Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blauwalg

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

TomTom
Vaste gebruiker

Blauwalg

Ongelezen bericht door TomTom »

Las dit artikel en vroeg mij af of iemand hier er al mee te maken heeft gehad.

Gezien de temperaturen is het natuurlijk ook wachten op de eerste gevallen van botulisme.
Max-Cady+SD
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Max-Cady+SD »

Ik heb ivm blauwalg wel een aantal watervogels gevonden en naar DA en/of Bonte piet(opvang) gebracht.

Persoonlijk laat ik mn hond niet zwemmen in water wat stilstaand is dus ik zoek altijd een plek waar een duidelijke stroming is.

Verder heb ik het nog nooit gezien bij honden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Max-Cady+SD schreef:Ik heb ivm blauwalg wel een aantal watervogels gevonden en naar DA en/of Bonte piet(opvang) gebracht.

Persoonlijk laat ik mn hond niet zwemmen in water wat stilstaand is dus ik zoek altijd een plek waar een duidelijke stroming is.

Blauwalg komt ook voor in stromend water.
Je moet dus altijd opletten voor je een hond of wie dan ook laat zwemmen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

blauwalg moet je toch overduidelijk kunnen zien, afgelopen jaar was het hier erg duidelijk, op olie lijkend smerig goedje op het water... en ik geloof als het afsterft wat juist het gevaarlijkste is... een groene zooi...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Ik zag net hier bij de vijvers dat ze meerdere grote gele borden geplaatst hebben met een waarschuwing.
Het water ziet er niet uit, echt smerige zooi drijft er inderdaad op :19: .
Max-Cady+SD
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Max-Cady+SD »

ranetje schreef:
Max-Cady+SD schreef:Ik heb ivm blauwalg wel een aantal watervogels gevonden en naar DA en/of Bonte piet(opvang) gebracht.

oooh shit

wist ik niet
ikke nu weer beter opletten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:blauwalg moet je toch overduidelijk kunnen zien, afgelopen jaar was het hier erg duidelijk, op olie lijkend smerig goedje op het water... en ik geloof als het afsterft wat juist het gevaarlijkste is... een groene zooi...
Maar groene zooi kan ook gewoon iets wier-achtigs zijn. Aan de Gravenbol ligt nu veel groene zooi en dat is toch echt geen blauwalg :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ari@ne

Is dat Roggebroodgebeuren dan niet gevaarlijk volgende week?
Niet dat Jagger zwemt, althans tot nu toe :wink: , maar ik geloof dat jij, Linda, er ook al eens iets over gezegd hebt :denken:
Zoek stok!
Zeer actief

Teckelgek schreef:Is dat Roggebroodgebeuren dan niet gevaarlijk volgende week?
Niet dat Jagger zwemt, althans tot nu toe :wink: , maar ik geloof dat jij, Linda, er ook al eens iets over gezegd hebt :denken:

Weet jij waar het precies ligt? Hier staat een kaart met zwemwater:
http://zwemwater.flevoland.nl/zwemwater.htm
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ari@ne

Zoek stok! schreef:
Teckelgek schreef:Is dat Roggebroodgebeuren dan niet gevaarlijk volgende week?

Weet jij waar het precies ligt? Hier staat een kaart met zwemwater:
http://zwemwater.flevoland.nl/zwemwater.htm
Nee, ik geloof ergens tussen Dronten en Kampen. Of andersom :denken: .
Ik ga wel even kijken of ik wat met die kaart kan beginnen :ok: .

Heb gekeken, maar kan het niet vinden :boos: .
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

ranetje schreef:[
Heb je ook een bron hiervan? Bij mijn weten gaat het steeds om stilstaand water. Heb geprobeerd het op te zoeken maar kan het niet vinden :denken:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:[
Heb je ook een bron hiervan? Bij mijn weten gaat het steeds om stilstaand water. Heb geprobeerd het op te zoeken maar kan het niet vinden :denken:

Gr. Marijke
NRC Handelsblad 20 juli 2006
Hierin staat ook dat blauwalg in zee voorkomt (gevoed vanuit de rivieren) dus....
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:blauwalg moet je toch overduidelijk kunnen zien, afgelopen jaar was het hier erg duidelijk, op olie lijkend smerig goedje op het water... en ik geloof als het afsterft wat juist het gevaarlijkste is... een groene zooi...
Maar groene zooi kan ook gewoon iets wier-achtigs zijn. Aan de Gravenbol ligt nu veel groene zooi en dat is toch echt geen blauwalg :wink:
nee maar je ziet het verschil ook wel hoor het is echt hele vieze gore stinkzooi ... :wink:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Teckelgek schreef:Nee, ik geloof ergens tussen Dronten en Kampen. Of andersom :denken: .

Denk dat het Roggebotzand ook niet te boek staat als "zwemwater", en ik denk dat het veilig is. Je ziet het gewoon gelijk aan het water, kijk maar naar de foto's van Malinois. Hier zwemmen ze gewoon nog iedere dag hoor, het zou pas gevaarlijk worden als ze dat niet deden :mrgreen:

Er is hier 1 watertje wat ik nu ga mijden, de rest is nog prima.
Ari@ne

Marion. schreef:
Teckelgek schreef:Nee, ik geloof ergens tussen Dronten en Kampen. Of andersom :denken: .

Denk dat het Roggebotzand ook niet te boek staat als "zwemwater", en ik denk dat het veilig is. Je ziet het gewoon gelijk aan het water, kijk maar naar de foto's van Malinois. Hier zwemmen ze gewoon nog iedere dag hoor, het zou pas gevaarlijk worden als ze dat niet deden :mrgreen:

Er is hier 1 watertje wat ik nu ga mijden, de rest is nog prima.
Oh vandaar dat ik het niet kon vinden :ok: :ok:
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
nee maar je ziet het verschil ook wel hoor het is echt hele vieze gore stinkzooi ... :wink:

Afbeelding Afbeelding
Getverdemme!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Marion. schreef: Er is hier 1 watertje wat ik nu ga mijden, de rest is nog prima.
Iedereen zijn eigen verantwoording, maar het is niet alleen blauwalg op het moment, ook allerlei parasieten en jeukgevallen tieren welig met dit weer en geen drupje regen. Zeker die watertjes die helemaal niet gecontroleerd worden vind ik niet veilig.

Buffy gaat maar in het badje zwemmen, ik neem geen risico meer. Op de wandeling in de buurt gaat een fles water mee, want drinken uit de sloot of vijver mag ook niet meer.

Anne
Marion.

starfleet schreef:Iedereen zijn eigen verantwoording, maar het is niet alleen blauwalg op het moment, ook allerlei parasieten en jeukgevallen tieren welig met dit weer en geen drupje regen. Zeker die watertjes die helemaal niet gecontroleerd worden vind ik niet veilig.
Ik wel. Die van mij kunnen wel tegen een stootje :19:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Marion. schreef:
starfleet schreef:Iedereen zijn eigen verantwoording, maar het is niet alleen blauwalg op het moment, ook allerlei parasieten en jeukgevallen tieren welig met dit weer en geen drupje regen. Zeker die watertjes die helemaal niet gecontroleerd worden vind ik niet veilig.
Hier mogen ze ook gewoon doorzwemmen hoor.
Als het water er echt raar uitziet dan niet maar voor de rest....
Die van ons kunnen ook tegen een aardig hard stootje hoor. :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
ja hier ook... als het er niet uit ziet en stinkt zoals in mijn plaatjes (jaches) nee dan niet maar voor de rest zolang het niet stinkt en er geen rare dingen in drijven mogen ze hier nog heerlijk zwemmen...
Afbeelding
Marion.

malinois schreef:ja hier ook... als het er niet uit ziet en stinkt zoals in mijn plaatjes (jaches) nee dan niet maar voor de rest zolang het niet stinkt en er geen rare dingen in drijven mogen ze hier nog heerlijk zwemmen...
Precies. Het zou in mijn geval zelfs dierenmishandeling zijn als ik ze dat ontnam :denken:
Ari@ne

Toch ben ik nu blij dat Jagger het genot van zwemmen nog niet ontdekt heeft :mrgreen: .
Luna2
nieuw lid

Blauwalg

Ongelezen bericht door Luna2 »

Hoi Allemaal,

Heb jullie berichten gelezen over blauwalg en wil nu toch even wat doorgeven.

Onze hond heeft vrijdag gezwommen en heeft nu last van dunne ontlasting, gezollen lippen, bultjes over haar hele lijf en heel veel jeuk.

Ze is er echt ziek van en we moeten nu goed opletten dat er geen veranderingen zijn.

Even voor de duidelijkheid, ze heeft gezwommen in water dat er goed uitzag en in stromend water!

Let aub goed op want dit is echt zielig voor je hond!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik ben het met je eens. Ik heb zelf als graadmeter o.a. de temperatuur van het water. Als die te warm is gaan mijn honden er niet in! :neenee:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Marion. schreef: Precies. Het zou in mijn geval zelfs dierenmishandeling zijn als ik ze dat ontnam :denken:
Als je hond iets aan een poot heeft en die niet mag belasten een paar weken is dat ook dierenmishandeling :denken:

Anne
Marion.

starfleet schreef:Als je hond iets aan een poot heeft en die niet mag belasten een paar weken is dat ook dierenmishandeling :denken:
Nogal kromme vergelijking. Daarin heb je geen keus.

Hierin wel. Net zoals met teken. Ik kan ze behandelen met Frontline, ik kan ze een Scalibor band omhangen, ik kan het bos mijden. Om zo het risico op teken, en dus ook op besmette teken te verminderen. Maar dat doe ik allemaal niet.
Net zoals met enten. Ik kan ze jaarlijks voor van alles en nog wat laten enten, om zo het risico's op ziektes zo klein mogelijk te maken. Maar dat doe ik niet. Dat zijn allemaal risico's die ik neem en aandurf, omdat ik de tegens niet vind opwegen tegen de voors. Dat maakt nog niet dat ik onverantwoord bezig ben. Sterker nog, ik heb die keuzes misschien wel heel veel bewuster gemaakt dan jij.
ranetje
Zeer actief

Marion. schreef: Net zoals met teken. Ik kan ze behandelen met Frontline, ik kan ze een Scalibor band omhangen, ik kan het bos mijden. Om zo het risico op teken, en dus ook op besmette teken te verminderen. Maar dat doe ik allemaal niet.
Net zoals met enten. Ik kan ze jaarlijks voor van alles en nog wat laten enten, om zo het risico's op ziektes zo klein mogelijk te maken. Maar dat doe ik niet. Dat zijn allemaal risico's die ik neem en aandurf, omdat ik de tegens niet vind opwegen tegen de voors. Dat maakt nog niet dat ik onverantwoord bezig ben. Sterker nog, ik heb die keuzes misschien wel heel veel bewuster gemaakt dan jij.
Met teken loop je inderdaat een zelf gekozen risico. Niet enten is misschien een bewuste keuze, alleen een niet zo vreselijk groot risico als de meeste mensen er voor kiezen hun honden wèl te laten enten. De kans op besmetting is voor jouw honden daardoor wel veel minder. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Ik ben het met je eens. Ik heb zelf als graadmeter o.a. de temperatuur van het water. Als die te warm is gaan mijn honden er niet in! :neenee:
neem je een thermometer mee als je gaat wandelen dan? En wat is de grens?
zou best kunnen hoor.. maar ik vind dat dus een beetje onzinnig, als het niet stinkt en het er goed uitziet vind ik het wel prima eigenlijk. Doe dit al jaren zo en heb er nog nooit een zieke hond van gehad. Misschien dat de mijne wel gewend zijn en hun lichaam zich daarop aangepast zijn inmiddels :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Marion. schreef: Precies. Het zou in mijn geval zelfs dierenmishandeling zijn als ik ze dat ontnam :denken:
Als je hond iets aan een poot heeft en die niet mag belasten een paar weken is dat ook dierenmishandeling :denken:

Anne
nou... het zou best kunnen niet een poot maar 1 van mijn honden mag nooit meer sporten door een sportblessure. Van de een op de andere dag stilgelegd... Die hond ging bijna kapot (letterlijk) van het feit dat hij niet meer mocht bijten (pakwerk).
We hebben nu na een aantal maanden besloten dat we gaan proberen weer te gaan speuren met hem zodat hij nog in ieder geval iets doet en hij mag om de week ff op het trainingsveld lopen zonder iets te doen gewoon met z'n balletje (ook niet gooien mag ook niet meer). Hier leefde de hond weer helemaal van op, hij kreeg weer zin in het leven. Buiten dit om kan hij niets doen door deze blessure overigens, geen lange wandelingen, niet lang loslopen, niet naast de fiets, geen apel etc.
Ik vond dit bijna grenzen aan dierenmishandeling inderdaad, hij was geen 1% meer van de hond die hij geweest was. 1 hoopje ellende omdat hij niet meer mocht doen wat hij zo graag deed en wat hij ook om de dag deed. Zo maar van de een op de andere dag... dus ja ik snap wel wat Marion bedoeld idd. Ik heb ook op het punt gestaan om hem in te laten slapen hoor, want een hond moet bij mij wel hond kunnen zijn en geen hoopje ellende ook niet geestelijk!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Met teken loop je inderdaat een zelf gekozen risico.
ik heb wel Frontline (niet op dit moment overigens omdat er weinig tot geen teken zijn hier, heb er nog maar 1 gevonden dit jaar)
maar desondanks kregen ze nog wel een aantal teken :19: Dus dan loop je hetzelfde risico toch?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”