Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vooroordeel jack russell

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

vooroordeel jack russell

Ongelezen bericht door yamie »

keej, ik ken ze, de vooroordelen, ohhh een jack :N:

zoo druk, ze blaffen, ze luisteren niet, ze bijten, ze zijn hyperactief....
9 van de 10 keer zijn dit de jack achtigen zonder papier, niet bewust gefokt enz...
tuurlijk het zijn terriers, vasthoudend, levendig enz..

een echte jack is niet overactief, kan net zo goed luisteren als welke hond dan ook (oke als terrier dan)
vind het soms zo zonde....die 'slechte"naam
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

:smile: :smile: nee geef die kruisingen met papier maar de schuld :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
yamie
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef::smile: :smile: nee geef die kruisingen met papier maar de schuld :smile:
hhahaha neeheee , doe nou ff serieus ..........zo bedoelde ik um niet :pffff: :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

owh hahaahaaa het kwartje valt, uhhhh leg uit :mrgreen:
chrico
Zeer actief

Het ligt niet aan het ras, het zijn de baasjes die er voor zorgen dat ik oa denk, heb je weer zo een pokkebeest :mrgreen:
Men vergeet waar deze hondjes voor gebruikt zijn, houden ze in huis, veel te weinig beweging en geestelijk interessante spelletjes.
Het gros had beter naar bart smid kunnen gaan ipv een JR in huis te nemen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
yamie
Zeer actief
Contacteer:

ja op zich klopt dat, maar ook dan, het beeld is idd dat wanneer je met een jack niet elke dag stukken loopt of dingen doet dat ie dan druk is, zo is het niet, zo horen ze niet...........
chrico
Zeer actief

Het hoort misschien niet maar het in ondertussen wel een feit geworden. De halve wereld heeft tegenwoordig een JR. Als ik hier in de straat kijk wonen er in een stukje van 10 huizen 4 JR. Van die 4 is er 1 die luisterd, niet overdreven veel buiten komt maar ze zijn er wel mee bezig. Hier is hier bij dat hondje. De andere drie zijn echt ondieren, niet opgevoed enz enz
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

Ook ik constateer veel JR en kruisingen ervan die niet tot heel weinig zijn opgevoed.Snauwen en blaffen naar alles en vaak vinden sommige eigenaren dat nog leuk ook.(staat wel stoer,zo'n klein ding die nergens bang voor is.) Ik hou daar niet zo van.Groot of klein ras, opvoeden moet je ze allebei.
(ik pik het ook niet van Petit als ze zomaar gaat staan blaffen naar een andere hond)
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Het hoort misschien niet maar het in ondertussen wel een feit geworden. De halve wereld heeft tegenwoordig een JR. Als ik hier in de straat kijk wonen er in een stukje van 10 huizen 4 JR. Van die 4 is er 1 die luisterd, niet overdreven veel buiten komt maar ze zijn er wel mee bezig. Hier is hier bij dat hondje. De andere drie zijn echt ondieren, niet opgevoed enz enz
ja maar ws is 9 van die 10 hondjes ook geen echte jack, ze worden bijbosjes op de marktplaats , krant enz aangeboden..... maar dat zijn geen "echte"
Mirjam Amsterdam

Ongelezen bericht door Mirjam Amsterdam »

Feit is wel dat het in de asiels bárst van de jonge, vaak onhandelbare Jack's (waarvan men ook nog vindt dat het een originele naam is om aan zo'n hond te geven maar dat terzijde.. :hmmm: ).

Feit is ook dat ze in bósjes worden aangeboden op advertentiepagina's op internet en in kranten.

Ik verbind daar de conclusie aan dat Jacks wel érg vaak in een opwelling worden aangeschaft door eerste hondeneigenaars en niet in de laatste plaats om hun "handige" :denken: formaat.
En men weet vaak niet dat Jacks échte terriers zijn met een aanwezig karaktertje.
Dat is geen verwijt naar Jacks toe maar ik denk dat het hebben van een Jack nogal eens tegenvalt en dat de opvoeding (bij gebrek aan grote spierkracht) sowieso overgeslagen wordt ?

Ik heb zelf ook twee maal een niet-populair ras gehad (bij andere hondeneigenaren) namelijk een Duitse herder.
Dus ik weet zelf heel goed hoe rot het is als ze jóuw brave hond met vooroordelen tegemoet treden.
Ik heb dan ook niks tegen (ook niet mét, trouwens.. :mrgreen: ) Jacks maar wel tegen die met ADHD behepte idiote keffers die mijn honden op afstand volkomen gestoord maken met hun gedrag.
Om nog niet te spreken over die ettertjes die als een dwaas blaffend op je (grote) honden afkomen, zich bedenken... :N: en luid jankend ervandoor gaan...

En wie krijgt de schuld ????
Niet de Jack, hoor ..
Die is maar zo klein... :evil:
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Ik heb op voorhand eigenlijk ook al een hekel aan een JR of wat er voor door moet gaan.

Waarom, omdat de meeste niet opgevoed zijn en aan alle vooroordelen voldoen

Maar het is gewoon dat de baas hier schuld aan is
Net zo als het gros van de andere kleine hondjes die slecht opgevoed zijn
En een JR is een echte terrier , en die moet je gewoon een strakkere opvoeding geven en dat doen de mensen niet

Dat is het zelfde dat een Stafford een vechthond is en dat alle goldens en labradors goed luisteren,
Over elk ras zijn vooroordelen en daar moet je helaas mee leven
En ik spreek uit een redelijke ervaring over vooroordelen omdat ik hier 7 Staffordshire Bull Terriers in huis heb

Maar het is natuurlijk ook de taak van de fokkers om mensen er op te wijzen dat JR niet zulke makkelijke honden zijn.
En dat ze haarfijn uitleggen wat voor hondje ze in huis halen
Doe ik hier ook met pup kopers , dan zal ik eerder de nadelen van het ras uitleggen als de voordelen.
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Tovi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Tovi »

ik heb een "neppe" JR zonder papier. Veel mensen die ik tegenkom zijn hartstikke verbaasd dat het een onderdanig hondje is met een ontzettend lieve uitstraling en ook nog eens rustig is. Volgens mij ligt het er voor een groot deel ook aan hoe je er zelf mee omgaat. Iedere hond kan je verpesten en iedere hond kan je opvoeden. bij JR's moet je misschien wat consequenter zijn, maar ze zijn zeker wel op te voeden.

En vooroordelen zijn er immers over ieder ras..
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
Arjanne
Actief

Ongelezen bericht door Arjanne »

Tovi schreef:ik heb een "neppe" JR zonder papier. Veel mensen die ik tegenkom zijn hartstikke verbaasd dat het een onderdanig hondje is met een ontzettend lieve uitstraling en ook nog eens rustig is. Volgens mij ligt het er voor een groot deel ook aan hoe je er zelf mee omgaat. Iedere hond kan je verpesten en iedere hond kan je opvoeden. bij JR's moet je misschien wat consequenter zijn, maar ze zijn zeker wel op te voeden.

Het heeft met meer faktoren te maken hoe een hond is qua karakter. Denk eens aan:-hoe zijn de ouders (karakter)?
-bij een kruising: wat voor een soort ras zijn de
ouderdieren?
-hoe beleven ze hun eerste levensdagen/-weken?
-en dan natuurlijk: hoe heeft men de hond opgevoed?

:wink:
Groetjes van Arjanne..

Afbeelding
Rust zacht lief teckelmannetje, dank je voor de fijne tijd die we hadden.
We zullen je nooit vergeten Timo.
19-01-2004 / +26-08-2010
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Arjanne schreef:
Tovi schreef:ik heb een "neppe" JR zonder papier. Veel mensen die ik tegenkom zijn hartstikke verbaasd dat het een onderdanig hondje is met een ontzettend lieve uitstraling en ook nog eens rustig is. Volgens mij ligt het er voor een groot deel ook aan hoe je er zelf mee omgaat. Iedere hond kan je verpesten en iedere hond kan je opvoeden. bij JR's moet je misschien wat consequenter zijn, maar ze zijn zeker wel op te voeden.

Het heeft met meer faktoren te maken hoe een hond is qua karakter. Denk eens aan:-hoe zijn de ouders (karakter)?
ouderdieren?

Ja eigenaardig is dat , daar hoor je altijd maar weinig over , alsof elke hond die geboren wordt ,de zelfde is ,en een geboren leider is...........ik neem een jack ,dus is hij ogefokt en vechterig, ik neem een Rottweiler dus bijt hij mensen , ik neem een Bullterrier dus vecht hij met andere honden, ik neem een herder want ik heb een waakhond nodig, allemaal lariekoek, de meeste van die genoemde honden die ik ken zijn gewoon honden , die of heel zachtaardig zijn , of bang, of heel onzeker, of heel gehoorzaam.......... en "enkele" daarvan zijn ettertjes, maar zeker niet allemaal.
Tovi
Vaste gebruiker

Arjanne schreef:
ouderdieren?

Dat is natuurlijk ook weer zo, heb je helemaal gelijk in. Bij mijn hondje zijn de ouders JR voor zover ik weet, ik heb Bink als pup gekregen omdat zn vorige eigenaresse er ineens na drie weken niet meer voor kon zorgen. Hij is dus van hot naar her gesleept en daardoor onzeker geworden.

Ik ben wel van mening dat je met opvoeding het meest kan doen. Positieve karaktereigenschappen kun je zo stimuleren en negatieve wat onderdrukken imo.
Maargoed, zoals ik al zei vooroordelen zijn er over ieder ras en die zijn nou eenmaal niet vaak positief :mrgreen:
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Herders zijn gevaarlijk
Staffords zijn gevaarlijk
Pitt Bulls zijn gevaarlijk
Rottweilers zijn gevaarlijk
Dobermanns zijn gevaarlijk...

Ik bedoel.. zo heeft ieder ras wel zijn vooroordelen. Veel mensen zijn ook bang voor onze honden (herders en dobermann)

:roll: Sommige mensen zeggen iets terwijl ze er de ballen verstand van hebben. Onze Dober is een Rottweiler... oeh die is zoooooo eng.. en die enge Herders dat zijn echt bijthonden :pffff:

Daar lopen sommige mensen zlef een blokje voor om, terwijl onze honden nog nooit wat gedaan hebben!!!!!
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Shita schreef:Herders zijn gevaarlijk

Ik bedoel.. zo heeft ieder ras wel zijn vooroordelen. Veel mensen zijn ook bang voor onze honden (herders en dobermann)

:roll: Sommige mensen zeggen iets terwijl ze er de ballen verstand van hebben. Onze Dober is een Rottweiler... oeh die is zoooooo eng.. en die enge Herders dat zijn echt bijthonden :pffff:

Daar lopen sommige mensen zlef een blokje voor om, terwijl onze honden nog nooit wat gedaan hebben!!!!!
Ik zou niet 123 gaan beweren dat alles aan de baas ligt en de hond gewoon een hond is. Ik hoor zo vaak dat een pitje wel leuk wordt met andere honden als je hem goed opvoed, of een herder echt wel iedereen binnen laat als je dat aanleert, een dober is gewoon een explosieve waak en verdedigingshond, geen hond om in een winkel neer te leggen dus.

Zolang mensen niet willen onderkennen dat decennia lang fokken op bepaalde eigenschappen ook wel genetisch vastgelegd zou kunnen zijn blijven er bosjes honden in het asiel komen.

Tuurlijk bijt een herder sneller, hij is er tenslotte op gefokt. Mijn hond bijt 100 keer sneller uit genetische aanleg dan dat onze pointer dat zou doen. Verder kan bijna geen enkele staffreu boven de 2-3 jaar met reuen, logisch, maar onderken dat alsjeblieft want anders blijft het fout gaan door ontkenning! :roll:

Ik wordt altijd heel moe van mensen die beweren dat opvoeding een rasspecifieke eigenschap als waakdrift kan laten verdwijnen terwijl die zelfde mensen zeggen dat een bordercollie niet zonder werk kan. Of een herder waar niks mee gedaan wordt wegkwijnt. Net zo vast liggen de minder leuke kanten van een ras die we zo graag ontkennen.
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

yamie schreef: ja maar ws is 9 van die 10 hondjes ook geen echte jack, ze worden bijbosjes op de marktplaats , krant enz aangeboden..... maar dat zijn geen "echte"
wat zit je toch op die stamboompjes te hameren? ze zijn echt niet zaligmakend en zeker geen garantie op een kerngezonde en rastypische terrier. net zoals het ontbreken ervan geen garantie is.

daarnaast valt er natuurlijk flink te twisten over wat een 'echte' jack russell is.

vooroordelen over jack russells, en dan vooral vooroordelen over jack russell-achtigen zonder die hemelse paperasjes, daar heb ik geen enkele boodschap aan.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ja erg hè die vooroordelen. Helaas heb ik 6 van die mormels als buren en ze blaffen op alles, vechten voortdurend onder elkaar, poepen in andermans tuin, luisteren totaal niet alleen als ze eten krijgen etc. Niet erg bevordelijk om MIJN vooroordelen weg te halen :mrgreen: Maar ik ken ook een hele lieve rustige JR...... :wink:
laeken
Zeer actief

linlin schreef: wat zit je toch op die stamboompjes te hameren? ze zijn echt niet zaligmakend en zeker geen garantie op een kerngezonde en rastypische terrier. net zoals het ontbreken ervan geen garantie is.

daarnaast valt er natuurlijk flink te twisten over wat een 'echte' jack russell is.

vooroordelen over jack russells, en dan vooral vooroordelen over jack russell-achtigen zonder die hemelse paperasjes, daar heb ik geen enkele boodschap aan.
Ik denk dat er op stamboompjes gehamerd wordt omdat dat hier ook wel van toepassing is :wink:
JR worden bij de honderden gefokt onder vreselijk erbarmelijke omstandigheden. De populatie bestaat feitelijk voor 90% uit hondjes die uit slechte ouderkeuze, slechte verzorging, slechte behandeling etc komen. Dat verpest heel het ras en juist bij de JR is dus tegenwoordig het hele ras verpest op een aantal zeer goede fokkers na die ontzettend lang nadenken, echt bij het ras betrokken en zijn en ook echt willen dat de beste ouders de beste pups gaan geven. Dat zijn toch wel hele andere hondjes zover ik ze ken. Open en een stuk minder fel en gek als de broodfok JR.
Afbeelding
Net

Ongelezen bericht door Net »

MARC_S schreef:

Ik zou niet 123 gaan beweren dat alles aan de baas ligt en de hond gewoon een hond is. Ik hoor zo vaak dat een pitje wel leuk wordt met andere honden als je hem goed opvoed, of een herder echt wel iedereen binnen laat als je dat aanleert, een dober is gewoon een explosieve waak en verdedigingshond, geen hond om in een winkel neer te leggen dus.

Zolang mensen niet willen onderkennen dat decennia lang fokken op bepaalde eigenschappen ook wel genetisch vastgelegd zou kunnen zijn blijven er bosjes honden in het asiel komen.

Tuurlijk bijt een herder sneller, hij is er tenslotte op gefokt. Mijn hond bijt 100 keer sneller uit genetische aanleg dan dat onze pointer dat zou doen. Verder kan bijna geen enkele staffreu boven de 2-3 jaar met reuen, logisch, maar onderken dat alsjeblieft want anders blijft het fout gaan door ontkenning! :roll:

Ik wordt altijd heel moe van mensen die beweren dat opvoeding een rasspecifieke eigenschap als waakdrift kan laten verdwijnen terwijl die zelfde mensen zeggen dat een bordercollie niet zonder werk kan. Of een herder waar niks mee gedaan wordt wegkwijnt. Net zo vast liggen de minder leuke kanten van een ras die we zo graag ontkennen.

Absoluut, rasspecifieke eigenschappen moeten onderkend worden. Dat is denk ik ook vaak het probleem, dat niet onderkennen. Een bepaalde hond komt in de mode, massaal wordt die hond aangeschaft er er wordt niet nagedacht over bepaalde (minder leuke) raseigenschappen. Die eigenschappen lopen dan uit de hand en hopla, vooroordeel is geboren. Dat is momenteel denk ik ook het probleem met JRs. Leuk klein hondje denken mensen dan, maar dat het een terrier is, wordt vaak vergeten. Je ziet ze ook zelden loslopen. Ik denk ook dat het lijstje 'gevaarlijke' honden uit zo'n soort situaties ontstaat, met medewerking van broodfokkers die handig op de mode inspelen. En laten we eerlijk wezen, een 'foute' herder, dobermann, rotweiler etc. is gewoon gevaarlijk.
linlin

Marc schreef:Ik denk dat er op stamboompjes gehamerd wordt omdat dat hier ook wel van toepassing is :wink:
JR worden bij de honderden gefokt onder vreselijk erbarmelijke omstandigheden. De populatie bestaat feitelijk voor 90% uit hondjes die uit slechte ouderkeuze, slechte verzorging, slechte behandeling etc komen. Dat verpest heel het ras en juist bij de JR is dus tegenwoordig het hele ras verpest op een aantal zeer goede fokkers na die ontzettend lang nadenken, echt bij het ras betrokken en zijn en ook echt willen dat de beste ouders de beste pups gaan geven. Dat zijn toch wel hele andere hondjes zover ik ze ken. Open en een stuk minder fel en gek als de broodfok JR.
ik ben het volledig met je eens, marc. maar ook jij weet dat er onder de fokkers ook bagger zit. dat, als je echt kritisch gaat kijken, er maar verdomd weinig overblijven die echt iets goeds proberen te doen voor het ras.

veel van die middelmatige russell-fokkers hebben overigens een hoogst arrogante houding naar stamboomloze mormels en hun bazen, terwijl je je af kan vragen of de 'rommel' van die baas nou zoveel slechter is dan wat die fokker onder de naam van 'rashond' fokt.
Tovi
Vaste gebruiker

linlin schreef: ik ben het volledig met je eens, marc. maar ook jij weet dat er onder de fokkers ook bagger zit. dat, als je echt kritisch gaat kijken, er maar verdomd weinig overblijven die echt iets goeds proberen te doen voor het ras.

veel van die middelmatige russell-fokkers hebben overigens een hoogst arrogante houding naar stamboomloze mormels en hun bazen, terwijl je je af kan vragen of de 'rommel' van die baas nou zoveel slechter is dan wat die fokker onder de naam van 'rashond' fokt.
Met dat laatste ben ik het ook weer helemaal eens. Je zou je er bijna voor gaan schamen dat je een hond hebt die op een JR lijkt maar geen papieren heeft... Tenminste zo'n gevoel krijg ik wel bij sommige mensen en dat is erg jammer.

Ik vind het ook opvallend dat je bijna nooit JRs los ziet lopen. Het vertelt toch wel wat over hoe goed die honden onder commando staan (of opgevoed zijn..) en dat doet het ras ook weer geen goed
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

toen ik mijn jr kocht was het nog niet oficeel een ras daar waren ze nog mee bezich
ook de mensen waar ik hem haalde waren helemaal druk mee een goed ras te houden
hij was dan ook heel anders dan die jr die ik nu meestal zie lopen
hoewel er natuurlijk ook nog normale tussen zitten
maar het kan aan mijn leggen maar die van toen hadden toch een wat bredere gespierde borstkast
en overwegend waren ze wit met hier en daar een vlekje en meestal donkere oren
Afbeelding
Arjanne
Actief

Ongelezen bericht door Arjanne »

Nou, neem de teckel. Iedereen roept dan:
-worst op pootjes
-eigenwijs
-oost-indisch doof

Welke hond heeft niet zijn nukken. Timo heeft zo nu en dan die uitspattingen, maar welke hond nu niet. Ze zijn allemaal wel eens dwars, doof en eigenwijs. Maar ook: lief, ontdeugend, trouw, troostend enz.
De karakter vormt de hond. Daar ben je uiteindelijk voor gevallen toch?

:smile1:
Groetjes van Arjanne..

Afbeelding
Rust zacht lief teckelmannetje, dank je voor de fijne tijd die we hadden.
We zullen je nooit vergeten Timo.
19-01-2004 / +26-08-2010
yamie
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Marc schreef:Ik denk dat er op stamboompjes gehamerd wordt omdat dat hier ook wel van toepassing is :wink:
ik ben het volledig met je eens, marc. maar ook jij weet dat er onder de fokkers ook bagger zit. dat, als je echt kritisch gaat kijken, er maar verdomd weinig overblijven die echt iets goeds proberen te doen voor het ras.

oke dan ben ik zo'n middelmatige jr fokker die arrogant kijkt naar stamboomloze , wat jij wilt,er gaan vreselijk veel jr door onder de naam jr en waar vrolijk een nest uit getrokken word, daar kijk ik op neer.... mag ik als liefhebber van een RAS?? de mensen die die nesten in een schuur hebben liggen, die het ozo leuk vinden om eens een nestje te hebben, jaja maar die weten 9 van de 10 keer niet hoe een jr behoort te zijn, geven totaal geen info over opvoeding en gedrag...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
yamie schreef: ja maar ws is 9 van die 10 hondjes ook geen echte jack, ze worden bijbosjes op de marktplaats , krant enz aangeboden..... maar dat zijn geen "echte"
wat zit je toch op die stamboompjes te hameren? ze zijn echt niet zaligmakend en zeker geen garantie op een kerngezonde en rastypische terrier. net zoals het ontbreken ervan geen garantie is.

heb ik trouwens het woord stamboom genoemd?? heb ik ergens gezegd dat een stamboom zaligmakend is?? je krijgt qua karakter toch echt een ander hondje als je een jack met een teckel kruist, dus das geen echte jack, niet zoals ze horen te zijn.
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Net schreef:
MARC_S schreef:

Absoluut, rasspecifieke eigenschappen moeten onderkend worden. Dat is denk ik ook vaak het probleem, dat niet onderkennen. Een bepaalde hond komt in de mode, massaal wordt die hond aangeschaft er er wordt niet nagedacht over bepaalde (minder leuke) raseigenschappen. Die eigenschappen lopen dan uit de hand en hopla, vooroordeel is geboren. Dat is momenteel denk ik ook het probleem met JRs. Leuk klein hondje denken mensen dan, maar dat het een terrier is, wordt vaak vergeten. Je ziet ze ook zelden loslopen. Ik denk ook dat het lijstje 'gevaarlijke' honden uit zo'n soort situaties ontstaat, met medewerking van broodfokkers die handig op de mode inspelen. En laten we eerlijk wezen, een 'foute' herder, dobermann, rotweiler etc. is gewoon gevaarlijk.
Nee het ligt zeker niet alleen de baas. Honden hebben goede, maar natuurlijk ook slechte eigenschappen. Dit is bij ieder ras verschillend. Maar ik bedoel ermee er wordt snel gezegt als iemand een keer een Herder is tegengekomen met uitlaten en die was vals (blaffen, grommen, uitvallen etc.) dat ALLE herders dan gevaarlijk zijn. Als je 1 "slechte" JR tegenkomt, dan wordt er ook direkt gezegt "tsjaa dat zijn nou typisch JR's he..." maar dat slaat nergens op. Elke hond heeft zijn eigen karakter. Maar dat wil niet zeggen als 1 hond vals is, dat ze allemaal vals zijn.

Hier in de buurt loopt iemand met een Hollandse herder en die valt ook uit naar andere honden. Die begint dan te blaffen en trekt zowat zijn baas omver. En wat doet dat baasje... staat er gewoon (bijna) bij te lachen, dat is toch leuk zo'n waakse hond... :roll: Leuk zolang DIE honden maar niet bij mij in de buurt komt. Maar dat wil toch ook niet zeggen dat Shita (mijn Hollander) ook zo is. Er loopt hier ook een Rottweiler in de buurt en die wil graag naar andere honden toe. Die hond loopt altijd los en die baas doet niks. Als ik hem dus zie lopen met z'n hond ga ik wel even langs het pad staan, want ik heb geen zin dat die hond een keer uitvalt naar 1 van mijn honden (dit heeft hij al vaker gedaan). Maar ik ken ook genoeg superlieve rottweilers!!

Ook vaak in kranten en tijdschriften worden er bij bijtincidenten alleen de rassen Dobermann, Herder, Rottweiler, Pitt Bull, Stafford, enz. genoemd. En al die andere honden hier in Nederland dan... die doen nooit wat. Ik wil het niet goedpraten dat sommige honden nou vaker uitvallen als andere, maar vaak wordt ook het verhaal in de krant verdraaid. Dan wordt bijvoorbeeld het ras veranders door een "gevaarlijk" ras...

Als ze gewoon eerlijk zijn, is er niks aan de hand, maar ze moeten niet alleen de schuld afschuiven op de zogenoemde "slechte rassen"...

Tuurlijk bijt een herder sneller, dit wil niet zeggen dat een Labrador nooit bijt, en alle herders wel, wat vele mensen denken en beweren...

Raseigenschappen kan je er nooit helemaal uit krijgen met opvoeding... Een jachthond is en blijft een jachthond, een dober blijft een waak en verdedigingshond. Maar hier zijn ze immers ook op gefokt. Maar als iedereen zijn hond nou eens goed opvoedde, zou dit veel schelen ivm gedrag naar andere honden. Als de honden goed gesocialiseerd worden scheeld dit ook al erg. Dit wil niet zeggen dat elke hond goed luisterd als je een pupycursus met hem gedaan hebt. Mensen moeten gewoon wat concenquenter zijn. Die Hollandse herder bij ons uit de buurt krijgt nooit op z'n donder die baas staat erbij te lachen. Nou leuk hoor zo'n hond... :roll:

Ieder ras heeft zijn vooroordelen, en daar is weinig aan te doen, helaas
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
laeken
Zeer actief

Tuurlijk is dat zo :wink: Jij werkt met je honden en ik verwacht dat je ze volledig onder controle hebt, maar de meeste mensen werken helaas niet met hun honden, ik ook niet. Dan blijken een hoop rassen nogal wat probleemgedrag te kunnen ontwikkelen, hoe leuk en goed de baas ook zijn best doet. Dat zul je moeten onderkennen als je zo'n ras neemt. Mijn hond vecht bv uit verveling. Hier in de buurt wordt elke staff-pup geacht leuk te kunnen spelen met andere honden. :roll: Ze worden elke dag losgegooid op de uitlaatveldjes tot je ze ineens nooit meer ziet vanaf 2 jaar ongeveer. :19:

In plaats van elke dag losgooien met andere honden en een peuk te roken hadden die mensen ze beter kunnen leren hier te komen en goed te luisteren, dan was er niks aan de hand geweest. Nu zijn de uitlaatrondjes alleen nog aan de riem want los rennen ze naar iedere hond en helaas, dat wordt regelmatig vechten.

Ik heb met Wuilus zo vaak gerend voor ons leven als weer zo'n doos met haar staffteef roept van 100 meter ver ze doet niks, terwijl die hond draaiend met een borstel rond mij en Wuil loopt. Wuilus luisterd en die lijn ik snel aan, maar ze is wel bijna 14 en een staffteefje van 2 maakt daar dus gehakt van. Ik heb nu van meerdere eigenaren gehoord dat hun honden volledig opengereten zijn en nu zie ik die hond dus ook niet meer. Ik kan me echt boos maken om zoiets. Hadden ze gewoon geweten wat ze gekocht hadden was er niks aan de hand.

Op dit moment staat er een rotweilerteef te koop op marktplaats, TE RUIL :eek: voor een nieuwe pup. Deze blaft als er geluid is en dat vinden de buren niet leuk, een pup kun je het waken nog afleren is hun motivatie. Dus wie wil de teef van 2 ruilen voor een nieuwe rotweiler pup van 8 weken :jank: :jank: :jank: :jank: Ik kan dat bijna niet geloven :boos:
Afbeelding
linlin

yamie schreef: oke dan ben ik zo'n middelmatige jr fokker die arrogant kijkt naar stamboomloze
waar staat dat? wie zegt dat?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”