denk ik maar beter als dit ras zeldzaam blijft
barbara+pepe
Vaste gebruiker

Floortje schreef:super mooie hond :ok:
en het is denk ik maar beter als dit ras zeldzaam blijft
Ja dat vind ik dus ook. Mika is dus ook gecastreerd. Hij had geen chip of tatouage, anders was de fokker denk ik wel benaderd. Sowieso ben ik fel tegen het onverantwoord pups op de wereld zetten, maar uit respect voor het ras en het karakter wilde ik zeker voorkomen dat Mika een teef zou dekken hier in Nederland. En daarom vertel ik ook niet zomaar aan iedereen wat voor ras het is, zelfs op cursus heb ik getwijfeld om het erop te zetten, maar toch maar gedaan.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Een heel apart ras. Ik had er ook nog nooit van gehoord. Heb even gekeken op de site van de FCI en het ras is op het moment voorlopig erkent, wat zou betekenen dat ze nog geen cacib kunnen krijgen.
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Het enige wat ik ooit over dit ras gelezen heb is dat het geen honden zijn voor in de stad. Ze zijn erg waaks en honden die aan het werk zijn, zijn absoluut onbenaderbaar.
Het is een ras waarvan je hoopt dat het niet in verkeerde handen valt.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

barbara+pepe schreef:De foto's van die hond bij de Tosa fokker zijn echt heel typerend voor het ras, prachtige foto's. De bewegingen staan er heel mooi op en ook de alertheid van deze honden.
Bij de familie van hun fila de sao miguel is de ongecoupeerde zus het meest zoals Mika. Jammer van die oren, ook al jammer van Mika's staart.

Of het een erkend ras is, ik geloof het wel, maar dan in een bepaalde categorie, ik weet er eigenlijk niet zo veel van af, maar je ziet ze inderdaad bijna nooit op shows. Ik vind het ook geen show-honden, het zijn echte werkers.
Heb net een test gedaan op hondenras.com en deze fila kwam er uit. Was volgens mij wel FCI erkend hoor.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik gaf het al eerder aan: dit ras is nog maar voorlopig erkent door de FCI. Staat op hun site: http://www.fci.be/nomenclatures_detail. ... o%20Miguel
Afbeelding
barbara+pepe
Vaste gebruiker

Sjalot schreef:Het enige wat ik ooit over dit ras gelezen heb is dat het geen honden zijn voor in de stad. Ze zijn erg waaks en honden die aan het werk zijn, zijn absoluut onbenaderbaar.
Het is een ras waarvan je hoopt dat het niet in verkeerde handen valt.
Dat klopt, maar als ik Mika niet zelf had leren kennen in Portugal, had ik hem op basis van de rasbeschrijving niet meegenomen. Mika is wel een doetje hoor, maar wel een die zijn energie kwijt moet, en vooral werkenergie. Ik stimuleer zijn waakdrift ook helemaal niet, hij is meteen overal mee naar toe gegaan, ik heb hem laten wennen aan dat dat normaal is. En dat vindt hij ook. In de tram/trein/bus is hij een dweil en gaat bij iedereen slijmen of liggen slapen. Maar ik zal hem nooit opjutten.

Verder is hij wel een heeeel makkelijke leerling, hij is slim en snel. Doordat ik hem alleen met clicker train, kan hij heel erg zijn ei kwijt in het zelf nadenken wat hij doet. Een slipketting of zelfs een halfcheck zou ik bij dit type hond nooit omdoen. Daarbij is Mika ooit fysiek hard aangepakt en kruipt hij een half uur in zijn schulp als ik zelfs maar een grote mond opzet of per ongeluk hem aanraak. Zo rende hij vandaag tegen de lijn van een andere hond aan en hij reageerde alsof hij werd geslagen.

Oh en ik woon wel in de stad, ondanks dat ik wel vlakbij het Kralingse Bos woon. Ik denk juist dat een fila op een erf veel feller wordt. Mika heeft vooral koeiendrijvers driften, en die botviert hij wel op mij of andere honden bij het spelen. Op mij is hij al aan het afleren, andere honden corrigeren hem wel als ze het genoeg vinden! Maar het vormt geen probleem ofzo. Maar ik zou bijna niemand dit ras aanraden, simpelweg omdat het de hond niet ten goede zou komen als hij zijn ei niet kwijt kan. En ik heb toen ik hem adopteerde gekozen daarvoor, welke vorm van sport het ook zou zijn!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”