Hoi allemaal,
even voorop gesteld ik heb niet alle 20 bladzijden gelezen dat werd met iets te veel, maar wil wel iets zeggen over gezondheid en show.
Ikzelf heb tervuerense herders, ben er al twee kwijtgeraakt op jonge leeftijd waarom? Ik vroeg de fokker om twee dingen, 1 is de hond gezond en 2 is het karakter goed.
De show deed er voor mij niet zoveel toe want ik had een geleidehondje nodig en dan was vooral het karakter en gezondheid van belang. Welnu het eerste hondje kreeg leukemie en moest ik na 1 1/2 jaar in laten slapen (hiervan kún je zeggen dat wist de fokker niet, maar ga dan ook niet met nestbroers en zusjes fokken!! Zeker niet als er al meer gebreken voorkwamen en ook hondjes overleden zijn)
De tweede kwam van een hele andere kennel, ook weer dezelfde eisen gezondheid en karakter. Ja hoor mevrouw prima in orde!!! Welnu dit hondje was vanaf het begin aan het galspugen. Dit werd gezegd doet ze omdat het een opgewonden standje is dat doet haar vader ook. Wat bleek uiteindelijk vele medicijnen onderzoeken en 5 jaar later?? Het hondje had een erfelijke vorm van maagkanker!!!
Het ergste vond ik nog dat toen ik het de fokker vertelde ik de schuld kreeg omdat ze in de zee had gezwommen

nou dan had half duitsland maagkanker gehad!!! Maar ook dat hij gelijk over andere dingen begon (die zij gelukkig niet had) zoals epilepsie. Nu weet ik daar heel veel van, want daar zijn mijn honden geleidehond voor

Dus toen hij zei dat dit niet erfelijk is kon ik hem vertellen dat driekwart wel degelijk een erfelijke factor heeft en 1 kwart familiair is.
Welnu deze fokker loopt nog steeds op shows rond, haalt zijn ZG of Utjes net wat nodig is, maar fokt wel doodzieke honden.
Hij had mijn hondje bewust gefokt om te kijken of de ellende van de vorige nesten terug zou komen (zelfde combinatie) nou jaaaaaaaa.
Mijn oudste daarentegen is nu 13 1/2 jaar, komt uit belgie, waar ik nu ook mijn jongste hondje vandaan heb. Deze fokker let wél op gezondheid, en goddank dit hondje wat nu 3 jaar is, is voor mijn gevoel kerngezond.
Ik heb dit alles aan de F.T.C. (fokkerij toets commissie) doorgegeven, aangeboden om een open toegankelijke database te maken. Weet je wat gezegd wordt?
Nee alleen fokkers krijgen info van ons, en ik moet het bij de fokker halen, nou lekker is dat als je de verkeerde treft.
Nu heb ik iedereen met een belgische herder opgeroepen om als hun hondje iets ernstigs mankeert (epilepsie, hartafwijkingen, autoimuun ziekte enz....) om dit met een dierenartsrapport naar mij op te sturen (zodat ik bewijs heb) en toestemming om het op het net te zetten. Dit gebeurd dus nu ook.
Dus al die geweldige showhonden??? Laten ze eerst maar eens verplicht DNA doorvoeren maar nee dat is weer te duur!!