Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Old(e) English Bulldog

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Old(e) English Bulldog

Ongelezen bericht door Riboet »

Ik kwam van de week een Old English bulldog tegen op de dijk, een reutje van 8 maanden, een prachtige hond. Ben expres blijven wachten tot die mensen dichtbij kwamen. Toen ik vroeg of het een Old English was, keken ze helemaal verbaasd, omdat ze meestal moesten uitleggen wat voor ras het was hihi.

Twee dagen later kom ik een pup tegen. Ook een Old English maar die herkende ik dus helemaal niet. Ik dacht zelf heel eventjes aan een sharpei omdat het pupje zoveel rimpels op de kop had, maar de knikstaart klopte daar niet bij.

Een kennis van mij heeft een herplaatser die door de dierenarts ook als een Old English is aangemerkt, maar is in mijn ogen een hoogpotige en wat atletischer gebouwde Engelse bulldog, lijkt ook niet op de eerste bulldog in dit topic.

Ik heb al eens gezocht op internet op de Old(e) English bulldog en ik vind het terugfokken naar de bulldog zoals die vroeger was en met minder gezondheidsproblemen dan de huidige Engelse een goed streven, maar ligt het aan mij of zijn alle Old Englishen momenteel nog gewoon mixjes van bulldog, mastiff- en pitbull-achtigen? Wanneer kun je nu spreken van een raszuivere Olde English bulldog? Als je op afbeeldingen zoekt, zie ik een enorme verscheidenheid aan Old Englishen en ook als ik die bulldoggen uit mijn ontmoetingen erbij haal, dan zat daar een wereld van verschil in. De eerste had veel Amerikaan met de lach en de oren van een Engelse. De tweede had meer een Mastiff iets en die staart zag er gebroken uit, maar het knikje zal wel komen uit een Engelse.

De eerste Old English was volgens de eigenaar uit ouders die al als Old English getypeerd werden.
Het pupje zou uit een 'echte' Old English en een mixje dat een Old English maakt, zeg maar, voort zijn gekomen.

Ik dacht dat een ras raszuiver genoemd werd als er 5 generaties mee gefokt zijn. Wanneer spreek je nu van een raszuivere Old English en hoe zit het met de stambomen. Als je een ras creeert uit het terugfokken naar de oorsprong en daarbij meerdere rassen gebruikt, hoe krijg je je nieuwe ras dan op een stamboom (ARFE of FCI maakt me dan even niet uit).

Kan iemand me wegwijs maken in het doolhof van verschillende bulldograssen?
Afbeelding
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

Ik heb in mijn uitlaatgroep ook een "echte" Old English Bulldog, volgens de eigenaren dan.

Verder heb ik er geen verstand van. Hier is een foto van haar. Ze is hoger op de poten (mensen denken wel eens dat ze een boxer is) en heeft niet zo'n hele korte snuit en uitpuilende ogen.

Afbeelding
Afbeelding
Bulldog_Maatje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Bulldog_Maatje »

Hi,
Ik heb ook een Old English Bulldog.

Of het echt een raszuivere OEB is?
D'r ouders en voor ouders zijn allemaal OEB's.
Maar dat merk je dan ook wel in de prijs :wink:

Ik zie hier in de buurt bijna geen OEB's...
Wel amerikaanse en daar lijkt ze opzich wel op alleen heeft ze een iets kortere snoet, ze staat wat lager op d'r poten en ze is wat breder (ook al is t een teefje)

Ze wordt vaak aangezien voor een boxer (al snap ik daar niets van)

Als je ver terug gaat in het ras, is het gewoon een "mix" van een bull mastiff, Amerikaanse bulldog, Engelse bulldog en pittbull-achtige.

Maar de "fout" van sommige fokkers is dat ze denken dat elke kruising van een engelse en amerikaanse bull een OEB is :80:

Erg jammer vind ik dat want zo verpoepen ze het ras.
baru0501
nieuw lid

Ongelezen bericht door baru0501 »

Een Old English Bulldog is inderdaad een hond die in het begin gekruist is met verschillende rassen, om zo terug te gaan naar het oorspronkelijke type van de huidige Engelse Bulldog. Dus een hond die het werk kan uitvoeren waarvoor die vroeger ooit gefokt was, zonder lichamelijke klachten zoals kortademigheid te krijgen.
Dit resultaat kon dus ook nooit bereikt worden als alleen maar de Engelse Bulldog zou worden gebruikt.. Alle rassen zijn immers uit kruisingen voort gekomen.
Er is nogal wat verschil van mening bij de fokkers onderling, over wat het ideale type OEB nou zou moeten zijn. Sommige fokkers geven de voorkeur aan kruisingen Amerikaanse Bulldog/ Engelse Bulldog (want dat is dus toch ook een OEB hoor), sommige fokken alleen nog met OEB (maar er is uiteraard nog geen uitgebreid fokbestand, vandaar dat men soms uitwijkt naar een AB om type te verbeteren). Tegenwoordig worden over het algemeen alleen maar Bulldog rassen gebruikt.
Een OEB is een niet erkend ras, het is nog in ontwikkeling. Daarom tref je ook afwijkende types aan.
Da AB is overigens ook een nog niet officiëel erkend ras.
De vader van mijn teefje Yaya is een Old English Bulldog en haar moeder een Amerikaanse Bulldog.
Groetjes,
Gea.

Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Contacteer:

Maar hoe zit het dan met de stambomen? Ik weet dat een OEB niet (FCI) erkend is, maar er worden toch ARFE stambomen bij afgegeven. Kunnen daar dan wel verschillende rassen opgenoemd worden?

Of worden er pas stambomen gegeven als je aan kunt tonen dat je na bv een aantal mixen een bepaald type hond hebt gecreeerd, een nieuw ras dus en daar al enige generaties mee hebt gefokt (waarbij dus jaren overheen gaan).

Gewoon nieuwsgierigheid (nee, geen plannen om een nieuw ras te creeeren ofzo hoor hahaha).

Nieuwsgierigheid ontstaan omdat je zeker bij de OEB nog echt kunt zien dat het een ras in ontwikkeling is.
Afbeelding
baru0501
nieuw lid

Ongelezen bericht door baru0501 »

De Amerikaanse Bulldog en de Old English Bulldog hebben dus geen stamboom. Ze mogen een registratie krijgen bij organisaties als ARFE, die Bulldoggen registreert.
Het is ook weer niet zo, dat er dan zomaar van alles geregistreerd kan worden. Ten eerste moeten de registraties en transpondernummers van beide ouders vermeld worden en ten tweede de transpondernummers van de pups.
Een Pitbull/bulldog kruising krijgt dus ook géén registratie. Voor mij is de registratie vooral prettig, omdat ik dan in elk geval op papier kan aantonen dat mijn honden volledig uit bulldograssen zijn gefokt. De standaard types van de Amerikaanse Bulldog kunnen namelijk nog wel eens aangezien worden voor een onder de RAD vallend type. Omdat de ARFE en de andere registratie organisaties geen andere rassen in een registratie van een Bulldog toe laten, is het risico op inbeslagname kleiner geworden. Alle bulldoggen die wel ooit in beslag zijn genomen èn over een juiste registratie beschikten zijn daarom ook vrij gegeven.
Toch kiezen veel fokkers ook steeds meer voor het fokken van een Bully type, om te voorkomen dat er een verwarring kan ontstaan met de onder de RAD vallende types. En ze worden steeds extremer..
Ikzelf vind dat je niet het uiterlijk moet aanpassen om aan te tonen dat de AB niet onder de gevaarlijke rassen kan vallen, maar dat je dat verschil in karakter zou moeten aan kunnen tonen. Ik heb bewust voor standaard types gekozen omdat de AB van oorsprong al als een working dog gefokt is. Daarom zijn deze AB's onder andere ook met een veel minder gedrongen snuit gefokt, om de gezondheidskwalen die dat mee kan brengen (kortademig e.d) weg neemt. Ook de OEB is zo tot stand gekomen. De Engelse Bulldog van nu kan het werk waar hij voor gefokt is niet meer doen. De OEB wel.
Ik kies dus liever voor een gezonde hond, maar ik schop nu denk ik al weer tegen vele zere schenen....
Groetjes,
Gea.

Afbeelding
Bulldog_Maatje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Bulldog_Maatje »

Ja maar dat is ook de reden waarom ik voor een OEB heb gekozen.

Ik ging eigenlijk voor een Engelse, die ik nog steeds leuk vind.
Maar heb toch voor een OEB gekozen omdat ze fitter zijn en de meeste ook minder problemen hebben met HD en ademhaling enzo..

Nou heb ik nog veel problemen gehad met mijn hond maar normaal is het een stuk minder, moet je ook een beetje "geluk" mee hebben.

Veel mensen vragen ook aan mij waarom ik dan geen Amerikaanse heb gekocht!
1 omdat ik de OEB net iets mooier vind en ook iets liever...
omdat me moeder ook met die hond wandelt en ze nu al krijgt te horen dat mijn hond niet met andere honden mag spelen omdat ie er zo "gevaarlijk" uit ziet :s

en 2 omdat de OEB wat kleiner en compacter is.
Ik hou van grote honden maar de OEB heeft het perfecte formaat vind ik.

Mijn hond heeft ook een "stamboom"
Ik heb er niet veel verstand van maar wou er percee een met stamboom omdat ik verschillende honden hier in de buurt heb zien afpakken en hoorde toen dat ze ook moeilijk kunnen doen over een bull.
Daarom heb ik daarvoor gekozen.
Maar mij zegt die stamboom niet veel...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Bulldog_Maatje schreef:Ja maar dat is ook de reden waarom ik voor een OEB heb gekozen.

Ik ging eigenlijk voor een Engelse, die ik nog steeds leuk vind.
Maar heb toch voor een OEB gekozen omdat ze fitter zijn en de meeste ook minder problemen hebben met HD en ademhaling enzo..

Nou heb ik nog veel problemen gehad met mijn hond maar normaal is het een stuk minder, moet je ook een beetje "geluk" mee hebben.

Veel mensen vragen ook aan mij waarom ik dan geen Amerikaanse heb gekocht!
1 omdat ik de OEB net iets mooier vind en ook iets liever...
omdat me moeder ook met die hond wandelt en ze nu al krijgt te horen dat mijn hond niet met andere honden mag spelen omdat ie er zo "gevaarlijk" uit ziet :s

en 2 omdat de OEB wat kleiner en compacter is.
Ik hou van grote honden maar de OEB heeft het perfecte formaat vind ik.

Mijn hond heeft ook een "stamboom"
Ik heb er niet veel verstand van maar wou er percee een met stamboom omdat ik verschillende honden hier in de buurt heb zien afpakken en hoorde toen dat ze ook moeilijk kunnen doen over een bull.
Daarom heb ik daarvoor gekozen.
Maar mij zegt die stamboom niet veel...
even alleen hierop inhaken, wat betreft "afpaken"/in beslag name, als jou hond pitbull kenmerken heeft ( ALS :wink: ) dan heb je geen donder aan dat papiertje wat je bij je hond gekregen hebt, alleen een officiele FCI stamboom telt wat betreft de RAD..
maar goed, dat alleen even ter info , je hoort mij niet zeggen dat jou hond onder de RAD valt hoor :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

hier 2 oldies, Baco de witte is een 1ste generatie, Ducain de donkere is resultaat van 2 oldie ouders, maar zowel Baco als Ducain heeft geen knik in de staart
Riboet
Zeer actief
Contacteer:

DJ is nu 6e generatie oeb en is half leavitt lijn en half renesance bulldog.
Dat bedoelde ik dus met dit topic: er is niets duidelijks nog in de lijn van de OEB!

Jij hebt het over 4 lijnen. Maar als ik websites zie van die lijnen, dan vinden al die fokkers weer dat HUN lijn als een ander apart bulldogras gezien moet worden. Daarom dus mijn vraag: wie maakt mij wegwijs in het doolhof van bulldograssen en wat maakt een OEB tot een OEB?

Het was geen aanval en als je goed leest zei ik ook dat de knikstaart uit de Engelse bulldog lijn vandaan moet komen. Overigens vertelde je zelf ook dat ik niet de eerste was die Sharpei achtergrond vermoedde (hier is trouwens niets meer van te zien, DJ wordt ook steeds mooier, wordt toch echt tijd dat je hem eens met Beau losgooit op de dijk, hoor :wink: ).
Dit topic is niet bedoeld om af of aan te vallen, het was meer een constatering dat ik nu verscheidene mensen ben tegengekomen, die allen beweren een OEB met ARFE stamboom te hebben, maar hun honden zagen er stuk voor stuk anders uit.
Hier in Nederland zie je ook vaak dat men een engelsex amerikaan fokt en dan heb je 1ste generatie oeb
Als ik Bulldogmaatje mag geloven kun je zelfs dat geen OEB noemen en ik denk ook niet dat het creeeren van een nieuw ras zo eenvouding ligt als slechts twee rassen kruizen.
pas als er 3 generaties lang geen a'bull meer voor komt en alle 3 de generatie uit oeb's bestaan heb je een 100% oeb.
Bij de FCI erkenning is dat volgens mij 5 generaties. Maar daarom ook mijn vraag. Als ik een stamboom franse bull heb en een stamboom Jack Russel en ik kruis die twee, dan kan ik dus vergeten om voor de pups een stamboom te verkrijgen. Maar zou ik dus een nieuw ras: de Russelbull bv, willen fokken, dan moet ik dus in feite met de pups verder. Tot ik uiteindelijk 5 generaties verder ben en dan is het ras gecreeerd. Maar hoe komt een dergelijk nieuw gecreeerd ras op een stamboom als er voor kruizingen geen stamboom wordt afgegeven?

Vandaar dat ik hier de vraag gesteld heb: wanneer spreek je van een raszuivere OEB, omdat alle registraties mixjes bevatten. Je hoeft mij niet aan te vallen door te zeggen dat ik er geen verstand van heb, ik zie door die verscheidenheid aan bulldoggen het ras gewoon niet meer. Voor ik dit topic in juli opende (en nu nog), heb ik heel veel sites over de OEB bezocht en mijn verbazing over de enorm uiteenlopende uiterlijken werd alleen maar groter. Jij vind jouw hond een OEB, maar als ik even een plaatje leen van Rainbowbulls, die ook OEB fokt, dan is dit juist een OEB:

Afbeelding

En die oogt alweer anders dan deze van Liberty Bulls:

Afbeelding

En beide zijn weer anders dan DJ of zijn ouders.

Ik heb de rasstandaard er ook eens bijgepakt:
Height : Males - 17 to 23 inches at the shoulder
Weight : Between 50 to 90 lbs. No penalty for dogs above the standard weight as long as the dog is well proportioned.
De rasstandaard laat dus erg veel ruimte over voor een grote verscheidenheid aan bulldoggen die OEB genoemd kunnen worden. Ik weet niet of dat iets is om toe te juichen of dat er nog meer gesleuteld moet worden aan de standaard om tot een eenduidig iets te komen.

Nogmaals: ik ben dit topic gestart omdat ik vind dat er geen duidelijk uiterlijk is van hoe een OEB eruit moet zien. Het is geen aanval naar DJ, het is geen aanval naar de fokkers. Het is gewoon mijn nieuwsgierigheid naar hoe men tot een ras komt en hoe je die dan geregistreerd en op een erkende stamboom krijgt maar vooral hoe je die tot een door iedereen herkenbaar eigen uiterlijk krijgt. En een laatste vraag: wie bepaalt er de rasstandaard voor een nieuw te fokken ras?
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Contacteer:

denkel schreef:Voor mij is gewoon het belangrijkste dat ik 2 ontzettende lieve honden heb die het heel goed doen en waar ik ontzettend trots op ben.
DJ is ook ontzettend lief en ja, ik zit nog te wachten tot ik je tweede OEB zie, maar ik schijn je altijd aan het begin van mijn straat te moeten ontmoeten (en dan ben ik ook nog eens altijd op de scooter en niet met de honden net als jij richting dijk haha) en je bent dan net altijd zonder Baco :jank:...
En ik heb me honden voor mezelf en niet voor de buitenwereld. Ik heb gekozen voor dit ras omdat ze rustig en lief zijn van karakter en dat vonden wij heel belangrijk met 2 kleine kids. En verders sprak me het uiterlijk van een bullie altijd al heel erg aan maar ik wilde wel ook een gezonde hond waarmee je buiten een lekkere wandeling mee kunt maken.
:ok:

Ik denk dat het streven van het terugfokken naar een gezonde Engelse bulldog zoals ie vroeger was en hoort te zijn ook een goed iets is. Ja, het is inderdaad aan de fokkers om te bepalen hoe je die oud-Engelse bulldog dan terug krijgt. Misschien dat daarom ook de rasstandaard nog wat ruimte over heeft en dat die pas later nog wat verfijnder wordt. Niemand verder een antwoord op door wie en hoe een rasstandaard bepaald wordt???

Ben heel benieuwd hoe het ras zich verder gaat ontwikkelen en probeer het een beetje te volgen. Dus ga me ook maar weer eens verder verdiepen in de linken die je gegeven hebt.

Oh en ik zie je vast wel weer een keer aan het begin van de straat (hopelijk ook een keer met kleine Baco) :mrgreen:!
Afbeelding
M.

Ongelezen bericht door M. »

Een hele discussie.

Ik denk niet dat verschillende fokkers op een lijn zullen komen.

Ik was eens op een show, waar een hond uit een van bovenstaande lijnen dus kampioen werd, en een fokster van een andere lijn flipte helemaal.
En dat is niet erkend, dit en dat en zus en zo..

Nu heb ik dan niets geen verstand van dat alles, en moeten ze dit als fokkers onderling maar uitzoeken, maar het is wel jammer dat er zulke reacties komen, want zo kom je idd nooit op een lijn.

Op die show heb ik ook kunnen zien hoeveel verschillende Oldies er zijn.
Sommige waren net staffs, sommigen waren zowat boxers, en sommigen waren gewoon lekker breed Old English.
Je had ook er bij lopen dat waren net gewone engelse bulletjes, van die salty dogs.

Bij mijn zusje zie ik het ook.
Zij heeft een Old English bull, maar totaal anders dan de pup van een kennis van me. Even oud en 2 totaal verschillende hondjes qua uiterlijk.

Zelf vind ik de grote grove bullies mooi, het hele fijne niet, daar herken je weinig bull in weer soms al heb je er sommigen bij die toch echt duidelijk wel de oldieskenmerken hebben en toch heel fijn gebouwd zijn.

Ik vind Baco een prachtige pup, en de andere bullies hierboven ook.

Ik was zelf van plan om ook voor een old english te aan, maar onverwachts is er een totaal ander ras op mijn pad gekomen.
Maar zoals het lijkt gaat er in de toekomst vast en zeker nog wel een Oldie bij komen hier :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”