Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vervolgvraag...hoe zielig is alleen zijn

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

boskabouter
Vaste gebruiker

vervolgvraag...hoe zielig is alleen zijn

Ongelezen bericht door boskabouter »

Wat vinden jullie beter voor de hond:
-hem 2x per dag "verlaten"
-hem veel vaker per dag "verlaten"
Wendy!
Zeer actief

Re: vervolgvraag...hoe zielig is alleen zijn

Ongelezen bericht door Wendy! »

boskabouter schreef:Wat vinden jullie beter voor de hond:
Dat ligt aan de hond denk ik....
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram is liever 1x een paar uur alleen dan meerdere keren een half uur. Dus voor hem geldt dat 1 keer verlaten beter is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy kan beter een paar keer per dag verlaten worden dan 6 uur achter elkaar alleen. Als ze dan flink gewandeld heeft, gespeeld en een lekkere Kong krijgt, redt ze zich wel. Ze kan beter wat langer alleen blijven dan dat je binnenkomt, haar even een plasrondjelaat lopen en dan weer weg. Dan zou ze gaan piepen en zich verlaten voelen, dus fulltime werken en dan in de middagpauze even binnenflitsen voor een half uurtje, dat zou haar eerder erger van streek maken. Maar 8 uur alleen houdt ze ook niet vol, dat is te lang voor haar, ik ga het ook niet uitproberen.

Anne
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik weet het niet. Ligt zeker aan de hond. Sita is eraan gewend om op de dagen dat ik werk tussen de middag uitgelaten te worden en daarna weer alleen gelaten te worden. Maar ik loop dan wel zeker een uur met haar, waarvan zeker drie kwartier loslopen is. Die ploft dan in haar mand en gaat verder slapen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Op mijn gevoel afgaand zou ik zeggen 1 keer langer wegblijven ipv meerdere keren weggaan.
maar dat zal per hond ook wel weer verschillend zijn
Afbeelding
AnimalFriend

Ongelezen bericht door AnimalFriend »

ik denk dat het beter is om je hond 1 x heel lang te verlaten dan meerdere keren op een dag dat werkt teminste bij mijn hond het beste
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ligt aan de hond. Moos en Saar kunnen heel erg goed meerdere keren op een dag alleen gelaten worden. Ik heb het idee dat ze het beter doen op bijvoorbeeld 3 uur alleen, eventjes snel eruit en wat aandacht en dan weer 3 uur alleen, dan op 6 uur alleen in 1 keer. Ze zijn enthousiaster als ik thuiskom nadat ze in een ruk 6 uur alleen gezeten hebben dan als mijn moeder tussendoor even is geweest en het opgebroken heeft in twee keer 3 uur.

Ik kan ook goed 's ochtends 4 uur werken, een uurtje thuiszitten bij ze, en dan weer 2 uur naar de tandarts ofzo; dat gaat bij hun beter dan dat ik tussendoor niet thuis kom :wink:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Voor Saar geldt in elk geval dat ze liever 6 uur achter elkaar alleen gelaten wordt, dan 2x over 3 uur. Een paar maandjes moest dat even gedwongen, maar er is heel veel meer rust in de tent nu ze gewoon 1x op een dag lang alleen gelaten worden. Beide honden zijn gewoon altijd erg opgewonden als er iemand thuis komt (en dat maken we er zelf ook van), en tussen de middag is daar de tijd tekort voor.
Saar vind bovendien het alleen gelaten worden erger dan het alleen zijn. En wij vinden het alleen laten dus ook erger, door haar "gelaten" blik dan. Dus hier liever 1x per dag alleen laten.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als ik vrij ben ga ik boodschapjes doen, even dit en even dat, maar het grootste gedeelte ben ik gewoon thuis.
Als een hond een nare associastie heeft met alleen zijn of/én dus niet goed alleen kan zijn, kunnen al die vertrekmomenten stress geven. Dat zegt dus dat de hond niet graag alleen is en het lastig vindt.
Mijn honden genieten als ik thuis ben want dan doen we een lange wandeling meer en ik ben er lekker gezellig! Dat ik 20 keer in en uit loop interesseert ze geen biet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoek stok!
Zeer actief

Eline* schreef:Dat ik 20 keer in en uit loop interesseert ze geen biet.
Toch denk ik dat jouw honden daarin wel bijzonder zijn. Veel honden ervaren toch wel een bepaalde mate van stress als je weggaat. Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Eline* schreef:Als ik vrij ben ga ik boodschapjes doen, even dit en even dat, maar het grootste gedeelte ben ik gewoon thuis.
Dat ik 20 keer in en uit loop interesseert ze geen biet.
Luka kan het ook niet schelen, breng immers af en toe eten of iets leuks voor hem mee :wink:
En ik moet vaak alles met de fiets, dus kan ik niet anders dan een paar keer rijden.
Maar meestal ben ik wel thuis.
Het is juist als ik langer weg ben dat ie al staat te koekeloeren aan de verandadeur.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Marion.

Zoek stok! schreef:
Toch denk ik dat jouw honden daarin wel bijzonder zijn. Veel honden ervaren toch wel een bepaalde mate van stress als je weggaat. Of zie ik dat verkeerd?
Nou, die van mij ervaren geen stress. Alleen maar een "ok, laat ons maar weer alleen". Ze gaan vaak ook vast liggen op de plek waar ze gaan slapen.

Maar in- en uitlopen lopen is iedere keer (bij het inlopen dus) reden om even een vreugdedansje te maken, ook al ben ik maar 1 minuut buiten geweest. En ook al is Pieter gewoon thuis, en zijn ze dus helemaal niet alleen gelaten.
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
De mijne ook niet.
De mijne ook niet.
Groet,
Dorien
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos en Saar krijgen altijd een grote koek als ik wegga en kijken me dan ook haast de deur uit :mrgreen: Misschien dat ze dan wel wat last hebben van een soort positieve stress :denken:
Maar zodra ik mijn schoenen en jas aan heb en naar de keuken loop dan beginnen ze heel blij te kwispelen "ja baas, ga maar weg, hup hup, hierrrr met die koek" :mrgreen: Als ik binnen een half uur tot een uur terug kom begroeten ze me ook eigenlijk niet; ze komen wel naar de deur, maar kijken me dan aan van "oh, hoi baas" en lopen weer weg.
Wat dat betreft heb ik het idee dat ze wel een beetje een gevoel van tijd hebben; al is het misschien alleen al omdat ze na een uur of 4-5 echt wel weer iets willen doen i.p.v wat in huis rotzooien.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier is ook geen stress (op 1 na) als ik vaker op een dag weg ga , lijkt wel of ze weten wanneer ze wel of niet mee mogen. Blowtje heeft het er soms nog wel moeilijk mee , maar dat wordt steeds minder. Ik vind het veel rotter voor ze als we een halve dag weg gaan.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:
Bowie ervaart helemaal geen stress als ik wegga :wink: Ook als ik wegga, is het altijd hetzelfde riedeltje hoe ik (rustig en niet gehaast) wegga. Dus ze weet wat er gaat gebeuren maar die gaat liggen of spelen en ze vindt het allemaal wel prima. Zolang ze d'r eten maar in dr kong krijgt, dat vindt ze het belangrijkste :boos:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Dat is me heel erg opvallen met cursus... Met het vastbinden aan het hek, toen ik steeds terugkwam om te belonen was ze echt veeeeeel onrustiger dan toen ik gewoon wegliep en weg bleef...

Ook als we weg zijn geweest vna huis, even thuis en daarna weer weggaan, gaat Jamey in protest... Terwijl het geen probleem is als we gewoon een keer weg gaan en dan weg blijven...

Jamey krijgt overigens ook een koekje met een 'pas goed op het huis' als we weggaan
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Zoek stok!
Zeer actief

Is Bram dan de enige die het niet echt leuk vindt als hij alleen gelaten wordt? :jank: Hij kan het prima hoor, maar ik merk wel aan hem dat er leukere dingen in de wereld zijn voor hem. Hij is zeker niet meer dan 4 uur per week alleen thuis omdat hij naast m'n werk bijna overal mee naar toe gaat.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

En dan maakt het voor Bowie ook niet uit als ik 3x achter elkaar een half uur weg ben of 1 keer van 4 uur.
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Is Bram dan de enige die het niet echt leuk vindt als hij alleen gelaten wordt? :jank: Hij kan het prima hoor, maar ik merk wel aan hem dat er leukere dingen in de wereld zijn voor hem. Hij is zeker niet meer dan 4 uur per week alleen thuis omdat hij naast m'n werk bijna overal mee naar toe gaat.
Ik denk dat er ook een soort van gewenning optreed, en dat gebeurt minder snel als een hond bijna niet alleen is :wink:

Moos en Saar kunnen nog beter alleen zijn als ik in de zomervakantie inval op mijn werk en elke dag om 8:30 vertrek en om 12:30 weer binnen kom. Dat weten ze dan, en verwachten ze ook, en na een week of 2 begroeten ze me zelfs amper meer nadat ik 4 uur weg ben geweest :wink:
Gedurende het school jaar ben ik onregelmatig weg, en sommige periodes bijna niet. Dan nog kunnen ze prima alleen zijn, maar dan begroeten ze me wel enthousiaster. Behalve als ik 's avonds weg ben en overdag 2 keer erg lang gewandeld heb; dan komen ze slaapdronken uit hun mand gekeuteld :mrgreen:

Moos en Saar kunnen zich voornamelijk gaan vervelen als ik weg ben. Sinds kort krijgen ze allebei een Kong als ik weg ben, en dan hebben ze ook na 4 uur zoiets van "oh ja hoi baas!" En komen dan blij hun Kong aan me laten zien "kijk eens wat ik heb!" :cheer:
Ik denk dat ze daarom ook beter 2 keer 4 uur zouden trekken dan 1 keer 8 uur. Ze moeten op een gegeven moment wel even vermaakt worden.
Laatst gewijzigd door Moos op 06 okt 2006 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Mijn honden worden er niet warm of koud van al zou ik 1000 keer op een dag weggaan; ze weten niet beter dan dat ik de hele dag in en uit loop.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:Is Bram dan de enige die het niet echt leuk vindt als hij alleen gelaten wordt? :jank: Hij kan het prima hoor, maar ik merk wel aan hem dat er leukere dingen in de wereld zijn voor hem. Hij is zeker niet meer dan 4 uur per week alleen thuis omdat hij naast m'n werk bijna overal mee naar toe gaat.
Buffy vindt er niet veel aan, maar als ze moe is dan slaapt ze wel gewoon verder en als ze wakker is, dan krijgt ze een Kong. Vandaag had ik die zo magistraal opgestopt dat ze nog steeds bezig was hem leeg te werken toen ik na een uur thuiskwam.

Buffy is sowieso erg aanhankelijk, ze ligt nu ook weer tegen mijn voeten terwijl ze veel lekkerdere plekken heeft om te slapen. Ik denk dat het ook uitmaakt dat het geen dagelijkse kost voor Bram en Buffy is dat ze alleen worden gelaten, het blijft toch een beetje uitzondering en zeker niet elke dag.

Anne
Marion.

starfleet schreef:Ik denk dat het ook uitmaakt dat het geen dagelijkse kost voor Bram en Buffy is dat ze alleen worden gelaten, het blijft toch een beetje uitzondering en zeker niet elke dag.
Voor mijn honden geldt dat in elk geval niet. Ze kunnen beiden heel goed alleen zijn. Daar hebben ze nog nooit problemen mee gehad. Tot voor een jaar gebeurde dat heel zelden, met verjaardagen en feestjes bv, een paar keer per jaar. Beide honden hebben tot voor een jaar nooit anders gehad dan dat "er eigenlijk altijd iemand thuis was".
Sinds een jaar zijn ze dus 5 dagen per week 6 uur alleen. Daar hebben ze beiden geen problemen mee, of mee gehad. Ze vragen nu 's avonds ook niet meer (of minder) aandacht.
Tamara.
Zeer actief

Weet je wat ik wel opvallend vind? Bowie is een aanhankelijke hond naar mij toe. Als ik bijvoorbeeld wegga en mijn vriend is thuis dan is ze wel eens pieperig. Blijft ze even bij het hekje staan en kijken waar ik ben. Na 5 minuten is dat ook wel weer over, maar toch.
In bijna alles zal ze mij altijd en overal volgen. Buiten sowieso en binnen ook regelmatig.
Maar als ik haar alleen moet laten, is er niets aan de hand. Heb nog steeds regelmatig de camera staan om te kijken wat er allemaal gebeurd, en mevrouw gaat liggen kluiven, slapen, spelen, op de bank liggen of op bed, allemaal dingen die ze ook doet als ik er wel ben.

Terwijl Bram een stuk vrijer is in zijn doen en laten, zelfverzekerder en onafhankelijker dan Bowie. En hij er toch wel een beetje moeite mee heeft. Of zie ik dat verkeerd?

Tuurlijk zijn er 100 dingen die Bowie liever zal doen, spelen, naar buiten gaan, etc. etc. Dat zal voor iedere hond wel zo zijn en ook voor Bram. Maar vertoond Bram dusdanig ander gedrag als hij in huis alleen is dan als jij er bij bent? Want dat is bij Bowie dus niet anders.
Ozzfest
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ozzfest »

Dan kies ik voor "2x per dag verlaten".
Ze zijn hier liever wat langer alleen dan normaal,dan dat ik (of iemand anders) om de zoveel uur ga kijken ofzo :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Terwijl Bram een stuk vrijer is in zijn doen en laten, zelfverzekerder en onafhankelijker dan Bowie. En hij er toch wel een beetje moeite mee heeft. Of zie ik dat verkeerd?

Tuurlijk zijn er 100 dingen die Bowie liever zal doen, spelen, naar buiten gaan, etc. etc. Dat zal voor iedere hond wel zo zijn en ook voor Bram. Maar vertoond Bram dusdanig ander gedrag als hij in huis alleen is dan als jij er bij bent? Want dat is bij Bowie dus niet anders.
Hij gaat liggen als hij alleen is. En hij is heel alert op geluiden (he, ze zijn er weer).

Ik denk dat het verschil is dat Bram nauwelijks alleen is en Bowie wel. Gewenning dus :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Bij Raisa verschilt het 'sjips ik wordt alleen gelaten' of het in een normale routine is dat ik weg ga of dat het erbuiten valt. Als ik 's morgens naar kantoor ga kijkt ze nauwelijks op of om, als ik buiten een vast ritme weg ga ervaart ze wel stress.

Ik zou er bij haar voor kiezen om langer alleen te laten en minder keren weg te hoeven gaan. Daarbij dus wel de gedachte dat als het verlaten in een heel vast patroon zit met alle signalen erbij die je zelf van tevoren uitzendt het waarschijnlijk wel kan.

De stress die Raisa ervaart is overigens dubbel. Als ik op (voor haar rare) tijdstippen aanstalten maak om weg te gaan ligt ze in haar mand alles te bekijken met een spits koppie, oortjes hoog, ogen groot. Ze heeft tuurlijk snel door of het wandelen wordt of als ik de auto inga door diverse signalen van mij vooraf.
Het dubbele is omdat ze dan niet graag alleen thuis wil bijven maar ook de auto niet in wil. Heeft ze door dat het de auto wordt dan komt ze soms niet uit haar mand, haar houding is dan altijd laag. Ga ik weg zonder haar dan staat ze al vaak voor de voordeur te kijken als ik het pad nog niet afgereden ben, kom ik thuis dan ligt ze meestal voor de deur.

Ah gut, 't arme kind helemaal in dubio :cry: :mrgreen:
Afbeelding
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

ik laat ze liever 1 keer per bijv 6 uur alleen
dan meerdere keren een half uur of zo.

Als we dan na de derde keer weer weggaan, weet ik bijna wel zeker dat dylan toch gaat janken

terwijl hij dit bij 1 keer niet doet.
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tirsa krijgt bij de derde of vierde keer toch wel zoiets van, hé nu mag ik mee en loopt ze hard naar de voordeur. Dus ik probeer dan als ik bij voorbeeld op zaterdag toch nog wat boodschappen moet doen, dan probeer ik dat toch zoveel mogelijk in 1 ronde te doen.

Maar als het echt niet gaat en ze wil toch mee, dan zeggen we gewoon duidelijk dat ik nog even boodschappen moet doen, dan huppelt ze weer naar de trapkast omdat ze dan weet dat ze dan wat lekkers krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”