Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bach Bloesem bij stress en wagenziekte?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Bach Bloesem bij stress en wagenziekte?

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb een hond met wagenziekte. Heb al verschillende (homeopatische) middelen geprobeerd maar tot op heden helpt niets. Hij is supergestressed in de auto, en kwijlt enorm. Overgeven heeft hij overigens nog nooit gedaan maar hij gaat ook met tegenzin in de auto. Zou een Bach Bloesem therapie hiertegen helpen en waar kan ik dit krijgen? Iemand hier ervaring mee (positief/negatief)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Hoi,
Omdat wij een camper hadden gehuurd voor de vakantie heb ik het de eerste 2 dagen gebruikt.rescuespray.ging hartstikke goed.De hond is vaak wagenziek omdat hij niet naar buiten kan kijken.Maar ik dacht juist dat het anders om was.Mar goed ik heb het gebruikt.
Groetjes Myriam
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Heb je al eens geprobeerd om hem stapje voor stapje te trainen, in therapie te doen zeg maar?

Meestal, als het goed gedaan wordt, is dit afdoende.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Heb je al eens geprobeerd om hem stapje voor stapje te trainen, in therapie te doen zeg maar?

voer doet hij niets voor, ik heb geprobeerd om hem dus z'n eten erin te geven (zonder te gaan rijden daarna) maar hij laat het rustig een week staan... aangezien hij niet al te veel reservers heeft omdat hij van zichzelf al vrij hyper is kan ik het niet langer dan een week proberen (vind ik).
Ben nu met z'n bal bezig, daar doet hij in principe een moord voor... hij spingt er dan wel in na verloop van tijd (ook in en uit zeg maar dus zonder rijden erna) maar zodra je daadwerkelijk gaat rijden, ook al is het maar 100 meter dan is hij al buiten adem zo ongeveer omdat hij zich zo druk maakt...

bedoel je zoiets met therapie?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

myriam1 schreef:Hoi,
Omdat wij een camper hadden gehuurd voor de vakantie heb ik het de eerste 2 dagen gebruikt.rescuespray.ging hartstikke goed.De hond is vaak wagenziek omdat hij niet naar buiten kan kijken.Maar ik dacht juist dat het anders om was.Mar goed ik heb het gebruikt.
Groetjes Myriam
wij hebben autokooien, eigenlijk zat hij in de achterste zodat hij inderdaad naar buiten kon kijken maar daar is hij zo ongeveer dubbel gestressed als waar hij nu zit, aan de zijkant waar hij niet naar buiten kan kijken...
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie is door een ongeluk opeens heel erg bang geworden voor de auto. Dit heb ik opnieuw moeten trainen en dat heb ik ondersteund met Bach rescue. Als ik ging trainingen, ga ik een uur van te voren 4 druppels, en op het moment van trainen weer 4 druppels. Of het heeft geholpen, geen idee, maar het eindresultaat: ze gaat weer in de auto.

maar zij heeft nog nooit last gehad van wagenziekte, en heeft hier nu ook geen last van.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn vorige hond was in het begin extreem wagenziek (zelfs een beetje psychisch, hij begon al te kotsen als de klep van de auto open ging)
Die heb ik met homeopathie "Cocculuc D 6", getraind.
Eerst 25 meter naar het veldje in de buurt, dan lekker spelen en weer terug enz.
Elke keer dat hij in de auto ging was dat naar iets leuks toe.
Het heeft me 5 weken gekost, maar daarna was het probleem over.
Bach rescue is ook een prima middel.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:Bowie is door een ongeluk opeens heel erg bang geworden voor de auto. Dit heb ik opnieuw moeten trainen en dat heb ik ondersteund met Bach rescue. Als ik ging trainingen, ga ik een uur van te voren 4 druppels, en op het moment van trainen weer 4 druppels. Of het heeft geholpen, geen idee, maar het eindresultaat: ze gaat weer in de auto.

maar zij heeft nog nooit last gehad van wagenziekte, en heeft hier nu ook geen last van.
ik kan natuurlijk niet in de hond kijken maar het lijkt mij dat hij meer gestressed raakt om in de auto te gaan dan dat de wagenziekte daadwerkelijk is... (beetje raar geformuleerd hoop dat je het snapt :mrgreen: )
Kijk... wil ik hem thuis in de auto doen om te trainen of om naar het bos te doen of wat dan ook dan gaat hij wel maar vraag niet hoe... staart helemaal naar beneden etc. Maar ben je eenmaal op de club en de auto staat daar en hij moet bijv. na het speuren of na het pakwerk weer de auto in is er niks aan de hand. Ik vraag me dus ook af of het nu de stress of de (eventuele) wagenziekte is... misschien dat hij wel wagenziek geweest is als pup maar dat dit inmiddels wel over is maar zijn 'angst' ervoor nog niet... :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Bach rescue is ook een prima middel.
waar haal je dat en zit er nog verschil in?
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

malinois schreef:
Tamara en Bowie schreef:Bowie is door een ongeluk opeens heel erg bang geworden voor de auto. Dit heb ik opnieuw moeten trainen en dat heb ik ondersteund met Bach rescue. Als ik ging trainingen, ga ik een uur van te voren 4 druppels, en op het moment van trainen weer 4 druppels. Of het heeft geholpen, geen idee, maar het eindresultaat: ze gaat weer in de auto.

ik kan natuurlijk niet in de hond kijken maar het lijkt mij dat hij meer gestressed raakt om in de auto te gaan dan dat de wagenziekte daadwerkelijk is... (beetje raar geformuleerd hoop dat je het snapt :mrgreen: )
Kijk... wil ik hem thuis in de auto doen om te trainen of om naar het bos te doen of wat dan ook dan gaat hij wel maar vraag niet hoe... staart helemaal naar beneden etc. Maar ben je eenmaal op de club en de auto staat daar en hij moet bijv. na het speuren of na het pakwerk weer de auto in is er niks aan de hand. Ik vraag me dus ook af of het nu de stress of de (eventuele) wagenziekte is... misschien dat hij wel wagenziek geweest is als pup maar dat dit inmiddels wel over is maar zijn 'angst' ervoor nog niet... :19:
Bowie raakte volledig in de stress op het moment als ze de auto alleen al zag.
Haar staart is tussen de deur gekomen :jank: En sindsdien was ze panisch voor de auto.

En om de stress wat naar de achtergrond te doen verschuiven zodat ze wat meer "open" stond voor de training heb ik haar de Bach gegeven.

Ik heb het gehaald bij De Tuinen, eigen merk.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
malinois schreef:

Bowie raakte volledig in de stress op het moment als ze de auto alleen al zag.
Haar staart is tussen de deur gekomen :jank: En sindsdien was ze panisch voor de auto.

En om de stress wat naar de achtergrond te doen verschuiven zodat ze wat meer "open" stond voor de training heb ik haar de Bach gegeven.

Ik heb het gehaald bij De Tuinen, eigen merk.
zijn hier eventuele bijwerkingen van bekend of kun je het gewoon geven... ik hoop ook dat hij de stress even iets aan de kant kan zetten zodat hij ook idd. wat meer open staat om te leren.. want door de stress raakt hij nog hyperder als dan hij al is normaal en die jongen is werkelijk bekaf als hij de auto uitkomt, lijkt wel of hij een complete marathon gelopen heeft.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef: Bach rescue is ook een prima middel.
waar haal je dat en zit er nog verschil in?
Ik haal het bij de DA-drogist, maar ik denk dat de meeste drogisterijen het wel hebben.
Volgens mij hebben ze allemaal dezelfde Bach producten, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Homeopathie kan je van VSM en van Vogel krijgen. Of daar verschil tussen is weet ik niet. Ik haal altijd van VSM. Ik moet dat meestal bestellen en dan doe ik dat bij de apotheek of ik haal het bij mijn DA.
Meestal wil ik iets hebben uit de Homeopathie dat niet op voorraad is :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Tamara.
Zeer actief

malinois schreef: zijn hier eventuele bijwerkingen van bekend of kun je het gewoon geven... ik hoop ook dat hij de stress even iets aan de kant kan zetten zodat hij ook idd. wat meer open staat om te leren.. want door de stress raakt hij nog hyperder als dan hij al is normaal en die jongen is werkelijk bekaf als hij de auto uitkomt, lijkt wel of hij een complete marathon gelopen heeft.
6x daags 4 druppels is wat je maximaal mag geven. Zover ik weet zijn hier geen bijwerkingen van. Maar wil je er meer over weten dan zou ik een pb sturen naar Eline* Die heeft hier best wat kennis over en bij haar heb ik het toen ook nagevraagd :ok:

Veel succes!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
malinois schreef: zijn hier eventuele bijwerkingen van bekend of kun je het gewoon geven... ik hoop ook dat hij de stress even iets aan de kant kan zetten zodat hij ook idd. wat meer open staat om te leren.. want door de stress raakt hij nog hyperder als dan hij al is normaal en die jongen is werkelijk bekaf als hij de auto uitkomt, lijkt wel of hij een complete marathon gelopen heeft.
6x daags 4 druppels is wat je maximaal mag geven. Zover ik weet zijn hier geen bijwerkingen van. Maar wil je er meer over weten dan zou ik een pb sturen naar Eline* Die heeft hier best wat kennis over en bij haar heb ik het toen ook nagevraagd :ok:

Veel succes!
gedaan! :ok: thanks voor de moeite
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Zou het misschien helpen als hij, in plaats van achterin de auto, voorin zou zitten?
Mijn honden waren als pup ook wagenziek, maar als ze voorin zaten (voor de bijrijdersstoel op de grond) dan ging het goed.
Wie weet helpt het ook om hem weer zonder problemen in de auto te krijgen als je hem via het voorportier erin laat.
ranetje
Zeer actief

LongFields schreef:Zou het misschien helpen als hij, in plaats van achterin de auto, voorin zou zitten?
Mijn honden waren als pup ook wagenziek, maar als ze voorin zaten (voor de bijrijdersstoel op de grond) dan ging het goed.
Wie weet helpt het ook om hem weer zonder problemen in de auto te krijgen als je hem via het voorportier erin laat.
Dat is een goeie Suzanne :ok:
Dat heb ik inderdaad ook gedaan (maar was dat alweer vergeten :mrgreen: )
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Zou het misschien helpen als hij, in plaats van achterin de auto, voorin zou zitten?
dan gaat ie op de grond liggen en poogt in het dashboard te klimmen :N: :mrgreen: Daar schijnt hij nog meer te horen qua motor denk ik en vind ie doodeng... maar is idd. een goeie tip :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Tegen de bij reisziekte horende misselijkheid werkt gember erg goed.
:ok: thanks voor de info... alles is welkom vind het doodzielig...
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Wil de hond schreef:Heb je al eens geprobeerd om hem stapje voor stapje te trainen, in therapie te doen zeg maar?

voer doet hij niets voor, ik heb geprobeerd om hem dus z'n eten erin te geven (zonder te gaan rijden daarna) maar hij laat het rustig een week staan... aangezien hij niet al te veel reservers heeft omdat hij van zichzelf al vrij hyper is kan ik het niet langer dan een week proberen (vind ik).
Ben nu met z'n bal bezig, daar doet hij in principe een moord voor... hij spingt er dan wel in na verloop van tijd (ook in en uit zeg maar dus zonder rijden erna) maar zodra je daadwerkelijk gaat rijden, ook al is het maar 100 meter dan is hij al buiten adem zo ongeveer omdat hij zich zo druk maakt...

Ik doel meer op het stapsgewijs desensibiliseren van je hond.

Geen gedoe met bal of voer of wat dan ook. Je wilt bereiken dat in de auto reizen voor hem de nromaalste zaak van de wereld wordt, dus hoe minder gedoe je er van maakt hoe beter.

Je moet feitelijk hetzelfde doen als bij aanleren om alleen te zijn.

Het is nu zo dat hij in de auto zijn asocieert met een ongemakkelijk gevoel, en elke keer dat hij er in gaat krijgt hij weer bevestigt dat zijn ongemakkelijke gevoel gegrondt is. Feitelijk een soort automatische reaktie dus, een gewoontereaktie, die moet je doorbreken.

Je moet dus echt stapje voor stapje de moeilijkheid opvoeren.

Eerst moet je hem gewoon even in de auto zetten, er zelf in gaan zitten en hem er weer uitlaten. Dit herhaal je net zo vaak tot je merkt dat hij wat rustiger blijft.

Of misschien moet je hem in het begin zelfs wel alleen maar even in laten stappen en er gelijk weer uit, zonder zelfs maar de deur dicht te doen. Een volgende stap zou dan zijn er in en de deur even dicht.

De volgende stap wordt dan dat je de deur dicht doet en er zelf in gaat zitten.

De volgende stap, hem erin, de deur, zelf instappen en even de motor starten, motor stoppen en er weer uit.

Een volgende stap is dan al het voorgaande plus even heel voorzichtig vooruit, 5 mtr., 5 mtr. achteruit, stoppen en weer uitstappen.

De volgende stap is al het voorgaande en iets verder vooruit en weer achteruit.

En zo probeer je steeds een klein stapje verder te gan, waarbij je er altijd voor zorgt dat hij alweer uit kan stappen voordat hij ongemakkelijk wordt.

Je bouwt dit dus heel zorgvuldig op, in stappen verdeeld die aangepast zijn aan wat je hond aan kan en aan zijn vorderingen.

Uiteindelijk kun je een blokje om rijden en steeds wat verder weg.

Je gaat dus echt van stap nul tot stap 100 zonder er eentje over te slaan en zonder verder te gaan naar de volgende stap eerder dan dat je merkt dat hij de voorgaande stap beheerst, dus rustig blijft en het gewoon ondergaat zonder zijn huidige opwindreaktie.

Nadeel is dat je hem niet in de auto kan vervoeren tot hij klaar is voor het echte werk. Elke stap die verder gaat dan hij aan kan zorgt nl. voor een terugval.

Wel kun je het hele proces versnellen door vaker per dag te oefenen.

Een heel gedoe dus, maar wel met als resultaat dat je hem geleerd hebt om zich niet op te naaien en gewoon rustig in de auto te reizen.

Is dit duidelijk of wil je dat ik iets nader verklaar?

Natuurlijk kun je dit hele proces ondersteunen met een homeopatisch middel, maar ik zou dan wel een middel gebruiken wat voorgeschreven is door een kundige homeopaat die naar je hond gekeken heeft en ehem een middel voorschrijft wat hém op zijn lijf geschreven is. Alleen dan heb je iets aan homeopathie.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
malinois schreef:

Ik doel meer op het stapsgewijs desensibiliseren van je hond.

Geen gedoe met bal of voer of wat dan ook. Je wilt bereiken dat in de auto reizen voor hem de nromaalste zaak van de wereld wordt, dus hoe minder gedoe je er van maakt hoe beter.

Je moet feitelijk hetzelfde doen als bij aanleren om alleen te zijn.

Het is nu zo dat hij in de auto zijn asocieert met een ongemakkelijk gevoel, en elke keer dat hij er in gaat krijgt hij weer bevestigt dat zijn ongemakkelijke gevoel gegrondt is. Feitelijk een soort automatische reaktie dus, een gewoontereaktie, die moet je doorbreken.

Je moet dus echt stapje voor stapje de moeilijkheid opvoeren.

Eerst moet je hem gewoon even in de auto zetten, er zelf in gaan zitten en hem er weer uitlaten. Dit herhaal je net zo vaak tot je merkt dat hij wat rustiger blijft.

Of misschien moet je hem in het begin zelfs wel alleen maar even in laten stappen en er gelijk weer uit, zonder zelfs maar de deur dicht te doen. Een volgende stap zou dan zijn er in en de deur even dicht.

De volgende stap wordt dan dat je de deur dicht doet en er zelf in gaat zitten.

De volgende stap, hem erin, de deur, zelf instappen en even de motor starten, motor stoppen en er weer uit.

Een volgende stap is dan al het voorgaande plus even heel voorzichtig vooruit, 5 mtr., 5 mtr. achteruit, stoppen en weer uitstappen.

De volgende stap is al het voorgaande en iets verder vooruit en weer achteruit.

En zo probeer je steeds een klein stapje verder te gan, waarbij je er altijd voor zorgt dat hij alweer uit kan stappen voordat hij ongemakkelijk wordt.

Je bouwt dit dus heel zorgvuldig op, in stappen verdeeld die aangepast zijn aan wat je hond aan kan en aan zijn vorderingen.

Uiteindelijk kun je een blokje om rijden en steeds wat verder weg.

Je gaat dus echt van stap nul tot stap 100 zonder er eentje over te slaan en zonder verder te gaan naar de volgende stap eerder dan dat je merkt dat hij de voorgaande stap beheerst, dus rustig blijft en het gewoon ondergaat zonder zijn huidige opwindreaktie.

Nadeel is dat je hem niet in de auto kan vervoeren tot hij klaar is voor het echte werk. Elke stap die verder gaat dan hij aan kan zorgt nl. voor een terugval.

Wel kun je het hele proces versnellen door vaker per dag te oefenen.

Een heel gedoe dus, maar wel met als resultaat dat je hem geleerd hebt om zich niet op te naaien en gewoon rustig in de auto te reizen.

Is dit duidelijk of wil je dat ik iets nader verklaar?

Natuurlijk kun je dit hele proces ondersteunen met een homeopatisch middel, maar ik zou dan wel een middel gebruiken wat voorgeschreven is door een kundige homeopaat die naar je hond gekeken heeft en ehem een middel voorschrijft wat hém op zijn lijf geschreven is. Alleen dan heb je iets aan homeopathie.
je hebt het erg duidelijk verwoord :ok: klinkt erg logisch. Had er nog wel ff een vraagje over, waarom gaat hij er dan, als hij eenmaal op de 'eindbestemming' is (wat dat dan ook is, bos, trainingsveld etc.) dan zonder enkel probleem en zonder enige aarzeling in de auto....
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

malinois schreef: je hebt het erg duidelijk verwoord :ok: klinkt erg logisch. Had er nog wel ff een vraagje over, waarom gaat hij er dan, als hij eenmaal op de 'eindbestemming' is (wat dat dan ook is, bos, trainingsveld etc.) dan zonder enkel probleem en zonder enige aarzeling in de auto....

Misschien heb je hier wat aan...
:wink:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=93486

En wat er aan vooraf ging.

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=92326
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Wat denk je daar zelf van?

Het eerste wat er bij mij opkomt is dat het een situatie-gebonden reaktie is. Dus, huis uit, naar auto toe, stress. En mogelijk speelt ook mee dat hij dan, na lekkere inspanning relaxter, ontspannener is en minder snel in de stress schiet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Wat denk je daar zelf van?

Het eerste wat er bij mij opkomt is dat het een situatie-gebonden reaktie is. Dus, huis uit, naar auto toe, stress. En mogelijk speelt ook mee dat hij dan, na lekkere inspanning relaxter, ontspannener is en minder snel in de stress schiet.
had ik niet bij nagedacht eigenlijk... heb je idd. een punt.
Ik heb van Eline ook het advies gehad om bach rescue te proberen, ik heb dit inmiddels in huis, werkt het dan werkt het zegt ze, zo niet dan is het ook meteen duidelijk. Ik ga dit dus eerst even proberen omdat ik niet alles tegelijk wil doen natuurlijk anders weet ik nog niet wat nu precies gewerkt heeft. Mocht dit niet lukken ga ik zeker jouw manier proberen aangezien het mij heel wat waard is om hem zonder of in ieder geval met minder stress mee te nemen. Dan maar een paar weken niet naar het bos voor hem... :ok:

Edit eventueel kan het wel tegelijkertijd denk ik qua stressmindering of toch 1 voor 1 proberen?
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Edit eventueel kan het wel tegelijkertijd denk ik qua stressmindering of toch 1 voor 1 proberen?
Wat bedoel je, wat kan evt wel tegelijkertijd?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Bach kan je altijd ter ondersteuning geven, ook tijdens training. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Wat bedoel je, wat kan evt wel tegelijkertijd?
de bach rescue i.c.m. jouw training
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou eerder kiezen voor ondersteuning met homeopatie, maar wat je ook kiest, in alle gevallen kun je training ondersteunen met het één of het ander.

Overweeg eens een consult bij een goede en uitsluitend met homeopatie, dus niet met traditionele geneeskunde, werkende DA.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Ik zou eerder kiezen voor ondersteuning met homeopatie, maar wat je ook kiest, in alle gevallen kun je training ondersteunen met het één of het ander.

Overweeg eens een consult bij een goede en uitsluitend met homeopatie, dus niet met traditionele geneeskunde, werkende DA.
wat is het verschil tussen Bach en traditionele homeopathie eigenlijk?
Maar ik ga dat zeker overwegen en we hebben hier wel zo'n dierenarts in de buurt die de middelen overigens ook zelf maakt. :ok: thanks
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”