Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil tussen pitbul en amerikaanse stafford?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

wildybe
Vaste gebruiker

Verschil tussen pitbul en amerikaanse stafford?

Ongelezen bericht door wildybe »

hallo,
graag had ik geweten waaraan je nu precies het verschil kan zien tussen een pitbul en een amerikaanse stafford. Veel mensen denken namelijk dat ik pitbuls heb, terwijl het staffords zijn. Omdat ik hen een deftig antwoord wil geven dat waar is stel ik deze vraag.
Alvast bedankt voor iedereen die me hierbij wil helpen! :wink:
Afbeelding
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

tja de amerikaanse pitbull terrier en de amerikaanse staffordshire terrier is gewoon een ander ras.
ik heb weleens het idee dat pitbulls wat atletischer gebouwd zijn en dat er de laatste jaren meer extreem brede gespierde amstaffs bijkomen. maar pittbulls zijn soms ook heel breed.

er zijn mensen die zeggen dat het karakter van amstaffs beter is, maar ik ken ook hele lieve pitbulls

maarja ik ben geen expert dus het preciese verschil kan ik je niet vertellen. :denken:

maar ik ben ook heel benieuwd, vind het een goede vraag :ok:
Amstaff
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amstaff »

In princiepe is het hetzelfde ras!!!!!!!!!!!

Aleen wat wij hier in nederland onder pitbull verstaan is geen ras. Aleen maar aanwijzingen. Er zijn namelijk maar weinig echte amerikaanse pitbullteriers in nederland geweest.

De pit en de staf (amerikaans dan) zijn in princiepe hetzelfde ras ,aleen zijn er een tig jaren terug in america verschillende lijnen gefokt,de 1 hield van slanker en minder breed terwijl de ander van breed en fors gespierd hield.

Als je een Amerikaanse pitbull terier en een amerikaanse staffordshire terrier langs elkaar zet zal een leek het verschil niet zien,alleen iemand die wat verstand van zaken heeft.

De pitbull is in Nederland geweest ,maar door kruisingen van bepaalde rassen,kregen we hier een bepaald verbod. Hierdoor is de pitbull verboden geworden in Nederland ,iets wat ik persoonlijk schandalig vind,maar dat is een ander verhaal.

Mensen die bv een bull terrier hebben kunnnen het verhaal wel want dit zijn juist diegene die worden nagewezen omdat mensen denken dat ze een pitbull hebben,hier kun je uit nagaan dat mensen af en toe maar wat roepen.......

Zelfs de politie weet eigenlijk niet wat ze een pitbull moeten noemen. Daarom is de volgende wet in geroepen.

Elke hond die bepaalde eigenschappen heeft die in de pitbull wet staan en geen stamboom heeft,valt onder die wet.

dus in het kort samengevat(ik ben namelijk weer af aan het dwalen ,iets wat ik graag doe bij dit onderwerp)

De amstaff en de pitt hebben precies dezelfde kenmerken ,de onderscheiding ligt tussen de bouw van de hond.

de pitt is slanker en minder gespierd ,plus deze heeft een niet zo,n groot hoofd en geen duidelijke stop.

De Amstaff is breeder ,gespierder,heeft een grotere kop,en heeft een duidelijke stop :wink:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik dacht dat de Pit een "werkuitvoering" is en de Staff een showversie?Of heb ik het helemaal mis, dat zou ook kunnen natuurlijk :mrgreen:
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Amstaff schreef:In princiepe is het hetzelfde ras!!!!!!!!!!!

Aleen wat wij hier in nederland onder pitbull verstaan is geen ras. Aleen maar aanwijzingen. Er zijn namelijk maar weinig echte amerikaanse pitbullteriers in nederland geweest.

De pit en de staf (amerikaans dan) zijn in princiepe hetzelfde ras ,aleen zijn er een tig jaren terug in america verschillende lijnen gefokt,de 1 hield van slanker en minder breed terwijl de ander van breed en fors gespierd hield.

Als je een Amerikaanse pitbull terier en een amerikaanse staffordshire terrier langs elkaar zet zal een leek het verschil niet zien,alleen iemand die wat verstand van zaken heeft.

De pitbull is in Nederland geweest ,maar door kruisingen van bepaalde rassen,kregen we hier een bepaald verbod. Hierdoor is de pitbull verboden geworden in Nederland ,iets wat ik persoonlijk schandalig vind,maar dat is een ander verhaal.

Mensen die bv een bull terrier hebben kunnnen het verhaal wel want dit zijn juist diegene die worden nagewezen omdat mensen denken dat ze een pitbull hebben,hier kun je uit nagaan dat mensen af en toe maar wat roepen.......

Zelfs de politie weet eigenlijk niet wat ze een pitbull moeten noemen. Daarom is de volgende wet in geroepen.

Elke hond die bepaalde eigenschappen heeft die in de pitbull wet staan en geen stamboom heeft,valt onder die wet.

dus in het kort samengevat(ik ben namelijk weer af aan het dwalen ,iets wat ik graag doe bij dit onderwerp)

De amstaff en de pitt hebben precies dezelfde kenmerken ,de onderscheiding ligt tussen de bouw van de hond.

de pitt is slanker en minder gespierd ,plus deze heeft een niet zo,n groot hoofd en geen duidelijke stop.

De Amstaff is breeder ,gespierder,heeft een grotere kop,en heeft een duidelijke stop :wink:
De wet is gekomen omdat de pitbull in Nederland geen ras is. Daarom is deze de wet op deze manier aangenomen
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Amstaff
Vaste gebruiker
Contacteer:

Angel-eyes schreef:Ik dacht dat de Pit een "werkuitvoering" is en de Staff een showversie?Of heb ik het helemaal mis, dat zou ook kunnen natuurlijk :mrgreen:
Zo kun je het in princiepe ook noemen. Met de staff werd toendertijd eigenlijk de show ontdekt,en met de pitt werden nog gevechten gehouden.

ik dacht niet veel later toen zijn ze met de pitt ook gaan showen.

Ik zal hier even een verhaal neerzetten wat oo de site van deASTCH staat
Oorsprong en ontwikkeling van de American Staffordshire Terriër

Staffordshire Bull Terrriërs (ook wel Engelse Staffies genoemd) en American Staffordshire Terriërs (Amstaffs) gaan terug op gemeenschappelijke voorouders, namelijk de Bull en Terriërs die men omstreeks 1800 in vooral het Engelse Staffordshire fokte.
De Bull en Terriër kwam voort uit kruisingen tussen de Oud-Engelse Bulldog en diverse terriërrassen uit die tijd.
De fokkers keken bij het fokken aanvankelijk alleen naar de prestaties van de honden. Het uiterlijk deed er wat minder toe.
Voor de fokkers was de combinatie van de immer buitengewone mensvriendelijkheid van de Oud- Engelse Bulldog en de scherpte en vasthoudendheid van de oude terriërsoorten van belang.

Langzamerhand ging men bij het fokken alleen Bull en Terriërs gebruiken waardoor er omstreeks 1860 geleidelijk een hond was ontstaan die we qua uiterlijk kunnen vergelijken met de huidige Staffordshire Bull Terriërs.
Na de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) trokken veel industriearbeiders uit Engeland, Ierland en Schotland naar de Verenigde Staten op zoek naar een beter leven. Ze namen hun geliefde Bull en Terriërs mee.
Vanaf die tijd ontwikkelde zich de American Staffordshire Terriër als apart ras. Vooral de mensen die hun Bull en Terriër gebruikten om huis, haard en kudden te verdedigen tegen rovers als de wolf en en de coyote hadden behoefte aan grotere honden. Daartoe kruisten ze de grotere exemplaren met elkaar. Velen die wisten hoe de Bull en Terriër ontstaan was, hebben bij het fokken op grootte de Bull en Terriër met de Airedale of Ierse Terriër gekruist.

De American Staffordshire Terriër is van oudsher in de Verenigde Staten bijzonder populair en zeer geliefd vooral om zijn vrolijke aard en de geweldige vriendelijkheid naar mensen. Zijn zachtheid tegenover kinderen is opvallend. De Amerikanen zijn de Amstaff zelfs als een inheems ras gaan beschouwen, wat oorspronkelijk natuurlijk niet zo is.
Een jaar na de erkenning als apart ras van de Staffordshire Bullterriër in Engeland erkende de American Kennel Club in 1936 de American Staffordshire Terriër als ras.

hier ergens tussenin moethet gebeurt zijn en hadden zowel de pit als de amstaff nog geenerkenning :wink:
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

staff is showlijn en pit werklijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

In de VS zijn pitjes ook showhonden en staffs ook werkhonden. Mijns inziens kun je soms het verschil zien aan de minder typische kop van de pit. Voor mij is een echte pit een hond met een grote kop en een krachtige snuit. Een Amstaff heeft een extreem brede kop en een vaak wat te iele snuit in combinatie met extreem veel stop. Zoveel stop heeft de gemiddelde pit niet. Verder heeft een pit vaak meer lip, voller en iets langer.

Ikzelf vind de pit ook vele malen mooier als hij de versie is die ik het ideaal vind. De bredere snuit, vaak ook langer en het duidelijk minder veredelde uiterlijk waardoor er minder wordt ingeboet op athletisch vermogen, minder bully. Ik weet dat er veel overlap is maar ik heb toch verbazend vaak juist geraden dat het een pit was en geen Amstaff als we over rastypische amstaffs praten :wink:

Voor mij is dit een Amstaff:
Afbeelding

Afbeelding

En dit een pitje:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Floortje schreef:er zijn mensen die zeggen dat het karakter van amstaffs beter is, maar ik ken ook hele lieve pitbulls
Hoi Floortje,

Dat is bijzonder want de Pittbull als ras is verboden in Nederland.
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

Scooby schreef:
Floortje schreef:er zijn mensen die zeggen dat het karakter van amstaffs beter is, maar ik ken ook hele lieve pitbulls
Hoi Floortje,

is een hond van 13 bijzonder? en voor die wet (uit 1993) waren er ook pitbulls in Nederland, moet ik nu heel diep graven?
nee hoor, dat is niet zo lang geleden en mijn geheugen is nog goed :wink:
little-wolf
Zeer actief

Scooby schreef:
Hoi Floortje,

hahaha, en jij denkt dan dat er nu geen pitjes meer zijn in nl?
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

little-wolf schreef:
Scooby schreef:
Hoi Floortje,

Ik wou net zeggen der was zaterdag hier in den haag een braderie en wat loopt er een vroutje met een pittbul die had ze ff gekocht gewoon hier in nederland zei ze er ook nog trots bij :eek:
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Scooby schreef:
Hoi Floortje,

Dat zegt niets hoor
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

maar ik vreet een bezem als iemand in nederland een echte pit kan vinden.

99,9% is een mix van (vul maar in)

inderdaad is een pit in nederland verboden...

maar dat is ivoor ook, kijk eens bij je oma op de kast :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

massam schreef:maar ik vreet een bezem als iemand in nederland een echte pit kan vinden.
Ik weet wel dat er honden als Amstaff doorgaan die in eerste instantie bijgelegd zijn in een nest voordat de nestcontrole was en dus meegechipt zijn als Amstaff. :wink: Dat kunnen pure pitjes zijn. Ga je daar een lijn mee opzetten dan heb je dus wel echte pitjes met "stamboom" en chip :mrgreen:
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Scooby schreef:
Hoi Floortje,

het valt mij op dat jij je vaak bezig houdt met hoe het officieel hoort en moet. ik hoop dat je je wel realiseert dat de praktijk veelal afwijkt, of dat de praktijk niet volledig in regels te vatten is.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

massam schreef:maar ik vreet een bezem als iemand in nederland een echte pit kan vinden.

inderdaad is een pit in nederland verboden...

maar dat is ivoor ook, kijk eens bij je oma op de kast :mrgreen:
Nou begin dan maar met vreten, want ik ken er zat die echt een pitje hebben en waar de politie gewoon niks tegen doet(durft), ik kan door bepaalde wijken 's avonds lopen in me stad en zie er genoeg, alleen tegenwoordig hebben ook die lui het ''licht'' gezien en hebben nu vaak am.bullen of iets anders wat maar gevaarlijk kan zijn, aangezien er tegenwoordig voor heel goedkoop ook am. bullen te koop zijn.
Amstaff
Vaste gebruiker
Contacteer:

Komt ie, deze amstaffs komen van een kennis van mij>>>

Afbeelding

CHAMPION AMSTOCK RECHY

Afbeelding
CHAMPION TRUAN'S NUT-CRACKER
.

voor meer foto's klik hier
http://members.chello.nl/~o.verhorevoor ... pagina.htm

en op deze pagina staat de american pitbull terrier van een bekende kennel,ik mag van deze site niet kopieren dus moeten jullie voor een voorbeeld even op de link klikken.
http://www.vegaskennels.com/
little-wolf
Zeer actief

carmichaels heeft idd mooie honden.

oeh, die pitjes vink er mooi uit zien zeg! :ok:
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

and the best off all

Afbeelding

en voor iedereen die denkt dat je alleen slanke pittjes hebt dit is een bull type
Afbeelding
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Amstaff
Vaste gebruiker
Contacteer:

Als je die foto's met die van mij vergelijkt kun je duidelijk het verschil zien. :ok:

Ik ben niet zo thuis in de pitjes(alhoewel ik het een prachtig ras vind) Maar er staat mij inderdaad iets bij dat je ze ook in verschillende type's hebt.

Het is echt Jammer dat het ras hier nooit is gekomen. In de tijd dat de mensen er hier in nederland mee bezig waren,kwamen juist de problemen en wetten.

Jammer genoeg zag toen niemand het gevaar in van de verboden.

Gellukkig hebben we hier wel iets van geleerd en hebben we samen met de andere ras verenigingen een fokbeleid opgericht zodat onze honden niet verboden werden.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
Scooby schreef:
Hoi Floortje,

Nee, hoor dat denk ik niet. Maar het lijkt me wel bijzonder dat je van een ras wat al jaren verboden is in Nederland (zowel houd- als fokverbod inmiddels) meerdere honden kent. Maar misschien ben ik bijzonder dat ik geen enkele Pittbull ken, hoor. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Dat bedoelde ik dus! :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Scooby schreef:
Hoi Floortje,

het valt mij op dat jij je vaak bezig houdt met hoe het officieel hoort en moet. ik hoop dat je je wel realiseert dat de praktijk veelal afwijkt, of dat de praktijk niet volledig in regels te vatten is.
Hoi,

Uiteraard realiseer ik me dat, maar dat je dan meerdere Pittbulls kent, vind ik bijzonder. Maar nogmaals; misschien ben ik bijzonder dat ik er geen één ken, hoor... :roll:
little-wolf
Zeer actief

Scooby schreef:
linlin schreef:
Scooby schreef:
Hoi Floortje,

Hoi,

Uiteraard realiseer ik me dat, maar dat je dan meerdere Pittbulls kent, vind ik bijzonder. Maar nogmaals; misschien ben ik bijzonder dat ik er geen één ken, hoor... :roll:
ik ken ze ook niet. maar ze zijn er wel.
drugs is ook verboden, ik zie het niet. maar is er wel.
laeken
Zeer actief

Chinaman :ok:

Afbeelding
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

MARC_S schreef:Chinaman :ok:

Afbeelding
dit vind ik persoonlijk niet mooi op deze manier.
laeken
Zeer actief

Afbeelding
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:ik ken ze ook niet. maar ze zijn er wel.
Uiteraard weet ik dat ze er zijn. Ik weet ook dat er nog steeds illegale hondengevechten hier in Nederland gehouden worden... :evil: (Niet dat dat persé met Pittbulls is, hoor!)
little-wolf
Zeer actief

Scooby schreef:
little-wolf schreef:ik ken ze ook niet. maar ze zijn er wel.
Uiteraard weet ik dat ze er zijn. Ik weet ook dat er nog steeds illegale hondengevechten hier in Nederland gehouden worden... :evil: (Niet dat dat persé met Pittbulls is, hoor!)
ok :wink:

ja, helaas zijn die er ook.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”