speurneus carola schreef:[Wij werken met onze honden, enkele uren zoeken achter elkaar, wanneer ze niet tussendoor zouden vinden en beloond (tijdstip wanneer e.d. is per hond verschillend) worden dan stoppen ze er toch echt mee. (elke hond)
Denk aan reddingshonden, in een aardbevingsgebied kun je niet zeggen, ik stop er effe mee, mijn hond zit erdoor, je zult hem toch contstant moeten blijven motiveren. En op zo'n moment geeft een hond die getraind is op voer er toch echt de brui aan, denk je in je bent al 1 1/2 week met je hond aan het zoeken en hij gaat zich steeds moeier en akeliger voelen, op een gegeven moment hebben ze zelfs geen trek in eten meer van vermoeidheid, dus een brokje wil er ook niet in. maar hoe moe ze ook zijn, met een speeltje zijn ze altijd toch weer even te motiveren, alleen de hoeveelheid zal sneller achter elkaar moeten zijn dat in de eerste week.
We hebben het hier niet over speurhonden maar iemand die met haar hond bij een hondenschool gehoorzaamheid traint.
speurneus carola schreef:[ en daar hadden ze de grootste moeite mee om dat af te leren, ze misten namelijk elke keer de juiste timing e.d. omdat ze daardoor ook niet echt hadden geleerd naar hun hond te kijken. de timing is het belangrijkste en wanneer het daaraan schort, de hond krijgt niet gelijk het stukje kaas, dus oefening werd door de honden afgebroken en ga dat dan maar weer eens recht zien te breien, dat kost heel veel tijd en moeite.
Oke, maar dan ligt de fout nog steeds bij de eigenaren en niet bij de hond. Als je op de juiste manier begint met voer beloning is er helemaal niks aan de hand. Je kunt dezelfde fout ook maken als je met een speeltje beloond.
Dat er een verschil zit in timing met voer of speeltje is zeker waar. Leer je je hond oefeningen zoals, zitten, af, volgen enz enz. Dan kun je met voer veel beter timen. Het is een snelle beloning en ze zijn niet heel erg afgeleid waardoor je snel weer verder kan. Beloon je bij zo'n oefening met bv een bal....dan is zo'n hond helemaal door het dolle en duurt het weer even voordat je verder kan gaan met je oefening.
Met speuren is dat weer heel anders. Ik heb wel eens een paar keer bij een speur training gekeken (puin training) en daar is het idd niet handig om met voer te belonen. Dan is de ontlading (na het vinden van het slachtoffer) dmv spelen veel beter.
speurneus carola schreef: maar juist bij de honden die bij ons als pup al kwamen, dus gelijk op onze methode over gingen deden dit soort problemen zich niet voor. Ook bij instructeurspeurcursussen merk ik dit probleem heel sterk, en dat zijn dan de meeste zelf instructeurs.
Nee, natuurlijk doen deze problemen zich dan niet voor. En hetzelfde geldt voor voerbeloning, leer je het goed aan.....dan kun je het prima weer afbouwen. Het is altijd moeilijk om iets, wat aangeleerd is, weer om te buigen. En het gaat hier niet over speurhonden. Een speurhond leren speuren is van een heel ander kaliber dan je hond wat truukjes leren.
speurneus carola schreef:[gewoon niet aan beginnen, eens komen de meeste zichzelf tegen dat ze het niet meer doen als ze niet met voer beloond worden, ja en dat er uitzonderingen zijn bevestigen de regels vast wel, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
Nou, dan weet ik niet op welke planeet jij woont dat je die uitzonderingen nog nooit bent tegengekomen. Het is de reinste onzin om te zeggen dat je niet met voerbeloning moet beginnen. Ik kan zo hier in Apeldoorn 3 hondenscholen noemen waar ze met voerbeloning werken. En van 1 van die scholen zijn regelmatig leden aanwezig op G&G wedstrijden.
Een beloning blijft een beloning, voer of speeltje je kan met beide de fout in gaan.
Dus het verbaasd mij dat juist jij, degene met weetikniethoeveeljaar ervaring, zulke uitspraken over voerbeloning doet. Het wordt mij dan wel duidelijk dat je je niet zo heel goed hebt verdiept hoe het voerbelonen werkelijk werkt. Nou ja, voerbeloning......voor mij blijft het nog steeds hetzelfde (voer of speeltje)