Ben benieuwd naar ervaringen en meningen, want ondertussen zit ik er behoorlijk mee, met een flinke blafferd

Groetjes,
Anita
Moderator: moderatorteam
Lees gewoon even wat er staat in plaats van op de hoogste kast te klimmen. Ik zeg dat ik het gestoord vind om een blafband te gaan inzetten bij verlatingsangst. Als je een blafband inzet bij verlatingsangst ben je wat mij betreft inderdaad geen knip voor de neus waard, maar aangezien je zegt dat je dat niet doet val ik je ook niet aan. Daarbij is het geen aanval, maar een constatering...als iemand uit angst schreeuwt sla je hem niet in elkaar omdat ie zijn bek moet houden..dan doe je gewoon echt iets fout en daar moet iemand op gewezen worden.JoviGirlAnita schreef:Nounou, ten eerste vind ik het nogal aanvallend overkomen om mij gestoord te noemen en te beweren dat ik mijn hond afbeul en ga mishandelen door eventueel een blafband te proberen.
Dat begrijp ik heel erg goed, maar het is geen reden te grijpen naar onredelijke maatregelen. Ik woon zelf in een flat en met regelmaat als ik s'nachts de honden uit ga laten zie ik mijn benedenburen van 5 hoog met hun kleine babytje in de hal beneden zitten omdat het mannetje de longetjes uit zijn lijf krijst en buren wakker houdt. Voor die mensen heel naar en voor het babytje ook..toch zou niemand het in zijn hoofd halen die baby onder stroom te gaan zetten omdat hij s'nachts herrie maakt.Ik wil alleen het beste voor mijn hond. Laat ik dat voorop stellen. Maar ik weet niet of je toevallig weet in watvoor lastig pakket iemand zit die een hond heeft die blaft en buren heeft die daarover klagen. Kan je vertellen dat dat echt geen pretje is.
Gewoonte's worden in stand gehouden doordat het iets oplevert wat belonend is. Geef je je hond altijd aandacht als hij blaft? Ook dat kan nl een reden zijn om steeds te blaffen. Als je de beloning weghaalt zal ook het gedrag stoppen.Bobby kan heel goed alleen met Jovi achter het huis liggen. Als ik zijn gedrag bekijk als hij begint te blaffen, dan heeft dat niets te maken met in huis willen zijn o.i.d. Als ik bij ze zit in de tuin blaft hij ook vanuit het niets.
Bobby benader ik altijd rustig, want anders raakt hij helemaal overenthousiast en zal het dan ook helemaal op een blaffen zetten.
Volgens mijn dierenarts is het een aangeleerde slechte gewoonte, aangezien hij het niet altijd heeft gedaan.
Juist..logisch toch? Als jij gewend bent een bepaalde reactie te krijgen en die blijft uit, probeer je harder. Dat is een heel normaal gegeven en dat is ook wat de bedoeling is als je gaat negeren. Negeren heeft nl alleen zin als de beloning zit in de aandacht die hij van jou krijgt. Het feit dat zijn gedrag toeneemt geeft dus inderdaad aan dat het hem te doen is om jouw aandacht. Jij bent dus degene die dit gedrag in stand houdt door het te belonen. Als je gaat negeren betekent dat dat je een week of 3 met watten in je oren gaat rondlopen en dus gewoon niet reageert op geblaf. Dan ben je er na een week of 3 grotendeels vanaf. Voorwaarde is dus wel dat je onder geen beding reageert, omdat je anders overgaat op intervalbeloningen..je wordt een gokkast en zoals je weet is een gokkast verslavend en blijft de hond dan proberen zijn beloning te halen en leer je het gedrag dus inderdaad niet of nog maar zeer moeizaam af.JoviGirlAnita schreef:Ik heb Bobby al meer dan eens genegeerd als hij aan het blaffen was, onder het mom slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen. Maar ja, dan krijg je dus een blafsalvo van aardig wat minuten.....![]()
Het gaat niet om de hevigheid van de pijnprikkel, het gaat om de hevigheid van de schrik. Schrik is net zo traumatisch als pijn.Een tijdje geleden heb ik dus zo'n blafband in mijn handen gehad en ook de schok gevoeld, op mezelf. Had verwacht dat het een flinke tik zou worden, maar dat viel me reuze mee. Het gaat ook niet om de schok als pijn, maar om een schrikeffect te creëren.
Ook is er een blafband die werkt op citronellaspray. Bij een bepaald decibel geeft die spray af.
??, waarom niet? Angst is angst en doet met een hond hetzelfde als met een mens. Angst straf je niet...angstagressie wordt door honden onderling bv ook niet afgestraft.Een mens en een dier is overigens in mijn ogen niet hetzelfde en dient ook niet dezelfde behandeling met bepaalde dingen te krijgen. Wat niet wegneemt dat ik gigantisch veel van mijn honden hou en echt zo goed mogelijk voor ze ben. Die komen echt niets te kort hoor, geloof mij.
ik lees net een ander topic van jou............had ze de band daar niet om of?tbeast schreef:Onze Amar heeft dus zo'n blafband. Zij heeft geen verlatingsangst, ze blaft gewoon een eind weg. Toen we Amar kregen, werd verteld dat ze een iedale huishond was, die goed alleen kon zijn. Niets was helaas minder waar. De eerste dagen heeft ze ons huis gesloopt en het scheen dus dat ze ontzettend blafte.
Omdat ik snel een oplossing moest hebben (ik heb me wel laten adviseren hoor), heeft Amar een blafband om gekregen. Ik geloof dat ze toen nog 2 keer geblaft heeft en daarna niet weer. Ik heb de buren gevraagd een beetje op te letten hoe ze zich gedraagt als wij weg zijn en ze ligt relaxed in het zonnetje, snuffelt wat rond en meer van dat soort dingen. Geen stress dus.
Ik vind de blafband ook geen mishandeling, MITS hij juist gebruikt wordt. Inderdaad bij verlatingsangst zou ik het ook niet doen, maar ik kan me wel voorstellen dat je met je handen in het haar zit.
Nee, die had ze daar inderdaad niet om. Zoals ik ook in het topic schreef, was ze eigenlijk van het blaffen af. Zomaar opeens begon ze er weer mee.yamie schreef:ik lees net een ander topic van jou............had ze de band daar niet om of?tbeast schreef:Onze Amar heeft dus zo'n blafband. Zij heeft geen verlatingsangst, ze blaft gewoon een eind weg. Toen we Amar kregen, werd verteld dat ze een iedale huishond was, die goed alleen kon zijn. Niets was helaas minder waar. De eerste dagen heeft ze ons huis gesloopt en het scheen dus dat ze ontzettend blafte.
Omdat ik snel een oplossing moest hebben (ik heb me wel laten adviseren hoor), heeft Amar een blafband om gekregen. Ik geloof dat ze toen nog 2 keer geblaft heeft en daarna niet weer. Ik heb de buren gevraagd een beetje op te letten hoe ze zich gedraagt als wij weg zijn en ze ligt relaxed in het zonnetje, snuffelt wat rond en meer van dat soort dingen. Geen stress dus.
Ik vind de blafband ook geen mishandeling, MITS hij juist gebruikt wordt. Inderdaad bij verlatingsangst zou ik het ook niet doen, maar ik kan me wel voorstellen dat je met je handen in het haar zit.
Als je symtomen onderdrukt met aversieve maatregelen verhelp je niks, je onderdrukt alleen. Ze is er dan dus niet vanaf en als ze dus weer begint is dat niet zomaar.tbeast schreef:Nee, die had ze daar inderdaad niet om. Zoals ik ook in het topic schreef, was ze eigenlijk van het blaffen af. Zomaar opeens begon ze er weer mee.
Daar komt ook nog eens bij dat de roedel veranderd is.Eline* schreef:Als je symtomen onderdrukt met aversieve maatregelen verhelp je niks, je onderdrukt alleen. Ze is er dan dus niet vanaf en als ze dus weer begint is dat niet zomaar.tbeast schreef:Nee, die had ze daar inderdaad niet om. Zoals ik ook in het topic schreef, was ze eigenlijk van het blaffen af. Zomaar opeens begon ze er weer mee.
Ja , dan denk ik toch dat je na de verhuizing verkeerd gereageerd hebt op zijn geblaf en het onbewust bekrachtigd heb .JoviGirlAnita schreef:Ik denk ook dat Bobby meer op omgevingsgeluiden blaft in de meeste gevallen hoor en misschien dat ik niet snap waarom hij daarop blaft of een geluid niet eens bij mij opvalt omdat ik het als normaal zie. Dat is namelijk ook wel eens het geval bij een schrikreactie van mijn paard.
Toen ik nog in mijn oude huis woonde blafte Bobby zelden, het is gewoon veranderd toen ik ging verhuizen. Ja, hij blafte wel bij spelen enzo, maar verder bijna niet.
Dat is bij Zoë ook zo gegaan . Het begon in bepaalde situaties en ging zich steeds meer uitbreiden en het werd steeds moeilijker haar het zwijgen op te leggen .JoviGirlAnita schreef:Zijn geblaf begon als ik wegging, het is daarna alleen verergerd als hij buiten begon.
In het vorige huis riep ik ook 'bobby zwijg' als hij soms blafte en dan was hij gelijk stil, ging even later niet verder.
Dat veranderde dus in dit huis. Raar eigenlijk.
Zou toch graag eens in zijn koppie willen kijken
Een blafband reageert op trillingen van de hals. Dus als je pech hebt kan hij ook afgaan als je andere hond blaft.JoviGirlAnita schreef:Zodra de hond blaft en geeft dus geluid boven een aantal decibel, dan stoot hij een hoeveelheid spray af of een schok (kan je instellen). Bij een schok krijgt een hond een schrikeffect en die moet het afleren. Bij de spray vindt de hond de walm zeer onaangenaam en is dat het wat het af zou moeten leren.
Ik vond die tip om je buren in te lichten niet eens zo gek. Vertel serieus dat je er zelf ook enorm mee zit en dat je er hard aan gaat werken.JoviGirlAnita schreef:Ik zou ook nooit maar zo voor deze optie kiezen hoor, maar als je al zoveel hebt geprobeerd is het wel heel moeilijk om weer iets nieuws te zoeken.
Laten blaffen en het negeren is een goede optie, maar moet je eens zien watvoor gedonder je daarmee krijgt met de buren, dat is het hele euvel nou juist bij mij.