Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
barf en vasten
Moderator: moderatorteam
-
Eva
- Actief
barf en vasten
Ik las in meerdere artikelen, dat het raadzaam is om je hond (als je barft) 1 dag in de week te laten vasten. Bv je wil hem op dinsdag laten vasten, dan moet je hem maandag ook zijn portie voor dinsdag geven. En dan dinsdag een vast dag. Zo schijnt het ook te werken in de natuur.
Doen jullie dat ook?
Doen jullie dat ook?
-
Rob*
- Zeer actief
-
Eva
- Actief
-
Rob*
- Zeer actief
ja ach, dat barfen gaat nergens over, is leuk in theorie maar ze spreken mekaar tegen, het is volgens de natuur maar neem je het dieet van barf onder de loep zie ik toch zat onnatuurlijke voeding, maar goed.Eva schreef:Dat vind ik dus ook, mijn honden zijn immers geen wolven. Die van mij staan nu 5 dagen op kvv en 2 dagen brok. Af en toe een vers bot. In het artikel werd er over het vasten gesproken als een absolute must bij het barfen..
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
hier krijgen ze idd (oke, sinds deze week) om de dag te eten en dan maximaal, dus een flinke hoeveelheid en dan ongeveer 48 uur niet.....
moet zeggen dat t tot nog toe goed bevalt, ben donderdag een week geleden begonnen, heb ze toen tot ze niet meer konden pens laten eten en toen maandag pas weer en vanaf toen dus om de dag en merk eigenlijk gelijk al een verandering aan de honden.....ze zijn merkbaar actiever op de vasten dag.....
en Rob, t enige "onnatuurlijke" wat ze hier krijgen is de kefir met wat yoghurt......verders niets onnatuurlijks/gemaakt of zo, alles verder gewoon in complete delen etc
de pup staat zelfs op kleine prooitjes (duif, konijn, rat, kwartel etc)
moet zeggen dat t tot nog toe goed bevalt, ben donderdag een week geleden begonnen, heb ze toen tot ze niet meer konden pens laten eten en toen maandag pas weer en vanaf toen dus om de dag en merk eigenlijk gelijk al een verandering aan de honden.....ze zijn merkbaar actiever op de vasten dag.....
en Rob, t enige "onnatuurlijke" wat ze hier krijgen is de kefir met wat yoghurt......verders niets onnatuurlijks/gemaakt of zo, alles verder gewoon in complete delen etc
de pup staat zelfs op kleine prooitjes (duif, konijn, rat, kwartel etc)
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Als je KVV voert dan barft je hond niet dus dan zou ik ook niet laten vasten. KVV verlaat daarvoor te snel de maag. Maar om antwoord op je vraag te geven. Ja, voor de vastendag geef je een dubbele portie. Sommige rauwvoeders laten hun hond helemaal vol eten tot hij niet meer wil en laten de hond dan vasten.
Moet je hond afvallen dan kan je de dag ervoor beter wat minder geven dan de dubbele portie.
Verder vasten mijn honden regelmatig. Tot nu toe 3 dagen in de week omdat ze op gewicht moesten komen en blijven. Nu ze op gewicht zijn vasten ze minder. Dat wisselt per week. De ene week 1 dag de andere week 2 dagen, afhankelijk wat ik voer.
Mijn honden krijgen in de eerste plaats vlees, eieren, vis, botten en organen. Groentenmixen krijgen ze hier niet. Wat is daar verder onnatuurlijk aan Rob?
Een hond is geen wolf nee maar zijn maag en darmen komen wel exact overeen met die van een wolf. Het zijn beide vleeseters en dus is een vleesmaaltijd nog altijd natuurlijker dan een hapklare pepernoot uit een zak.
Overigens wordt in oude hondenboeken in bijvoorbeeld de jaren 60 het vasten ook aangeraden voor een gezonde spijsvertering van de hond.
Moet je hond afvallen dan kan je de dag ervoor beter wat minder geven dan de dubbele portie.
Verder vasten mijn honden regelmatig. Tot nu toe 3 dagen in de week omdat ze op gewicht moesten komen en blijven. Nu ze op gewicht zijn vasten ze minder. Dat wisselt per week. De ene week 1 dag de andere week 2 dagen, afhankelijk wat ik voer.
Mijn honden krijgen in de eerste plaats vlees, eieren, vis, botten en organen. Groentenmixen krijgen ze hier niet. Wat is daar verder onnatuurlijk aan Rob?
Een hond is geen wolf nee maar zijn maag en darmen komen wel exact overeen met die van een wolf. Het zijn beide vleeseters en dus is een vleesmaaltijd nog altijd natuurlijker dan een hapklare pepernoot uit een zak.
Overigens wordt in oude hondenboeken in bijvoorbeeld de jaren 60 het vasten ook aangeraden voor een gezonde spijsvertering van de hond.
Groetjes van Charlotte

-
Golden Stanley
Er is bij mijn weten geen 1 rauw voer goeroe die het vasten niet aanraadt.Rob* schreef:ja ach, dat barfen gaat nergens over, is leuk in theorie maar ze spreken mekaar tegen, het is volgens de natuur maar neem je het dieet van barf onder de loep zie ik toch zat onnatuurlijke voeding, maar goed.Eva schreef:Dat vind ik dus ook, mijn honden zijn immers geen wolven. Die van mij staan nu 5 dagen op kvv en 2 dagen brok. Af en toe een vers bot. In het artikel werd er over het vasten gesproken als een absolute must bij het barfen..
Als je de voordelen kent waarvoor vasten dient, dan zou per definitie elke hond baat hebben bij vasten. Natuurlijke reiniging van het lichaam, geen betere manier dan vasten. Ik heb er een jaar over gedaan om die stap te zetten en mijn honden voelen zich er geweldig bij. De aanloop er naar toe moet wel verantwoord gaan, vind ik. Eerst wennen aan wisselende tijden 1x per dag, dan pas vasten.
-
Rob*
- Zeer actief
Golden Stanley schreef:Er is bij mijn weten geen 1 rauw voer goeroe die het vasten niet aanraadt.Rob* schreef:ja ach, dat barfen gaat nergens over, is leuk in theorie maar ze spreken mekaar tegen, het is volgens de natuur maar neem je het dieet van barf onder de loep zie ik toch zat onnatuurlijke voeding, maar goed.Eva schreef:Dat vind ik dus ook, mijn honden zijn immers geen wolven. Die van mij staan nu 5 dagen op kvv en 2 dagen brok. Af en toe een vers bot. In het artikel werd er over het vasten gesproken als een absolute must bij het barfen..
Als je de voordelen kent waarvoor vasten dient, dan zou per definitie elke hond baat hebben bij vasten. Natuurlijke reiniging van het lichaam, geen betere manier dan vasten. Ik heb er een jaar over gedaan om die stap te zetten en mijn honden voelen zich er geweldig bij. De aanloop er naar toe moet wel verantwoord gaan, vind ik. Eerst wennen aan wisselende tijden 1x per dag, dan pas vasten.
vertel eens wat de goeroes zeggen hoevee eiwit e vet honden moeten krijgen koolhydraten, en dan hoeveel gram per kilo lichaamsgewicht?en in weke verhouding tot mekaar dus hoeveel een pup, jong hondje en seniortje moet krijgen, hoeveel groentes en hoeveel aan de ingredienten zoals kwark en karnemelk wat beiden ee totaal andere verhouding heeft qua eiwit/carbs en vet heeft, ben altijd zo benieuwd he?en tot nu toe na al die jaren weten die zgn goeroes er niks over te vertellen dus ben benieuwd of er iets is in veranderd
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Het antwoord op deze vragen is te vinden op diverse fora over natuurlijke voeding. www.voernatuurlijk.nl bijvoorbeeld. Tot gauw op dat forum Rob en alvast veel leesplezier!Rob* schreef: vertel eens wat de goeroes zeggen hoevee eiwit e vet honden moeten krijgen koolhydraten, en dan hoeveel gram per kilo lichaamsgewicht?en in weke verhouding tot mekaar dus hoeveel een pup, jong hondje en seniortje moet krijgen, hoeveel groentes en hoeveel aan de ingredienten zoals kwark en karnemelk wat beiden ee totaal andere verhouding heeft qua eiwit/carbs en vet heeft, ben altijd zo benieuwd he?en tot nu toe na al die jaren weten die zgn goeroes er niks over te vertellen dus ben benieuwd of er iets is in veranderd
Groetjes van Charlotte

-
Eva
- Actief
-
Golden Stanley
Gut Rob, daar is toch wel redelijk veel van bekend, hoor. Diverse lists van Lonsdale worden er vol mee geschreven.Rob* schreef:Golden Stanley schreef:Er is bij mijn weten geen 1 rauw voer goeroe die het vasten niet aanraadt.Rob* schreef:ja ach, dat barfen gaat nergens over, is leuk in theorie maar ze spreken mekaar tegen, het is volgens de natuur maar neem je het dieet van barf onder de loep zie ik toch zat onnatuurlijke voeding, maar goed.Eva schreef:Dat vind ik dus ook, mijn honden zijn immers geen wolven. Die van mij staan nu 5 dagen op kvv en 2 dagen brok. Af en toe een vers bot. In het artikel werd er over het vasten gesproken als een absolute must bij het barfen..
vertel eens wat de goeroes zeggen hoevee eiwit e vet honden moeten krijgen koolhydraten, en dan hoeveel gram per kilo lichaamsgewicht?en in weke verhouding tot mekaar dus hoeveel een pup, jong hondje en seniortje moet krijgen, hoeveel groentes en hoeveel aan de ingredienten zoals kwark en karnemelk wat beiden ee totaal andere verhouding heeft qua eiwit/carbs en vet heeft, ben altijd zo benieuwd he?en tot nu toe na al die jaren weten die zgn goeroes er niks over te vertellen dus ben benieuwd of er iets is in veranderd
Die verhoudingen zitten beter in elkaar dan de verhoudingen die in een brokkie gepropt zijn.
-
Golden Stanley
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Dan zou ik beginnen met het toevoegen van spiervlees aan de KVV en langzaam gaan beginnen met het voeren van vleesbotten. Eerst gevogelte en daarna ribben van jonge dieren. Lam, geit en kalf.Eva schreef:Sjalot: ik ken het verschil tussen barfen en kvv en weet dat kvv het lichaam snel verlaat. Ik wil meer gaan barfen en ben me er ook een beetje in aan het verdiepen. Dit kwam ik tegen en vandaar mijn vraag aan jullie over het vasten.
Geen organen geven want dat zit er al genoeg in KVV.
Verder gaan voeren op verschillende tijden. De ene dag 's avonds de andere dag 's middags, enz.
Groetjes van Charlotte

-
Rob*
- Zeer actief
Golden Stanley schreef:Gut Rob, daar is toch wel redelijk veel van bekend, hoor. Diverse lists van Lonsdale worden er vol mee geschreven.Rob* schreef:Golden Stanley schreef:Er is bij mijn weten geen 1 rauw voer goeroe die het vasten niet aanraadt.Rob* schreef: ja ach, dat barfen gaat nergens over, is leuk in theorie maar ze spreken mekaar tegen, het is volgens de natuur maar neem je het dieet van barf onder de loep zie ik toch zat onnatuurlijke voeding, maar goed.
Die verhoudingen zitten beter in elkaar dan de verhoudingen die in een brokkie gepropt zijn.
dat het beter is dan brok dat weet k, maar als ik vroeg op barfsites hoeveel je een kleine hond, grote hond of actieve hond moet voeren werd het nooit echt duidelijk verteld.
dan werd er heel vaak verteld dat het op het oog moest.
-
Eva
- Actief
Dan zou ik beginnen met het toevoegen van spiervlees aan de KVV en langzaam gaan beginnen met het voeren van vleesbotten. Eerst gevogelte en daarna ribben van jonge dieren. Lam, geit en kalf.
Verder gaan voeren op verschillende tijden. De ene dag 's avonds de andere dag 's middags, enz.[/quote]
Ik heb ze voor het eerst kippenvleugels gegeven en dat gaat prima. Ook hebben ze een zalmkop gehad. De een vond het heerlijk, de ander 3 x niks. Met wat voor spiervlees ben jij begonnen? Ze eten bij mij twee keer per dag. 's avonds en 's ochtends.
Verder gaan voeren op verschillende tijden. De ene dag 's avonds de andere dag 's middags, enz.[/quote]
Ik heb ze voor het eerst kippenvleugels gegeven en dat gaat prima. Ook hebben ze een zalmkop gehad. De een vond het heerlijk, de ander 3 x niks. Met wat voor spiervlees ben jij begonnen? Ze eten bij mij twee keer per dag. 's avonds en 's ochtends.
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Kopvlees (rund) en kippenvlees is het goedkoopst als spiervlees. Verder paardensnijlingen 3 euro de kilo en rundvlees als het niet duurder is dan 5 euro per kilo. Verder geef ik schapenstukken en geitenstukken dat is spiervlees met een stukje bot eraan. Kippen en vissen in zijn geheel en veel vuile pens als hele maaltijd. 1x per week een orgaandag: lever, hart, nieren van rund en schaap.
Groetjes van Charlotte

-
Eva
- Actief
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Je kan ook rundersnijlingen aan de slager vragen. Dat zijn stukjes vlees die ze van de biefstukken en zo afsnijden om mooie stukken te krijgen. Meestal maken ze er gehakt.Eva schreef:paardenvlees voer ik niet, heel hypocriet maar dit omdat ik een eigen paard heb. En niet graag paard aan mijn honden voer. Ik wil het nu rustig opbouwen met kip en dan langzaam uitbouwen naar de andere botten en vetter vlees.
Geit is over het algemeen wat vetter vlees. Als je een Islamslager in de buurt hebt kan je ook vragen of ze vuile pens hebben. Zij noemen het 'zwarte pens'.
Groetjes van Charlotte

-
Eva
- Actief
Heel wat anders, ik heb onze honden gisteren kvv pens & schapenvet gegeven. Daar kan er 1 helemaal niet tegen.Flink overgegeven vannacht en alles ondergepoept. Kan ze dit dan ook krijgen na het eten van vuile pens? Het was trouwens een pakje van Rodi, dat haal ik ook niet meer! Hou het lekker bij de Carnibest en Duck.
- M@ri@nne
- Zeer actief
Wie zegt dat het van de Rodi komt en niet van het schapenvet?Eva schreef:Heel wat anders, ik heb onze honden gisteren kvv pens & schapenvet gegeven. Daar kan er 1 helemaal niet tegen.Flink overgegeven vannacht en alles ondergepoept. Kan ze dit dan ook krijgen na het eten van vuile pens? Het was trouwens een pakje van Rodi, dat haal ik ook niet meer! Hou het lekker bij de Carnibest en Duck.
Of een virusje?
Groetjes, Marianne.

-
bianca83
- Zeer actief
Nou vind het een beetje een rare reactie dat je nooit meer Rodi zou kunnen halen... Mijn honden eten ook weleens Rodi en ik heb er nog nooit last van gehad. Misschien heeft je hond buiten wel iets gegeten waar hij niet tegen kan of heb je teveel schapenvet gegeven of weet ik wat. Maar vind het een beetje raar om te zeggen dat het door de Rodi komt.Eva schreef:Heel wat anders, ik heb onze honden gisteren kvv pens & schapenvet gegeven. Daar kan er 1 helemaal niet tegen.Flink overgegeven vannacht en alles ondergepoept. Kan ze dit dan ook krijgen na het eten van vuile pens? Het was trouwens een pakje van Rodi, dat haal ik ook niet meer! Hou het lekker bij de Carnibest en Duck.

-
Eva
- Actief
dit is niet de eerste keer dat ik rodi geef en iedere keer als ik rodi geef moet Isis spugen en is ze aan de diaree. Denk dus dat Isis niet tegen Rodi kan. Als je de ingredienten vergelijkt denk ik ook dat Carnibest van een hogere kwaliteit is als rodi. Zeg niet dat Rodi verkeerd is, maar voor Isis wel.
-
Rob*
- Zeer actief
Eva schreef:dit is niet de eerste keer dat ik rodi geef en iedere keer als ik rodi geef moet Isis spugen en is ze aan de diaree. Denk dus dat Isis niet tegen Rodi kan. Als je de ingredienten vergelijkt denk ik ook dat Carnibest van een hogere kwaliteit is als rodi. Zeg niet dat Rodi verkeerd is, maar voor Isis wel.
dan zou ik gewoon carnibest voeren, Rodi zal niet slecht zijn maar als je hondje er niet tegen kan dan houd het op en dan wat anders proberen, niet elke hond is daarin hetzelfde.