Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vooroordeel jack russell

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

linlin

Ongelezen bericht door linlin »

yamie schreef: heb ik trouwens het woord stamboom genoemd?? heb ik ergens gezegd dat een stamboom zaligmakend is??
nee, dat heb je inderdaad niet. dat was een veronderstelling van mij.
hou me ten goede, het excessieve gebroodfok van de afgelopen decennia met jack russell-achtigen vind ik ook niet kunnen.

een stamboom is dus niet altijd zaligmakend, daar zijn we het over eens.
je krijgt qua karakter toch echt een ander hondje als je een jack met een teckel kruist, dus das geen echte jack, niet zoals ze horen te zijn.
nee, hehe, een jack x teckel is geen echte jack russell. mijn mooie term 'mormel' dekt in deze de lading. zo'n klein terrierachtig ding.

hoe vind jij overigens dat een 'echte jack' behoort te zijn en waarop baseer je dat? en hier bedoel ik niks hakketakkerigs mee!! :mrgreen:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind Ursula een uitmuntende hond :ok: Goed gevormd, goed getekend en met een goede vacht. Mooi lichaampje en een mooie uitdrukking in het kopje.

In mijn ogen moet een JR pittig, jachtlustig en tolerant zijn. Hij moet op een manege kunnen wonen zonder iedereen uit te keffen of de paarden lastig te vallen. Hij moet met andere honden kunnen, het zijn immers hondjes die van oorsprong in groepjes wonen. Hij moet fel en killerig zijn naar kleine dieren als ratten. Hij moet knuffelig zijn tot op zekere hoogte, dus geen schoothondje. Moet met weer en wind naar buiten willen en gewoon wit met 1/3 tekening zijn.

Geen dwerg zijn maar juist wat aan de maat, geen puilogen en geen dunne staart, dat klopt niet in het ras. Mooi vol kopje en een vol bekkie. Geen angst vertonen in welke situatie dan ook, beetje waaks zijn maar wel te vermanen etc. :N: Een hele mond vol dus en ik ken er maar bar weinig die zo zijn.
Afbeelding
linlin

MARC_S schreef:Ik vind Ursula een uitmuntende hond :ok: Goed gevormd, goed getekend en met een goede vacht. Mooi lichaampje en een mooie uitdrukking in het kopje.
*plaatsvervangende trots-glunderende lin* . ze is wel wat aan de maat, hoor. maar daarnaast geen hysterisch jr-bastaard-gedrag, maar weloverwogen zelfstandige krengerigheid. oh ja, en licht koehakkig, maar dat mag de pret niet drukken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:Ik vind Ursula een uitmuntende hond :ok: Goed gevormd, goed getekend en met een goede vacht. Mooi lichaampje en een mooie uitdrukking in het kopje.

In mijn ogen moet een JR pittig, jachtlustig en tolerant zijn. Hij moet op een manege kunnen wonen zonder iedereen uit te keffen of de paarden lastig te vallen. Hij moet met andere honden kunnen, het zijn immers hondjes die van oorsprong in groepjes wonen. Hij moet fel en killerig zijn naar kleine dieren als ratten. Hij moet knuffelig zijn tot op zekere hoogte, dus geen schoothondje. Moet met weer en wind naar buiten willen en gewoon wit met 1/3 tekening zijn.

Geen dwerg zijn maar juist wat aan de maat, geen puilogen en geen dunne staart, dat klopt niet in het ras. Mooi vol kopje en een vol bekkie. Geen angst vertonen in welke situatie dan ook, beetje waaks zijn maar wel te vermanen etc. :N: Een hele mond vol dus en ik ken er maar bar weinig die zo zijn.
nou precies, hoeveel zie je daar van? errug weinig, en ik weet dat de jack pas sinds "kort"een erkend ras is, maar waarom word er wel wat gezegd als ik een soort van dober of, bull, of wat dan ook bij die naam noem , die er dus erg naast zit, maar zodra ik noem dat die en die jack niet echt is er gelijk mensen over vallen, het is verdorie wel een echt ras, waar fokkers moeite voor doen
yamie
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
yamie schreef: heb ik trouwens het woord stamboom genoemd?? heb ik ergens gezegd dat een stamboom zaligmakend is??
nee, dat heb je inderdaad niet. dat was een veronderstelling van mij.
hou me ten goede, het excessieve gebroodfok van de afgelopen decennia met jack russell-achtigen vind ik ook niet kunnen.

een stamboom is dus niet altijd zaligmakend, daar zijn we het over eens.
je krijgt qua karakter toch echt een ander hondje als je een jack met een teckel kruist, dus das geen echte jack, niet zoals ze horen te zijn.
nee, hehe, een jack x teckel is geen echte jack russell. mijn mooie term 'mormel' dekt in deze de lading. zo'n klein terrierachtig ding.

hoe vind jij overigens dat een 'echte jack' behoort te zijn en waarop baseer je dat? en hier bedoel ik niks hakketakkerigs mee!! :mrgreen:
op een rasstandaard, raskenmerken, net zoals je elk ander ras beoordeeld....
linlin

yamie schreef:
linlin schreef: hoe vind jij overigens dat een 'echte jack' behoort te zijn en waarop baseer je dat? en hier bedoel ik niks hakketakkerigs mee!! :mrgreen:
nee, ik bedoel meer hoe je het zelf zou omschrijven.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

wij hebben ook een JR, maar die is zo rustig dat je het gewoon eng gaat vinden. we hebben daarom al een aantal keer een bod gehad op haar. Ze heeft geen papieren , maar de buurvrouw was bereid om 1500 euro voor haar neerte leggen omdat ze zo lief en rustig is.
Ag ik heb die lieve buurvrouw alleen verteld dat al zou ze 1 miljoen willen geven, kreeg ze onze JR nog niet. :mrgreen:
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Hmmmm als ik zo eens terugdenk wat er bij ons in het asiel aan jack russels heeft gezeten, zaten daar over het algemeen juist hele leuke bij. :mrgreen:

Alleen nu zit er een jack russel achig product die is wat minder leuk, maja je kan ook niet alles hebben :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
yamie
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
yamie schreef:
linlin schreef: hoe vind jij overigens dat een 'echte jack' behoort te zijn en waarop baseer je dat? en hier bedoel ik niks hakketakkerigs mee!! :mrgreen:
nee, ik bedoel meer hoe je het zelf zou omschrijven.
een evenwichtige terrier, eigenwijs op zijn tijd,zelfstandig, zeker niet zenuwachtig of hyperactief....
linlin

yamie schreef: een evenwichtige terrier, eigenwijs op zijn tijd,zelfstandig, zeker niet zenuwachtig of hyperactief....
sterk. een sterke fysiek en een sterke persoonlijkheid. dat ook.

hier, moet je zien, zijn we het nog eens met elkaar ook. vanuit een ander uitgangspunt wellicht, maar toch. :wink:
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door britty »

ik denk dat er in alle vooroordelen wel een kern van waarheid zit.. :roll:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

britty schreef:ik denk dat er in alle vooroordelen wel een kern van waarheid zit.. :roll:
Dat denk ik ook, maar dat geldt voor meer rassen!!!

Ik persoonlijk vind ze te klein ( ik houd van grote honden ) en vaak zo hyperactief, verder vind ik ze wel schattig!!!
Maar dat hyperactieve kan best een vooroordeel zijn, hihi, hier in de buurt lopen geen rustige rond.
Het is gewoon niet mijn ras( qua uiterlijk dan ), maar dat mag toch!
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Cyntha schreef:
britty schreef:ik denk dat er in alle vooroordelen wel een kern van waarheid zit.. :roll:
Dat denk ik ook, maar dat geldt voor meer rassen!!!

Ik persoonlijk vind ze te klein ( ik houd van grote honden ) en vaak zo hyperactief, verder vind ik ze wel schattig!!!
Maar dat hyperactieve kan best een vooroordeel zijn, hihi, hier in de buurt lopen geen rustige rond.
Het is gewoon niet mijn ras( qua uiterlijk dan ), maar dat mag toch!
tuurlijk mag dat, en het vooroordeel is er ook niet zomaar, ik weet dat er eenboel rondlopen die hyperactief enz zijn, alleen het hoort dus niet, dat is wat ik ermee bedoelde, dat vind ik zo zonde van een ras....
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

wij hebben een kruising en die luisterd heel goed, wel wat dominant maar ja wat wil je als je 2 teefjes voor jezelf hebt,hij is in huis heel rustig wil af en toe geaait worden en voor de rest ligt hi jte pitten op een lekker kussentje,buiten is hij onuitputbaar weet zijn eigen grenzen niet en zou liever verzuipen dan zijn balletje af te moeten geven aan een andere hond.een geweldige hond zonder papieren en weten we niks van zijn afkomst af.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Onze ruwharige Jack Russel Juul is lief, rustig in de auto en luistert goed. Het enige nare trekje is dat ze buiten vrij kefferig is tegen andere honden. Ik denk dat dat komt omdat ze nooit zelf iets op heeft hoeven knappen. Toen onze patries nog leefde knapte die altijd alles voor haar op en nu gaat ze gewoon achter Sunny staan. Sunny is geen keffer (Boxer/Amerikaanse Bulldog) en Patries was het ook niet (Pitt Bull terrier). Aangezien die 2 dus wel "normaal" zijn/waren ligt het in dit geval niet aan de opvoeding :engel: Juul is een schat maar af en toe gewoon een naar en irritant hondje, ze had Patries onder de duim en nu Sunny ook :mrgreen:
sam&gijs
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sam&gijs »

Hoi, ik heb zelf ook zo'n "jack-achtige zonder papieren" en iedereen die ik ken en die dat vooroordeel over JR heeft zegt: maar die van jullie is lief!
Dat is ie ook niet vanzelf geworden. Hij heeft puppy-cursus en A gedaan en we zitten nu bij de gevorderden met behendigheid.
Wat ook erg belangrijk is denk ik is rustig met ze doen. Bijna iedereen denkt:ah een JR, die gaan we effe gek maken. Je moet ze denk ik ook een beetje tegen zichzelf in bescherming nemen, je kunt ze nl ook gek maken.
RRback
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door RRback »

ok ok, ook ik ben enigzinds bevooroordeeld als het gaat om JR
Ik vind het kleine driftige hondjes.
Maaaaaarrrrr....wel met de nuance dat het niet aan de hondjes ligt maar aan de baas. Ik kan er wat van blijven zeggen als ik weer zo'n verse hondeneigenaar tegenkom met een JRpup die snel wordt opgetild als ik er aan kom met mijn honden.... is dat slim? :denken:

Mijn hond is reuze lief voor pupjes. Ontstaat het vooroordeel tegenover Jackies dan weer doordat JR eigenaren vooroordelen hebben tegenover grote honden? :denken:

Anyway, het ligt mijns inziens meestal aan de baas. Iedere hond moet opgevoed worden. Veel mensen nemen een JR omdat het zo'n lekker klein hondje is. Velen denken er niet bij na dat het eigenlijk een hele grote hond in een kleine verpakking is!
:19:
Ik presenteer! Jowy en Siemie zoet, Jowy en Siemie stout...
Afbeelding
Afbeelding
mayotje

Ongelezen bericht door mayotje »

ze worden meestal gekocht door mensen die alleen op uiterlijk af gaan en nog nooit in 1 boek hebben gekeken over de opvoeding van een hond.
daar door worden het van de keffertjes, wij hebben hier in de wijk ook drie jackies en die vallen wel eens andere honden aan maar dat zijn echt vanm die kak mensen die maar drie keer per dag uitlaten omdat ze anders zelf moe worden.
Nicole84
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nicole84 »

hier komt dan mijn mening over de `stamboom` bij een jack russell. Een stamboom is nooit een garantie van het een of het ander. Wel is het iets waar speciaal op gefokt wordt, als er een ras onstaat krijgt het een officiele naam en ook officiele kenmerken waar dit ras aan moet voldoen. Niks meer en niks minder. Toch ben ik niet blij met al die stamboomloze Jack Russells, want zo blijven er steeds meer broodfokkers komen en domme mensen die zomaar een hondje kopen. Ze worden lekker goedkoop aangeboden en dan denken de meeste mensen : waarom zouden we er dan meer voor betalen?? Ik zeg hierbij niet dat alle fokkers van stamboomloze hondjes fout bezig zijn, maar wel dat ze het ras ermee de penarie inhelpen. Dit geld volgens mij voor alle rassen. Er zou alleen maar gefokt moeten worden met stamboomhonden, want veel kruisingen vallen uiteindelijk tegen en belanden in het asiel. Een Jack Russell met stamboom zul je niet zo snel in het asiel zien zitten, omdat de meeste officiele fokkers de jack russell liever terughebben dan in een asiel zien... Maar ja, dit is mijn mening, er zullen er veel zijn die het niet met me eens zijn, maar dat hoeft ook niet.
Groetjes Nicole en een pootje van Jamie

Afbeelding
o my dog!
geregistreerd lid

jack russels

Ongelezen bericht door o my dog! »

Hallo allemaal,

ik vind het nog steeds jammer dat er veel mensen een rothekel hebben aan jackrussels! Ik ben zelf van mening dat er veel mensen een jackie nemen omdat ze zo lekker klein zijn (dus makkelijk) nou makkelijk zijn ze zeker niet het is geen hondje die je mee kunt nemen in je leren tassie :wink: het zijn echte werkhonden je moet er wat mee gaan doen! 3 x een blokje om is dus echt niet genoeg het gevolg is: ze worden hyperactief want ze kunnen hun ei niet kwijt, daarbij krijgen de honden vaak gedragsproblemen (je moet toch ergens je energie kwijt??)
Wat doen de baasjes dan hondje aan de lijn (want is agressief naar andere honden) vervolgens loop je met een hond met een peper in z'n achterste en het gedrag is er bijna niet uit te trainen.
Je raad het al ik heb zelf een parson jack russ nu 9 maanden dus lekker in de pubertijd!! Het kost me erg veel tijd maar ik wist waar ik aan begon en beleef er nog steeds veel plezier aan. Ik ben zeer consequent voor bailey ( zo heet ze) en dan zeggen mensen: ahhhhh wat ben jij streng ze is nog zo klein en dat vind ik nou zo jammer want een goed opgevoede jack kan!!!
Ik heb de puppy cursus afgerond en ben nu bezig met de jonge honden cursus en ze luisterd al erg goed! uiteraard wel voor een stukkie kaas :smile2:

groetjes,

Laura en een pootje van bailey

ps: lukt me niet om een foto erbij te doen wie kan mij dat uitleggen?
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Ook ik heb geen hekel aan Jack Russels!! De beide jackies die hier lopen, zijn hele rustige, al wat oudere hondjes, die heel vriendelijk zijn naar andere honden.

Wij zeggen altijd wel dat het maar goed is, dat ze niet in het lijf van een rottweiler zitten, want dan had je qua karakter / kracht denk ik een probleem.

Wat mij wel mateloos irriteert zijn alle russels die met Patella Luxatie rondlopen en waarvan de baasjes dood leuk zeggen dat dat bij het ras hoort........ Dat vind ik zeer irritant !!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”