Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

politie honden

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

kirsten
Actief

politie honden

Ongelezen bericht door kirsten »

ik zat pas ergens aan te denken,politie honden die aan het werk zijn.
en die pakken iemand,bijten die honden door :cry: , of dat niet.
groetjes kirsten
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Je bedoelt als ze ingezet worden op een verdachte?
Ja, ik neem aan dat ze doorbijten, zeker als de verdachte zich verweert.
Overigens is dat ook iets wat ze moeten leren volgens mij, als een hond goed bijt op het pak wil dat absoluut niet zeggen dat ie ook zonder pak zal willen bijten. Er is ook maar een klein percentage dat uiteindelijk bij de politie terecht komt en die krijgen eerst nog een interne training voor ze daadwerkelijk mee de straat opgaan dacht ik, een groot deel van de KNPV-honden gaat volgens mij naar de beveiliging (waar ze niet mogen bijten bij mijn weten), gaat naar het buitenland of blijft gewoon bij de geleider thuis wonen en bijt dus alleen tijdens trainingen en wedstrijden.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

natuurlijk het zijn geen jachthonden die alleen maar vasthouden, ze zijn getraind en geselecteerd juist om hun wil en moed om door te bijten.

en wanneer iemand dan eigenwijs blijft, zoals een activiste die regelmatig bij vliegbasis volkel over het hek klimt al een paar keer heeft moeten ondervinden, het kan voorkomen dat er meerdere hechtingen nodig zijn.
maar er staan borden dat er hondenbewaking is, de geleider waarschuwd zelf een paar keer met pas op ik laat mijn hond los en die mag bijten, ze heeft het al meerdere keren gedaan en nog probeert ze het nog steeds weer. eigen schuld dikke bult.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Was je wat van plan dan????? :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

chrico schreef:Was je wat van plan dan????? :mrgreen:
Stooktrollen bijten :boos: :cheer:

Jan
Jan
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Ja, na de KNPV opleiding krijgen ze vaak nog een interne opleiding bij de politie of defensie zelf, net zoals Inge schreef. De honden leren dan burgerbijten. Dus ook zonder pak op commando iets vast pakken.
Veel honden vinden dit in eerste instantie vreemd omdat ze dit nooit geleerd is. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn er (nog) maar weinig honden die van nature burger bijten. De meesten honden zijn geconditioneerd op het jute van het pak.

ALS politiehonden ingezet worden, in zeer uitzonderlijke gevallen omdat het een geweldsmiddel is wat gelijk staat aan schieten, wordt dit gecontroleerd gedaan doormiddel van het "zetten" van de hond. Dwz van een korte afstand door de geleider op het been of arm van een verdachte gezet worden. Politiehonden worden over het algemeen gebruikt om personen/voorwerpen op te zoeken en als preventief middel.

:wink: Het heeft zo z'n voordelen om met een politiehonden instructeur samen te wonen :smile:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:Ja, na de KNPV opleiding krijgen ze vaak nog een interne opleiding bij de politie of defensie zelf, net zoals Inge schreef. De honden leren dan burgerbijten. Dus ook zonder pak op commando iets vast pakken.
Veel honden vinden dit in eerste instantie vreemd omdat ze dit nooit geleerd is. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn er (nog) maar weinig honden die van nature burger bijten. De meesten honden zijn geconditioneerd op het jute van het pak.

ALS politiehonden ingezet worden, in zeer uitzonderlijke gevallen omdat het een geweldsmiddel is wat gelijk staat aan schieten, wordt dit gecontroleerd gedaan doormiddel van het "zetten" van de hond. Dwz van een korte afstand door de geleider op het been of arm van een verdachte gezet worden. Politiehonden worden over het algemeen gebruikt om personen/voorwerpen op te zoeken en als preventief middel.

:wink: Het heeft zo z'n voordelen om met een politiehonden instructeur samen te wonen :smile:
en wat zijn de nadelen? :slaap: :denken:

Jan
Jan
Afbeelding
Selena
Zeer actief

janinca2002 schreef:
Selena schreef:Ja, na de KNPV opleiding krijgen ze vaak nog een interne opleiding bij de politie of defensie zelf, net zoals Inge schreef. De honden leren dan burgerbijten. Dus ook zonder pak op commando iets vast pakken.

en wat zijn de nadelen? :slaap: :denken:

Jan
'k heb ze nog niet ontdekt Jan :I:

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Komt vast nog wel Selena :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Selena
Zeer actief

Inge schreef:Komt vast nog wel Selena :mrgreen:
Vast wel :roll: zijn nog niet zo heel lang samen (maand of 10) en dan moet je nog geen nadelen zien, anders kan je er beter maar gelijk mee stoppen. Oke, 1 nadeeltje.. hij zit zich helemaal te verkneuteren op de strafrechtdiscussies...en hij is heel goed in discussieren :jank: die ga ik natuurlijk nooit winnen. Aan de andere kant natuurlijk wel heeeeeeeeeeel leerzaam :idea:

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hahahaha....dat zal je inderdaad goed van pas komen tijdens je studie :mrgreen: .
Als je het niet kan winnen moet je je vrouwelijke charme in de strijd gooien :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Jose
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jose »

janinca2002 schreef:
chrico schreef:Was je wat van plan dan????? :mrgreen:
Stooktrollen bijten :boos: :cheer:

Jan
:gjump:
Afbeelding
Dick
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dick »

Verklaar je nader, Inge.... :wink:
Afbeelding
Zelfkritiek ligt aan de basis van de wil om goed te presteren.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Dick schreef:
Verklaar je nader, Inge.... :wink:
Iedereen heeft zo zijn nadelen, zelfs jij Dick :mrgreen: :mrgreen: . Toch? :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Dick
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dick »

In het verlengde van wat al eerder is verteld het volgende; Politie(dienst)honden zijn, op het moment dat ze repressief worden ingezet een geweldsmiddel. Dat houd in dat ze vallen in het lijstje wapenstok pepperspray, vuurwapen. Middelen die de politie terbeschikking staan om de wetten en/of de openbare orde te handhaven. Een van de beginselen die hierbij worden gehanteerd is het proportionaliteitsbeginsel. Dat betekend dat het gebruikte geweld in verhouding moet zijn met het gepleegde feit en/of omstandigheden.
De politiehond staat vrij hoog op de lijst vwb de geweldsmiddelen. De politiehond staat vlak onder het vuurwapen en boven de pepperspray. Dat houd in dat het middel politiehond in wordt gezet bij ernstige strafbare feiten. Vaak zijn dit feiten waar voorlopige hechtenis op is toegelaten, dus gevangenisstraf van 4 jaar of meer.
Je kunt je dus voorstellen dat als er zo`n feit heeft plaatsgevonden, een beroving bijvoorbeeld, en er geen andere mogelijkheid is, de politiehond kan worden ingezet. BV bij een vluchtende verdachte van zo`n feit. Dan wordt deze eerst twwe keer aangeroepn en blijft hij dan niet staan, kan de politiehond ter aanhouding worden ingezet. De hond bijt dan ECHT. Anders zou de inzet onder die omstandigheden ook weinig zit hebben. Als collega`s in nood zijn bij bv een grote groep vechtenden (Cafe-ruzie, voetbalvandalen enz.) kan een politiehond ook worden ingezet ter handhaving van de openbare orde. Ook dan zit er een opbouw in het gebruikte geweld. Als fysiek geweld en gebruik wapenstok niet werkt, kan de politiehond worden ingezet. Je snapt dat als die eerder genoemde middelen niet werken er naar zwaardere middelen moet worden gegrepen. De politiehond is daar een van. Vaak zijn dat verdachten onder "invloed". (gebruik alcohol, drugs e.d.) Ook dan is het van belang dat je een goed bijtende hond hebt. Anders zou de hond het verschil niet kunnen maken.
En voor alle duidelijkheid. Elke diensthond werkt heel erg graag. Als geleiders de dienst ingaan en het uniform aantrekken(dan weet de hond al; "we gaan werken met de baas")zijn ze niet te houden van enthousiasme en bruisen van werklust. De geleider heeft zijn hond altijd mee in de dienst. Vaak wordt dan ook gezegd dat de geleider zijn hond vaker ziet dan zijn eigen vrouw. :mrgreen:
Kortom om een goed functionerende combinatie "in de praktijk" te hebben, moet de relatie baas/hond in orde zijn. Dit wordt regelmatig getoetst tijdens examens waar m.n ook de combinatievorming getoetst wordt. Mochten er nog onduidelijkheden in het verhaal zitten hoor ik het wel.......... :wink:
Afbeelding
Zelfkritiek ligt aan de basis van de wil om goed te presteren.
DigitalT

Re: politie honden

Ongelezen bericht door DigitalT »

kirsten schreef:ik zat pas ergens aan te denken,politie honden die aan het werk zijn.
groetjes kirsten
Was je van plan om een hondengeleider in elkaar te meppen ofzo :neenee:.

Wat zou jij doen dan de hond leren zachtjes te bijten ofzo, zachjes het is maar een boef :denken: denk niet dat in de tegenwoordig de maar iets te harde maatschappij :idea:
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

een hond bijt wel echt door
soms zie je echte stukken vlees uit de arm of been .
sommioge honden bijten liever op het pak dan op de 'burger '
het is moeilijk aan te leren omdat een hond altijd gewend is op het leer
of mouw te bijten (hard ) en nooit op een zachte arm .
wij leren ook op de binnenkant van de arm te bijten zodat de hond altijd in een dreigende weet dat niet alleen de buitenkant een bijtvlak is .

meer weet ik er eigenlijk niet over .
de ervaren africhters kunnen er ongetwijfeld meer over vertellen

dick zijn post vond ik zeer goed uitgelegd :wink:
kirsten
Actief

:denken:... nee ik was niks van plan.
maar ik zat gewoon zo te denken van pakt die alleen vast en houdt die vast.
of bijt die echt door.
nee ik probeer het niet uit ik weet hoe het voelt :O:
groetjes
kirsten
Actief

Re: politie honden

DigitalT schreef:
kirsten schreef:ik zat pas ergens aan te denken,politie honden die aan het werk zijn.
groetjes kirsten
Was je van plan om een hondengeleider in elkaar te meppen ofzo :neenee:.

Wat zou jij doen dan de hond leren zachtjes te bijten ofzo, zachjes het is maar een boef :denken: denk niet dat in de tegenwoordig de maar iets te harde maatschappij :idea:
nee joh ik ben geen stuk tuig :mrgreen:
ik zou de hond leren om in het kruis te bijten,dan bedenken ze zich wel als ze het weer 1 keer willen doen :mrgreen:
scooby doo

kirsten schreef::denken:... nee ik was niks van plan.
of bijt die echt door.
groetjes
in america heb je naar het schijnt 2types honden

1die achtervolgt en vastbijt
2 een hond die blaft en bij beweging bijt correct me if i'm wrong

en daar worden de daders meer vastgehouden bij een kledingsstuk dan echt in de schouder of arm/been te bijten
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

scooby doo schreef:
kirsten schreef::denken:... nee ik was niks van plan.
of bijt die echt door.
groetjes
in america heb je naar het schijnt 2types honden

1die achtervolgt en vastbijt
2 een hond die blaft en bij beweging bijt correct me if i'm wrong

en daar worden de daders meer vastgehouden bij een kledingsstuk dan echt in de schouder of arm/been te bijten
de bark and hold en the bite and hold. Zijn hele studies van als het je interesseert kan ik je wel info sturen

Jan
Jan
Afbeelding
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

janinca2002 schreef: de bark and hold en the bite and hold. Zijn hele studies van als het je interesseert kan ik je wel info sturen
Jan,

Ik ben wel geinteresseerd. Altijd leuk om te lezen. :denken:.
PM je zo wel ff mijn mail addres.
scooby doo

dat zouw top zijn

:

is de bark and hold niet te vergelijken met het revieren dus aanblaffen,
en bij beweging/agressie bijten ?

maar ik denk dat ik die vraag niet moest stellen, als ik die ganse theorie lees :wink:
Laatst gewijzigd door scooby doo op 19 nov 2005 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

ik heb hier twee maanden geleden een demo gezien van politiehonden en sindsdien heb ik weinig vertrouwen erin
De hond moest de pakwerker achtervolgen maar niet bijten en...hij greep hem.
De hond moest naar de pakwerker rennen en halverwege stoppen en.....hij rende door en greep hem
De hond moest iets zoeken in het grasveld en....hij vond het niet

Akelig idee dat de agenten geen controle hadden over hun honden, schreeuwden en schreeuwden en dat als je per ongeluk als voetganger ertussen loopt je klaarblijkelijk flink kans hebt per ongeluk gegrepen te worden....brrr

laatst nog gedoe gehad met een Hollandse Herder die de hond van een medewandelaar bijna aan gort beet. Gelukkig was het beestje snel weg want die kleine zijn veel wendbaarder. Notabene beheert de eigenaar een HONDENSCHOOL

:denken: :boos:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

EvavT schreef:ik heb hier twee maanden geleden een demo gezien van politiehonden en sindsdien heb ik weinig vertrouwen erin
De hond moest naar de pakwerker rennen en halverwege stoppen en.....hij rende door en greep hem

Akelig idee dat de agenten geen controle hadden over hun honden, schreeuwden en schreeuwden en dat als je per ongeluk als voetganger ertussen loopt je klaarblijkelijk flink kans hebt per ongeluk gegrepen te worden....brrr

laatst nog gedoe gehad met een Hollandse Herder die de hond van een medewandelaar bijna aan gort beet. Gelukkig was het beestje snel weg want die kleine zijn veel wendbaarder. Notabene beheert de eigenaar een HONDENSCHOOL

je hebt allereerst niets te zoeken waar een agent de hond LOS heeft gelaten... want ze worden niet zomaar los gelaten :wink: Er wordt eerst gewaarschuwd dat de hond losgelaten wordt... als jij er dan als onschuldig figuur blijft wandelen is dat gewoon heel dom van jezelf...
Ja een hond blijft ook een hond dus er gaat ook weleens iets fout... maar ik zie niet in waarom ik daar bang voor moet zijn want ik blijf wel uit de buurt van een hond die gestuurd wordt....
wat heeft die hollander nou weer te maken met politietraining :denken: en een hond die een andere hond bijt.. ja dat kan... dat heeft niets met politietraining en mensen te maken.. hij kan wel heel sociaal zijn naar mensen maar niet naar honden... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

malinois schreef:
EvavT schreef:ik heb hier twee maanden geleden een demo gezien van politiehonden en sindsdien heb ik weinig vertrouwen erin

je hebt allereerst niets te zoeken waar een agent de hond LOS heeft gelaten... want ze worden niet zomaar los gelaten :wink: Er wordt eerst gewaarschuwd dat de hond losgelaten wordt... als jij er dan als onschuldig figuur blijft wandelen is dat gewoon heel dom van jezelf...
Ja een hond blijft ook een hond dus er gaat ook weleens iets fout... maar ik zie niet in waarom ik daar bang voor moet zijn want ik blijf wel uit de buurt van een hond die gestuurd wordt....
wat heeft die hollander nou weer te maken met politietraining :denken: en een hond die een andere hond bijt.. ja dat kan... dat heeft niets met politietraining en mensen te maken.. hij kan wel heel sociaal zijn naar mensen maar niet naar honden... :19:
honden zijn nu eenmaal geen machines, dus ook politiehonden niet :denken:
en misschien was het ook nog wel een hond in opleiding, hond en geleider misschien beide nog onervaren op vreemd terrein.
Beetje makkelijk geoordeeld dat politiehonden dus blijkbaar niet te vertrouwen zijn.
Onze vereniging, weliswaar IPO en geen KNPV heeft laatst op de jonge honden dag ook een demo gegeven en daarnaast werd er een demo gegeven door de knpv vereniging daar.
Ook bij die honden ging niet alles vlekkeloos, waren namelijk nog honden in opleiding, net als dat onze IPO honden in de demo nog jonge honden in opleiding waren en pas daarna een IPO 3 hond.
hoe dan ook, het zijn nu eenmaal geen machines waarbij je op het knopje kan drukken en alles meteen goed gaat, verder hangt het wel of niet uitvoeren van oefeningen nu eenmaal van veel zaken af.
die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
EvavT

beide nog onervaren op vreemd terrein

Dit waren geen honden in opleiding, en de agenten zeiden ervaren te zijn, ze deden al vele jaren politiehonden werk

Natuurlijk een ongelukje kan gebeuren en een hond is geen machine, heeft een eigen karakter, da's maar goed ook :pffff:

Alleen heb je hier wel te doen met speciaal door mensen extra agressief gemaakte honden, gericht op aanvallen en grijpen.

Dan vind ik 'een ongelukje kan gebeuren' erg dubieus klinken hoor!

Na meerdere voorvallen met herders die door de eigenaren NIET onder controle gehouden kunnen worden en die WEL los liepen, ben ik erg alert geworden.

Ik vind het ook jammer want dit is niet nodig als mensen beter opletten en hun verantwoording nemen
PS dit laatste gaat uiteraard niet over politiehonden. :blah:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:
Alleen heb je hier wel te doen met speciaal door mensen extra agressief gemaakte honden, gericht op aanvallen en grijpen.
Extra agressief gemaakt? Je weet duidelijk niet waar je het over hebt, wat een onzin!
Een politiehond is niet agressief, een politiehond moet juist sociaal zijn! Zolang de hond niet ingezet wordt moet ie gewoon tussen de mensen door over de markt bv. kunnen lopen.

Ik heb laatst foto's gemaakt bij een demo
Afbeelding
Dit is een jonge hond, in opleiding dus en staat echt nog niet voldoende onder appèl. Zoals je kunt zien is de riem losgeschoten, maar de kinderen erachter hebben nog geen seconde in gevaar verkeerd om te worden gebeten.

Deze hond heeft wel zijn certificaat PH1, staat onder appèl en is niet aangelijnd geweest tijdens inzetten bij de demo. De geleider op dat moment was niet eens zijn eigen baas, want hier wordt ie ingezet op zijn eigen baas....de man op de fiets dus.
Afbeelding
Vlakbij die kinderen dus, gevaarlijk hè?

Tijdens het maken van de foto's heb ik constant zelf vlakbij gezeten, op de grond, kon dus ook niet snel weg mocht dat nodig zijn geweest. De honden hebben niet eens naar mij gekeken, ze zijn bezig met "hun werk" op dat moment.

Blijkbaar heb jij een slechte demo gezien, met honden die nog niet in staat waren een dergelijke demo te geven. Dat wil echter niet zeggen dat iedere politiehond dus een potentieel gevaar is.
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nog wat foto's van een hond die in oktober zijn certificaat zal halen als alles goed gaat.
Deze foto's zijn van het terugroepen, de hond wordt dus teruggeroepen nadat hij ingezet is op de pakwerker (de verdachte dus als het praktijk zou zijn).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

EvavT

Inge

Ik heb niet gezegd dat iedere politiehond een gevaar zou zijn :N:
en vind het erg flauw dat je zet 'vlakbij die kinderen, gevaarlijk hè'
Nee dat is niet gevaarlijk; kinderen zijn al geen onderwerp voor zo'n hond neem ik toch aan? :denken:

In Engeland zijn herdershonden geweerd als politiehond want ze zouden teveel schoothond geworden zijn. Dat is de andere kant.

Ik heb mijn mening gegeven over wat ik op dat moment bij die demo zag. Ik ken ook geweldige herdershonden die heel consequene baasjes hebben.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”