Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zorgt castratie voor een minder speelse hond?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

mechelaar_fan schreef:
Baily schreef:Zo makkelijk is het niet om een loopse hond en een reu uit elkaar te houdebn. Ja als je verder niks te doen hebt, en dan nog is het zo gebeurt als je je eventjes omdraait.

En nee, mijn hond is er niet minder speels van geworden, wel minder agressief naar honden in de eigen roedel.
het is heel simpel, je zegt tegen je reu dat het niet mag, en hij doet het niet. Ik ken mechelse herders, die constant pogen van onder het leiderschap van hun baas uit te komen, om zelf de baas te mogen spelen, maar dekken als de baas erbij is... vergeet het, dit moest hen echt aangeleerd worden.
Jouw honden hebben misschien dat niveau van gehoorzaamheid. De mijne niet, en ik denk een heleboel honden niet. Het is een ideale situatie natuurlijk als je zegt dat het niet mag en de hond doet het niet. Maar ik heb dat soort dingen niet onder controle. Ja, wel als ik nee zeg op het moment zelf, maar loop ik eventjes naar de keuken dan bestaat datzelfde nee niet meer. Dino is gecastreerd en heeft toch Desi gedekt met vastzitten en alles toen ze loops was, kon gelukkig natuurlijk geen kwaad. Maar toch een keertje wat minder oplettendheid van mij en het was gebeurt.

Daarvoor was in mijn aanwezigheid ook wel een nee voldoende om hem te stoppen, maar dan moet je dus in staat zijn om voortdurend op te letten.

Ze zijn hier niet gewend om in een bench te zitten dus dat kan en wil ik niet toepassen op momenten dat je wat minder overzicht hebt. Als ik er eentje apart zet dan blaft hij de hele boel bij elkaar. Dus dat gaat ook niet. Vind ik trouwens ook erg vervelend om te doen.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

dus je hond dan maar verminken? omdat je reutje niet luistert...
Baily

mechelaar_fan schreef:dus je hond dan maar verminken? omdat je reutje niet luistert...
Nou als je dat tegen mij bedoelt...........

Ik heb mijn hond niet om deze reden laten castreren. Maar ik wil dus zeggen dat ik het nogal een risico vind als mensen een loopse hond bij een ongecastreerde reu hebben lopen, die niet op het niveau gehoorzaamd waar jij het over hebt.
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Re: zorgt castratie voor een minder speelse hond?

Ongelezen bericht door britty »

Stang schreef:
britty schreef:
malinois schreef:
britty schreef:niet voor het gemak, ik wil gewoon niet een "per ongeluk-nest"krijgen.. :roll:
ik heb 2 intacte reuen en intacte teven en heb nog nooit een ongeluksnestje gehad of überhaupt maar een poging tot dekken.... dat ligt gewoon aan jezelf.. hoeveel moeite je er voor over hebt... ik vind het inderdaad wel erg makkelijk om dat maar af te schuiven op de hond en voor het gemak die dan maar de ballen af te snijden... :denken:
zoals ik al zei, ik kan ze niet apart houden, en een ongelukje zit in een klein hoekje..
als iemand een reu en teef heeft en er per ongeluk een nestje komt dan zeg je: had je maar beter op moeten letten..maar mensen moeten ook eens de deur uit voor bijv boodschappen .. :roll:
Daarbij is jouw teef niet gezond, dus zit je al helemaal niet op een nestje te wachten.
Als ik jou was, zou ik eens informeren naar de sterilisatie, al hou je dan wel dat je reu straks helemaal dol wordt van je loopse teef :denken:

Moritz is gecastreerd en is gewoon nog speels. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe Moritz geweest was zonder castratie, dus ik kan niet echt vergelijken met 'voor' en 'na' de ingreep.
hoe bedoel je: mijn teef is niet gezond? :denken:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
britty
Zeer actief

malinois schreef:
britty schreef:maar mensen moeten ook eens de deur uit voor bijv boodschappen .. :roll:
... en ik hoef geen boodschappen te doen...?? :19: Maar goed... doe wat je niet laten kan.. ik vind het niet goed om te snijden in een gezonde hond.
Liever dat dan een nestje wat ik niet wil. waarom doe je er zo moeilijk over?
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

malinois schreef:
Dibbes schreef:Ik ken ook wel mensen met een teef en een ongecastreerde reu. Is ook jaren goed gegaan. Tot het een keer niet goed ging en er een nestje kwam bij de toen al 10 jaar oude teef. Het lijkt me niet dat Nederland met het hondenoverschot dat er is op dit soort nesten zit te wachten.
daar ben je zelf bij... en dan zou je altijd nog een prikje kunnen halen om het af te spuiten... ze doen hier niet eens een poging tot, allereerst omdat de teef de eigen reuen niet accepteerd en vervolgens omdat ik nog steeds de baas ben en ik beslis of er gedekt wordt of niet.. en dat is dus niet....
In dit geval waren ze er even niet zelf bij en waren de honden bij de ouders van die mensen die regelmatig oppasten. Je kan altijd in een situatie terecht komen dat je geen volledige controle hebt. En een abortus, tja daar zijn de meningen ook weer over verdeeld.

Waarschijnlijk was het niet bekend dat de teef drachtig was, of ze waren tegen abortus. Maar hoe en wat precies weet ik ook niet, dus daar kan je wel commentaar op leveren, maar dat heeft dus geen zin in deze.

Maar eigenlijk gaan we heel erg off-topic met z'n allen. De vraag was of een hond minder speels wordt na castratie en er werd geen advies gevraagd over wel of niet castreren. Misschien kunnen we daar beter een ander topic voor openen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Baily schreef:Zo makkelijk is het niet om een loopse hond en een reu uit elkaar te houdebn. Ja als je verder niks te doen hebt, en dan nog is het zo gebeurt als je je eventjes omdraait.
ja hoor zo makkelijk is het wel, IK beslis of er gedekt wordt en door wie... niet zij... en dat weten ze... en ja ik werk ook nog, daarnaast doe ik ook nog boodschappen en moet ook nog eens zo af en toe naar de wc... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

britty schreef:
malinois schreef:
britty schreef:maar mensen moeten ook eens de deur uit voor bijv boodschappen .. :roll:
... en ik hoef geen boodschappen te doen...?? :19: Maar goed... doe wat je niet laten kan.. ik vind het niet goed om te snijden in een gezonde hond.
Liever dat dan een nestje wat ik niet wil. waarom doe je er zo moeilijk over?
omdat ik het het doodzielig vind te snijden in gezonde honden voor het gemak van de mens!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:
mechelaar_fan schreef:dus je hond dan maar verminken? omdat je reutje niet luistert...

Ik heb mijn hond niet om deze reden laten castreren. Maar ik wil dus zeggen dat ik het nogal een risico vind als mensen een loopse hond bij een ongecastreerde reu hebben lopen, die niet op het niveau gehoorzaamd waar jij het over hebt.
dat heet luisteren en dus ook opvoeden.. ja dat is best moeilijk... zeker... was het ook hier.. maar het lukt prima zowel op straat als thuis... alles beter dan maar onzinnig een dier verminken....
Afbeelding
Baily

malinois schreef:
Baily schreef:

dat heet luisteren en dus ook opvoeden.. ja dat is best moeilijk... zeker... was het ook hier.. maar het lukt prima zowel op straat als thuis... alles beter dan maar onzinnig een dier verminken....
Ik doe het ook liever niet als ik de keus heb. En van de sterilisatie (eigenlijk castratie) van mijn teefje heb ik wel heel erg spijt. Dat zou ik nu zonder medische redenen nooit meer doen. Ze is er veel feller door geworden en dat in combinatie met meer zelfvertrouwen, maar wel met een ondergrond van angst, komt dat nou niet helemaal lekker uit de verf.

Wat Dino betreft merk ik eigenlijk niet veel aan hem, ik vind het ook wel jammer dat het moest, maar anders had hij waarschijnlijk op den duur niet hier kunnen blijven omdat hij steeds agressiever werd tegen Beer. En herplaatsing was ook geen optie want hij heeft nogal een gebruiksaanwijzing door zijn verleden. Hier doet hij het nu goed.

Hij is nog steeds super druk maar dat hele felle agressieve tegen Beer is er af. Hij is niet dik of sloom, maar een heel gespierd, fel brutaal hondje gebleven.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jezus hoe moeilijk is het nou om een reu en teef uit elkaar te houden, twee keer per jaar voor 3 weken!!! niet zo dus, dus in dit geval puur gemak voor de baas
britty
Zeer actief

yamie schreef:jezus hoe moeilijk is het nou om een reu en teef uit elkaar te houden, twee keer per jaar voor 3 weken!!! niet zo dus, dus in dit geval puur gemak voor de baas
als jij 24 uur per dag op de honden kunt letten is dat niet moeilijk nee..maar zoals al eerder gezegd een ongelukje zit in een klein hoekje..
ik vind jouw mening nogal kort door de bocht. :roll:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

britty schreef:
yamie schreef:jezus hoe moeilijk is het nou om een reu en teef uit elkaar te houden, twee keer per jaar voor 3 weken!!! niet zo dus, dus in dit geval puur gemak voor de baas
als jij 24 uur per dag op de honden kunt letten is dat niet moeilijk nee..maar zoals al eerder gezegd een ongelukje zit in een klein hoekje..
hoezo kort door de bocht?? en hoezo 24 uur op moeten letten? heb je geen deuren in je huis?
britty
Zeer actief

yamie schreef:
britty schreef:
hoezo kort door de bocht?? en hoezo 24 uur op moeten letten? heb je geen deuren in je huis?
Dus ik moet de ene hond in de gang opsluiten en de andere in de huiskamer? Lijkt me niet echt leuk voor beide honden..
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

britty schreef:
yamie schreef:
britty schreef:
Dus ik moet de ene hond in de gang opsluiten en de andere in de huiskamer? Lijkt me niet echt leuk voor beide honden..
Dan neem je toch een hond b.v. mee naar de slaapkamer? Is er nog maar 1 die alleen zit.
Mijn mening over castratie heb ik al in andere topics gegeven. En om op jouw eerste vraag terug te komen moet ik dus bekennen dat ik helaas bij de reuen die zijn gecastreerd wel degelijk zie dat ze slomer zijn geworden.
Het 1e voorbeeld dat in mij opkomt was ook een hond die op elke andere hond reed die hij tegenkwam en totaal niet at.
Dat rijden is over, de hond is stukken rustiger (om niet te zeggen een lieve slome sukkel), hij eet goed en zijn vacht is naar de knoppen. Voor mij dus duidelijk een voorbeeld waarvan ik zeg: alleen als echt nodig is voor de gezondheid en dan hebben ze 2x 3 weken per jaar pech en zitten ze apart.

Maar goed, dit is mijn mening en die van jou kan anders zijn.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

britty schreef:
Stang schreef:
britty schreef:
malinois schreef: ik heb 2 intacte reuen en intacte teven en heb nog nooit een ongeluksnestje gehad of überhaupt maar een poging tot dekken.... dat ligt gewoon aan jezelf.. hoeveel moeite je er voor over hebt... ik vind het inderdaad wel erg makkelijk om dat maar af te schuiven op de hond en voor het gemak die dan maar de ballen af te snijden... :denken:
zoals ik al zei, ik kan ze niet apart houden, en een ongelukje zit in een klein hoekje..
als iemand een reu en teef heeft en er per ongeluk een nestje komt dan zeg je: had je maar beter op moeten letten..maar mensen moeten ook eens de deur uit voor bijv boodschappen .. :roll:
Daarbij is jouw teef niet gezond, dus zit je al helemaal niet op een nestje te wachten.
Als ik jou was, zou ik eens informeren naar de sterilisatie, al hou je dan wel dat je reu straks helemaal dol wordt van je loopse teef :denken:

Moritz is gecastreerd en is gewoon nog speels. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe Moritz geweest was zonder castratie, dus ik kan niet echt vergelijken met 'voor' en 'na' de ingreep.
Oeps......... sorry......... ik was eventjes in de war met Patrol met haar Rottie :19: Neem me niet kwalijk :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Contacteer:

britty schreef:
24 uur :denken: is het nou zo moeilijk om 2 honden uit elkaar te houden... en die ongelukjes zitten er niet als je gewoon goed oplet en je gezag als roedelleider gebruikt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

britty schreef:
niet?? ik neem de loopse teef mee naar de slaapkamer de rest blijft beneden. Overdag lopen ze gewoon bij elkaar.. en als het echt niet zou gaan dan gaan ze om de beurten een uurtje in de bench... snap echt het probleem niet hoor... als ik naar de wc ga, gaat de teef mee etc. voor alles is een oplossing ALS JE MAAR WIL!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

:ok:
Afbeelding
britty
Zeer actief

Stang schreef:
britty schreef:
Stang schreef:
britty schreef: zoals ik al zei, ik kan ze niet apart houden, en een ongelukje zit in een klein hoekje..

Oeps......... sorry......... ik was eventjes in de war met Patrol met haar Rottie :19: Neem me niet kwalijk :wink:
het zij je vergeven :pffff: :mrgreen:
britty
Zeer actief

in ieder geval ( we worden het toch niet eens) heeft castratie dus niet echt invloed op de speelsheid van de hond
Gelukkig maar, want Djerbo is zo'n heerlijk speels beest en dat wil ik toch graag zo houden
malinois
Zeer actief
Contacteer:

britty schreef:in ieder geval ( we worden het toch niet eens) heeft castratie dus niet echt invloed op de speelsheid van de hond
Gelukkig maar, want Djerbo is zo'n heerlijk speels beest en dat wil ik toch graag zo houden
nee denk het ook niet :wink: maar ik dacht toch te lezen dat het wel degelijk invloed had:
Branka schreef:En om op jouw eerste vraag terug te komen moet ik dus bekennen dat ik helaas bij de reuen die zijn gecastreerd wel degelijk zie dat ze slomer zijn geworden.
Het 1e voorbeeld dat in mij opkomt was ook een hond die op elke andere hond reed die hij tegenkwam en totaal niet at.
Dat rijden is over, de hond is stukken rustiger (om niet te zeggen een lieve slome sukkel), hij eet goed en zijn vacht is naar de knoppen. Voor mij dus duidelijk een voorbeeld waarvan ik zeg: alleen als echt nodig is voor de gezondheid en dan hebben ze 2x 3 weken per jaar pech en zitten ze apart.

Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik heb ook een reu en 2 teven in huis,maar zag het dus niet zitten om ze uit elkaar te houden,plus ik vind het zielig voor de reu,de hele dag die teef ruiken en er niets mee mogen.Ik heb de dames laten helpen en de reu heeft zijn balletjes nog.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

malinois schreef:daar ben je zelf bij... en dan zou je altijd nog een prikje kunnen halen om het af te spuiten...
En omdat dat een vrouwelijk dier betreft heb je daar geen problemen mee? Enig idee hoe slecht dat is voor je teef?
weg gehaald zit een virus in
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Tank heeft 2 keer een chem. castratie gehad achter elkaar ivm prostaatproblemen en ik was heel blij dat hij daarna niet gecastreert hoefde te worden omdat alles ok was. Wat een zoutzak van een hond was dat zeg die weken :roll: Moest hem de bank aftrekken en er zat geen leven meer in, ze vroegen me op mijn werk of hij depressief was :mrgreen: Hij was ook iets aangekomen in de periode. Het heeft goed uitgepakt op zijn prostaat maar deed dit niet op zijn karakter.
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

Bij een chemische castratie kunnen ze heel ander gedrag vertonen dan na een 'gewone'castratie. Bovendien lijkt het me inderdaad niet erg leuk voor de hond als 1 van de 2 apart moet worden opgesloten als je een loopse teef in huis hebt en een ongecastreerde reu. Honden zijn immers toch roedeldieren? Denk dat er flink gejoekerd gaat worden. Ik heb bewondering voor degene die het allemaal wel voor elkaar krijgt hoor. (Waar laat je de teef als je boodschappen gaat doen?).Petit Balou is nu ook loops.Angel(gecastreerd) loopt haar wel achterna, maar probeert niks. Toen ik hem kocht op 12,5 weken,was Vos op dat moment loops en reken maar dat hij er probeerde op te klimmen.(hij was gelukkig nog te klein) Ik weet zeker dat, als ik hem niet had laten castreren,ik nu grote moeilijkheden zou hebben of ik zou Balou constant in de bench moeten zetten(en het gejank van <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=An ... ">Angel</a> dag in dag uit moeten negeren) en 3 weken in de bench zou ze denk ik als straf zien.Bovendien zou ze dan ook beperkt worden in haar bewegingsvrijheid(is wel een zeer grote bench trouwens, voor een formaat duitse herder)Nu kunnen ze gewoon met elkaar spelen en geen hond buiten die het in zijn hoofd haalt om dicht bij haar in de buurt te komen.(Vanwege Vos,die duikt er gelijk op)
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Sjiel schreef:
malinois schreef:daar ben je zelf bij... en dan zou je altijd nog een prikje kunnen halen om het af te spuiten...
En omdat dat een vrouwelijk dier betreft heb je daar geen problemen mee? Enig idee hoe slecht dat is voor je teef?
Ik zou werkelijk niet weten wat daar slecht aan is.
Mickey is nu 8,5 en heeft nog nooit iets gemankeerd en is niet sloom,ziet er prachtig uit.
Kayleigh was achteraf ook nog goed dat ik het heb laten doen,want ze wilden eigenlijk de baarmoeder laten zitten,maar die zag er met haar 1 jaar al niet goed uit,dus hebben ze die ook verwijderd.Ook zij is levendig,gezond en mooi.
Bowie heb ik nooit willen laten helpen,omdat ik het voor een reu veel ingrijpender vind,niet de operatie,die is makkelijker,maar ik vind een reu wel veranderen qua uiterlijk en gedrag en veel reuen zie je inderdaad slomer worden.
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Bea. schreef:Ik heb ook een reu en 2 teven in huis,maar zag het dus niet zitten om ze uit elkaar te houden,plus ik vind het zielig voor de reu,de hele dag die teef ruiken en er niets mee mogen.Ik heb de dames laten helpen en de reu heeft zijn balletjes nog.

ik walg van eufemismes zoals 'de teef laten helpen'
je hebt de teef is niet geholpen, haar voortplantingsorganen zijn geamputeerd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:
snap je niet helemaal geloof ik :denken: ik bedoelde ermee dat ALS er al een ongelukje gebeurd zou zijn je de teef een 'morning-after'prik kan laten geven dan is waarschijnlijk alsnog opgelost... maar zover moet het gewoon niet komen je moet gewoon op je dieren letten. Simpel zat... Ik heb intacte reuen en teven en ga niet snijden in gezonde dieren.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Bea. schreef:Ik heb ook een reu en 2 teven in huis,maar zag het dus niet zitten om ze uit elkaar te houden,plus ik vind het zielig voor de reu,de hele dag die teef ruiken en er niets mee mogen.Ik heb de dames laten helpen en de reu heeft zijn balletjes nog.
vind ik net zo erg... zijn gezonde teven waarom onnodig dingen weghalen... :19: er is niets zieligs aan, in de natuur mogen ook niet alle reuen alle teven dekken... :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”